Gestraft voor mijn hebzucht?

Voor geklets over van alles en nog wat, dat niet in de andere topics thuishoort
Aanlander
Forumlid
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:29

Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door Aanlander » 30 nov 2013, 07:47

Moet even mijn frustraties kwijt.Eind oktober van drie kanten gehoord dat de auto eind november in de haven en eerste helft december zou arriveren. Van de 'sales manager' iemand van ' klantcontact' en van 'corporate affairs'. Vele malen chassisnummer gevraagd om e.e.a. Te kunnen volgen, mails werden trouwens na het afsluiten van de koop, nauwelijks beantwoord. Levering Werd iets later, we moesten aangeven of we 14 december vroeg in de garage konden zijn, om hem af te halen. Gelukkig net voor de wintersport van een week later op de 20e! Afspraak oude auto de 13e naar de garage voor verkoop. Nog net op de 17e een afspraak voor alarm inbouw kunnen regelen.
Gisteren toevallig gebeld met de 'sales manager', bleek dat hij op de laatste boot staat. Verwachte levering 17 december! Slechte onvolledige communicatie.
Ingestorte valse hoop bij mij. Mijn hebzucht heeft me een auto bezorgd die volgens de forumleden: extreem diefstalgevoelig is, een orgie van piepjes, getik van gordels en gekreun over verkeersdrempels laat horen. Dit discomfort wordt nog versterkt door vierkante banden, van een twijfelachtig merk, loszittende stoelen. En lullige plastic knopjes.
De auto heeft zonder de accu's een benzineslurp van voor 1970. (Deze zomer reed ik met een Chrysler 300 van 3,6 l inhoud 1:12.)
Enfin ik hoop maar dat ik deze klachten allemaal vergeet en ga genieten zoals ik dat bij de proefrit deed!
Instyle 2013 Technical Silver

Gebruikersavatar
OutlanderPHEV
Moderator
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 mar 2013, 11:25

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door OutlanderPHEV » 30 nov 2013, 09:24

Hoi Aanlander,
allereerst jammer dat je door het lezen van dit forum, meer over de kinderziektes van de Outlander te weten bent gekomen.
Ja, de auto piept veel. Ja, de instanties die er belang bij hebben benadrukken de diefstalgevoeligheid van de auto. En ja, er zullen mensen zijn die klagen na getik en gekreun van onderdelen.

Als je dit forum al langer leest, dan zul je zien dat heel wat mensen bewust uit voornamelijk financiële overwegingen, een BMW, Audi, Volvo of vergelijkbaar merk hebben ingeruild. Het is niet reëel om deze merken te vergelijken met de Outlander. De discussie over gebrek aan 'premium'-eigenschappen is ook al ettelijke malen gevoerd hier op het forum.

Laten we even niet vergeten dat we allemaal handelingsbekwame mensen zijn die met het vooruitzicht op 5 jaar 0% bijtelling en ook nog eens aanzienlijke fiscale voordelen in de eenmanszaak of BV, blind uit de folder een auto van ruim 50.000 euro hebben gekocht. Wat niet betekent dat het een 'flut' auto mag zijn met rammeltjes en een niet goed werkende wifi, omdat je 'm uit een boekje koopt, of dat de fabrikant er maar een potje van mag maken omdat ze de bestelling toch al binnen hebben.

Ik kan alleen voor mezelf praten, maar als ik een Outlander voor 52.000 euro koop, waarvan ik weet dat de 'normale' 4WD benzine versie 40.000 euro kost, dan reken ik niet op premium kwaliteit. 40.000 euro is veel geld, maar daar koop je geen Q3 of een X3 voor. De Outlander behoort niet tot het premium segment, ook al hebben ze met de Outlander PHEV best wel meters gemaakt wat betreft afwerking en interieur. Maar nog steeds is het geen premium. Ook niet als het op de website van de fabrikant wel zo omschreven staat. Het innoverende aan de PHEV is de aandrijflijn, en daar zit 't grootste gedeelte van het prijsverschil van 12.000 euro in. Niet in buffel-lederen bekleding, aan de binnenkant met dempingsmateriaal beklede deuren, een high-end audio of perfect op spraak werkend navigatie-systeem.

Die 12.000 euro extra geeft me dus geen extra comfort, maar (in mijn geval) 485 euro netto in de maand extra te besteden. Elke maand weer!!! Daar heb ik 'm voor gekocht, plus het feit dat ik er een aanhanger achter kan hangen (lees:caravan).

Ik wil niet zeggen dat je met de Mitsubishi maar genoegen moet nemen. Zelf heb ik de auto niet, dus ik kan niet oordelen, maar ik weet dat de dealers en importeur dit forum in de gaten houden. Er wordt dus ook zeker naar de 'klachten' gekeken, want als dat niet opgelost wordt, zullen ze in 2014 een stuk minder auto's verkopen. Ik heb een paar weken geleden toch maar een proefrit gemaakt, om eens te ondervinden wat er van de 'klachten' waar is, maar ik vond het een prima rit. OK, het duurde maar 45 minuten en ik heb het navi/audio gedeelte niet goed kunnen testen, maar ik vond het zeker een fijne auto om in te rijden.

Om af te sluiten wil ik iedereen vragen een beetje rekening te houden met wat je schrijft. Het is voor diegenen die de auto nog niet hebben, of net besteld hebben niet fijn om te lezen dat iedereen maar klaagt over de auto (niet dat het zo is, maar zo lijkt het de laatste weken wel te gaan). Ik krijg best veel reacties van mensen die geen zin meer hebben om het forum te bezoeken omdat er zo'n negatieve sfeer hangt.

Positieve dingen willen we horen. Laat eens weten wat jij deze maand met je extra 485 euro (of wat jij maandelijks overhoudt) hebt gedaan. Ben je wel tevreden met de auto, schrijf dan een korte review. Het is voor iedereen leuker als de sfeer hier wat beter wordt.

Ik ga ervan uit dat we de komende 4 weken (de ik nog op mijn auto moet wachten) wat gezelligere berichten op het forum te lezen krijg :-)
Gr,
Edwin
oprichter outlanderPHEVforum.nl, vanaf 24 december 2013 rijdend in een zwarte Instyle+
Ik help ondernemers online succesvoller te worden

Gerham

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door Gerham » 30 nov 2013, 09:25

Als je er zo instaat kan je hem altijd nog doorverkopen, ik heb de auto nu 5 dagen en kan me absoluut niet vinden in de omschrijving van klachten :lol:

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door kobus1967 » 30 nov 2013, 09:36

Ja bij ons Hollanders is het glas vaak half leeg, ik moet zeggen de auto bevalt mij uitstekend.
Het enige puntje is voor mij de Wifi router, maar ik ga ervan uit dat dit opgelost word.
Ik kan niet wachten tot het echt gaat winteren om te ervaren wat de auto doet in de sneeuw.
En ik kom nog wel uit een Multipla de best rijdende MPV ooit!

eriktraag

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door eriktraag » 30 nov 2013, 10:03

het voordeel voor mij ten opzichte van de auto waarin ik nu rijd is 150 euro netto.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door sigmasailor » 30 nov 2013, 10:24

Ach, het valt allemaal wel mee hoor. Ik kom uit een X3 en ben eigenlijk dik tevreden over hoe de PHEV rijdt. Het verbruik valt mij niet tegen en de afwerking is goed genoeg. De enige punten waar ik wel een probleem mee heb zijn het navigatiesysteem en de (on) mogelijkheid mijn PHEV vooraf te verwarmen doordat de WiFi verbinding er gewoon niet meer is. Allebei punten die helemaal niets met de echt nieuwe techniek te maken hebben die dagelijks wel een grote grijns op je gezicht toveren. Ik ga er van uit dat het Mitsubishi concern wel in staat is de elektronische probleempjes snel uit de wereld te helpen. Voor de rest is het gewoon wennen aan allerlei nieuwe speeltjes.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door Man » 30 nov 2013, 11:05

OutlanderPHEV schreef:Als je dit forum al langer leest, dan zul je zien dat heel wat mensen bewust uit voornamelijk financiële overwegingen, een BMW, Audi, Volvo of vergelijkbaar merk hebben ingeruild. Het is niet reëel om deze merken te vergelijken met de Outlander. De discussie over gebrek aan 'premium'-eigenschappen is ook al ettelijke malen gevoerd hier op het forum.
Hier ben ik het zeker niet met je eens. Mijn PHEV kost met opties ruim 60.000 euro. Mijn Audi Quattro S-tronic met heel veel opties 65.000,00. Ik mag dus van Mitsubishi gewoon een nagenoeg goed functionerende a la 2013 functionerende auto verwachten. Ik vind 60 mille echt wel premium geld !!
Laatst gewijzigd door OutSander op 30 nov 2013, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig deel qoute verwijderd. Kleur tekst aangepast.

tgodthelp
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 sep 2013, 10:55

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door tgodthelp » 30 nov 2013, 11:11

Wel of geen spijt van je aankoop blijft deels subjectief.
Het is een idee om poll te houden met de vraag of men de auto wel of niet gekocht zou hebben indien er geen fiscale voordelen van toepassing zouden zijn. Ik denk dat uitslag redelijk kan voorspellen. Dat zegt dan m.i. wel iets over de kwaliteit van de auto !! MN weet dat ook vandaar dat er nu uitgeklede versie op de markt zijn gebracht met een lagere prijs.

bloem
Forumlid
Berichten: 263
Lid geworden op: 25 sep 2013, 00:01

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door bloem » 30 nov 2013, 11:43

Aanlander met deze wetenschap kan het alleen nog maar mee gaan vallen. Elk nadeel heb dus zijn voordeel.
Rij er 4 weken in en wil hem echt niet meer kwijt :P

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door kobus1967 » 30 nov 2013, 11:53

@tgodthelp.
De reden voor een uitgeklede versie ligt volgens mij in de grens die bedrijven hanteren voor het leasebudget.
Net onder de 40000 euro cataloguswaarde kan zomaar veel orders schelen.
Zelf een carkitje erin en een tomtom op je GSM en je bent goedkoper uit en misschien wel net zo goed of zelfs beter af dan met de fabrieksuitrusting.

DutchTrafficConsult

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door DutchTrafficConsult » 30 nov 2013, 12:21

Tel even tot tien, denk na waarom je de auto hebt gekocht en geniet daarvan. De rest houdt je nederig.

sannie
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 nov 2013, 16:13

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door sannie » 30 nov 2013, 12:54

ik rij hem nu een kleine week....maar ik kan me totaal niet vinden in een aantal reacties.....maar ik heb dan ook nooit een premium brand verwacht....Ik reed hiervoor een insignia.....Opel zegt dat dat het beste is wat ze ooit gemaakt hebben (in de reclames)....In dat geval kunnen ze beter stoppen met autos maken :D Outlander is een prima auto....En ja de navigatie kan beter (maar die van opel was dan ook niet best).

Piepje en kraakjes heb ik tot nu toe niet gehoord.

In die week een mix van lange afstanden en wat kortere gereden...en in het totaal valt het verbruik me niet eens tegen... Een rit van ruim 200km met maar 1x opladen met een verbruik van 1:15 gemiddeld. Op de kortere ritten (60km woon werk) haal ik met opladen rond de 1:30 of iets beter.

Ik merk wel dat ik rustiger ga rijden....maar dat kan type auto zijn.

Zorro

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door Zorro » 30 nov 2013, 13:02

Ook ik was al een paar weken op het forum aan het lezen voordat ik de auto kreeg, inmiddels staat-ie anderhalve week voor de deur en staat de teller op 600 km. Voor mij is het een auto die twee gezichten heeft. Hij rijdt echt prima, de aandrijflijn is ontzettend fijn. Je bent beslist niet kansloos bij een stoplichtsprintje en hij is heel erg stil. De wegligging is niet ronduit sportief te noemen, maar voor een auto van dit formaat / gewicht niet verkeerd. Helemaal niet zelfs, het zwaartepunt ligt laag, de vering is behoorlijk stug zonder oncomfortabel te zijn (al is een slechte klinkerweg wel een beetje een uitdaging voor hem) en ik heb de indruk dat het all wheel yaw control-gebeuren ook zijn bijdrage prima levert. En had ik al genoemd dat je ook niet kansloos bent bij een stoplichtsprintje?

