gordel gejengel

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Gebruikersavatar
Arian
Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 aug 2013, 14:36

Re: gordel gejengel

Bericht door Arian » 06 jun 2014, 11:42

Vanmorgen heb ik de caravan achteruit in een smal bochtig steegje gereden. Ik werd echt krankjorum van het gepiep van de gordel en van de achteruitrijsensoren. De gordel aandoen, dat werd hem helemaal niet, ik ben tig keer uitgestapt om te kijken of alles goed ging. Dus na afloop het forum geraadpleegd en meteen het stekkertje van de stoel losgemaakt. Dat is 1.

Dus dank voor de tip van de connector.

Helaas gaan de achteruitrijpiepers niet automatisch uit als er een ahw aangekoppeld is. Althans, dat is volgens de dealer niet mogelijk.

jangoed
Forumlid
Berichten: 209
Lid geworden op: 23 sep 2013, 15:09

Re: gordel gejengel

Bericht door jangoed » 06 jun 2014, 12:13

Mijn ervaring is dat de gordelpiepers stoppen zodra je de auto in achtruit zet
Instyle+ ; Silky-white; Zwart leder; Sidebars; Verbrederset; afneembare trekhaak+skidplate; LED; Sportpack; Stylepack; 18"LM winterset.
Vorige auto: Mitsubishi Outlander 2.4 Instyle 2010
Leverdatum: 30-11-2013

Gebruikersavatar
OutSander
Forumlid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: gordel gejengel

Bericht door OutSander » 06 jun 2014, 12:43

Arian schreef:Helaas gaan de achteruitrijpiepers niet automatisch uit als er een ahw aangekoppeld is. Althans, dat is volgens de dealer niet mogelijk.
Nou, die van mij wel. Ook door de dealer ingebouwd.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

JeroenL

Re: gordel gejengel

Bericht door JeroenL » 06 jun 2014, 13:00

Volgens mij moeten ze idd uit gaan als je een stekker in doe. :?

ittotaal
Forumlid
Berichten: 152
Lid geworden op: 10 sep 2013, 15:05

Re: gordel gejengel

Bericht door ittotaal » 06 jun 2014, 14:19

Bij mij gaan achteruitsensoren ook niet uit bij aangekoppelde caravan. Nagevraagd bij dealer, kan blijkbaar niet. Vaag verhaal weer dat het bij andere wel kan.
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal

RonvanD

Re: gordel gejengel

Bericht door RonvanD » 06 jun 2014, 15:37

Arian schreef:Vanmorgen heb ik de caravan achteruit in een smal bochtig steegje gereden. Ik werd echt krankjorum van het gepiep van de gordel en van de achteruitrijsensoren. De gordel aandoen, dat werd hem helemaal niet, ik ben tig keer uitgestapt om te kijken of alles goed ging. Dus na afloop het forum geraadpleegd en meteen het stekkertje van de stoel losgemaakt. Dat is 1.

Dus dank voor de tip van de connector.
Je zou voor dit soort gelegenheden ook even de gordel achter je rug langs vast kunnen maken. Dat is iets minder rigoreus dan de boel maar definitief te ontkoppelen.

JeroenL

Re: gordel gejengel

Bericht door JeroenL » 06 jun 2014, 15:52

ittotaal schreef:Bij mij gaan achteruitsensoren ook niet uit bij aangekoppelde caravan. Nagevraagd bij dealer, kan blijkbaar niet. Vaag verhaal weer dat het bij andere wel kan.

Ben ik benieuwd wat er anders is dan..

Phevtreb

Re: gordel gejengel

Bericht door Phevtreb » 07 jun 2014, 16:42

Ik doe bij het maneuvreren met aanhanger of caravan oid de gordel van de bijrijder in de sluiting vd bestuurder.

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: gordel gejengel

Bericht door Denniss » 07 jun 2014, 17:13

Ik was altijd in de veronderstelling dat de gordel-pieper bij wet verplicht was en zelfs mogelijk een afkeurpunt voor de APK is.
Kan ik mis hebben natuurlijk.
Volgens mij wordt de airbag geactiveerd op basis van gordelspanning. Geen gordelspanning, geen airbag.. dacht ik.

Simpele oplossing.. haal bij de sloop een losse gordel-.. ding..
Steek die er in en het is afgelopen... volgens mij.. maar geen airbag..
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

JeroenL

Re: gordel gejengel

Bericht door JeroenL » 10 jun 2014, 12:39

Het piepje zelf is geen afkeurpunt van een APK keuring. En de combo van geen gordel geen airbag die ken ik zelf niet. (best kans dat het zo is maar volgens mij bij de PHEV niet.)Ik ken wel geen gordel geen AS&G :lol:

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: gordel gejengel

Bericht door JanPHEV » 10 jun 2014, 13:35

Het geen gordel, dan geen airbag klopt in principe wel.

De normale volgorde is:
Aanrijding / detectie, gordel wordt aangetrokken (explosieve lading in gordelspanners), berijder wordt terug in stoel getrokken (dat geeft die mooie blauwe plekken van de gordel bij een aanrijding), daarna/daarbij opblazen airbag (ook met een explosief), als de airbag op zijn maximale uitzetting is wordt de gordel "los'gelaten en komt de berijder met het hoofd op de airbag die daarbij (langzaam) leeg loopt om de klap te dempen.
Dat alles gaat in tienden van een seconde.
Zou je niet terug getrokken worden door de gordel en klapt de airbag open in je gezicht terwijl je al naar voren aan het bewegen bent door de aanrijding, dan ligt je gezicht in puin van de klap met de airbag.

Ik ga er dus van uit dat als je gordelconnector onder de stoel los maakt (pieper) dat dan de airbag geen signaal meer krijgt.
Zo zou ik het tenminste ontwikkelen op basis van risicomanagement.

JeroenL

Re: gordel gejengel

Bericht door JeroenL » 11 jun 2014, 12:51

Zou zeker logisch zijn. Je wil ook niet met je hooft tegen een airbag klappen. Zou zelf ook verwachten dat er een lampje gaat branden van de airbag als je geen gordel om heb. (Extra info). Ga het zelf niet uitproberen :lol:

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: gordel gejengel

Bericht door Hansjebrinkers » 11 jun 2014, 23:51

Ik snap het draadje eigenlijk nog steeds niet, iedere auto piept tegenwoordig als je de gordel niet omdoet. Irritant, maar dat was volgens mij ook de bedoeling. Wellicht dat phev's voor de Amerikaanse markt (als de introductie daar althans op enige termijn doorgaat) andere instellingen hebben, veel Amerikanen dragen geen gordel. Mede daarom is de knie-airbag uitgevonden...
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: gordel gejengel

Bericht door Denniss » 17 jun 2014, 12:47

Ik zou het echt super vinden als dat gordel piepje pas begint als je een paar meter gereden hebt.

Omdat de auto een aantal opstart-seconden heeft gebruik ik deze meestal om de gordel om te doen. Dat is efficiënt.
Je moet echter eerst de gordel om doen en dan pas de auto starten om de piepjes te voorkomen.

Of laat de piepjes pas beginnen als je echt gaat rijden en de gordel niet om hebt. Maar nog niet als je stil staat en de auto aan zet.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: gordel gejengel

Bericht door JanPHEV » 17 jun 2014, 16:21

Ja, dat zou mooi zijn :D

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: gordel gejengel

Bericht door Anko » 17 jun 2014, 16:26

Denniss schreef:Of laat de piepjes pas beginnen als je echt gaat rijden en de gordel niet om hebt. Maar nog niet als je stil staat en de auto aan zet.
Dat zou idd mooi zijn. Probleem met "eerst gordel omdoen" is dat bij het Cobra alarm, dat velen van ons hebben, de startblokkering er vrij snel weer op gaat, als je niet direct de auto start. Auto open, laadkabel opbergen, tas en jas op achterbank, voorin gaan zitten, .... dan is er al aardig wat tijd om. Als de startblokkering er op gaat zul je de auto opnieuw op -en van slot moeten doen, om te kunnen starten. Eerst gordel omdoen kan dus net het verschil maken tussen wel of niet je sleutel uit de broekzak van je spijkerbroek moeten vissen terwijl je al zit. Grote kans dat de gordel dan toch weer af moet :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: gordel gejengel

