wie gebruikt het P knopje ?

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
axum
Forumlid
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:23

wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door axum » 28 dec 2013, 14:47

Ik merk dat als ik de auto stop, ik vaker vergeet om op het p-knopje te drukken.

Hoe zit dat bij jullie en wat zijn de consequenties eigenlijk?

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door case » 28 dec 2013, 15:16

Ik heb het P-knopje nog niet aangeraakt, maar trek wel altijd (uit gewoonte, parkeer thuis op een helling) de handrem aan.
Tot nu toe gaat het lampje van de P-knop steeds vanzelf branden.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Hansjebrinkers » 28 dec 2013, 15:32

De "P" gaat er automatisch op als je de auto uitzet. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is , is hoe de P functie precies werkt. Óf het is een rem door de elektromotoren kort te sluiten óf het is een mechanische blokkade in de aandrijflijn.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

axum
Forumlid
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:23

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door axum » 28 dec 2013, 15:41

Ja, wat ik mij dus afvraag is of ik dat p-knopje moet indrukken of dat ik als ik de auto stop gewoon op START-STOP knop kan drukken?

Heeft dat laatste nadelige gevolgen?

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Hansjebrinkers » 28 dec 2013, 15:45

Bij mijn introductie heeft de dealer aangegeven dat ik gewoon de start-stop knop die te gebruiken. Wat ik zie is dat de "bak" dan automatisch in P gaat. Nadelige gevolgen kan ik niet bedenken.
Laatst gewijzigd door Jos op 28 dec 2013, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

O&S

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door O&S » 28 dec 2013, 15:48

het P knopje kun je ook gebruiken wanneer je bv voor een stopllicht staat en de voet van het rempedaal haalt (dan gaat de auto niet rollen)

axum
Forumlid
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:23

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door axum » 28 dec 2013, 15:59

dan kan ik toch ook de ouderwetse handrem gebruiken?

ik begrijp dus niet zo goed waarom er twee handremmen in de auto zitten
Laatst gewijzigd door Jos op 28 dec 2013, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door sigmasailor » 28 dec 2013, 16:31

Het P knopje bedient een blokkeringspal in de versnellingsbak (eigenlijk verkeerd begrip; er zit geen echtte bak in); de handrem zal gewoon de achterwielen afremmen. Het nut van het knopje ontgaat mij ook; als je de auto uit zet gaat P vanzelf aan. Het is net zo'n P als bij een 'gewone' automatenbak: PRND. Dat is tegelijk de reden dat reverse naar voren is en drive naar achteren.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Anko » 28 dec 2013, 16:55

Zie ook: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... rain#p5174
Anko schreef:Het zwarte kapje bovenop lijkt met de handrem te maken te hebben.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door OutSander » 28 dec 2013, 17:47

Ik moet zeggen dat ik toch met regelmaat de P-knop gebruik. Dit voornamelijk als ik even in de auto zit te wachten, met "lopende motor". Nou klinkt dat laatste wat raar, maar als je een tijdje stilstaat met de auto in de D, moet je de rem ingedrukt houden anders kruipt de auto vooruit. Is niet echt heel slecht voor je remblokken, maar ze worden er ook niet beter van, alsmede dat er dan kracht op de hele aandrijflijn staat. Door de P-knop in te drukken kun je in ieder geval de rem loslaten.

Alternatief is natuurlijk de auto in de N-stand te zetten (pookje even twee seconden naar rechts duwen) en dan de handrem aantrekken. Het lijkt me helemaal niet bevorderlijk om de auto in de D te laten staan en dan de handrem aan te trekken.

Het is natuurlijk wel een voordeel dat de auto bij stopzetten automatisch in de P-stand gaat. Bij een conventionele automaat moet je hem actief in de P-stand zetten.

Dus volledig nutteloos vind ik de P-knop niet.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

tadango

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door tadango » 28 dec 2013, 17:48

Als je nog iets rolt en de P knop indrukt blokkeren de motoren, dat is goed merkbaar :o . Is echt een mechanische blokkering. Wel gek dat het kan als je nog rolt. Ben benieuwd of er een grens is. Bij hoge snelheden kan het kapot gaan denk ik.

h.soepboer

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door h.soepboer » 28 dec 2013, 17:53

Als je de P indrukt kan de auto nog een klein beetje heen weer. Lijkt dus inderdaad op een blokkering in de aandrijflijn en niet direct op de wielen.

Als het net zo werkt als een gewone automaat dan moet je hem pas indrukken als de auto stil staat en staat de auto op een helling dan moet je zeker de handrem erbij gebruiken, het is niet bedoeld om grote krachten op te vangen. Ik heb ook het gevoel dat het makkelijk kapot kan maar ik kan het mis hebben.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Anko » 28 dec 2013, 18:34

tadango schreef:Als je nog iets rolt en de P knop indrukt blokkeren de motoren, dat is goed merkbaar :o . Is echt een mechanische blokkering. Wel gek dat het kan als je nog rolt. Ben benieuwd of er een grens is. Bij hoge snelheden kan het kapot gaan denk ik.
Hoe voel je dan dat het de motoren zijn en niet de drivetrain? Ik denk nl. niet dat het de motoren zelf zijn, maar de bak die voor alles aan elkaar knoopt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door tadango » 28 dec 2013, 18:58

Kan ook goed, het is niet direct op de wielen. Hij kan iets naar voren en achteren rollen nog. Soms knapt het ook iets als je hem uit de P haalt, dan drukt het op de blokkering.

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Denniss » 28 dec 2013, 19:14

Bij een gewone automaat hoef je de handrem niet te gebruiken als hij in de P staat, bij de Outlander doe ik het altijd wel.. voor de zekerheid..
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Anko » 28 dec 2013, 19:46

Mijn oprit helt iets. Voor het idee: net genoeg om de caravan niet met de hand naar boven te kunnen / willen duwen. Een auto in Neutraal zal er zeker af lopen, maar ik heb de handrem nog niet gebruikt.

Ach, en als het toch een keer mis gaat zit hij toch nog aan de riem :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

byzanthy

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door byzanthy » 28 dec 2013, 19:57

Rempedaal per ongeluk loslaten bij wachten voor een spoorwegovergang (als je iets achter uit de auto wilt hebben) heeft al wel eens tot ongelukken geleidt.
P-knop voorkomt zoiets.

PVoutlander

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door PVoutlander » 28 dec 2013, 20:04

Heb gisteren een paar testjes gedaan.
Als je rijdt kan je de start knop driemaal kort indrukken en de auto "slaat af" en je rolt gewoon door. Stuurbekrachtiging werkt uiteraard niet meer.
Als je rijdt en je drukt op de P knop stopt de auto abrupt, beneden een bepaalde snelheid. Rijd je te snel, dan rolt hij gewoon door. Tot die bewuste bepaalde snelheid, dan stopt hij abrupt.
Ik schat dat het minder dan 5 km per uur is waarbij de P werkt als een handrem. Waarschijnlijk een elektrische, maar weet niet hoe. Techneuten van M weten het toch wel?

Phevtreb

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Phevtreb » 28 dec 2013, 20:22

de P is echt een mechanische vergrendeling, deze moet je echt alleen inschakelen als de auto stil staat, anders heb je binnen de kortste keren schade..

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Man » 28 dec 2013, 20:47

Als je de auto uit zet met de start/stop knop wordt de P automatisch geactiveerd. Verder gebruik ik de P handmatig als ik lang moet wachten in bijv. een file. De handrem heb ik nog nooit gebruikt.

Gebruikersavatar
frank@phevinstyle
Forumlid
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mei 2013, 16:23

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door frank@phevinstyle » 28 dec 2013, 20:52

Ik gebruik altijd (min of meer uit gewoonte) zowel de P als de handrem als ik met de auto op de oprit sta (loopt schuin af). Behalve als het hard gaat vriezen. Voor een verkeerslicht wil ik P ook nog wel eens gebruiken.
Outlander PHEV Instyle ingeleverd op 12 mei 2021
Huidig: Skoda Enyaq iV 80 FE

ErnstD

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door ErnstD » 03 jan 2014, 23:13

Blijft toch wel een merkwaardige zaak, dat er continu tractie wordt geleverd tijdens stilstand van de auto bijv. voor een rood tonend verkeerslicht. Rijdt sinds een week de PHEV en ben afkomstig uit een Prius dus echt wel gewend om hybride te rijden. De Prius schakelt de tractie gewoon uit bij stilstand. Begrijp nog steeds niet waarom dit technisch niet mogelijk is geweest voor de PHEV.
Ik zet "het pientere pookje" nu in "N" i.c.m. "P" tijdens stilstand. Daarna rempedaal intrappen en "pookje" op "N" en rijden maar weer. M.i. de enige manier om de tractielevering (en dus zinloze energie!) te stoppen op de PHEV.

Phevtreb

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Phevtreb » 03 jan 2014, 23:40

Bij de phev heb je ook geen tractie als je de rem intrapt

ErnstD

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door ErnstD » 04 jan 2014, 21:49

... maar als het rempedaal wordt losgelaten en geen "gas" wordt gegeven, komt de PHEV wel degelijk in beweging. Kortom: er is immer aandrijving, dat door het rempedaal tot zinloze energie wordt getransformeerd.

gfelten

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door gfelten » 04 jan 2014, 22:01

Zeker niet. Kijk maar op het display. Bij dieper de rem intrappen stopt de tractie.
Laatst gewijzigd door Jos op 05 jan 2014, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Plaats reactie