De RAI heeft het net niet begrepen

Grappige filmpjes, humor en andere lachwekkende zaken om de wachttijd op onze PHEV draaglijk te maken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Anko » 24 dec 2013, 07:20

Vanmorgen in het nieuws op de radio. De RAI legt uit waarom er dit jaar zoveel elektrische auto's verkocht zijn:
Dat komt omdat de belastingregels volgende week wijzigen. Nu is de bijtelling nog 0%. Vanaf volgende week is dat voor een volledig elektrische auto 4% en voor een elektrische auto met stekker 7%.
Zijn er dan ook elektrische auto's zonder stekker? :shock: Had ik dat maar geweten. Had me mooi weer een laadpaal gescheeld!

:lol:

(ps. Om begrijpelijke redenen maar hier geplaatst en niet onder het kopje Nieuws)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door tadango » 24 dec 2013, 07:57

Tja, ze bedoelen hybride met stekker.... maar volledige elektrisch nog 4%? Da's ook niet echt eerlijk.... de phev stoot op de snelweg en met kachel aan nog heel veel meer uit in verhouding.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Anko » 24 dec 2013, 08:00

@Tadango:

Forumindex ‹ Overig (leden-only) ‹ Humor

;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

nuecht

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door nuecht » 24 dec 2013, 09:20

Die bijtelling is één. Zei de ANWB ook nog iets over MIA, KIA en VAMIL? Toch een behoorlijk grote groep van de 8018 stuks in 2013.
Hoe groot trouwens? Heeft er iemand een idee? Iets voor een poll?

DutchTrafficConsult

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door DutchTrafficConsult » 24 dec 2013, 09:36

Nu.nl maakt het nog gekker. http://www.nu.nl/economie/3661483/toena ... autos.html Volgens nu.nl gaat de bijtelling naar 4% voor alle auto's die nu 0% bijtelling hebben. Tja, je kunt beter niet schrijven over dingen waar je geen verstand van hebt........

Zorro

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Zorro » 24 dec 2013, 15:11

En heb je de reacties op het artikel op nu.nl ook weer gelezen? Mensen hebben weer geen idee. Linksch bolwerk...

Deze spant de kroon, ziet zelfs kans om de voedselbank-kaart te spelen. En van hoe dat werkt met aftrekposten heeft-ie ook weinig kaas gegeten.
Het is buiten proportionele subsidie die de overheid hier verleend. In het gunstigste geval, ruim €40.000 op de outlander en €50.000 op de Volvo. Daar komt bij dat zolang de stroom nog niet 100% duurzaam (zon, wind etc) wordt opgewekt is er niks milieuvriendelijks aan.

Daarnaast zijn er steeds meer kinderen die onder de armoedegrens leven en aangewezen zijn op de voedselbank. Ondertussen subsidieert de overheid het rijden in dure auto's voor bedrijven waarbij de liquide status ruim voldoende is anders kunnen ze geen aanspraak maken op de subsidie. Met andere woorden de bedrijven die het door de crisis en alle belastingverhogingen al slecht hebben kunnen niet eens aanspraak maken.

mariomaf
Forumlid
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door mariomaf » 24 dec 2013, 15:18

Ja maar als je er geen verstand van hebt is het wel makkelijk. Mensen denken vaak dat die Vamil willekeurige afschrijving 75% echt zo gunstig is. Dit kan gunstig uitpakken, maar echt heel veel zal het voor de gemiddelde onder ons echt niet schelen. Maar goed, het zijn ook best lastige regels om zo uit te zoeken. De enige regeling die echt heel gunstig is dat is natuurlijk de bijtelling en de MIA. De KIA en VAMIL zijn leuke extraatjes.

Wat deze mensen die reageren allemaal vergeten is dat deze lease rijders waarschijnlijk al jaren de wegenbelasting van de niet leaserijder "laag hebben gehouden" hoezo 20+% bijtelling over de catalogus waarde 5 jaar lang! Nu krijgen we een keer wat terug.

Ik vind het eigenlijk ook niet zo een ideale regeling, ik zie liever dat de gemiddelde belastingdruk altijd lager is (zonder allerlei trucs uit te moeten halen). Dat scheelt iedereen in dit land een hoop gezeur wat mij betreft.

Zorro

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Zorro » 24 dec 2013, 15:47

mariomaf schreef:Ik vind het eigenlijk ook niet zo een ideale regeling, ik zie liever dat de gemiddelde belastingdruk altijd lager is (zonder allerlei trucs uit te moeten halen). Dat scheelt iedereen in dit land een hoop gezeur wat mij betreft.
Dat laatste ben ik sowieso met je eens. Je kunt je afvragen of de overheid ook überhaupt zoveel invloed zou moeten willen hebben op welke auto jij koopt. Maar - het is op dit forum overigens eerder aan de orde geweest - de regelingen lijken vaak veel gunstiger dan ze zijn. Op KIA heb ik geen recht (wordt voor de gehele maatschap bekeken, dus boven investeringsgrens), btw doe ik niet (schiet ik netto - door de bijtelling privégebruik - niks mee op), VAMIL is sigaar uit eigen doos (betreft alleen het naar voren halen van afschrijvingen, geen éxtra belastingvoordeel) en dus blijft alleen de MIA over. En 0% bijtelling natuurlijk. Daar tegenover staat een behoorlijk investeringsrisico, met name v.w.b. de afschrijving. Maar nu blijkt natuurlijk ook het verbruik - zowel elektrisch als op benzine - een stuk hoger dan waar velen rekening mee gehouden hebben. Ook dat is over de gehele looptijd een tegenvaller van formaat.

Al met al gunstig genoeg om er toch voor te kiezen. Maar hij staat bepaald niet voor niks voor de deur en dat wordt vaak gesuggereerd. Ben ik onmiddellijk met je eens dat het ook allemaal best wel ingewikkeld is. Maar dat is dan zo typisch Nederlands. Toch gaan zaniken zonder precies te weten waarover.

Helaas kan ik zelf geen tegengas (meer) geven. Ik heb op nu.nl een keer geroepen dat het een linksch bolwerk is en nu heb ik een ban :lol: . I rest my case....

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Hansjebrinkers » 25 dec 2013, 00:36

@zorro. Er zijn maar weinigen die het snappen. Vrijwel mijn hele omgeving spreekt over subsidie. Ik vraag stelselmatig waar ik deze kan halen en leg vervolgens uit dat ik de auto gewoon betaal, de volle mep. Over risico's hoor je niemand. Gewoon dom meeblaten met de rest van de kudde. Je zou eens te weinig betalen.....
Laatst gewijzigd door Jos op 25 dec 2013, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

DutchTrafficConsult

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door DutchTrafficConsult » 25 dec 2013, 14:51

Als de mensen met een eigen woning de hypotheekrenteafrek ook subsidie noemen, dan heb ik daar geen moeite mee.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Anko » 26 dec 2013, 20:10

Hansjebrinkers schreef:@zorro. Er zijn maar weinigen die het snappen. Vrijwel mijn hele omgeving spreekt over subsidie. Ik vraag stelselmatig waar ik deze kan halen en leg vervolgens uit dat ik de auto gewoon betaal, de volle mep.
Het lijkt er op dat je op de een of andere manier denkt dat subsidie betekent dat er geld van de staat naar jou moet komen. Maar als er, door een regeling, minder geld van jou naar de staat gaat, doordat jij minder belasting hoeft te betalen, dan is dat ook subsidie. De aanschaf van de auto is voor ondernemers gewoon gesubsidieerd. Niets mis mee.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Zorro

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Zorro » 27 dec 2013, 00:00

Nee, het is geen subsidie. Zo noemen de tegenstanders het graag, omdat ze weten dat veel mensen iets tegen subsidie hebben. Pure demagogie, dus.

Waar we in het geval van de PHEV mee te maken hebben is belastingkorting in de vorm van een extra op te voeren aftrekpost (KIA en MIA), danwel het niet op hoeven voeren van een stuk winst (0% bijtelling), danwel het mogen schuiven met aftrekposten (VAMIL). En dat is niet hetzelfde als subsidie. Bij belastingkorting wordt winst verondersteld, je kunt ook alleen van deze korting profiteren als je belasting betaalt (hypotheekrenteaftrek) en ook nooit meer terugkrijgen dan je betaalt. Voor subsidie geldt dat dus overduidelijk niet (huursubsidie). Zou de PHEV gesubsidieerd zijn dan kreeg je van de overheid geld op je rekening gestort omdat je zo'n ding gekocht had. Zoals het dus bij de aanschaf van zonnepanelen werkt (met 650,- subsidie voor particulieren). Is dus niet zo, het is gewoon geen subsidie maar een belastingkorting.

Maar goed, laten we er vooral geen woordspelletje van maken. Waar het om gaat is dat je erover kunt twisten of je als overheid zo diep in moet willen grijpen in het gedrag van mensen dat ze zelfs voor een bepaalde auto kiezen (in weerwil van de emoties die ze daar dan ook bij hebben), omdat jij dat als overheid met al die belastingkortingen zo gunstig maakt. Of andere auto's zo ongunstig, want dat is het eigenlijk natuurlijk. Want laten we wel wezen, BPM en BTW en 25% bijtelling en brandstofaccijnzen en BTW over de brandstofaccijnzen en MRB en een berg assurantiebelasting en en en... het is natuurlijk ook niet normaal wat er in Nederland aan autobelastingen opgehaald wordt.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Anko » 27 dec 2013, 10:25

Wikipedia:
De term subsidie is een verzamelnaam voor het instrumentarium dat de overheid heeft om beleidspunten te stimuleren. Vormen van subsidie zijn onder meer: achtergesteld krediet, garanties en investeringspremies.
Dat je aan voorwaarden moet voldoen om te kunnen profiteren maakt toch niet uit?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

mariomaf
Forumlid
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door mariomaf » 27 dec 2013, 11:32

Bovendien dat linkse bolwerk verdrinkt in de subsidies :-).

Ik pak gelukkig wel alle voordelen, ben ik erg blij mee, maar dat mag dan ook wel eens na al die jaren geld wegbrengen zodat het aan andere subsidies besteed kan worden. Zo af en toe heeft iedereen een keer geluk (of aan kans) en dat moet je aangrijpen.

Zorro

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Zorro » 27 dec 2013, 14:05

Anko schreef:Wikipedia:
De term subsidie is een verzamelnaam voor het instrumentarium dat de overheid heeft om beleidspunten te stimuleren. Vormen van subsidie zijn onder meer: achtergesteld krediet, garanties en investeringspremies.
Dat je aan voorwaarden moet voldoen om te kunnen profiteren maakt toch niet uit?
Anko, je kunt hoog of laag springen; het is en blijft GEEN subsidie. Zie uitleg een paar posts eerder. Maar als jij het graag zo noemen wilt, be my guest.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Anko » 27 dec 2013, 15:08

De enige poging tot uitleg van waarom het geen subsidie is die ik zie is ... van jou. Daarnaar verwijzen lijkt mij een gevalletje "wij van wc-eend adviseren wc-eend". ;) Maar je neemt niet eens de moeite om aan te geven wat jouw definitie van subsidie is. Dus dat maakt de discussie een beetje moeizaam.

Het feit dat je twee voorbeelden noemt van subsidies waar je geld op je rekening krijgt dat je niet eerder (rechtstreeks) zelf betaald hebt wil natuurlijk niet zeggen dat dat per definitie voor alle vormen van subsidie moet gelden.

En wat ik eigenlijk helemaal niet begrijp: als subsidie (in de vorm waarin jij het ziet) een vies woord is van de linkse politiek, waarom is belastingkorting dat dan niet? Want onder de streep maakt het natuurlijk helemaal niets uit: door de overheidsmaatregelen kost deze auto jouw minder dan een vergelijkbare niet hybride auto. En dat soort maatregelen kun je voor- of tegen zijn.

Door de discussie niet te laten gaan over de maatregelen zelf maar over of het wel of geen subsidie mag heten werp je een soort rookgordijn op en duw je tegenstanders alleen maar tegen je in het harnas. Zo denk ik er in ieder geval over.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Zorro

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Zorro » 27 dec 2013, 17:10

Ik geef dus net al aan: als jij het graag subsidie wilt noemen, ga vooral je gang. Ik verwijs terug naar mijn eigen post omdat je alleen met een verwijzing naar Wikipedia komt en niet op mijn argumenten ingaat. We hebben in NL een belastingstelsel en een stelsel van subsidies en toeslagen. De overheid heeft ervoor gekozen de aanschaf van milieuvriendelijke auto's te stimuleren middels belastingmaatregelen. Als jij dat echt héél graag onder subsidies wilt scharen omdat... - ja, waarom eigenlijk - vind ik dat ook best. Ik ga - om de discussie zuiver te houden - liever uit van het wettelijk kader en spreek daarom niet van subsidie maar van fiscale voordelen. En dat is gewoon niet hetzelfde, maar wat mij betreft is het klaar zo.

vanisher
Forumlid
Berichten: 395
Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door vanisher » 27 dec 2013, 19:38

Jemig haantjes, kap daar nou eens mee..

of zet in je signoff IWAB is het voor iedereen duidelijk. :?

nuecht

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door nuecht » 27 dec 2013, 21:49

Dit is toch de categorie HUMOR :?: Ik kom niet meer bij :!: :lol:

mariomaf
Forumlid
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door mariomaf » 27 dec 2013, 21:51

Het voelt wel als subsidie hoor! En dat voelt goed

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: De RAI heeft het net niet begrepen

Bericht door Anko » 27 dec 2013, 21:54

Sorry mannen, ik dacht dat jullie indirect reageerden op mijn "bijdragen" in dit draadje: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... ead#p22891
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie