Velgen

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Gebruikersavatar
Jos
Moderator
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:54

Niet moeilijk

Bericht door Jos » 22 nov 2013, 21:57

Het is helemaal niet moeilijk. Bepaal welke band en welke velg je wilt hebben en ga shoppen. :)
10 jaar tevreden gereden in een Instyle+

MTT

Re: Velgen

Bericht door MTT » 23 nov 2013, 18:42

Ik kan het setje zoals jij die hebt, band/velg combinatie voor 1450 euro krijgen, alles gemonteerd, bij mijn eigen leverancier, dat was wel een maand geleden. Ik vind dat zelf nog vrij fors, omdat die velgen in Duitsland aanzienlijk goedkoper worden verkocht. Ik heb nog niet om een scherpere prijs gevraagd omdat ik nog niet zeker ben over de velgenkeuze. Vandaar dat ik dus wilde weten wat jij ervoor betaald hebt.
Maar goed blijkbaar denk jij dat je de goedkoopste prijs hebt, dan zou dat ongeveer op 1250-1300 euro uitkomen, en jou of een andere leverancier denkt dat die verlies gaat lijden als het setje voor deze prijs verkocht wordt.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Velgen

Bericht door JanPHEV » 11 dec 2013, 17:31

Zoals bekend is de standaard maar 18 x 7J ET 38 en de band 225/55 R18.
Ik heb een velg op het oog voor een set winterbanden die 18 x 8,5J ET 38 is of 17 x 8J ET 35.
Ik heb op diverse sites gekeken met z.g.n. configurators en daar komen heel wisselende resultaten uit of deze wel of niet passen op de PHEV.
Eén van de min of meer vaste aanpassingen is een vul-ring om de naaf Ø van 67,1 van de PHEV passend te maken met het grotere naaf gat in de velgen.
Ook heb ik al enkele banden / velgen bedrijven gebeld maar de ene doet ook heel moeilijk of het wel zal passen, risico op aanlopen tegen de schokbrekers of tegen het spatscherm, en de andere voor mijn gevoel te makkelijk dat het wel zal passen.

Maar ze moeten speciaal besteld worden, nergens op voorraad, dus het is dan wel mijn risico wordt er doodleuk gezegd......
Ik zou dus graag wat reacties zien van hen die andere dan de standaard maat velgen en banden gemonteerd hebben.
Wat zijn de afmetingen met ET waarde die passen in de praktijk :?:

berg128

Re: Velgen

Bericht door berg128 » 11 dec 2013, 17:48

Als de velg breder wordt en de ET waarde blijft gelijk, dan kun je er vanuit gaan dat de helft van de verbreding nodig is aan beide zijden van wiel en band. Gecombineerd met een eventueel hoogteverschil heb je dan in ieder geval een indicatie vooraf of er ruimte vrij is/blijft voor deze maat. Buiten de stuur- en veeruitslag moet je er ook nog rekening mee houden dat een band vervormt tijdens het rijden.

Beter voor je als iemand er zelf ervaring mee heeft, maar dan nog: Doet/rijdt hij hetzelfde als jij?

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Velgen

Bericht door JanPHEV » 12 dec 2013, 00:06

Meer praktische ervaringen / informatie :?:

Ypeij Consulting

Re: Velgen

Bericht door Ypeij Consulting » 12 dec 2013, 21:23

Iemand enig id. van de velgmaat (inch en breedte) van de witte PHEV met de zwarte velgen zoals op de foto door Annor geplaatst? :?: :o

Eddie

Re: Velgen

Bericht door Eddie » 12 dec 2013, 22:04

Ik denk 22 inch 9J met een 245 band. In Duitsland willen ze er ook nog wel is een 22" wiel onder doen en dat oogt hetzelfde. Bij 20" heb je duidelijk wat meer band.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Velgen

Bericht door JanPHEV » 13 dec 2013, 12:00

Een 20 of 22 inch met 245 band :o
Als het bevestigd kan worden dat dit past, dan zie ik niet waarom een 17 x 8J of 18 x 8,5J velg niet zou passen.
Graag hoor ik of dit echt ik de praktijk past zonder verdere ingrijpende aanpassingen, dan kan ik ook veder zonder de zorg dat het problemen kan gaan geven.

jb65
Forumlid
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:28

Re: Velgen

Bericht door jb65 » 13 dec 2013, 12:23

Jan, ik heb 18 inch 8J velgen met een ET waarde van 40. Dit past prima.

berg128

Re: Velgen

Bericht door berg128 » 13 dec 2013, 12:41

Ik heb 26 inch velgen met 2.25 banden en een ET van 0............ onder mijn Cube zitten!!

Maar serieus, zolang je binnen de standaard velgbreedte blijft en de omtrek nauwelijks wijzigt heb je geen probleem toch.....alleen je dealer zal wel weer zuur kijken....

Nou vergis ik me alleen even in de standaard breedte maar 8 inch wordt bevestigd.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Velgen

Bericht door JanPHEV » 13 dec 2013, 17:23

Dank je jb65,
Dan zou de 17 inch geen probleem moeten zijn, die is 8J.
De 18 inch is echter wel breder: 8,5J.
Welke bandbreedte heb je erop liggen?

@berg128
Ik ga er ook van uit dat als de totale breedte van de band en velg niet breder is dan de standaard 225 er geen probleem zou moeten zijn.
Maar een 8,5J velg is dus 216 mm breed.
De standaard velg is maar 7J, 178 mm breed, en trekt dus volgens mij de breedte van de band (wang) nogal wat naar binnen omdat de velg zo smal is.
Als ik er dan een 18 x 8,5 J op leg wordt de 225 band volgens mij wel wat breder op de wangen dan bij de standaard velg.
Vandaar dat ik bevestiging zoek dat als het wat breder wordt, het in de praktijk niet aan gaat lopen.

berg128

Re: Velgen

Bericht door berg128 » 13 dec 2013, 17:42

Dan denk ik dat beide velgen de band naar binnen trekken, alleen de standaard meer als de brede. Ik geloof niet dat de breedte van de band toeneemt op deze manier en als het wel zo zou zijn het effect wel binnen de marges van de auto vallen.

Calx

Re: Velgen

Bericht door Calx » 13 dec 2013, 18:02

zijn jullie dealers bereid om deze 'afwijkende' velgen te leveren?
mijn dealer wil mij alleen maar de origineel verkrijgbare (via importeur) sets verkopen.
dus 18" LM of 16" staal... en dat is nu net wat ik niet wil

Neeler

Re: Velgen

Bericht door Neeler » 13 dec 2013, 18:51

Calx je kunt toch gewoon zelf shoppen :)

jb65
Forumlid
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:28

Re: Velgen

Bericht door jb65 » 13 dec 2013, 22:10

@JanPhev: ik heb bandenmaat 225/55/18 banden erop zitten.

Ik zou persoonlijk deze bandenmaat ook aanhouden omdat de omtrek dan exact hetzelfde is. De electromotoren schijnen hier gevoelig voor te zijn. Met een beetje shoppen moet je 18 inch ook wel voor een nette prijs kunnen vinden

Gebruikersavatar
zdDog
Forumlid
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
Contacteer:

Re: Velgen

Bericht door zdDog » 14 dec 2013, 17:35

klopt het dat de achtervelgen anders zijn? bij mij zitten de remschijven daar in een extra trommel....bij de schoonmaak 1e keer ontdekt omdat deze plastic afschaaft van de velgenborstel
De Partij van de Rede

Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Velgen

Bericht door JanPHEV » 15 dec 2013, 15:00

jb65 schreef:@JanPhev: ik heb bandenmaat 225/55/18 banden erop zitten.

Ik zou persoonlijk deze bandenmaat ook aanhouden omdat de omtrek dan exact hetzelfde is. De electromotoren schijnen hier gevoelig voor te zijn. Met een beetje shoppen moet je 18 inch ook wel voor een nette prijs kunnen vinden
Nou, over de diameter maak ik me niet zo'n zorgen.
Bij 225/60 R17 is de Ø maar + 0,93 % groter.
Bij 215/65 R17 is de Ø maar - 0,41 % kleiner.
Dat valt allemaal wel binnen de toleranties, zeker als je rekent dat het banden profiel van de standaard wielen ook wel 4-5 mm kan afslijten.

De breedte van bredere velgen was / is mijn grootste zorg en dat het ergens aan gaat lopen.
Zoals jij al hebt aangegeven geeft een 8J breed dus geen problemen.
Maar eigenlijk zou ik het liefst de 18 inch erop leggen en die is 8,5 inch breed.
Zou fijn zijn als iemand uit de praktijk weet of dat ook geen problemen geeft.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Velgen

Bericht door Anko » 15 dec 2013, 21:40

zdDog schreef:klopt het dat de achtervelgen anders zijn? bij mij zitten de remschijven daar in een extra trommel....bij de schoonmaak 1e keer ontdekt omdat deze plastic afschaaft van de velgenborstel
Geen idee wat je bedoelde. Even gekeken. Bij mij ook. Misschien om remstof uit de buurt van de elektromotor te houden? Geen idee.

Lijkt me niet echt uit te maken voor de velgen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
zdDog
Forumlid
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
Contacteer:

Re: Velgen

Bericht door zdDog » 16 dec 2013, 13:51

OK thanx, dacht dat het onderdeel van de velg was, maar kan inderdaad niet eens met een open stuk aan de voorkant :oops:
De Partij van de Rede

Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming

jb65
Forumlid
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:28

Re: Velgen

Bericht door jb65 » 16 dec 2013, 14:09

@JanPHEV

Jan, een 18 inch 8,5J zou ook moeten passen met een ET waarde van 35 of 38
Wanneer je op een velgensite op internet de outlander PHEV selecteert komen er verschillende velgen met deze maat naar voren als geschikt voor de Outlander PHEV. Ik ben wel heel benieuwd welke velgen het zijn die je op het oog hebt

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Velgen

Bericht door JanPHEV » 16 dec 2013, 17:42

Heb ik ergens terug al eens gepost.
Maar doe het graag nog een keer.
Rial-Catania.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=EmBOYfRL ... r_embedded

Ik heb trouwens niet kunnen vinden dat een 18 x 8,5 J past op de PHEV.
Vandaar dat ik het hier blijf vragen.

Ik had trouwens verwacht dat ik wat sneller en makkelijker uitsluitsel zou krijgen hier op het forum op basis van praktijk ervaringen.
Er moeten toch al bosjes PHEV's met allerlei velgen erop rondrijden ondertussen.
Maar ik begrijp ook dat het voor hen die ze al hebben niet meer zo'n interessant onderwerp is.... :?:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jb65
Forumlid
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:28

Re: Velgen

Bericht door jb65 » 16 dec 2013, 19:10

Jan, deze velgen moeten passen. Wanneer je op de site winterbanden.nl een outlander PHEV selecteert komen ze naar voren als een van de mogelijkheden

http://www.winterbanden.nl/mitsubishi-l ... m-18-inch/

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Velgen

Bericht door JanPHEV » 16 dec 2013, 19:39

@jb65,
Al vele sites bezocht, maar deze natuurlijk nog niet......
Tja dan moet het blijkbaar toch kunnen.
Bedankt :D

Wel met 235 banden!
Voor de winter zou ik liever kiezen voor iets smaller dan breder.
Maar dan moet ik naar de 17 inch met 215/65 of in de standaard breedte 225/60.
Keuzes, keuzes, keuzes :lol:

whosnext
Forumlid
Berichten: 178
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:19

Re: Velgen

Bericht door whosnext » 17 dec 2013, 01:08

Heb gewoon nog exact dezelfde set orginele velgen besteld als er standaard onder zitten als ik dan zomers een keer een stoeprandje raak kan ik die omwisselen met mijn wintervelgen ;-)

Gebruikersavatar
frank@phevinstyle
Forumlid
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mei 2013, 16:23

Re: Velgen

Bericht door frank@phevinstyle » 17 dec 2013, 23:21

@JanPHEV: ik heb mijn winterset ook bij winterbanden.nl vandaan (overigens 18*8J). Echter bij mij gaven ze ook als voorkeurs breedte van de band 235 aan. Je kunt echter bij de gewenste velg ook je eigen voorkeur voor de bandenmaat aangeven (zover technisch mogelijk uiteraard). Daarbij verviel overigens wel een pakketkorting, dus ik heb een set met 225 banden die iets duurder was dan met 235 banden. ;)
Outlander PHEV Instyle ingeleverd op 12 mei 2021
Huidig: Skoda Enyaq iV 80 FE

Plaats reactie