gordel gejengel

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Fastlane

gordel gejengel

Bericht door Fastlane » 26 dec 2013, 14:46

goede dag mede phev rijders.

ik zit met het volgende:
het vreselijke gejengel als je geen gordel draagt, buiten het feit dat ik zelf wel uit maak of ik een gordel draag en niet mijn auto.
de auto is er voor mij en niet andersom.
het eigenlijke probleem zit em er in als ik mijn hond me heb.
de hond past geen gordel, maar de auto gaat wel zeuren.
zelf heb ik uiteraard altijd mijn gordel om :roll:
weet iemand hoe ik dat uitzetten kan.
ik dacht zelf miss schakelaar op de sluiting van de gordel doorverbinden.
iemand tips?

mvg olf

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: gordel gejengel

Bericht door sigmasailor » 26 dec 2013, 14:47

Gordel dichtklikken zonder de hond er in doen?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: gordel gejengel

Bericht door Hansjebrinkers » 26 dec 2013, 14:58

Ik heb de hond ook altijd in de gordel. T.b.v. hiervan zijn er speciale bandjes die aan de ene kant in de gordelhouder klikken en aan aan het tuigje van de hond geklikt worden. Ik verwacht niet dat de veiligheid hier voor de hond enorm door verbeterd, maar verslechteren doet het ook niet. Voor andere inzittenden is het alleen maar beter, met een aanrijding een hond tegen je aankrijgen is ook geen lolletje.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

veefer
Forumlid
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:15

Re: gordel gejengel

Bericht door veefer » 26 dec 2013, 15:13

Dat gejengel als je geen gordel draagt doet tegenwoordig bijna elke auto en is alleen maar goed. Jij kan zelf wel willen bepalen of je de gordel omdoet of niet, maar het is nu eenmaal bewezen dat letsel met het dragen van een gordel over het algemeen minder is dan zonder gordel.
Weet niet of je wel eens een flinke aanrijding van voor of achteren mee hebt gemaakt, maar dan weet je waarvoor ze zijn. Hetzelfde met een helm. irritant, totdat je blij bent dat je hem ophad. (Ervaringsdeskundige)
En waarom zit de hond niet in de achterbak achter een net of zo?
Zelfs als de hond aan een gordel zit, zit er volgens mij nog zoveel speling in dat als er iets gebeurd, de hond nog steeds een projectiel wordt.
Ik vind die losse zaken/dieren in de auto altijd 'link' , maar dat is mijn persoonlijke mening.
Instyle, Amethyst Black, wit leer, aftermarket velgen en winterbanden, afneembare trekhaak To do: sensoren of camera voor.

Fokke

Re: gordel gejengel

Bericht door Fokke » 26 dec 2013, 15:20

Van de sloop een oude sluiting van een gordel halen en die gebruiken.
Overigens ben ik het helemaal eens met de vorige poster. Beter je hond vastzetten en achterin

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: gordel gejengel

Bericht door phev » 26 dec 2013, 17:44

Onder de zitting zitten 2 stekkers. De 2 dradige, die naar de riemsluiting loopt, kan je lostrekken zodat je geen gepiep meer hebt. Je krijgt geen foutmelding op het dashboard. Ik weet niet zeker of hiermee ook misschien de airbag gedeactiveerd wordt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. :o

Gebruikersavatar
vlimmen
Forumlid
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 mar 2013, 19:56

Re: gordel gejengel

Bericht door vlimmen » 26 dec 2013, 18:15

Mijn vorige auto had geen gordelpiep. Ik dus nooit een gordel om.
Nu met de PHEV standaard wel: went snel en is zeker zo veilig.

Overigens is het volgens mij verplicht om de hond met een gordel of in een bench te vervoeren, maar dat terzijde...

goudje

Re: gordel gejengel

Bericht door goudje » 14 jan 2014, 10:46

Het zou fijn zijn als dat gordel gepiep pas bij 20km/h zou beginnen.
Niet fijn als je bijzondere verrichtingen aan het doen bent om een gordel aan te hebben.