Bericht door Denniss » 17 jun 2014, 17:46

Dan is het toch juist voor iedereen met een cobra-alarm nog idealer als de piepjes later komen?
Ik start nu de auto later omdat ik eerst de gordel om wil hebben.
Als de piepjes later zouden beginnen zou ik eerst de auto starten en spaar je een paar seconden omdat je dan de gordel pas later om doet.
In mijn beleving zou het dan voor iedereen met cobra-alarm nog prettiger zijn als de vertraging er in zou zitten.

of begrijp ik je verkeerd?
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: gordel gejengel

Bericht door Anko » 17 jun 2014, 20:14

Nee, je begrijpt het prima. Daarom ook:
Anko schreef:
Denniss schreef:Of laat de piepjes pas beginnen als je echt gaat rijden en de gordel niet om hebt. Maar nog niet als je stil staat en de auto aan zet.
Dat zou idd mooi zijn.
De rest was een toelichting waarom dat (ook) mooi zou zijn :)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Kils
Forumlid
Berichten: 236
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:03

Re: gordel gejengel

Bericht door Kils » 24 nov 2014, 15:16

Ook dit euvel verholpen voor 5 euro met de
Universal Car Seat Belt Clip Extender Extension Safe Buckle 7/8" Wide In Black

http://www.aliexpress.com/item/Car-inte ... 60333.html

jelsma
Forumlid
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2013, 17:24

Re: gordel gejengel

Bericht door jelsma » 24 nov 2014, 18:39

Is dat wel veilig? Zou fijn zijn als de gordel vast blijft zitten indien nodig :o

Kils
Forumlid
Berichten: 236
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:03

Re: gordel gejengel

Bericht door Kils » 25 nov 2014, 11:54

Gordel zit toch vast, alleen geen gepiep meer als je wat later of eerder je gordel los maakt, bij in of uit stappen.

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: gordel gejengel

Bericht door phev » 25 nov 2014, 12:13

bedankt Kils. Gelijk 2 besteld.
Ik krijg het niet in mijn systeem om eerst de riemen aan te doen en dan te starten. :|

rutgere
Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 feb 2014, 12:21

Re: gordel gejengel

Bericht door rutgere » 25 nov 2014, 12:45

Kils schreef:Gordel zit toch vast, alleen geen gepiep meer als je wat later of eerder je gordel los maakt, bij in of uit stappen.
Gordel zit vast in een of ander aliexpress dingetje van 5 euro. Kan zijn dat dat ding gewoon steving is maar het zou toch lullig zijn als de gordelaanspanner m gewoon in 2-en trekt bij een ongeluk.

Voor 5 euro bestellen en ff checken of het steving is kan natuurlijk altijd :)

jelsma
Forumlid
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2013, 17:24

Re: gordel gejengel

Bericht door jelsma » 25 nov 2014, 18:54

Dat is wat ik bedoelde

gerritkn

Re: gordel gejengel

Bericht door gerritkn » 04 dec 2014, 21:18

2014-12-04 21.05.02.jpg
Oplossing:

ga naar de Gamma, koop voor € 1,69 2 slotplaatjes zie foto, (deze zijn nl. al bijna precies zo groot als de gordelhaak) vijl ze iets bij, zijkanten zijn 5 mm, voorkant is 6 mm, hoekjes iets afronden en voila,

NOOIT geen gepiep meer!! Jij bepaald wanneer er wel weer gepiept wordt . . .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie