Snellaadpunt voor thuis

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Roel&Yvonne

Snellaadpunt voor thuis

Bericht door Roel&Yvonne » 21 dec 2013, 00:10

Misschien dat ik niet goed gekeken heb, maar ik zie op dit forum (nog) niets over een snellaadpunt voor thuis.
Wij hebben nu een week onze nieuwe Outlander en we ervaren dat we na een nacht laden 's morgens best een aantal korte ritjes puur elektrisch kunnen rijden, maar in de middag is het over met de pret.
Tijdens de lunch de auto aan de lader hangen heeft niet veel zin want met de meegeleverde kabel duurt het volgens de verschillende info bronnen een uur of 6 om de auto weer op te laden. Ook een laadpunt van Lola of Flow helpt dan niet zo gek veel, de oplaadtijd wordt dan teruggebracht tot een uur of 4.

Onze gedachte is daarom: als we dan toch investeren in een laadpunt, waarom dan niet meteen een snellaadpunt?
De elektrische installatie van de woning is het probleem niet, we hebben al een 400 V krachtstroom groep.
Heeft iemand ervaring hiermee, o.a. welke leveranciers een geschikte oplossing kunnen bieden?
We zouden het liefste een snellaadpunt hebben waarmee zonder abonnement het stroomverbruik is te registreren.

Een ander punt is dat ik op de site van één van de Mitsubishi dealers las dat snelladen gezien moet worden als een "noodoplossing" voor onderweg, maar dat voor normaal gebruik het gewone laadpunt te prefereren is (of is dat omdat de betreffende dealer alleen de ICU laadoplossingen in het assortiment heeft?). Ergens anders lees ik weer dat de accupakketten automatisch gekoeld worden tijdens het snelladen - dan is dat snelladen toch geen probleem??
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

h.soepboer

Re: Snellaadpunt voor thuis

Bericht door h.soepboer » 21 dec 2013, 00:18

Volgens mij is snelladen slecht voor de levensduur van je accu. Met zo af en toe snelladen is dat geen probleem natuurlijk maar als je dat bijna altijd doet dan ga je dat zeker merken.

Zorro

Re: Snellaadpunt voor thuis

Bericht door Zorro » 21 dec 2013, 00:18

Je helpt je accu om zeep, that's all. Verder is het een prima oplossing. Of je pakt voor de kleine ritjes een keer de fiets... ;)

bloem
Forumlid
Berichten: 263
Lid geworden op: 25 sep 2013, 00:01

Re: Snellaadpunt voor thuis

Bericht door bloem » 21 dec 2013, 00:21

Een snellader zet de stroom eerst om van AC naar DC en laad dan in een half uur ongeveer 80% van de accu. Probleem is snelladers kosten vele duizenden euro's
plus dat je een flinke elektriciteitaansluiting moet hebben en dan wegen de kosten niet op tegen de extra kilometers die je rijd.

axum
Forumlid
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:23

Re: Snellaadpunt voor thuis

Bericht door axum » 21 dec 2013, 00:29

Volgens mij zit het probleem in de kosten, zo'n installatie kost heel veel geld heb ik eens gelezen, ik dacht iets van 15 a 20.000 euro ? (nee, de nullen kloppen)!

Mats

Re: Snellaadpunt voor thuis

Bericht door Mats » 21 dec 2013, 01:17

Hier staat behoorlijk veel info:

http://www.chademo.com

berg128

Re: Snellaadpunt voor thuis

Bericht door berg128 » 21 dec 2013, 09:28

Dit Artikel bevat een mooi overzicht van mogelijkheden voor zelfbouw en mogelijke leveranciers.

Conclusie is dat zelfbouw onder € 10.000 niet mogelijk wordt geacht en een compleet laadstation is mogelijk voor € 15-16.000 exclusief installatie.

Overdag kun je snelladen zolang je maar 's nachts normaal laadt. Met name vanwege de koeling is de achteruitgang in de levensduur van de accu niet echt een issue.

Plaats reactie