TrabantGT
Nieuw forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2014, 11:00

Re: gordel gejengel

Bericht door TrabantGT » 13 mei 2014, 16:46

Het tweede stekkertje van links (die op de foto dus al los is) moet je loshalen. Hierbij een klein plat schroevendraaiertje er onder in steken, anders krijg je het klemmetje niet los. Ik draag altijd een gordel, maar ik werd flauw van het gejengel. Als je voorstoelen helemaal naar achteren schuift dan zie je het rijtje stekkertjes zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: gordel gejengel

Bericht door jaapv » 13 mei 2014, 17:15

phev schreef:Onder de zitting zitten 2 stekkers. De 2 dradige, die naar de riemsluiting loopt, kan je lostrekken zodat je geen gepiep meer hebt. Je krijgt geen foutmelding op het dashboard. Ik weet niet zeker of hiermee ook misschien de airbag gedeactiveerd wordt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. :o
Een airbag is geen gordelvervanging. De aanrijdingen waarbij deze geactiveerd wordt zijn zo zwaar, dat je bij een lichtere zonder gordel al zo hard met je hoofd door de voorruit gaat, dat je pas in het ziekenhuis wakker wordt (hoop je).
Ik heb eens een Astra met 110 op mijn neus gekregen. En ik reed minder dan twintig. Geen airbags (onder een hoek) maar mijn vrouw had zodanige ribkneuzingen van de gordel en gordelspanner dat ze er zeker een half jaar last van had. Ik moet er niet aan denken, wat er zonder gordel gebeurd was.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: gordel gejengel

Bericht door Hansjebrinkers » 13 mei 2014, 23:04

Toch ernstig, dat we elkaar gaan uitleggen hoe we een belangrijke veiligheidsvoorziening om zeep helpen. Zou van mij op slot mogen, deze post. :o :o
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: gordel gejengel

Bericht door Anko » 13 mei 2014, 23:07

Ben ik het wel een beetje mee eens.... :?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: gordel gejengel

Bericht door Hansjebrinkers » 13 mei 2014, 23:13

Een beetje een zielige naam, gordel gejengel. Straks gaan we nog betogen dat de toonhoogte van de claxon ons niet aanstaat. Iedere auto piept als je de gordel niet omdoet, ik heb nog nooit meegemaakt dat het geluidje dusdanig is dat het plezierig is. Ik kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat het geluidje met reden is zoals het is.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Zorro

Re: gordel gejengel

Bericht door Zorro » 13 mei 2014, 23:53

Daar heb je wel gelijk in, maar in de meeste andere auto's begint het piepen niet al wanneer je de auto zelfs maar start zonder een gordel om te hebben. Die irritatie kan ik me dus wel voorstellen. Als je de powerknop indrukt begint het meteen. Ik voel me naakt zonder gordel en doe hem altijd om, maar dit is zelfs voor mij overdreven.

Overigens is volgens mij alleen de bestuurdersstoel "beveiligd" en zit er niet eens een sensor in de bijrijdersstoel. Als ik me niet heel sterk vergis kun je daar zonder gordel zitten zonder gepiep. Ik begrijp het probleem van TS dus ook niet helemaal, maar dat terzijde.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: gordel gejengel

Bericht door Anko » 14 mei 2014, 06:32

Bijrijdersgordel is wel beveiligd. Leg je hand maar eens op die stoel om in een snelle bocht naar links je evenwicht te bewaren. Dat detecteert hij, met een waarschuwing tot gevolg.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

ampera

Re: gordel gejengel

Bericht door ampera » 14 mei 2014, 07:18

Hansjebrinkers schreef:Een beetje een zielige naam, gordel gejengel. Straks gaan we nog betogen dat de toonhoogte van de claxon ons niet aanstaat. Iedere auto piept als je de gordel niet omdoet, ik heb nog nooit meegemaakt dat het geluidje dusdanig is dat het plezierig is. Ik kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat het geluidje met reden is zoals het is.
Jengelen is het goede woord want het piepen gaat eindeloos door terwijl het feit (gordel los) al lang duidelijk is gemaakt.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 866
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: gordel gejengel

Bericht door PHEVlkj » 14 mei 2014, 08:44

Ik vind de ergernis erg overdreven. Als het je echt ergert doe dan eerst de gordel om en daarna de power knop aan. Dan heb je helemaal geen piep van de gordel (en blijft er slecht 1 piep aan tijdens het starten). Dat doe ik zelf ook en het bevalt prima.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: gordel gejengel

Bericht door Anko » 14 mei 2014, 10:03

ampera schreef:Jengelen is het goede woord want het piepen gaat eindeloos door terwijl het feit (gordel los) al lang duidelijk is gemaakt.
Het niet dragen van je gordel blijft gevaarlijk. Ook nadat er één of twee keer gepiept is. Dus lijkt mij het logisch dat de auto je blijft herinneren, als je het ben 'vergeten'.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: gordel gejengel

Bericht door Hansjebrinkers » 14 mei 2014, 11:54

Natuurlijk gaat het piepen eindeloos door, daar is het ook voor bedacht.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: gordel gejengel

Bericht door jaapv » 14 mei 2014, 16:56

Afgezien van alles, voorzover ik weet is deze waarschuwingspieper wettelijk voorgeschreven. Het zal wel niet gauw voorkomen, maar theoretisch riskeer je volgens mij een bekeuring als je hem lostrekt.
Laatst gewijzigd door jaapv op 14 mei 2014, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: gordel gejengel

Bericht door mitsufietsie » 14 mei 2014, 19:09

Net het stekkertje losgemaakt, wat een genot. Bedankt voor de tip.
En ja, als ik RIJ dan heb ik hem altijd om.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

phevictor

Re: gordel gejengel

Bericht door phevictor » 14 mei 2014, 21:30

PHEVlkj schreef:blijft er slecht 1 piep aan tijdens het starten lkj
Bijna...Als je 40cm van muurtje of struik geparkeerd staat gaan voorpiepers ook meteen schreeuwen. En als je een tas op de bijrijders stoel zet blijft hij ook jengelen.

Ga hem ook maar eens loshalen denk ik, rij altijd met gordel om maar bepaal graag zelf wanneer en in welke volgorde ik hem vastklik zonder geterroriseerd te worden door Japans gepiep ;)
Dank voor tip :idea:

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 866
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: gordel gejengel

Bericht door PHEVlkj » 15 mei 2014, 09:06

Als je 40 cm ergens vanaf geparkeerd staat is het toch logisch dat er een piepje afgaat. Dat is namelijk de kern van de optie: als je mogelijk iets dreigt te raken piept het. Dus ook als er een paaltje staat wat je niet kunt zien. Als je alles zou zien dan heb je inderdaad geen piepje nodig. Dat is niet anders dan in mijn vorige 'premium' Scandinavische auto.

Als je iets op de bijrijders stoel zet kan de auto natuurlijk niet onderscheiden of dit een mens of iets anders zwaars is. Overigens is ook dit niet anders dan in mijn vorige auto. Maar als één van je kinderen of andere familieleden een keer de gordel is vergeten zonder dat je het hoort zou je na een forse rem actie graag gewild hebben dat je de stekkers eraan had gelaten. Dan zit iemand die onder jouw verantwoordelijkheid valt in het ziekenhuis met hoofdletsel.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

ampera

Re: gordel gejengel

Bericht door ampera » 15 mei 2014, 09:16

Het is met een E auto niet ondenkbaar dat je de auto eens een stukje moet verzetten omdat de laadkabel iets te kort is of dat je bij een bijzondere handeling wat meer ruimte nodig hebt dan de gordel je biedt. Bij de Ampera drukt de gordelwaarschuwing zelfs ALLE andere piepjes weg van richtingaanwijzer, parkeersensoren etc. etc.

Kils
Forumlid
Berichten: 236
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:03

Re: gordel gejengel

Bericht door Kils » 16 mei 2014, 12:50

Ik wordt af en toe wel moe van je Ampera hoe vaak ga je die auto nog vergelijken met de PHEV, heeft geen enkele zin zijn totaal andere auto's.
Het vergelijken van auto's doe je voornamelijk als je er een aanschaft, als je dan je keuze gemaakt hebt dan is dat jou keuze geweest en moeten ze maar eens op houden met bij die auto doet hij dat en bij die dit. Straks gaan we nog PHEV met Landrovers of met Weet ik niet wat vergelijken. Rijden gebruiken en that's it. Ik bedoel het niet persoonlijk maar we moeten er maar eens mee stoppen gewoon rijden is het motto

Plaats reactie