Standaard laadkabel verlengen
Standaard laadkabel verlengen
Ik wil mijn PHEV laden met de standaard bijgeleverde (10 amp) kabel. Daarvoor wil ik het laadblok in mijn garage monteren en het laadsnoer via een muurdoorvoer naar buiten brengen. Hiervoor is het nodig het standdaard laadsnoer te verlengen. Ik wil dat doen door (aan de zijde vanaf het laadblok) een stuk extra kabel van ca 10 mtr te solderen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik maak uit het forum op dat er een 5 aderige kabel in zit terwijl de mantel 4 aderig beschrijft (3x 2.5 3n 1 x 0,75) Klopt dat?
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Standaard laadkabel verlengen
Volgens mij heb je qua bekabeling gelijk. Ik heb een vergelijkbare vraag in een ander draadje gesteld, maar ga de voedingskant verlengen. Hiervoor 10 meter 3x 2,5 buitenkabel met pantser besteld. Tevens ga ik de standaard 230 stekker vervangen door een cee exemplaar.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Re: Standaard laadkabel verlengen
De kabel mag inderdaad 4-aderig zijn, de steker aan autozijde moet 5-polig zijn i.v.m. proximity pilot. Ga je gewoon doorknippen, solderen en afisoleren of ga je stekers monteren?
Hornbach heeft 5x2,5mm kabel meestal op voorraad en te koop per meter. Wat mij betreft kun je echter ook 1,5mm gebruiken omdat je op 10A blijft laden.
Tenslotte zie ik ook geen probleem om een 3x2,5mm èn een 2x1,5mm te combineren.
Hornbach heeft 5x2,5mm kabel meestal op voorraad en te koop per meter. Wat mij betreft kun je echter ook 1,5mm gebruiken omdat je op 10A blijft laden.
Tenslotte zie ik ook geen probleem om een 3x2,5mm èn een 2x1,5mm te combineren.
Re: Standaard laadkabel verlengen
Ik wil doorknippen, solderen en isoleren. Dan moet ik aan 4 aderig voldoende hebben lijkt me. Maar dat weet ik zeker als ik hem doorgenknipt heb.
- Marcs
- Forumlid
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 17 okt 2013, 13:42
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Standaard laadkabel verlengen
Wat dacht je, Marcs? Snel even updaten, voordat het jaar voorbij is?
-
- Forumlid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09 okt 2014, 19:41
Re: Standaard laadkabel verlengen
Even een ATTENTIE::
LET OP: volgens mij staat er op de etiketten van de laadkabel dat er:
- geen verlengkabel ge ruit mag worden,
- de kabel niet ingekort of verlengd mag worden.
Kijk uit met aanpassen. Dit kan ten koste gaan van de lader.
LET OP: volgens mij staat er op de etiketten van de laadkabel dat er:
- geen verlengkabel ge ruit mag worden,
- de kabel niet ingekort of verlengd mag worden.
Kijk uit met aanpassen. Dit kan ten koste gaan van de lader.
2014 Instyle + titanium grey en nu 2019 Instyle + ruby black
- Duc
- Forumlid
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41
Re: Standaard laadkabel verlengen
Dat soort waarschuwingen staan ook op het IKEA bedlampje. Aansprakelijkheid e.d.
Natuurlijk moet je wel weten wat je doet, maar dan is er weinig aan de hand...
Natuurlijk moet je wel weten wat je doet, maar dan is er weinig aan de hand...
-
- Forumlid
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17
Re: Standaard laadkabel verlengen
Het is een groot verschil of je een frietpan van 10 A aansluit of een laadkabel. Ik heb in ieder geval de frietpan nooit meer dan 5 uur aan laten staan. Als je verschillende diktes kabel gebruikt wordt de temperatuur op de verbindingsstukken anders. Soldeertin kan daardoor gaan smelten of sneller breken. Ik heb ook begrepen dat er ergens een weerstand zit om het signaalniveau van de kabel goed te krijgen. Die zal misschien ook aangepast moeten worden.
Ik heb uit eigen ervaring een goedkope 3x1,5 gewoon opgestookt. Na enkele dagen gebruiken ging de mantel smelten.
Is een laadpaal zo duur dat je op dit soort dingen moet bezuinigen? Bij mij in huis slapen de kinderen ook. Na mijn accefietje met de goedkope kabel een extra buitenstopcontact gemaakt met fatsoenlijke buitenkabel, een waterdicht stopcontact en een afdakje eromheen.
Ik heb uit eigen ervaring een goedkope 3x1,5 gewoon opgestookt. Na enkele dagen gebruiken ging de mantel smelten.
Is een laadpaal zo duur dat je op dit soort dingen moet bezuinigen? Bij mij in huis slapen de kinderen ook. Na mijn accefietje met de goedkope kabel een extra buitenstopcontact gemaakt met fatsoenlijke buitenkabel, een waterdicht stopcontact en een afdakje eromheen.
- Duc
- Forumlid
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41
Re: Standaard laadkabel verlengen
Ja, precies. Dus je ging zelf aan de slag zonder dat je er verstand van had...
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Standaard laadkabel verlengen
Waarom schroef je niet alles netjes los en installeer je een nieuwe kabel van de juiste lengte? Een 5-aderige kabel zal niet direct de hoofdprijs zijn. Doorknippen en verlengen klinkt niet zo technisch. Je ging het toch niet met kroonsteentjes doen?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Standaard laadkabel verlengen
Als je 'm aan de andere kant ("stopcontact kant") verlengd heb je een normale 230volt kabel nodig (3 aderig).
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Standaard laadkabel verlengen
Zit zeker wat in. Maar wees je er dan wel van bewust dat volgends de norm voor Mode 2 laadkabels de afstand tussen stekker en de ICCB niet meer dan 30 cm mag zijn. Hij zal daar dan niet meer aan voldoen.
Hoe belangrijk is dat? Mwah, niet zo heel erg, lijkt me ... Ja, in landen waar aardlekschakelaars nog een bezienswaardigheid zijn, daar wel.
Hoe belangrijk is dat? Mwah, niet zo heel erg, lijkt me ... Ja, in landen waar aardlekschakelaars nog een bezienswaardigheid zijn, daar wel.
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Standaard laadkabel verlengen
ik heb 10 meter tussen het stopcontact en de regelaar... In de zomervakantie zelfs 30 meter (3x2,5, dat dan weer wel)
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Standaard laadkabel verlengen
Haha. Bij mij ook. Mijn Zweedse Charge-Amps kabel heeft de ICCB spulletjes in de auto stekker zitten en daarmee zit de electronica direct 7,5 meter van de huis stekker af. Kan eigenlijk ook niet. En inderdaad, tijdens de vakantie is het vaak nog veel meer. Dat begint al als de caravan nog op de oprit staat Volgens mij is het gebruik van een verlengsnoer officieel ook niet toegestaan ... Zou dat er mee te maken hebben? Of zou dat alleen maar zijn omdat ze bang zijn dat je inferieure verlengsnoeren gebruikt?
-
- Forumlid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34
Re: Standaard laadkabel verlengen
Dat denk ik inderdaad ja... Een goed verlengsnoer van 2,5 kwadraat is niet veel anders dan de vaste bekabeling in huis...
-
- Forumlid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:03
Re: Standaard laadkabel verlengen
Bij mij zit er 100 meter tussen geen enkel probleem. Ik begrijp probleem ook niet want hoe weet ICCB waar de stroom vandaan komt. Volgens mij gewoon van elektriciteit centrale toch. Ik denk dat de lengte tussen ICCB en auto wel van belang kan zijn.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Standaard laadkabel verlengen
De ICCB weet dat inderdaad niet. Maar stel even dat je geen aardlekschakelaar in huis hebt en per ongeluk je laadkabel doorknipt. Dan merk jij wel het verschil tussen vóór of áchter de ICCB doorknippen. Door de lengte van de kabel vóór de ICCB op 30 cm te begrenzen is de kans kleiner dat je de kabel vóór de ICCB doorknipt.
Het is dus een veiligheidsvoorschrift en geen technische beperking o.i.d.
Het is dus een veiligheidsvoorschrift en geen technische beperking o.i.d.
-
- Forumlid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34
Re: Standaard laadkabel verlengen
Maar zou dat echt de enige reden zijn? Er zijn immers meer apparaten die een flink vermogen vragen, en daar zit ook een langer snoer aan? En die mogen ook gewoon gebruikt worden, ook al is er geen aardlekschakelaar gemonteerd. Dus blijkbaar is het geen wettelijke bepaling, maar meer een eigen initiatief om het risico zo klein mogelijk te houden?