Korte laadkabel

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 24 dec 2013, 19:05

Let niet op het stekker blok, die zit nog op de kop nu ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 24 dec 2013, 19:20

Ah, spiegelbeeld gemeten op de shuko lader :( Die meet qua proximity identiek, dus dat deel klopt. Blijft de CP een vraag, en de staat van de paal ook :)

berg128

Re: Korte laadkabel

Bericht door berg128 » 24 dec 2013, 20:19

tadango schreef:Schakelaar "open" is 150 ohm. Schakelaar dicht, dus knop ingedrukt als je hem los trekt is 480 ohm.
tadango schreef:@berg, die schakelaar lijkt wel te kloppen volgens de powerpoint. Schakelaar staat over de 330 ohm weerstand, 150 ohm staat in serie. Meet je over het totaal heb je 150 ohm met de schakelaar dicht, dus stekker vergrendeld, en 480 met de stekker in de hand en de knop ingedrukt, dus open. Ik bedoelde met open en dicht niet de schakelaar zelf maar de knop en die werken net andersom (is een verbreek contact).
Never mind maar je zei echt wat anders, maar inderdaad de weerstand neemt toe als je de knop indrukt. Stop alsjeblieft met het vergelijken met de originele kabel met schuko, dat is namelijk een laadpaal op zich. De schuko zijde is in feite de meterkast kant van je laadsysteem.

Wat en hoe heb je nu aangesloten? Hoe ziet de schakelaar er precies uit en wat meet je waar?
Laatst gewijzigd door berg128 op 24 dec 2013, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 24 dec 2013, 20:26

Proximity op de shuko is wel identiek dus dat is wel te vergelijken. Ik meet tussen PE en PP 150 ohm met de knop los en 480 ohm als ik de knop indruk. Dat klopt. Proximity zit in de auto stekker en is ervoor zodat de auto weet dat de stekker erin zit en vergrendeld is.

Pilot signaal is niet te vergelijken uiteraard want komt uit de auto richting de lader. Die moet dus van stekker naar stekker lopen en niet anders, ook die klopt dan. PE, N en L1 zijn ook doorverbonden dus de kabel moet gewoon werken. Denk dat de paal niet actief is nog. Schiet niet op met het werk. 2 jan zal ik bij de klant de kabel proberen, maar ook die paal is nieuw en ik zal de eerste zijn :) Lekker handig zo....

EV-box relais schakelt als ik de pas ervoor houd en schakelt dan direct terug en gaat rood knipperen. Met een andere pas gaat hij direct knipperen, met en zonder kabel.

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 24 dec 2013, 20:34

Laadpaal schakelt ook niet met alleen de kabel, dus hij ziet de auto wel. Dus de pilot werkt ook. Dan zal het wel aan de paal liggen....

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 10 jan 2014, 09:35

Er klopt iets nog niet in de kabel.... maar wat :?: De paal op het werk reageert ook niet, maar daar brandt ook nergens een lampje dus geen idee of die werkt , zou wel moeten volgens de beheerder. Zit een sleutel schakelaar op maar die wil niet de klik maken zegmaar. De paal thuis is geregistreerd en actief, maar die locked de kabel even en gaat daarna op rood (Evbox). Als de stekker niet in de auto zit gebeurd er niets, dus hij ziet de auto wel. Auto reageert nergens op, ook geen storings melding. Dat had ik verwacht als de auto bv geen fase ziet. Fase, N en PE zijn ook doorgemeten op de stekkers en kloppen.

Het moet volgens mij in de CP zitten. Als je de standaard lader aansluit door je het accu pakket inschakelen voordat de lader klikt, dus voor de relais de fase en N op de auto stekker zet. De auto accu hoor je dus als als eerste. Als ik de evbox probeer hoor ik de accu in de auto niet. Maar zonder auto reageert de evbox niet en dat lijkt toch door het ontbreken van de CP te zijn dus de CP werkt wel en toch niet?. Het is nog te slecht weer om te gaan meten buiten bij de auto.

Heeft iemand nog een nuttige bijdrage? Er is een laadkabel onderweg zodat ik ze kan vergelijken. Toch kan ik er niet tegen dat het niet werkt want dat betekent dat ik het hele laad proces nog niet begrijp terwijl dat niet zo ingewikkeld is :(

berg128

Re: Korte laadkabel

Bericht door berg128 » 10 jan 2014, 09:56

Je foto's zijn niet duidelijk genoeg en je geeft ook niet meer informatie helaas...

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 10 jan 2014, 10:11

Foto's zie je ook niet echt veel op met die draden. Ik geef nu zo duidelijk mogelijk aan wat en hoe het verbonden is ;)

Van de type 2 (paal) naar de type 1 (auto) zijn N, L1 en PE en CP 1 op 1 doorverbonden. De markeringen op de stekkers kloppen met foto's op internet dus het lijkt me niet dat ik draden verwisseld heb. Daarvoor is geen foto nodig toch? Ik heb dit een paar keer nagemeten. Aan de type 2 stekker zit verder niets aangesloten of doorverbonden. De type 1 stekker heeft nog een PP pin welke via de weerstanden en schakelaar aangesloten zit op de PE.

Tussen PP en PE meet je in rust 150 ohm en met de knop ingedrukt (dus als je de stekker los trekt of hij niet goed in de auto zit) 480 ohm. Deze meting is identiek aan de ratio stekker en klopt met alle beschrijvingen op internet.

berg128

Re: Korte laadkabel

Bericht door berg128 » 10 jan 2014, 10:37

Kun je je kabel doormeten op alle mogelijke weerstanden? Ik denk toch dat het dan in je laadpaal zit.
Laatst gewijzigd door berg128 op 10 jan 2014, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 10 jan 2014, 10:53

Welke mogelijke weerstanden? De 1 op 1 draden hebben geen weerstand volgens de meter (zijn 2.5mm2 gesoldeerd, dus dat kan niet het probleem zijn (en ja ik kan solderen ;)). De proximity klopt ook qua weerstanden. Dan zou het de CP moeten zijn. Die kan ik proberen te meten uit de lader. Zou een ppm moeten geven wat overeenkomt met 16A. Daar moet maar de scope op.

Het kan de lader zijn maar die zit in de auto ;) De paal zelf kan het probleem ook zijn aangezien die na installatie nog niet gebruikt is. Ik zie alleen een korte lading voor de plaatsing dus dat was controle na de bouw lijkt me. De paal op het werk is ook nog nooit gebruikt..... erg handig allemaal. Ik denk dat volgende week ook de originele kabel wel binnen komt.

berg128

Re: Korte laadkabel

Bericht door berg128 » 10 jan 2014, 11:06

Ik bedoelde inderdaad de laadpaal, zal de post aanpassen.
Meet je een weerstand van L aan de ene kant van de kabel naar 1 van de andere aansluitingen aan de andere kant van de kabel?
Dan vanaf N naar de andere kant van de kabel en zo verder.
De PP is niet 1:1 aangesloten toch?

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 10 jan 2014, 11:12

Ah zo weerstanden, kortsluiting tussen fase en N bv. Heb ik niet gemeten, maar ook maar aan 1 kant gedaan. Zou ik nog eens beter kunnen nakijken inderdaad, bedankt. Toch hadden de draden onderling een oneindige weerstand en waren 1 op 1 in orde dus ik verwacht daar geen probleem in.

PP is inderdaad niet 1:1 aangesloten. Had ik eerst wel maar later weggehaald aangezien dat niet klopte. PP aan de paal kant ligt dus vrij / niet aangesloten.

berg128

Re: Korte laadkabel

Bericht door berg128 » 10 jan 2014, 11:30

tadango schreef:Ah zo weerstanden...PP is inderdaad niet 1:1 aangesloten. Had ik eerst wel maar later weggehaald aangezien dat niet klopte.
Weerstanden ja, die luisteren nauw.
PP meende ik ook uit je eerdere post te halen vandaar dat ik hamerde op details...

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 10 jan 2014, 11:37

Dat klopt. Op de type 1 stekker tussen PE en PP meet ik (met een afwijking van 1 of 2 ohm) dezelfde waarden bij de ratio lader en mijn kabel. Dat lijkt me nauwkeurig genoeg. Ik heb eigenlijk niet gelet op de stekker indicator in de auto als ik de stekker erin zet. Ga ik nog eens bekijken. Wellicht is dat toch het hele probleem....

berg128

Re: Korte laadkabel

Bericht door berg128 » 10 jan 2014, 11:40

Nee, dan zou de auto nooit laden als ik je goed volg....
Bijna zeker de lader...euhhh, laadpaal..:)

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 10 jan 2014, 11:59

Ik bedoel (wat zijn we weer lekker duidelijk :)) dat bv de schakelaar van de stekker in de laadkabel niet goed dicht valt met de stekker in de auto, en dus geen goede pp signaal. De paal kan dan best inschakelen maar krijgt geen response van de auto (die ziet de stekker niet gelocked via de pp) dat die wil gaan laden en geeft dan een foutmelding? Dat zou verklaren waarom het EV systeem niet inschakelt met mijn kabel.

berg128

Re: Korte laadkabel

Bericht door berg128 » 10 jan 2014, 12:14

Dat klopt! 142 Ohm/bij 1,5V op PP en een puls van 25-27%

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 19 jan 2014, 11:02

Het moet toch echt in de kabel zitten. Een nieuwe (nog nooit eerder gebruikte :? ) anwb paal (ev box) doet exact hetzelfde. Lijkt me niet dat 3 nieuwe palen stuk zijn ;) Helaas nog geen enkel spoor van de andere kabel :(

phevpaul
Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 okt 2013, 21:31

Re: Korte laadkabel

Bericht door phevpaul » 19 jan 2014, 14:14

Tadango, kan je een schemaatje tekenen van wat je precies hebt gedaan? Ik vond hier dit schema: (bron: http://www.electriccarpartscompany.com/ ... p_381.html)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 19 jan 2014, 15:16

Dat heb ik dus zo zitten. Connecties 1 tot en met 5 zijn zoals ik ze heb doorverbonden. Ik ga zo nog eens wat meten...

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 19 jan 2014, 21:28

Kan echt niets geks vinden... wat mis ik :? Dinsdag komt de andere kabel hoorde ik net, dan gaan we eens kijken wat het verschil is :D Ben heel benieuwd...

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 20 jan 2014, 14:05

Ah... de andere kabel is er en ik zie het verschil. De proximity aan de lader kant moet met 680ohm aan aarde worden verbonden... doen we dat zo even. Verder zijn de kabels identiek.
Laatst gewijzigd door tadango op 21 jan 2014, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

tadango

Re: Korte laadkabel

Bericht door tadango » 20 jan 2014, 17:16

Werkt perfect :)

phevpaul
Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 okt 2013, 21:31

Re: Korte laadkabel

Bericht door phevpaul » 20 jan 2014, 22:44

Bedankt voor de update.

berg128

Re: Korte laadkabel

Bericht door berg128 » 21 jan 2014, 09:20

Mooi dat je het gevonden hebt en zeer interessante info! Het staat ook nergens duidelijk vermeld maar is bedoeld om door te geven welke kabeldiameter aanwezig is om aan het laadstation aan te geven welke stroom gebruikt kan worden. Het laadstation kan daarna deze info via CP weer doorgeven aan de auto.
Achteraf logisch..

Plaats reactie