Uiteraard zijn er ook zaken op aan te merken. Ik heb het niet gedaan, maar ik verwacht dat als je op fora van SUV's uit dezelfde prijsklasse gaat kijken, je ook leest over mankementen. Vergis je niet: zaken die niet goed werken worden hier uitgekauwd. Vaak niet eens om erover te klagen, maar mensen zijn ook op zoek naar bevestiging en oplossingen. Daar is een forum natuurlijk een prima instrument voor. Zaken die gewoon naar behoren werken worden toch minder genoemd.

In de praktijk vind ik de dingen die hier vaak ter sprake komen allemaal wel meevallen; het is ook aan jezelf. Zo kun je je inderdaad gek laten maken door al die diefstalverhalen. Ik heb een nieuwwaarde verzekering en blijf het ding als een stuk blik beschouwen. Werkt heel ontspannend. Die hype rond het verzekeren van een belastingvoordeel laat ik maar een beetje aan me voorbij gaan. Wordt-ie gejat dan koop ik weer wat anders en dan zie ik dan wel weer. Niet verzekeren voor risico's die je zelf kunt dragen is mijn devies.

Je kunt je ook verschrikkelijk ergeren aan de stem bij de navigatie. Dat is nou ook niet dat je zegt je van het. Maar ik heb besloten erom te lachen (wát zegt ze nou?) en dan valt er prima mee te leven. Dat de database rammelt is een bezwaar, maar wellicht valt daar nog wat aan te doen. Ik wacht het maar even af, wellicht komt MN met een oplossing en anders ga ik een keer naar de dealer (als bij hem de gekte voorbij is).

Ook vind ik het MMCS niet overdreven traag werken, over het algemeen doet het wat het moet doen. Het koppelen met mijn telefoon (HTC Sensation) gaat nog niet naar behoren, dat zou soepeler kunnen. Ik moet er nog eens induiken, bij eerdere ervaringen lag het soms ook gewoon aan instellingen. Ik ben er gewoon niet dagelijks mee bezig.

Geldt ook voor de WiFi, het bereik had beter gekund, maar als ik even naar de voorkant van mijn woonkamer loop - de kant van het huis waar de auto staat - kan ik gewoon verbinden. Het kan dus wel, de auto's van mensen die het helemaal niet lukt om te verbinden hebben blijkbaar een fout/probleem en de dealer zal dat op moeten lossen.

De geluidskwaliteit: ik heb de radio nooit heel hard staan en heb er dus niet zoveel last van, maar zoals elders op dit forum te lezen is het vervangen van de subwoofer een mogelijkheid die je voor weinig geld een behoorlijke verbetering van het geluid geeft.

Kleine dingen dus, die gemakkelijk anders hadden gekund, maar het is ook gewoon wat het is. Je hebt zéker geen rotzooi gekocht. Een aantal zaken is wat knullig en Japans en daar kun je je enorm over opwinden. Of niet. Je hebt er gewoon een prima rijdende auto aan voor - mede door alle fiscale voordelen - relatief weinig geld. Vergis je niet in de extra kosten die Mitsubishi maakt voor de hybride aandrijflijn t.o.v. een conventionele. Twee elektromotoren, omvormers, accupakket, compressor voor de verbrandingsmotor, dikke dynamo: niks voor niks. Maar zaken die jou wel recht geven op MIA (wat de meerkosten t.o.v. de "normale" outlander teniet doet) en het 0%-tarief voor de bijtelling. En als je er in slaagt om veel elektrisch te rijden dan rij je - zo is mijn ervaring - ongeveer 35 kilometer op 10 kWu, wat een kilometerprijs van een 6,5 cent geeft. Bruto.... Daar kom je met een andere auto van dit formaat niet aan.

paul1173

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door paul1173 » 30 nov 2013, 13:18

Afgezien van de wifi heb ik ook geen klachten. Na 4 jaar geen rugpijn meer nar een dagje touren is zo'n genot! Knopjes, navigatie, bellen... tja, komt vast nog in orde. Iedereen heeft een proefrit in de brandstof uitvoering kunnen maken. Afgezien van het hybride deel was mijn proefrit in exact het zelfde model en uitvoering, wist precies wat ik daarvan kon verwachten. Heb je toen niet een proefrit gemaakt of er minimaal in hebben gezeten dan moet je niet achteraf klagen dat de uitstraling anders was dan je verwachtte.

Dit is mijn antwoord, daar zult u het mee moeten doen.

Paul

TechnicalSilver

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door TechnicalSilver » 30 nov 2013, 14:20

Ik zou me maar gewoon op de Outlander verheugen. Heb gisteren elders op dit forum een eerste review gegeven, en het is echt een bijzondere auto. Natuurlijk, je moet de techniek ook willen waarderen, en het gevoel dat je 'anders' gaat rijden. En je moet vooral bedenken dat na - voor velen - 10 maanden of meer wachten op een auto waarin je nog geen meter hebt gereden, de verwachtingen (terecht of onterecht) tot een toppunt waren gestegen. Het is natuurlijk het mooist als alle features het meteen (blijven) doen, maar ook zonder Wifi en met de nodige piepjes is het een heel fijne, ruime, en heerlijk rijdende auto, die - althans voor mij - het wachten zonder meer waard is geweest. De een is op een forum wat kritischer dan een ander, en dat mag, of je de auto nu vooral om de fiscale voordelen hebt gekocht, of niet. Maar het belangrijkste is dat je straks je eigen oordeel velt. Geloof me, het zal niet tegenvallen.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door Hansjebrinkers » 30 nov 2013, 15:11

Informatie op internet moet je altijd goed filteren. Als je reviews zoekt van mensen die. Volvo, BMW of Mercedes het slechtste ooit vinden, dan lukt dat zonder problemen. Tav radio's, televisies en. Ziekenhuizen is hetzelfde eveneens geen enkel probleem. Ik verwacht mijn outlander op dezelfde boot, en verwacht dat ik er zeer tevreden mee zal zijn (ik kom uit een v70 waar ik, ondanks enkele technische storingen) zeer tevreden over was. Kortom, het is niet alleen maar komen en kwel. En zoals een andere schrijver aangaat, mocht je het niet zien zitten, verkoop 'm dan via de dealer....
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

hoops

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door hoops » 30 nov 2013, 15:49

Balans......na bijna 2000km zal ik een korte balans opmaken, die blijft overigens voor iedereen persoonlijk.
Te beginnen met de paar minnen die wij efvaren:

-sommige knopjes zijn niet verlicht....ach na een paar weken vinden we ze blindelings
-navigatiestem en manko,s....zeker niet perfect maar voldoende voor ons. Vele merken met ingebouwde navi gehad en ze hadden allemaal wel iets. Persoonlijk is de navi van mb zeker beter maar hiermee kom ik ook waar ik wezen moet
-piepjes en geluidem, een enkele piep kan ik nog niet plaatsen maar wel gelezen dat ze uit kunnen. Geluiden.....we hebben er geen last van, stille auto in vergelijking met de meeste plus het zweven over de weg lekker

+we houden de bijtelling in de zak......
+rijconfort en hoge zit
+veel opties in mmcs.....ook al is het iets trager dan je zou willen het irriteerd ons niet
+lekker warm vertrekken dankzij voorverwaren via de app
+sneller dan we verwacht hadden
+jaloerse blikken :D :D
+veel ruimte

Al met al, het is maar hoe je jezelf wil laten beinvloeden....wij zijn positief en nog steeds erg blij met de keuze die we in januarie hebben gemaakt. Als we straks weten wat we daadwerkelijk over houden zal dit alleen maar beter worden.

Ons advies....geniet straks van de auto waar je zo lang op hebt gewacht en laat je niet gekmaken

Greetz
Marlies

kettingduurzaam

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door kettingduurzaam » 30 nov 2013, 15:55

Ik heb hiervoor ook een Hyundai Santa Fe en een Chevrolet Captiva gereden, enigszins vergelijkbaar met de Outlander.
Ik herken me helemaal niet in de kritiek op de auto. Zelfs zonder de subsidievoordelen is deze z'n geld meer dan waard. Ik heb in het geheel geen klachten en ben zeer tevreden en schat de auto hoger in dan voorgaand genoemde. En aan iedere auto mankeert wel iets, en om dan te gaan zeuren over een ontbrekend lampje...

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door Reinier L » 30 nov 2013, 16:12

Kom uit landcruiser 120 en previa.
Dit weekend gaat de teller voorbij de 1000 km.
Heerlijke auto, stil, afhankelijk soort gebruik zuinig, comfortabel, uitdagende techniek.
Na de "update" een andere navigatiestem en beter wifi ontvangst en voor mij is de auto dan PREMIUM.

Kan me ook helemaal niet vinden in de negatieve toon van de laatste tijd. Zoals hierboven reeds gemeld men koopt en beslist ZELF. Ook ik heb mij geërgerd aan de toon van de laatste tijd en het gekibbel.

Houd het leuk!!! Dit draadje is daar nu een voorbeeld van.
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door Anko » 30 nov 2013, 17:04

Ik was één van degenen die bij de forumbeheerders aanhangig heeft gemaakt dat het niveau van een flink aantal posts mijns inziens wel een beetje de kant van de blog van AutoWeek.nl op gaat: behoorlijk ongenuanceerd en een beetje naïef ook. En weinig ruimte latend voor de beleving / mening van mensen met andere verwachtingen. Ik heb overwogen een oproep te doen op het forum in de hoop mensen tot bezinning te brengen, maar was ervan overtuigd dat dat alleen maar averechts zou werken. Er zijn ook altijd figuren bij die het heerlijk vinden om bij zo'n oproep wat olie op het vuur te gooien, en daar had ik geen zin in. Wel heb ik mijn gedachten hierover dus ter overweging bij de forum beheerders neer gelegd. Nu dit draadje voorbij komt wil ik de TS een hart onder de riem steken en daarbij dan toch maar het risico lopen en aangeven hoe ik er persoonlijk tegen over sta.

PS. Ik weet dat er nogal wat overlap zit met andere posts in dit draadje (ben daar zelfs erg blij mee), maar ik wilde mijn eigen verhaal kwijt, dus dat zij dan maar zo.

Eerder was er iemand met een oproep om alleen nog maar positieve reviews te plaatsen. Een aantal forum leden is daar, met mij voorop, stevig bovenop gedoken. "Wat een onzin", vonden we. We moesten toch objectief blijven? Maar inmiddels denk ik daar wat anders over want de objectiviteit is de laatste tijd vaak ver te zoeken. Voor en deel is dit denk ik te wijten aan het (anders dan gebruikelijke) publiek dat Mitsubishi naar zich toe heeft getrokken. Hoe bedoel ik dat? Er werd wel eens gezegd dat we blind hebben gekocht. Ik denk dat voor sommigen verblind meer van toepassing is: verblind door alle fiscale voorzieningen. Er werden de dikste premium auto's op ingeruild omdat de fiscale voordelen niet te versmaden waren. We rolden over elkaar heen met elkaar voorreken hóe goedkoop de auto wel niet was. De één kwam nog lager uit dan de ander. ZZP-ers hadden nog meer geluk dan DGA's. Maar laten we niet vergeten dat de meeste kopers Mitsubishi normaal gesproken geen blik waardig zouden keuren, laat staan dat ze zouden overwegen er eentje aan te schaffen. Getuige sommige posts, denk ik zelfs dat er een aantal onder ons zijn die niet eens de moeite hebben genomen een reguliere Outlander van dichtbij te kijken, laat staan er een fatsoenlijke proefrit in te maken. En dan komt het moment dat de fiscale voordelen veilig gesteld zijn en het grotere verzilveren is begonnen. En ineens lijken we te zijn we vergeten waarom we de auto hebben aangeschaft en vallen we terug op wat we vroeger belangrijk vonden: premium eigenschappen. En nu worden Mitsubishi en de Outlander afgerekend op het feit dat ze niet premium genoeg zijn. Iets wat we eigenlijk al lang wisten, anders verkochten ze vast wel beter.

Ik heb de fout gemaakt het niet eerder te melden, waardoor het achteraf wel betweterig over zal komen, maar ik heb het toch wel aan zien komen. Al aan het begin van dit jaar. Vol enthousiasme werd gemeld wat er allemaal ingeruild werd, omdat de fiscale voordelen niet te missen waren:
- Dikke Audi's (tot en met Q7's aan toe)
- Dikke Volvo's (tot en met XC90's aan toe)
- BMW's
- Mercedessen
- Range Rovers
- en ga zo maar door.

Allemaal in het belang van de 0%. Als eigenaar van een vorige generatie Outlander heb ik me wel eens zorgen gemaakt over hoe deze mensen de Outlander zouden gaan ervaren. Een Outlander is nu eenmaal geen west Europese premium bolide. En inderdaad, het grote klagen lijkt begonnen. Maar dat zou een beetje hetzelfde zijn als waneer alle midden segment rijders van Nederland ineens Dacia's gingen kopen en dan op het Dacia forum gingen roepen wat een slechte auto een Dacia wel niet is. (Wellicht zijn er nu mensen die zouden willen beargumenteren dat een Dacia een betere SatNav heeft dan de Outlander. Vooral doen, maar dan mis je volledig waar het hier om gaat).

Zo staat hierboven nog een reactie van @man over wat hij denkt te mogen verwachten voor het geld dat hij betaald heeft. Sorry, het is niet persoonlijk bedoeld, maar ik ben toch wel geneigd zijn reactie wat te nuanceren, vooral omdat die op een heel ongelukkig moment komt, namelijk op het moment dat iemand zich afvraagt of hij misschien een kat in een zak gekocht heeft: Heeft zijn Audi ook een hybride aandrijflijn, die lijdt tot 0% bijtelling? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Want dan had hij hem vast niet ingeruild op een Mitsubishi. Maar juist die hybride aandrijflijn maakt de auto zomaar 10.000 euro duurder. Dus als je die onderscheidende eigenschap weglaat is het verschil tussen zijn Outlander en zijn Audi zomaar 15.000 euro. Daarnaast heb ik hem al eens voorgehouden dat hij had kunnen weten dat (vrijwel) hetzelfde MMCS ook in Outlanders van 38.000 euro te vinden is. Dan is het verschil met zijn Q5 ineens zomaar 27.000 euro. Dan kun en mag je eenvoudigweg niet hetzelfde verwachten. En natuurlijk, als iets echt stuk is moet het gemaakt worden. Maar dat geldt ook als je en auto van 15.000 euro koopt.

Een andere aspect is het volgende. Natuurlijk zou het fijn zijn als het WiFi probleem en een aantal andere problemen er niet waren geweest, of in ieder geval snel worden opgelost. Maar laten we niet vergeten dat we met z'n allen een auto zo'n beetje 'van de tekentafel' gekocht hebben en dat ook nog wel een beertje stoer vonden. Eerlijk zeggen: wie heeft daar niet stiekem op zijn werk een beetje over lopen opscheppen? Daar horen (risico's van) kinderziektes nu eenmaal bij, inclusief affikkende batterijen en wegvallende WiFi verbindingen. Als je daar niet tegen kunt, dan moet je een auto kopen die al langer rond rijdt, zodat je weet wat je koopt. Natuurlijk kunnen we op een opbouwende manier nadenken over hoe we MMSN duidelijk kunnen maken waar ons inziens de problemen zitten en nadenken over oplossingen, maar sommige reacties op de (vermeende) problemen zijn ronduit stemming makend. Het lijkt er op of MMSN gelijk op de brandstapel kan.

Tenslotte valt me op hoeveel persoonlijke meningen als waarheden worden gebracht, zonder ruimte te laten voor afwijkende meningen:
- De navigatiestem wordt kompleet verguisd
- MMCS is het meest onhandige systeem op de markt (hoe stel je dat eigenlijk vast, en als je dat zo belangrijk vind, waarom heb je dat dan niet van te voren bekeken)
waarom heb
- Informatie over snelweg afritten is de meest onzinnige informatie ooit
- Sfeerverlichting in het plafond is een onzinnige verspilling van energie terwijl het ontbreken van verlichting in de knoppen van de ramen zó jaren 70 is
- Het is stom dat je Navi stem niet uit kunt zetten. Oh, het kan wel? Dan is het de meest stomme manier ooit.

Ik vind het respectloos om geen ruimte te laten voor andere meningen / belevingen. Dat is iets dat je verwacht op het forum van AutoWeek.nl, maar toch niet bij 'ons' forum? Dit is (hoop ik) toch een liefhebbers forum? Laten we de elkaar dan ook de ruimte laten om de auto lief te hebben. Daarnaast hebben we als 'the haves' mijns inziens ook wel een beetje een verplichting om rekening te houden met 'the don't haves'. Verplaats je even in de schoenen van mensen die nog tot het einde van volgende maand of nog langer moeten wachten. Zij kunnen namelijk niet even naar buiten lopen om te kijken of een bepaalde (vermeende) klacht terecht is of bij hun ook voorkomt. Dus wees objectief. Feiten zijn feiten en meningen zijn meningen. Houd dat onderscheid in ere. Dan wordt het hier alleen maar leuker van.

Mijn conclusie? Ook ik heb wel eens een wegvallende WiFi verbinding gehad en mijn telefoonboek opnieuw moeten importen. Tekortkomingen? Kinderziektes? Het hoort er bij. Maar ondanks die tekortkomingen ben ik echt heel erg blij met de auto. Ik vind hem er prima uit zien. Ik vind hem prima rijden (beter dan de vorige). En de eigenschappen waarvoor ik hem in eerste instantie heb gekocht hebben het allemaal vanaf dag 1 prima gedaan. Dat waren: 0% bijtelling, KIA, MIA, VAMIL en twee jaar lang geen wegenbelasting (Ja, ik ben me er van bewust dat er pechvogels zijn voor wie dat niet opgaat, maar dat is een heel ander topic). Voor de mensen die nog op hun auto wachten het volgende:

- Als je uit een midden segment auto komt dan zul je (naar mijn mening) een prima auto aan de Outlander hebben. Hoef je je echt geen zorgen over te maken.
- Als je uit een premium segment auto komt, dan raad ik je aan je zelf voor te houden waarom je de auto ook al weer gekozen hebt. Denk even aan hoeveel geld je per maand bespaart. Ook dan zul je een prima auto aan de Outlander hebben.
- Als je uit een premium segment auto komt en bij ander inzien toch vooral waarde hecht aan premium eigenschappen, tsja ….

Groet, Anko
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Jos
Moderator
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:54

Hulde

Bericht door Jos » 30 nov 2013, 17:18

Prima betoog Anko. Hulde!
10 jaar tevreden gereden in een Instyle+

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door Hansjebrinkers » 30 nov 2013, 17:34

Helemaal eens Anko! Constructieve kritiek is goed, maar kruikezeiken is zinloos.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
OutlanderPHEV
Moderator
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 mar 2013, 11:25

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door OutlanderPHEV » 30 nov 2013, 17:36

Met het risico op de vingers getikt te worden ;-)
+1 Anko
Gr,
Edwin
oprichter outlanderPHEVforum.nl, vanaf 24 december 2013 rijdend in een zwarte Instyle+
Ik help ondernemers online succesvoller te worden

Eelco Koning

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door Eelco Koning » 30 nov 2013, 17:40

Anko +1 +1 +1 !!!
je zou schrijver moeten worden..

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Gestraft voor mijn hebzucht?

Bericht door Anko » 30 nov 2013, 17:56

Dank voor de bijval. Nu ben ik blij dat ik me er toch aan gewaagd heb. En hoop ik dat we samen het forum nog leuker / beter kunnen maken. Want daar gaat het om!
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie