bandenspannings indicatie
bandenspannings indicatie
Ik begreep dat in europa een bandenspanning controle systeem verplicht is
is lees nergens in de handleiding dat hij er in zit
wie weet hoe het zit
John
De afkorintg is TPMS
is lees nergens in de handleiding dat hij er in zit
wie weet hoe het zit
John
De afkorintg is TPMS
- OutSander
- Forumlid
- Berichten: 1479
- Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
- Locatie: Overijssel
Re: bandenspannings indicatie
Zit er niet in en ik kan me ook niet voorstellen dat het verplicht zou zijn in Europa. Mijn vorige auto (2010 Mondeo) had het ook niet. Daarvoor een Peugeot 407, die had het wel, maar niet in de stalen velg met winterband. Waar heb je dat gelezen dat het verplicht zou zijn?
Globale Moderator
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Re: bandenspannings indicatie
dit vond ik
Frost & Sullivan voorspelt vervijfvoudiging markt TPMS
Datum : 8 februari 2013
Marktonderzoeker Frost & Sullivan verwacht dat het aantal auto's met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) zal toenemen van 7,1 miljoen in 2011 tot 36,7 miljoen in 2018.
TPMS verplicht vanaf november 2012
De omzet in de aftermarket zal stijgen van 86 miljoen euro in 2011 tot 298 miljoen in 2018.
De belangrijkste reden voor de groei in TPMS is de verplichting die de Europese Unie heeft gesteld aan alle nieuwe automodellen die vanaf november 2012 op de markt komen. Op de korte termijn verwacht analist Kumar Saha van Frost & Sullivan daarom al een verdubbeling van het aantal geïnstalleerde TPMS-systemen in 2014.
Omdat in de EU actieve TPMS verplicht is, zullen de batterijen (die meestal zes tot tien jaar meegaan) zorgen voor een vervangingsvraag die over 2018 heen zal reiken.
Frost & Sullivan verwacht verder veel van universele TPMS-sensoren. "Consumenten zullen meer geneigd zijn sensoren te vervangen als ze nieuwe banden aanschaffen", stelt Saha. "De bandenhandel en -distributie hebben de juiste marktpositie om te profiteren van die sensormarkt."
Bron : Autokompas
Frost & Sullivan voorspelt vervijfvoudiging markt TPMS
Datum : 8 februari 2013
Marktonderzoeker Frost & Sullivan verwacht dat het aantal auto's met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) zal toenemen van 7,1 miljoen in 2011 tot 36,7 miljoen in 2018.
TPMS verplicht vanaf november 2012
De omzet in de aftermarket zal stijgen van 86 miljoen euro in 2011 tot 298 miljoen in 2018.
De belangrijkste reden voor de groei in TPMS is de verplichting die de Europese Unie heeft gesteld aan alle nieuwe automodellen die vanaf november 2012 op de markt komen. Op de korte termijn verwacht analist Kumar Saha van Frost & Sullivan daarom al een verdubbeling van het aantal geïnstalleerde TPMS-systemen in 2014.
Omdat in de EU actieve TPMS verplicht is, zullen de batterijen (die meestal zes tot tien jaar meegaan) zorgen voor een vervangingsvraag die over 2018 heen zal reiken.
Frost & Sullivan verwacht verder veel van universele TPMS-sensoren. "Consumenten zullen meer geneigd zijn sensoren te vervangen als ze nieuwe banden aanschaffen", stelt Saha. "De bandenhandel en -distributie hebben de juiste marktpositie om te profiteren van die sensormarkt."
Bron : Autokompas
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: bandenspannings indicatie
Nooit van een verplichting gehoord.... Wel ooit gehad op een opel Vectra. Wil het eigenlijk nooit weer, een dergelijk systeem. Alleen maar storingen. Ik probeer altijd te rijden met de Max spanning in de banden, regelmatig controleren.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Re: bandenspannings indicatie
en hier ook:
Door de grote hoeveelheid en diversiteit in TPMS-soorten wordt het vooral voor universele autobedrijven een uitdaging om goede bandenservice te blijven bieden.
Europese wetgeving schrijft voor dat auto’s met een typegoedkeuring van na november 2012 al van TPMS moeten zijn voorzien. Na november 2014 moeten alle nieuwe auto’s dit systeem hebben. TPMS meet met behulp van sensoren in de velg of band de bandenspanning en zorgt ervoor dat er een melding op het dashboard komt wanneer deze snel spanning verliest.
Lees meer over de gevolgen van TPMS in de nieuwe Automotive, dossier banden, die vandaag verschijnt. Abonnees kunnen hier de online editie lezen.
Door de grote hoeveelheid en diversiteit in TPMS-soorten wordt het vooral voor universele autobedrijven een uitdaging om goede bandenservice te blijven bieden.
Europese wetgeving schrijft voor dat auto’s met een typegoedkeuring van na november 2012 al van TPMS moeten zijn voorzien. Na november 2014 moeten alle nieuwe auto’s dit systeem hebben. TPMS meet met behulp van sensoren in de velg of band de bandenspanning en zorgt ervoor dat er een melding op het dashboard komt wanneer deze snel spanning verliest.
Lees meer over de gevolgen van TPMS in de nieuwe Automotive, dossier banden, die vandaag verschijnt. Abonnees kunnen hier de online editie lezen.
- OutSander
- Forumlid
- Berichten: 1479
- Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
- Locatie: Overijssel
Re: bandenspannings indicatie
Nu ik ook even google kom ik het inderdaad ook tegen. Vreemd, ik had hier echt nog nooit van gehoord. Hoe het zit in de Outlander weet ik niet. Ik zal morgen het boekje er eens bijpakken en kijken of het toch stiekum ergens staat!
Globale Moderator
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Re: bandenspannings indicatie
Vanaf nov 2014 verplicht. Hoop dat ze wel doorontwikkelen want heb er slechte ervaringen mee, zal niet op de phev zitten
- sigmasailor
- Forumlid
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: bandenspannings indicatie
Had het op mijn X3 (bouwjaar 2004); prima systeem dat mij twee keer op tijd waarschuwde voor een langzaam leeg lopende band.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Re: bandenspannings indicatie
De Outlander heeft een ETACS ECU aan boord waarmee allerlei electronische componenten kunnen worden uitgelezen (en gewijzigd )
De TPMS staat hier als entry 16. De auto is dus wel in staat om deze informatie te leveren, maar niet alle informatie komt ook daadwerkelijk in het scherm (keuze van Mitsubishi)
Voor de liefhebbers:
http://mmc-autoelectric.org.ua/en/forum ... ol-system/
De TPMS staat hier als entry 16. De auto is dus wel in staat om deze informatie te leveren, maar niet alle informatie komt ook daadwerkelijk in het scherm (keuze van Mitsubishi)
Voor de liefhebbers:
http://mmc-autoelectric.org.ua/en/forum ... ol-system/
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: bandenspannings indicatie
Er zullen toch ook echt sensors in je wielen moeten zitten. Anders valt er sowieso niets weer te geven.
-
- Forumlid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 24 sep 2013, 11:45
Re: bandenspannings indicatie
Kan geloof ik ook via de abs sensoren indirect worden afgelezen (lekke band, omtrek kleiner, verschil met andere wielen = alarm)
systeem vooral in de markt gezet ivbm runflat banden omdat je dan niet merkt dat er iets aan de hand is?
systeem vooral in de markt gezet ivbm runflat banden omdat je dan niet merkt dat er iets aan de hand is?
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: bandenspannings indicatie
Da's een interessante gedachte
Alleen zou ik denken dat als dergelijke systemen inderdaad bestaan, dat het dan met run-flat banden juist niet (of minder goed) zou werken. Bij run-flat baden heb je nl. wel druk verlies, maar geen (lees: minder) verschil in afrol omtrek. Het effect van een lekke run-flat op abs sensoren zou daarom juist minder moeten zijn dan dat van een normale lekke band. Of denk ik nu verkeerd om?
Alleen zou ik denken dat als dergelijke systemen inderdaad bestaan, dat het dan met run-flat banden juist niet (of minder goed) zou werken. Bij run-flat baden heb je nl. wel druk verlies, maar geen (lees: minder) verschil in afrol omtrek. Het effect van een lekke run-flat op abs sensoren zou daarom juist minder moeten zijn dan dat van een normale lekke band. Of denk ik nu verkeerd om?
Re: bandenspannings indicatie
De volkswagen polo en renault megane hebben het ook, werkt middels abs.
-
- Forumlid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 24 sep 2013, 11:45
Re: bandenspannings indicatie
Dat klopt maar die systemen zijn verplicht (of nuttiger) bij runflats omdat de berijder nauwelijks merkt dat hij een zachte of lekke band heeft.Anko schreef:Da's een interessante gedachte
Alleen zou ik denken dat als dergelijke systemen inderdaad bestaan, dat het dan met run-flat banden juist niet (of minder goed) zou werken. Bij run-flat baden heb je nl. wel druk verlies, maar geen (lees: minder) verschil in afrol omtrek. Het effect van een lekke run-flat op abs sensoren zou daarom juist minder moeten zijn dan dat van een normale lekke band. Of denk ik nu verkeerd om?
- pheventje
- Forumlid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55
Re: bandenspannings indicatie
Mercedes C-klasse heeft zo'n ook indirect bandenspanningsmeetsysteem. Inderdaad door veranderingen in de omtrek te meten. Dat is niet effectief bij run-flat banden, daarom mogen RFT banden voor zover ik weet vanwege de veiligheid alleen op auto's met sensoren in de wielen gemonteerd worden. Anders zou je vrolijk op topsnelheid door Duitsland kunnen kachelen met een lekke RFT band. En die houdt dat echt niet uit.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen
-
- Forumlid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20
Re: bandenspannings indicatie
Sava dacht slim te zijn door een setje 16" stalne velgen te kopen en daarop Winterbanden te laten monteren. Eigenlijk gelijk nadat ik wegreed bij de bandenboer kreeg ik de melding over spanning in de banden (of het gebrek eraan).
Dacht idd dat het net als bij mijn vorige auto een kwestie was van het nieuwe setje 'kalibreren' want die meet idd de rolomtrek en dat kan dan bij een andere set banden net iets anders zijn waardoor die een melding kan geven om de spanning te controleren.
Ok, zaterdag banden gemonteerd en nu pas tijd gehad om me erin te verdiepen en kom er achter dat dit dus een echte drukmeet systeem is.
Heb in het menu van setje 1 => 2 gewisseld en de boel ge-reset met als resultaat dat de grote melding in het display weg is maar er knippert nog heel langzaam het icoontje in de rechter instrument.
Kan ik daar nog wat aan doen om het uit te schakelen? Of kan ik het simpelweg gewoon negeren, hoe irritant het ook is, en de bandenspanning ouderwets regelmatig controleren?
Of gaat dit niet goed komen en moet ik toch verplicht een set met sensoren kopen?
Groeten S.
Dacht idd dat het net als bij mijn vorige auto een kwestie was van het nieuwe setje 'kalibreren' want die meet idd de rolomtrek en dat kan dan bij een andere set banden net iets anders zijn waardoor die een melding kan geven om de spanning te controleren.
Ok, zaterdag banden gemonteerd en nu pas tijd gehad om me erin te verdiepen en kom er achter dat dit dus een echte drukmeet systeem is.
Heb in het menu van setje 1 => 2 gewisseld en de boel ge-reset met als resultaat dat de grote melding in het display weg is maar er knippert nog heel langzaam het icoontje in de rechter instrument.
Kan ik daar nog wat aan doen om het uit te schakelen? Of kan ik het simpelweg gewoon negeren, hoe irritant het ook is, en de bandenspanning ouderwets regelmatig controleren?
Of gaat dit niet goed komen en moet ik toch verplicht een set met sensoren kopen?
Groeten S.
-
- Forumlid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58
Re: bandenspannings indicatie
Vanwege het koudere weer heb ik mijn winterbanden uit 2013 op mijn nieuwe wagen gezet. Prompt ging een bandenspanningswaarschuwing aan na de eerste kilometers. Nieuwe sensors voor de winterbanden (inclusief montage) gaat me 75 Euro per stuk kosten bij de dealer. Weet iemand een goedkopere oplossing, anders dan het alarm negeren?
-
- Forumlid
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37
Re: bandenspannings indicatie
Via AliExpress heb je voor de prijs van 1 een setje van 4.... Moeten ze nog wel gemonteerd worden. (Ik heb overigens hier geen ervaring mee)
Zie: https://nl.aliexpress.com/item/4PCS-OEM ... 9b728b8e49
Zie: https://nl.aliexpress.com/item/4PCS-OEM ... 9b728b8e49
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23
-
- Forumlid
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 20 jun 2013, 21:16
Re: bandenspannings indicatie
Voor de technische liefhebbers:
https://www.mitsubishi-tpms.com/index.html
https://www.mitsubishi-tpms.com/index.html
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013
- PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Re: bandenspannings indicatie
Moet je in de instellingen niet de 2e set kiezen? Bij mij zijn de zomerwieken set 1 en de winterwielen set 2. Of is jouw set zonder TMPS?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
-
- Forumlid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58
Re: bandenspannings indicatie
De winterbanden zijn niet uitgerust met TPMS sensors. Ik begrijp nu dat de sensor (met batterij) in de band aangebracht moet worden. Daarna uitbalanceren. Zelf vervangen lijkt me geen optie.
-
- Forumlid
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42
Re: bandenspannings indicatie
Ik heb nu een zomerset eronder met ID 1. Nu wil ik een winterset aanschaffen. Mag met sensoren zijn of zonder. Maakt me niet uit, maar ik wil niet met een foutmelding rondrijden. Als ik een set met sensoren aanschaf, dan moet ik deze set door de dealer laten inlezen. Wordt daar door de dealer kosten voor gerekend? En zo ja, wat is dan ‘normaal’.
Als ik een set aanschaf zonder sensoren, dan ga ik volgens mij een foutmelding krijgen, omdat set 1 met ID 1 er dan af is en ik het systeem niet uit ID 1 ga krijgen. Lijkt erop dat ik dus sowieso langs dealer moet. Kan iemand dit bevestigen?
Heeft iemand ervaring met een setje sensoren van alibaba? Laten die zich inlezen door de dealer?
Als ik een set aanschaf zonder sensoren, dan ga ik volgens mij een foutmelding krijgen, omdat set 1 met ID 1 er dan af is en ik het systeem niet uit ID 1 ga krijgen. Lijkt erop dat ik dus sowieso langs dealer moet. Kan iemand dit bevestigen?
Heeft iemand ervaring met een setje sensoren van alibaba? Laten die zich inlezen door de dealer?
Een kale PHEV MY16
-
- Forumlid
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: bandenspannings indicatie
Het lijkt mij logisch dat je wat moet betalen voor het inleren. Dat kan alleen met dure apparatuur die de dealer verplicht moet aanschaffen in opdracht van Mitsubishi.
Ik pleit op dit forum wel vaker voor leven en laten leven, zeker met de dealers. Als je nergens voor wilt betalen kun je toch niet verwachten dat de dealers overeind blijven en investeren in gespecialiseerde apparatuur. Maar met die speciale apparatuur worden wel onze garantieproblemen opgelost en software bijgewerkt als er een probleem is of je boordcomputer kapot is. En 8 jaar onze accu standen moeten uitlezen en bewaren.... Want dan wil je wel op slinkse wijze de accu garantie proberen te claimen las ik in een ander topic.
Ik heb tot nu toe vanaf 2013 mijn 2 PHEV's door de dealer (2 verschillende) laten onderhouden. Dan komen er vanzelf dingen naar je terug.
Ik dacht pasgeleden dat mijn 2e exemplaar ook een (bekend euvel) probleem zou hebben met het wiellager net als mijn eerste. Men heeft een hals uur onderzocht en niets gevonden wat daar op wees. Voor dat halve uur heb ik geen rekening gehad, het was service.
Daarnaast had ik pasgeleden dat mijn uitlaat los zat als ik die aanraakte. Die hebben ze even gelast voor € 41,-
Bovendien weet men dat ik nooit weg ga zonder dat mijn telefoon werkt, zowel de Bluetooth als de app. Dus die werken bij mij altijd prima. Ook geen probleem.
lkj
Ik pleit op dit forum wel vaker voor leven en laten leven, zeker met de dealers. Als je nergens voor wilt betalen kun je toch niet verwachten dat de dealers overeind blijven en investeren in gespecialiseerde apparatuur. Maar met die speciale apparatuur worden wel onze garantieproblemen opgelost en software bijgewerkt als er een probleem is of je boordcomputer kapot is. En 8 jaar onze accu standen moeten uitlezen en bewaren.... Want dan wil je wel op slinkse wijze de accu garantie proberen te claimen las ik in een ander topic.
Ik heb tot nu toe vanaf 2013 mijn 2 PHEV's door de dealer (2 verschillende) laten onderhouden. Dan komen er vanzelf dingen naar je terug.
Ik dacht pasgeleden dat mijn 2e exemplaar ook een (bekend euvel) probleem zou hebben met het wiellager net als mijn eerste. Men heeft een hals uur onderzocht en niets gevonden wat daar op wees. Voor dat halve uur heb ik geen rekening gehad, het was service.
Daarnaast had ik pasgeleden dat mijn uitlaat los zat als ik die aanraakte. Die hebben ze even gelast voor € 41,-
Bovendien weet men dat ik nooit weg ga zonder dat mijn telefoon werkt, zowel de Bluetooth als de app. Dus die werken bij mij altijd prima. Ook geen probleem.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
-
- Forumlid
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42
Re: bandenspannings indicatie
Mijn vraag draaide niet om het feit dat ik er niet voor wil betalen, maar meer op welk bedrag ik kan rekenen.
De dingen die je noemt krijg je ook bij je garagehouder om de hoek. Eerder nog betere service dan een dealer. Het liefst breng ik mijn phev bij mijn eigen garage onder, maar ik zit inderdaad met de garantie van het accupakket die dat tegen gaat houden. Ik wil niet slinks een garantie eruit halen, maar ik hoef natuurlijk ook niet het lulletje te zijn die net buiten de garantie onder de 26 Ah gaat duiken.
De dingen die je noemt krijg je ook bij je garagehouder om de hoek. Eerder nog betere service dan een dealer. Het liefst breng ik mijn phev bij mijn eigen garage onder, maar ik zit inderdaad met de garantie van het accupakket die dat tegen gaat houden. Ik wil niet slinks een garantie eruit halen, maar ik hoef natuurlijk ook niet het lulletje te zijn die net buiten de garantie onder de 26 Ah gaat duiken.
Een kale PHEV MY16
-
- Forumlid
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: bandenspannings indicatie
Niemand wil dat.
Ik heb gelukkig nog geen TPMS, dus dat probleem niet bij de hand gehad.
Je kunt bij de dealer opvragen wat de standen van de accu zijn geweest, dat kunnen ze zo uitprinten of naar je e-mailen. Dan weet je per onderhoudsbeurt wat de stand is geweest in het verleden, en zie je ook het verloop. En nu na iedere beurt gewoon een printje meevragen, dat doe ik altijd.
Er is een proces wat je moet doorlopen. Daar is hier nog wat over te vinden:
viewtopic.php?f=11&t=4340&p=55115&hilit ... gen#p55115.
Maar er is nog meer.
lkj
Ik heb gelukkig nog geen TPMS, dus dat probleem niet bij de hand gehad.
Je kunt bij de dealer opvragen wat de standen van de accu zijn geweest, dat kunnen ze zo uitprinten of naar je e-mailen. Dan weet je per onderhoudsbeurt wat de stand is geweest in het verleden, en zie je ook het verloop. En nu na iedere beurt gewoon een printje meevragen, dat doe ik altijd.
Er is een proces wat je moet doorlopen. Daar is hier nog wat over te vinden:
viewtopic.php?f=11&t=4340&p=55115&hilit ... gen#p55115.
Maar er is nog meer.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.