Welke dakdragers?

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
dlanghorst

Re: Welke dakdragers?

Bericht door dlanghorst » 17 jun 2014, 22:04

@Sander,

Zijn de orginele dakdragers makkelijk te plaatsen? Dwz door op te klikken?

Ik heb de Hapro Crono dakdragers maar ben daar niet tevreden over, telkens weer vastdraaien met inbus sleutel en telkens weer recht zetten. Erg onhandig.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27

Re: Welke dakdragers?

Bericht door OutSander » 17 jun 2014, 22:46

Ja, gaat redelijk makkelijk. In de binnenkant van je roof-rails zitten op twee plekker twee dopjes. Deze moet je eruit halen en daarin komt de achterkant van de klem waar twee palletjes op zitten. Daarna draai je (ook bij de originele dragers van Mitsubishi) twee imbus-boutjes aan en als finishing touch de kleppen met slotje.

Probleem met montage van de dak-koffer is ook opgelost. Hapro heeft klemmen die je in het profiel kan schuiven. Past prima en de box zit goed vast. Kost even €35,- maar daar heb je geen nieuwe box voor. :D
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

4-svp-00
Forumlid
Berichten: 214
Lid geworden op: 19 dec 2013, 21:02

Re: Welke dakdragers?

Bericht door 4-svp-00 » 23 jun 2014, 17:01

Thule wingbar gaat ook goed en werkt met 1 bout (per voetje). Plastic dopjes hoeven er niet uit (geen borging in het gat) maar kan je gebruiken als oriëntatiepunt (voetjes vallen er over heen). Verder is Thule Wingbar volgens mij vergelijkbaar met de standaard dealer set (beide erg duur :( )

Via de dealer heb ik afgelopen winter een (niet standaard) te brede drager aangeboden gekregen (merk weet ik niet meer), kijk uit dat de klauwen van een eventuele dakbak over de wingbar heen passen.

Eddie

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Eddie » 24 jun 2014, 20:48

OutSander schreef:Probleem met montage van de dak-koffer is ook opgelost. Hapro heeft klemmen die je in het profiel kan schuiven. Past prima en de box zit goed vast. Kost even €35,- maar daar heb je geen nieuwe box voor. :D
Wat voor klemmen zijn dit Sander en waar kan je ze halen?

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27

Re: Welke dakdragers?

Bericht door OutSander » 24 jun 2014, 21:52

Hapro T-profiel adapter kit. Gekocht bij Halfords voor €35,-.
image.jpg
image.jpg (28.94 KiB) 5032 keer bekeken
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Wreckerrm
Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:29

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Wreckerrm » 25 jun 2014, 10:03

Ik heb de originele Mitsubishi. Dit is de Thule Wingbar (zonder SmartSlide) en met een adapterkit zodat de voet wel met pennen in de gaten in de dakrails geplaatst wordt.
Het monteren van de dakdragers is een ramp. In mijn eentje speel ik het niet klaar om dit goed te doen zonder krassen op de rail. Er moeten 2 inbusschroeven los gedraaid worden op de drager, de dopjes in de rial moeten verwijderd worden en de pennen van de adapterkit moeten in de gaten van de rails vallen. Dat laatste is alleen erg lastig. Met 2 personen is het vrijwel probleemloos. Daarna kunnen de inbusschroeven weer vastgedraaid worden.

Ik heb er ook over geklaagd bij de dealer. Er zijn veel goedkoperen oplossingen die veel makkelijker zijn. De borging op deze wijze is natuurlijk wel beter. Maar de originele set is in mijn ogen veel te duur. De monteur vond de montage ook een ramp. Ze doen het ook met 2 man.
Mitsubishi Outlander PHEV, Instyle, Amethyst Black, Intro Pack, 12V aansluiting bagageruimte, RVS achterbumperbeschermer, vaste trekhaak, Mitsubishi (Thule) dakdragers, Thule Motion 800 dakkoffer, LoJack, BearLock, Nieuwe stoelrails

4-svp-00
Forumlid
Berichten: 214
Lid geworden op: 19 dec 2013, 21:02

Re: Welke dakdragers?

Bericht door 4-svp-00 » 27 jun 2014, 15:49

thule wingbar drager heeft idd ook 2x aandraaibout per voet. Maar dus niet de nokjes die in de gaatjes van de rail vallen. De plastic dopjes kunnen er dus gewoon opblijven en monteren is eenvoudiger (en alleen te doen).

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Denniss » 29 jun 2014, 10:24

Onze vorige auto had standaard dakdragers wat achteraf ideaal bleek te zijn.
Het valt mij ook tegen hoe de originele dragers er op en af gaan. Inderdaad beter niet alleen doen.
Ik heb de indruk dat de aftermarket dragers van Thule gebruiksvriendelijker zijn.

