EV system service required

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Staak

EV system service required

Bericht door Staak » 23 dec 2013, 23:23

foto 3.JPG
foto 1.JPG
Vanmiddag startte mijn auto niet op. "EV system service required". Er klikten alleen nog maar wat relais onder de motorkap.
1. Dealer gebeld, maar die wilde niets doen. Ik moest Mitsubishi service maar bellen.
2. Mitsubishi service gebeld.
3. Binnen een uur was de wegenwacht er. (Ik stond nog thuis geparkeerd).
4. Aardige wegenwachter. Maar had nog niet veel kennis. Telefonisch contact met de ANWB alarmcentrale, waar Mitsubishi klaarblijkelijk haar servicedienst aan heeft uitbesteedt. Hun cursus was vooral gericht geweest op veiligheid, technisch kunnen ze nog niet veel. Ze kunnen de auto ook niet uitlezen, voor wat betreft het elektrische deel. Alleen de verbrandingsmotor.
5. Een en ander geprobeerd. Eerst de accu in de achterbak. Merkwaardig ding, als het klepje verwijderd wordt, dan kun je maar bij één plug. Dus de kofferbak afdekking verwijderd. Maar accu was in orde.
6. Daarna serviceplug verwijderd. Dat is een plug die op de bodem vóór de achterstoelen zit. Merkwaardig ding. Dat is dus de noodvoorziening. Maar dan moet je eerst 4 schroeven losdraaien! Alle stroom dus van het systeem gehaald. Dat is klaarblijkelijk dus echt een 'harde reset'. Maar het deed niks.
7. Toen was het repertoire van de Wegenwacht op.
8. Wegenwacht heeft een takelwagen besteld om hem naar de dealer weg te takelen.
9. Ik vroeg om vervangend vervoer, maar dan moet je klaarblijkelijk meerijden naar de dealer en daar had ik helemaal geen zin in. Ten eerste gewoon geen zin na 2 uur gedoe! Ten tweede kwam het niet meer uit in mijn agenda. En ten derde irriteerde het me mateloos dat de dealer zich er zo gemakzuchtig van had afgemaakt door naar Mitsubishi service te verwijzen.
10. Nog een uur later kwam de dealer voor gereden met een vervangende auto. Daarmee heeft de dealer (Van de Wouw in Waalwijk) toch weer een nette beurt gemaakt.

Het zal me benieuwen wat er nu aan de hand is. Ik heb eerder deze week de software van de app (en de voertuigsoftware) updated. Wegenwacht dacht dat het die kant op zou gaan, zou kunnen, maar ik zie nog geen causale relatie.

Iemand anders die soortgelijke problemen heeft gehad? En wat zijn de ervaringen met de dealer?

Staak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Staak

Re: EV system service required

Bericht door Staak » 23 dec 2013, 23:25

Serviceplug controle, en daarna maar weg laten takelen
foto 2 (1).JPG
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: EV system service required

Bericht door kobus1967 » 23 dec 2013, 23:27

Schrale troost omdat dat het jou treft maar door schade en schande word men wijs.
Hopelijk is het gauw opgelost!

willem1

Re: EV system service required

Bericht door willem1 » 23 dec 2013, 23:36

Oeff! Dat is geen best bericht van een auto van 2 maanden oud! Nu maar hopen dat je dealer hier kaas van heeft gegeten. Van elektriciteit en elektronica hebben maar weinig mensen verstand. Ik hoop voor je dat de storing snel en afdoend wordt opgelost! Per saldo moet een auto het gewoon doen.....
Laatst gewijzigd door Jos op 24 dec 2013, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

Staak

Re: EV system service required

Bericht door Staak » 23 dec 2013, 23:47

Dank voor je reactie. ..euh, auto is 4 weken oud....

Wegenwacht wil best helpen, doen hun best. Maar hebben gewoon nog geen apparatuur/software om uit te lezen. Dan kunnen ze ook niet doen. Hoe zou dat dan bij andere auto's/merken gaan? Het is toch ook in het belang van Mitsubishi dat service diensten iets anders kunnen doen dan wegslepen?

Ik wil nu niet meteen commentaar op Mitsubishi Nederland geven, misschien is het allemaal verklaarbaar. Maar toch, de auto is een jaar geleden al uitgeleverd in Japan, dus dan heb je toch ruim de tijd gehad voor een protocol om service/alarmdiensten van informatie te voorzien en/of te trainen.

willem1

Re: EV system service required

Bericht door willem1 » 24 dec 2013, 00:39

Dit doet me denken aan mijn Citroentijd dat ik m'n eerste XM 3.0 kocht in het voorjaar van 1990. Als die reed, geweldig: vliegend tapijt conform de reclame maar... die eerste series waren berucht voor de electrische/electronische storingen. Menigmaal de Wegenwacht moeten bellen in die tijd en helaas hadden zij toentertijd daar geen kaas van gegeten. Dat betekende: takelen naar de dichtstbijzijnde werkplaats van de Wegenwacht. Drama's! Maar ook de Wegenwacht leert al doende. Onze PHEV is een rijdende computer... Het zal even duren tot alle expertise aanwezig zal zijn. Overigens denk ik dat het voor de Wegenwacht (waar Mitsubishi NL een contract mee heeft) beslist een uitdaging zal zijn om gestrande PHEV's z.s.m. aan de praat te krijgen... -;)
Laatst gewijzigd door Jos op 24 dec 2013, 07:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

mariomaf
Forumlid
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57

Re: EV system service required

Bericht door mariomaf » 24 dec 2013, 15:25

Ai nare berichten om te lezen, hopelijk wordt dit snel hersteld! Maar ik verwacht nog wel meer van dit soort kinderziektes (wat ik vermoed dat het is) en zeker dat de hulpdiensten er nog weinig mee kunnen doen.

Had je wel de regeneratie op B5 :-) Gratis energie he!

Zorro

Re: EV system service required

Bericht door Zorro » 24 dec 2013, 15:31

Ze zullen er ook wel ervaring mee op gaan doen. Hier is denk ik de 90-10 regel wel van toepassing. Dus 90% van alle mankementen is op te lossen met 10% van alle mogelijke quick fixes. In tien procent van de gevallen moet er een "echte" specialist bijkomen omdat er een serieus probleem is.

Staak

Re: EV system service required

Bericht door Staak » 24 dec 2013, 15:39

De dealer belde zojuist omdat hij contact wil met de SCM-specialist die het alarm heeft ingebouwd. (SCM Cobra I + III.
Ze denken dat daar het probleem zit. Niet dat ze iets gevonden hebben. Maar door deductie denken ze dat de storing daar dan vandaan moet komen.

KeesV

Re: EV system service required

Bericht door KeesV » 24 dec 2013, 15:48

Inderdaad, slechte beurt van MMNL dat ze de WW nog niet getraind hebben op de PHEV. Of dat de dealer de WW niet heeft kunnen helpen met de diagnose.

Als mijn PHEV er mee stopt, dan mogen ze vervangend vervoer brengen naar de locatie waar ik ben, en niet andersom. :roll:

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: EV system service required

Bericht door sigmasailor » 24 dec 2013, 16:20

Zou zomaar kunnen; in het begin heb ik lekker lopen stoeien met de driver card; als je de auto opstart zonder drivercard in de buurt vliegen de Service meldingen je om de oren.

Wat verwarrend is is het feit dat de auto niet laat merken waarom hij niet start. In de display staat wel dat je de start knop nog eens in moet drukken. Het ready lampje gaat niet branden en ik heb zo ongeveer alle service meldingen wel voorbij zien komen. Ik weet niet zeker of de EV er bij zat maar een handvol afkortingen met service heb ik zeker gezien.

Misschien batterij in je driver card leeg? Je kan zien dat die dingen aan staan door er echt heel goed naar te kijken op een goed donkere plaats; de LED gloeit dan om de 3 seconden een heel klein beetje op.

't Zou mij niets verbazen als het iets heel simpels blijkt te zijn.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Staak

Re: EV system service required

Bericht door Staak » 24 dec 2013, 17:23

Driver card is niet leeg. Ik zag de led inderdaad zwakjes flitsen, en ik heb ook de 2e kaart en 2e sleutel geprobeerd.

De vervangende auto is een ASX. Leuke wagen, ook een hoge zit, een soort Outlander mini. Maar wat een herrie maakt dat blok. Je raakt wel heel snel gewend aan de OUtlander, zowel elektrisch als met verbrandingsmotor is ie wel een stuk gecultiveerder.

Ik denk dat de dealer het voorlopig heeft opgegeven, het is nu na vijven.. Van mij mag hij ook kerst gaan vieren, dan zien we over 3 dagen wel weer verder...

philip

Re: EV system service required

Bericht door philip » 24 dec 2013, 21:24

Dat is zwaar balen :( Die van mij is ook 4wkn oud; heeft ongeveer evenveel gereden :roll: Ik ben benieuwd wat de oorzaak was.

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: EV system service required

Bericht door Denniss » 24 dec 2013, 22:48

Ik besef me in eens dat ik geen andere auto's ga helpen als ze met een lege accu's staan. Het afgelopen jaar heb ik dat 3x gedaan.
Op dit moment wil ik het risico niet lopen.

Hoewel ik me bewust ben dat Cobra alarmsystemen het beste op de markt zijn, hebben ook wij veel problemen gehad in eerdere auto's met deze alarmen. Daarom is hier bewust de keuze gemaakt om voor alternatieven te kiezen.
Alle problemen zullen heus opgelost worden maar nu is het "the faith of the early adapter'.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

rob1972
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2013, 19:02

Re: EV system service required

Bericht door rob1972 » 25 dec 2013, 13:03

Gisteren avond probeerde ik ook te gaan rijden, maar kreeg dezelfde foutmeldingen zoals hierboven beschreven: EV system service required, FCM error, etc. Na het lezen van de bovenstaande berichten eens op het lampje van mijn Cobra driver card gelet en dat brandde inderdaad niet. De auto startte wel met de reserve driver card. Om de een of andere reden heeft de driver card zichzelf uitgezet.
M.b.v. de handleiding van Cobra kwam ik erachter dat het rondje op de driver card een knopje is en heb de driver card weer aangezet. Toen deed deze het weer. Vervolgens van mijn sleutelring gehaald en toen was de driver card weer uit. Weer aangezet en vanmorgen deed hij het nog.
Nu vraag ik mij af of het contact met het batterijtje niet makkelijk verbroken wordt door torsie van de driver card, een soort van "Wackelkontakt" zoals ooit een BMW dealer in Oostenrijk het in een andere auto noemde. Dit omdat de driver card weer uitging na het loshalen van de sleutelring en het kastje er omheen er flexibel is. De driver card zit normaal in mijn broekzak met een hele hoop andere sleutels, dus ik kan mij voorstellen dat op die manier in een strakkere broek ook torsie wordt uitgeoefend op het kastje.
Hebben anderen deze ervaring ook? Ik ga het iig. in de gaten houden.

Staak

Re: EV system service required

Bericht door Staak » 31 dec 2013, 15:09

Het laatste nieuws van de dealer is dat ze denken dat het accupakket kapot is. Er is nu overleg met de importeur en met de fabriek in Japan. Maar goed, deze diagnose is nog niet met zekerheid gesteld.

Dit is een (mogelijke) primeur die ik liever niet zou hebben gehad. Een accupakket met een garantie van 5 jaar dat binnen 4 weken kapot gaat. Er is geen reserve accu in Nederland beschikbaar.

Ben ik echt de eerste of zijn er al anderen met een serieus accu probleem?

berg128

Re: EV system service required

Bericht door berg128 » 31 dec 2013, 15:19

Staak schreef:Een accupakket met een garantie van 5 jaar dat binnen 4 weken kapot gaat.....Ben ik echt de eerste of zijn er al anderen met een serieus accu probleem?
Uitval percentage 0,08% op jaarbasis, niet slecht zeg ik! Laat ze maar een demo-auto slopen voor je!

turbophev
Forumlid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 nov 2013, 17:20

Re: EV system service required

Bericht door turbophev » 31 dec 2013, 15:31

M.b.v. de handleiding van Cobra kwam ik erachter dat het rondje op de driver card een knopje is en heb de driver card weer aangezet. Toen deed deze het weer. Vervolgens van mijn sleutelring gehaald en toen was de driver card weer uit. Weer aangezet en vanmorgen deed hij het nog.
Bij mij blijft het ledje knipperen als ik op het knopje druk. Handleiding zegt dat het knopje is om alarm aan/uit te zetten. Staat niks in over het uitzetten van de drivercard. Type 4627. Heb jij een ander type of doe ik iets fout?

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: EV system service required

Bericht door sigmasailor » 31 dec 2013, 16:22

Als je dat knopje langer dat 10 seconden ingedrukt houdt gaat hij uit. Je moet dan heel goed (in het donker) kijken of je nog flauw knipperen ziet. Als je hem (kort) weer indrukt staat hij weer aan.

Om te zien of hij aanstaat moet je echt heel goed kijken in het donker; het ledje gloeit maar heel flauw.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: EV system service required

Bericht door kobus1967 » 31 dec 2013, 16:25

Zwaar balen Staak, heb je wel een knappe ruilwagen gekregen?

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: EV system service required

Bericht door sigmasailor » 31 dec 2013, 16:28

Ik weet dat het allemaal nieuwe techniek is, maar...., het is toch wel zorgelijk dat het zo lang duurt voordat er een goede diagnose gesteld kan worden. Je zou toch mogen aannemen dat er ergens in NL een VOP (Voldoende Onderricht Persoon) rondloopt die ook een plaatsvervanger heeft? Allebei op wintersport?
Dat zo'n accu pakket niet op voorraad is snap ik wel een beetje; in Japan hebben ze alle auto's terug laten komen naar de fabriek. Zou dat hier (als het allemaal echt klopt) ook nodig zijn?

Enfin; knap lullig allemaal. Ik hoop dat ze er snel uitkomen.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

yuri

Re: EV system service required

Bericht door yuri » 31 dec 2013, 17:04

Ik snap het eerlijk gezegd niet dat er geen accupakket op voorraad is. Ik denk dat het nog wel vaker gaat gebeuren dat zo'n ding vervangen moet worden:
Steen via onderkant tegen accupakket of auto betrokken bij ongeval en blijkbaar dus ook 1 op de 8000 van die dingen per 4 weken stuk.

Waarom geen container met reserveonderdelen meegestuurd?
Raar!

phevictor

Re: EV system service required

Bericht door phevictor » 31 dec 2013, 22:04

Tjemig, ook heel benieuwd wat de uitkomst gaat zijn. Zorgelijk dat diagnose zo lang duurt.
Geluk bij een ongeluk gebeurt het je in Nederland bent. In elk ander land kunnen ze Outlander phev nog niet eens spellen. Als zoiets in Oosterijk, Frankrijk oid gebeurd ben je niet zoals Staak maar echt de Sjaak :?

Sterkte met dit tijdverslindende probleem met je mooie witte kar..

Staak

Re: EV system service required

Bericht door Staak » 01 jan 2014, 11:06

Ik rij nu een van de dealer gekregen nieuwe ASX 1.6 bluetec. Dat is echt een herriemaker. Ik heb nog achter de brandstofklep gekeken of het geen diesel was; maar het was toch echt een benzine. Op zich een aardig ding, maar als je eenmaal zo'n soepele stille en ruime outlander phev hebt gereden dan valt het toch vies tegen.

De dealer verwacht deze week een definitieve diagnose. Ben benieuwd welke oplossing door Mitsubishi bedacht gaat worden (voor mij).

In de US wordt de auto nu zelfs naar 2015 uitgesteld omdat er een accutekort is.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: EV system service required

Bericht door sigmasailor » 01 jan 2014, 11:57

Die dealer zou je beter een van zijn demo's kunnen uitlenen?
Ik hoop voor je dat het toch nog meevalt en snel gefikst wordt.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Plaats reactie