De auto's en accessoires uit Azië waren al goed wat onderhoud betreft, tegenwoordig is het ook redelijk mooi.. Gebruiksvriendelijk mag het volgende aandachtspunt worden ;)
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

vaskan

Re: Welke dakdragers?

Bericht door vaskan » 10 jul 2014, 21:57

ik heb momenteel de Thule Wingbar Edge gekocht met een Hapro Zenith 8.6 dakkoffer en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo stil heb kunnen rijden met een dakkoffer, ik plaats ook wat foto's voor jullie idee.

wilde dit graag delen voor de Phev rijders onder ons die ook een dakkoffer willen aanschaffen.
Bijlagen
IMG_5577.JPG
IMG_5577.JPG (226.88 KiB) 4914 keer bekeken
IMG_5578.JPG
IMG_5578.JPG (212.35 KiB) 4914 keer bekeken
IMG_5580.jpg
IMG_5580.jpg (154.63 KiB) 4914 keer bekeken

vaskan

Re: Welke dakdragers?

Bericht door vaskan » 10 jul 2014, 21:57

en nog een fotootje omdat 3 maximaal is
Bijlagen
IMG_5576.JPG
IMG_5576.JPG (224.42 KiB) 4914 keer bekeken

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Man » 10 jul 2014, 23:27

Mooi Vaskan, deze Hapro koffer heb ik ook maar dan in het zwart. Perfect en mooie styling, aanrader. Ik maak echter ook gebruik van Hapro dragers . Voor mij perfecte combi

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Hansjebrinkers » 11 jul 2014, 00:04

Ik ga morgen m'n atera dragers ophalen en monteren.... Ben benieuwd.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Welke dakdragers?

Bericht door jaapv » 11 jul 2014, 10:28

Wreckerrm schreef:Ik heb de originele Mitsubishi. Dit is de Thule Wingbar (zonder SmartSlide) en met een adapterkit zodat de voet wel met pennen in de gaten in de dakrails geplaatst wordt.
Het monteren van de dakdragers is een ramp. In mijn eentje speel ik het niet klaar om dit goed te doen zonder krassen op de rail. Er moeten 2 inbusschroeven los gedraaid worden op de drager, de dopjes in de rial moeten verwijderd worden en de pennen van de adapterkit moeten in de gaten van de rails vallen. Dat laatste is alleen erg lastig. Met 2 personen is het vrijwel probleemloos. Daarna kunnen de inbusschroeven weer vastgedraaid worden.

Ik heb er ook over geklaagd bij de dealer. Er zijn veel goedkoperen oplossingen die veel makkelijker zijn. De borging op deze wijze is natuurlijk wel beter. Maar de originele set is in mijn ogen veel te duur. De monteur vond de montage ook een ramp. Ze doen het ook met 2 man.
Verbazend. Ik heb ze er in tien minuten op - in mijn eentje....

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27

Re: Welke dakdragers?

Bericht door OutSander » 11 jul 2014, 11:14

Gistermorgen ook mijn setje er weer op gemonteerd. Had ze bewust gewoon onder de dakkoffer gemonteerd laten zitten. Alleen even met z'n tweeën de koffer op het dak tillen (alleen is het redelijk onhandelbaar en om beschadigingen te voorkomen), daarna met de meegeleverde inbus even de boutjes aandraaien, eindkapjes erop en klaar. Nog geen tien minuten werk.

Alleen de eerste keer is het even wat meer werk omdat je de bijgeleverde rubbertjes op maat moet knippen, maar daarna is het een plakje cake! :D
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Wreckerrm
Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:29

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Wreckerrm » 11 jul 2014, 11:31

jaapv schreef:Verbazend. Ik heb ze er in tien minuten op - in mijn eentje....
Wat is dan jouw werkwijze en hoever? Ik draai de boutjes zover los dat ze er net niet uitvallen. Maar om de beide pennen in de gaten in de rail te laten vallen, vind ik het erg lastig om dit alleen te doen. Je hebt wat speling (de lengte van de pennen) nodig op de rails om dit te doen. Als ik het alleen doe, drukken de steunen de rubbers steeds uit de dragers vanwege die speling. Ik heb zo'n vermoeden dat ik iets onhandig doe.
Mitsubishi Outlander PHEV, Instyle, Amethyst Black, Intro Pack, 12V aansluiting bagageruimte, RVS achterbumperbeschermer, vaste trekhaak, Mitsubishi (Thule) dakdragers, Thule Motion 800 dakkoffer, LoJack, BearLock, Nieuwe stoelrails

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Welke dakdragers?

Bericht door jaapv » 11 jul 2014, 15:26

Ik draai de inbussen zo los, dat ze er net niet uitvallen en schuif de klemmen zover uit elkaar dat een kant op de dakrail rust en ik de andere kant kan plaatsen (na de stopjes te hebben verwijderd uiteraard)
Die draai ik dan losvast en doe de andere kant.
Dan zijn ze beide ingehaakt en nog wel bewegelijk, zodat je de rail recht kunt schuiven (indien nodig, als de rubbers er al inzitten staat hij meteen goed) en dan draai ik beide kanten aan.

Wreckerrm
Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:29

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Wreckerrm » 11 jul 2014, 17:49

Jaapv,

begrijp ik dat je de rubbers verwijderd bij montage? Dat zou denk ik ook wel veel schelen omdat je dan speling hebt.
Mitsubishi Outlander PHEV, Instyle, Amethyst Black, Intro Pack, 12V aansluiting bagageruimte, RVS achterbumperbeschermer, vaste trekhaak, Mitsubishi (Thule) dakdragers, Thule Motion 800 dakkoffer, LoJack, BearLock, Nieuwe stoelrails

Eddie

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Eddie » 11 jul 2014, 19:05

Ik heb ze van de week ook voor het eerst gemonteerd. Nog geen tien minuten in mijn eentje.

Ik heb alleen wel een nieuwe koffer gekocht omdat mijn oude niet meer past. Ook niet met het setje van Halfords van Sander in één van bovenstaande berichten.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27

Re: Welke dakdragers?

Bericht door OutSander » 11 jul 2014, 19:30

Eddie schreef:Ik heb alleen wel een nieuwe koffer gekocht omdat mijn oude niet meer past. Ook niet met het setje van Halfords van Sander in één van bovenstaande berichten.
Oh, dat is jammer. Waarom paste het niet?
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Eddie

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Eddie » 11 jul 2014, 22:35

De bevestiging van de box past niet over die brede dragers van Mitsubishi.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Welke dakdragers?

Bericht door jaapv » 12 jul 2014, 03:35

Wreckerrm schreef:Jaapv,

begrijp ik dat je de rubbers verwijderd bij montage? Dat zou denk ik ook wel veel schelen omdat je dan speling hebt.
Nee, als ze eenmaal passend zijn gemaakt bij de eerste keer zitten ze eigenlijk niet in de weg. Beetje duwen.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Hansjebrinkers » 13 jul 2014, 00:52

Vandaag de atera dragers gemonteerd. Makkie. Niets met de dopjes en de gaten te maken, de dragers grijpen vast op de rail. Op dit moment wel enig geluid, maar de dakbox moet nog op de dragers, en er zal dus nog geschoven moeten worden. Ik gebruik een vrij oude lompe box, herrie heb ik eigenlijk altijd. Vooralsnog: no-nonsense dragers.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Dennis the Menace

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Dennis the Menace » 13 jul 2014, 23:01

Heb ook originele dakdragers van Mitsu erop gezet. Vond dit ook niet een heel groot werk (eerst de pinnetjes erin daarna over de buitenste rand klemmen en rubber lekker laten zitten) ???
Echter tot mijn schrik ook te breed voor mijn dakkofferbeugls) (Hapro Carver 5.5)
Via dit prachtige forum nieuwe ideeën gekregen (Dank Outsander)

Er zijn echter 2 T-profiel adapters die je kunt krijgen.
Het plaatje van Outsander is de Hapro T-profiel Master-fit (of premium-fit)
Maar voor een wat oudere dakkkoffer Hapro of Probox heb je de Hapro T-profiel Easy-fit nodig !!!

Deze 2 filmpjes tonen het verschil:

https://www.youtube.com/watch?v=EBFCiWIA77s

https://www.youtube.com/watch?v=pgE4Rl-ZV8I

Dit is slechts een aanvulling voor diegene die ook voor de zomervakantie er achter komen dat de dakdrager te breed is, maar met deze adapters nog steeds goed bruikbaar (en erg stil :P )

Succes ermee

Rodge

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Rodge » 25 jul 2014, 21:21

Heb net de HAPRO Cronos dakdragers ontvangen en daar zitten 4 kitjes bij voor de montage. Alleen staat de PHEV niet in het lijst met auto's die aangeeft welk kitje je nodig hebt. Heeft iemand dit al geprobeerd toevallig? Ik ben een beetje lui ;) en daar is zo'n forum toch ook verrekte handig voor lijkt me :lol:

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Welke dakdragers?

Bericht door Hansjebrinkers » 25 jul 2014, 23:04

Wellicht citroen c-crosser?
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Plaats reactie