Welke laadpaal gekozen en waarom

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Choukan

Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door Choukan » 05 aug 2013, 21:56

Wij hebben vandaag gekozen voor een laadpaal van Flow Nederland (Bregje en Wilmar bedankt!). We hebben hiervoor gekozen vanwege het goede product en een goed advies. Het wordt een laadpaal met twee aansluit mogelijkheden voor ons bedrijf waardoor ook 'derde' bij ons kunnen laden. Alle backoffice wordt door Flow Nederland afgehandeld op de wijze die wij willen met, mocht er teveel gebruik worden gemaakt van de laadpaal door derde, de mogelijkheid op een van de twee aansluitingen exclusiviteit voor onszelf te realiseren.

Gr. Martijn

pterol
Forumlid
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 07:19

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door pterol » 28 aug 2013, 08:02

Hi Martijn (en andere),

Ik ben me nu ook aan het verdiepen in een laadpaal aan mijn woning. Ik zie op het forum 2 namen veel terugkomen: de Lolo en de FLOW.

Waarom heb jij voor de FLOW gekozen? Je geeft aan goed advies en goed product, maar hoe weet je dat FLOW beter is dan bijvoorbeeld de Lolo.

Zoals je ziet ben ik zoekende naar specifieke eigenschappen per oplaadpaal.
Misschien staat het al ergens op het forum, maar ik kon het zo snel niet vinden.

Dank!

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door Denniss » 29 aug 2013, 16:58

Ik twijfel ook tussen Flow en Lolo maar denk dat het Flow gaat worden. Motivatie daarvoor is de hulp bij de subsidieaanvraag bij de gemeente, de goede info hier op het forum en de 100 euro kortingsactie. Maar die actie loopt geloof ik morgen af en ik wacht nog op een antwoord op een aantal vragen. Tevens komt mijn Outlander pas in januari dus is het wat ongandig om nu al 4 maanden van te voren die paal te hebben zonder dat hij gebruikt kan worden.

Ik heb eigenlijk maar 1 reservering bij Flow en dat is dat je een abonnement nodig hebt voor het slimme station. Misschien is dat overal zo maar dat weet ik nog niet. Dat abonnement is logisch omdat de paal via GSM de data doorstuurt voor de Backend. In ons geval is het mobiele bereik echter heel slecht dus daar heb ik nog wel een punt van zorg.

Een voordeel van Lolo vind ik dat ze een pas voor de meeste openbare laadpalen erbij leveren. Dat vind ik ook een grote pre maar die komt bij Flow binnenkort geloof ik ook.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

pterol
Forumlid
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 07:19

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door pterol » 02 sep 2013, 07:21

Wat informatie over FLOW:
Een 'slim' laadstation registreert en rapporteert automatisch het verbruik, zodat je dit indien je dit instelt ook automatisch kunt afrekenen met je werkgever, bedrijf of derden die hebben staan laden.
Een 'slim' laadstation kan je instellen dat deze alleen door jezelf of ook door derden gebruikt kan worden. De autorisatie gebeurt d.m.v. een laadpas die je ook bij openbare laadpalen gebruikt.

Een 'dom' laadstation heeft geen actieve registratie en hiervoor zou je dan een aparte kWh meter kunnen plaatsen die je zelf handmatig bij moet houden.
Een 'dom' laadstation kan ook door iedereen gebruikt worden omdat het starten van het laadproces gebeurt d.m.v. een drukknop.

Een 'dom' laadstation kost € 795
Een 'slim' laadstation kost € 995
Standaard installatie van beide laadstations aan de muur en in de buurt van de meterkast incl. een extra groep kost € 195

Om gebruik te kunnen maken van de functionaliteiten van het 'slimme' laadstation dien je nog een abonnement af te sluiten op de FLOW backoffice. Dit kost € 95/jaar. In dit bedrag zit de hele financiële afwikkeling van het afrekenen en 24/7 service bij storingen.

Genoemde prijzen zijn excl. BTW

Ik denk zelf voor een slimme meter te gaan.

pterol
Forumlid
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 07:19

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door pterol » 02 sep 2013, 07:22

Nog wat verschillen tussen FLOW en Lolo. De informatie is van Flow, dus kan wat eenzijdig positief zijn:

In de eerste plaats doen beide laadstations precies hetzelfde. Ze laden namelijk je auto op en dat is waar het primair om draait.

De Lolo is het laadstation wat aangeboden wordt door The New Motion. Wij (FLOW) bieden een laadstation van EV-Box aan.

De Lolo is een product wat in Zuid-Korea of Taiwan (ik ben even kwijt welk land precies) geproduceerd wordt.
Een EV-Box is een Nederlands product.

De behuizing van de EV-Box is van een sterkere kunststof dan de Lolo en een EV-Box is standaard in 8 verschillende kleuren leverbaar. De Lolo is alleen in de kleur wit leverbaar.

Zowel The New Motion als FLOW verzorgen de administratieve afhandeling van de laadtransacties van jezelf en van derden.

Het grootste onderscheid van de dienstverlening van FLOW ten opzichte van The New Motion is dat wij zelf de laadstations installeren en The New Motion hier een andere partij voor inschakelt.

Maar zoals ik in het begin al vertelde, maak het niet ingewikkelder dan het is. Je zoekt een oplossing die je auto op kan laden en het verbruik automatisch af kan rekenen. Dit kan dus met zowel de Lolo als met FLOW.

Een overweging kan dus zijn:
a. De prijs van het laadstation incl. montage
b. De vorm van het laadstation
c. Kleur van het laadstation
d. Gevoel wat je hebt gekregen van het bedrijf door het advies

pterol
Forumlid
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 07:19

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door pterol » 02 sep 2013, 07:27

Sorry voor het spammen van deze thread, maar ik heb nog 1 stukje informatie ;)

Mijn oplaadpunt hangt dit aan mijn woning en direct aan de openbare weg. Om deze reden leek een vaste kabel leek mij ook wel handig.

Ik kan mijn auto laden als hij op de stoep staat, maar dan riskeer ik een bon.
Ik kan ook in een parkeervak gaan staan, maar dat is 15m verder.

Ik ben nu aan het mailen met een leverancier die een laadpunt kan aanbieden met een vaste kabel van elke gewenste lengte (in mijn geval dus 15m). Dan koop ik nog 3 kabelgoten en mijn kabel ligt netjes naar mijn auto en riskeer ik geen bon.

Ik ben er nog niet uit, maar het klinkt allemaal wel goed.

annor

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door annor » 02 sep 2013, 09:48

Wat ik ook mee wil nemen in de afweging is of aan het systeem een laadpas is gekoppeld en wat daar de kosten van zijn. Ik wil graag een slim laadstation thuis met eenvoudige backoffice faciliteiten om het verbruik te registreren en een laadpas om ook openbaar te kunnen laden. Dat alles natuurlijk van goede kwaliteit en tegen de laagste prijs zonder verborgen kosten in de vorm van een abonnement voor bv de laadpas. Ik zie bv dat Nuon wel een goedkoop laadstation heeft en ook een laadpas zonder abonnementskosten, maar kan dan weer niet zien of dit een slim laadstation is en hoe je dat kan koppelen met een registratie mogelijkheid van het verbruik (thuis en elders). Ik weet, ik kan ze bellen, maar als iemand het hier ook weet dan hoor ik het graag. Andere vraag is of je de LED verlichting van de EV-box ook uit kan zetten of dat je dan altijd extra verlichting naast je garagedeur hebt hangen ook als er geen kabel is aangesloten?

Gre

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door Gre » 02 sep 2013, 10:32

pterol schreef:Sorry voor het spammen van deze thread, maar ik heb nog 1 stukje informatie ;)
Sorry, maar je hebt het steeds over "we" als je het over "FLOW" hebt. Ben jij van " Flow"?
Ik kan me herinneren dat helemaal in het begin iemand die laadpalen ed via deze site onder de aandacht wilde brengen. Die is verwijderd. Later (afgelopen zomer) kwam daar Bregje bij, die een commercieel belang heeft bij haar info versprijden via dit forum. Bregje mocht blijven om voor mij onduidelijke redenen.
Mijn vraag aan jou: hebben we weer te maken met iemand met commerciele bedoelingen? Of citeer jij voor "FLOW"
Ik had begrepen dat deze site voor en door (toekomstige) berijders van de PHEV bedoeld was en vind alle commerciele meepraters storend en zou die graag duidelijk aangemerkt zien, zodat een ieder weet met wie of wat hij van doen heeft.
Maar goed kan zijn dat ik de enige ben die dit een probleem vind. Maar voor mij is de lol er zo wel een beetje vanaf.

Gebruikersavatar
OutlanderPHEV
Moderator
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 mar 2013, 11:25

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door OutlanderPHEV » 02 sep 2013, 11:26

Gre schreef:Bregje mocht blijven om voor mij onduidelijke redenen.
Even off-topic en ter verduidelijking, Bregje levert waardevolle informatie aan dit forum, wat ik als een aanwinst voor een forum beschouw.
Dat het uiteindelijke doel is om mensen voor Flow te laten kiezen, is me duidelijk. Zolang het er niet duimendik bovenop ligt met overal links naar je haar eigen site, vind ik het prima.

1 post plaatsen met alleen je link naar je product heb ik meer problemen mee. Dan worden je berichten door mij of een van de moderators weggehaald. (Ga je dan ook nog lopen schelden en tieren, dan wordt zelfs je account geblokkeerd.)

Dus in het kort, vandaar dat Bregje hier nog aanwezig is en wat meer agressievere aanbieders "ge-toedeledokie-d" worden.
Gr,
Edwin
oprichter outlanderPHEVforum.nl, vanaf 24 december 2013 rijdend in een zwarte Instyle+
Ik help ondernemers online succesvoller te worden

aleurs
Forumlid
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 jul 2013, 17:21

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door aleurs » 02 sep 2013, 21:30

Heel goed. Ik ben ook erg blij met de info van Bregje :-)
Gelukkige berijde van Instyle+, Titanium grey, Afneembare trekhaak, Sportpack, Stootstrips
Rvs instaplijsten, Parkeersensoren voor en achter, Bagageruimte mat
Wintersetje, Dakdragers, Mode 3 laadkabel. nu op winterbanden.

Bregje Schoonen

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door Bregje Schoonen » 02 sep 2013, 23:46

Andere vraag is of je de LED verlichting van de EV-box ook uit kan zetten of dat je dan altijd extra verlichting naast je garagedeur hebt hangen ook als er geen kabel is aangesloten?
De LED ring van een EV-box kan je dimmen of helemaal uitschakelen. Met een backoffice abonnement kan dit op afstand door de technisch beheerder ingesteld worden.

pterol
Forumlid
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 07:19

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door pterol » 03 sep 2013, 07:32

Gre schreef:
pterol schreef:Sorry voor het spammen van deze thread, maar ik heb nog 1 stukje informatie ;)
Sorry, maar je hebt het steeds over "we" als je het over "FLOW" hebt. Ben jij van " Flow"?
Ik kan me herinneren dat helemaal in het begin iemand die laadpalen ed via deze site onder de aandacht wilde brengen. Die is verwijderd. Later (afgelopen zomer) kwam daar Bregje bij, die een commercieel belang heeft bij haar info versprijden via dit forum. Bregje mocht blijven om voor mij onduidelijke redenen.
Mijn vraag aan jou: hebben we weer te maken met iemand met commerciele bedoelingen? Of citeer jij voor "FLOW"
Ik had begrepen dat deze site voor en door (toekomstige) berijders van de PHEV bedoeld was en vind alle commerciele meepraters storend en zou die graag duidelijk aangemerkt zien, zodat een ieder weet met wie of wat hij van doen heeft.
Maar goed kan zijn dat ik de enige ben die dit een probleem vind. Maar voor mij is de lol er zo wel een beetje vanaf.

Nee, ik ben niet van Flow: ik heb een deel van de mail van Flow hierin gekopieerd. Ik had hem beter moeten herschrijven, maar ik had beetje weinig tijd en ik wilde dit wel delen :D

Ik weet niet hoe ik moet aantonen dat ik niet van Flow ben anders dat ik waarschijnlijk voor een andere oplossing ga kiezen. Eind deze week hoop ik wat informatie te krijgen van andere leverancier en dat zal ik hier ook delen.

Choukan

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door Choukan » 03 sep 2013, 22:30

image.jpg
Bij deze een foto van de paal zoals hij bij ons op de zaak staat sinds vorige week. Niet om te verkopen (heb geen commercieel belang bij de palen) maar gewoon om te laten zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pterol
Forumlid
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 07:19

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door pterol » 04 sep 2013, 07:16

Niet om te verkopen (heb geen commercieel belang bij de palen) maar gewoon om te laten zien.
ja ja, dat geloofd natuurlijk helemaal niemand. ;)

mutsiemutsie

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door mutsiemutsie » 04 sep 2013, 08:46

Choukan schreef:
Bij deze een foto van de paal zoals hij bij ons op de zaak staat sinds vorige week. Niet om te verkopen (heb geen commercieel belang bij de palen) maar gewoon om te laten zien.
Als ik die 3 fasen massieve leidingen zie is het zeker een snellader, of is het een super snellader omdat hij op de bliksemafleider is aangesloten.

gaevakyd

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door gaevakyd » 04 sep 2013, 09:02

Hierbij mijn lolo installatie op eigen terrein. Ik heb gekozen niet voor de dure paal van The New Motion te gaan maar een hard houten paal te nemen.

Afbeelding

Meer foto's:
https://www.dropbox.com/s/cgr8kngq01sa0 ... .52.35.jpg
https://www.dropbox.com/s/sb9b9h1qe6lb1 ... .52.46.jpg

pterol
Forumlid
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 07:19

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door pterol » 04 sep 2013, 09:45

gaevakyd schreef:Hierbij mijn lolo installatie op eigen terrein. Ik heb gekozen niet voor de dure paal van The New Motion te gaan maar een hard houten paal te nemen.
Waarom heb je gekozen voor een lolo? Ik ben heftig op zoek naar onderscheid tussen de verschillende oplossingen.

gaevakyd

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door gaevakyd » 05 sep 2013, 22:14

Sja, goede vraag. :)

Was toen via de leasemaatschappij een makkelijke optie om mee te bestellen . Heb eerlijk gezegd niet echt om me heen gekeken. EVbox etc waren er in januari nog niet en ik wilde een laadoplossing meenemen in het leasebedrag waarbij terugbetaling van het stroomverbruik mogelijk was vanuit het brandstofvoorschot van de leasemaatschappij.

Outlander

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door Outlander » 11 sep 2013, 23:30

Ik heb gekozen voor de Lolo en inmiddels hangt ie aan de muur. The New Motion gaf me een prettig gevoel wat landelijke dekking betreft. Daarbij kan er verrekend worden via Travelcard (combikaart) en dat vindt onze wagenparkbeheerder prettig. Wat prijs betreft viel het me ook niet tegen: € 1305,00 excl. BTW, all in. Goedkoper dan de ANWB die ook nog eens niet via Travelcard kan verrekenen. De monteur was een uiterst ervaren jongeman die wist waar hij het over had en prima rekening hield met mijn wensen. Aparte groep met aardlekautomaat was zo geplaatst; drie keer moest hij door een dikke betonnen laag boren waarbij hij flink onder de vloer moest kruipen. De kabels werden keurig in buizen met wandklemmen gemonteerd. Tenslotte kreeg ik uitleg over hoe e.e.a. werkt en werd de rommel netjes opgeruimd. Misschien is € 350,00 montagekosten (incl. materiaal) niet goedkoop voor een klus die in anderhalf uur geklaard werd maar ik heb er geen omkijken naar en als er eens iets mis gaat dan weet ik de installateur zo te vinden. Kortom, ik ben tevreden over de wijze van werken van TNM. En nee, ik heb geen enkel commercieel belang in dit bedrijf..
(hier had ik een foto willen plaatsen maar dat lukt me niet. Moderator?)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door Anko » 12 sep 2013, 06:26

En nee, ik heb geen enkel commercieel belang in dit bedrijf..
:D we worden schichtig .....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

pterol
Forumlid
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 07:19

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door pterol » 12 sep 2013, 07:30

Outlander schreef:Ik heb gekozen voor de Lolo en inmiddels hangt ie aan de muur. The New Motion gaf me een prettig gevoel wat landelijke dekking betreft. Daarbij kan er verrekend worden via Travelcard (combikaart) en dat vindt onze wagenparkbeheerder prettig. Wat prijs betreft viel het me ook niet tegen: € 1305,00 excl. BTW, all in. Goedkoper dan de ANWB die ook nog eens niet via Travelcard kan verrekenen. De monteur was een uiterst ervaren jongeman die wist waar hij het over had en prima rekening hield met mijn wensen. Aparte groep met aardlekautomaat was zo geplaatst; drie keer moest hij door een dikke betonnen laag boren waarbij hij flink onder de vloer moest kruipen. De kabels werden keurig in buizen met wandklemmen gemonteerd. Tenslotte kreeg ik uitleg over hoe e.e.a. werkt en werd de rommel netjes opgeruimd. Misschien is € 350,00 montagekosten (incl. materiaal) niet goedkoop voor een klus die in anderhalf uur geklaard werd maar ik heb er geen omkijken naar en als er eens iets mis gaat dan weet ik de installateur zo te vinden. Kortom, ik ben tevreden over de wijze van werken van TNM. En nee, ik heb geen enkel commercieel belang in dit bedrijf..
(hier had ik een foto willen plaatsen maar dat lukt me niet. Moderator?)
Dank!

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door Denniss » 12 sep 2013, 08:39

Ik ga voor een slimme laadpaal van Flow. Ik twijfelde tussen de Lolo en Flow. Het voordeel van Lolo is dat de landelijke laadpas al actief is, bij Flow komt die pas er wel aan maar is er nog niet. De Lolo bij mijn huidige opdrachtgever vind ik persoonlijk niet zo mooi en wat gammel over komen ten opzichte van het laadpunt van Flow.

Wat informatie betreft heb ik erg veel gehad aan de info van Flow. Wat prijs betreft doen ze niet veel onder voor elkaar maar dat ze bij Flow de subsidieaanvraag bij de gemeente regelen vond ik wel prettig.

Een nadeel van Flow vind ik de jaarlijkse kosten van het abonement voor de slimme paal. Bij Lolo kreeg ik niet echt een beeld hoe dat daar werkte. Ik had me er misschien meer in moeten verdiepen maar vind ook dat dergelijke informatie meteen helder moet zijn voor de klant. Het kan aan mij liggen, dat zeg ik er meteen bij.

In ieder geval voelde Flow voor mij goed, het punt wordt pas in december geplaatst dus ik kan over de plaatsing nog niet oordelen.

Andere verschillen die voor mij niet zo relevant waren zijn de kleur en de installatie. Bij Flow kun je verschillende kleuren kiezen. Ik begreep dat grijs het meest verkocht is, wij kozen voor wit. De Lolo is volgens mij altijd wit.

Verder laat Lolo de aansluiting doen door een externe partij den Flow faciliteert de installatie zelf. Hierdoor kun je bij Flow niet een discussie krijgen wie verantwoordelijk is wanneer er iets niet goed zou zijn. Maar ik heb nog niets gelezen over problemen op dit punt dus voor mij speelde dit niet echt een rol.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

René

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door René » 12 sep 2013, 21:15

Zojuist opdracht gegeven aan Flow.

Aangaande prijsverschil abonnement met TNM heb ik aan Flow gevraagd hoe het kan dat Flow t.o.v.TNM een hogere prijs hebben voor de abonnementskosten. Vond het een zeer groot niet geloofwaardig verschil. De prijs de flow hanteert komt wel overeen met de ANWB wat Flow overigens ook zelf aangeeft.
Ik vond de € 48,00 namelijk niet geloofwaardig als je dit vergeleek wat andere aanbieders vragen. vroeg me af hoe het kon.
Flow kwam met een zeer geloofwaardig antwoord. Ik ga dat antwoord niet hier kenbaar maken omdat ik hier geen discussie over wil hebben.

De reden dat ik Flow heb gekozen was ten eerste het gevoel dat ik had tijdens het gesprek. Daaropvolgend vond ik de reactietijd van de mailwisseling tussen vraag en, goed onderbouwde antwoorden, prettig kort.
Wat ik begreep is dat de Flow binnen nu en 2 maanden interoperabele laadpassen uitgeven. Dit is in principe dezelfde laadpas die ze bij het laadstation leveren, maar dan geregistreerd in het Centraal Interoperabel Register .

Ik heb overigens de kleur donkergrijs genomen 8-)

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door Man » 12 sep 2013, 22:44

René schreef:Zojuist opdracht gegeven aan Flow.

Aangaande prijsverschil abonnement met TNM heb ik aan Flow gevraagd hoe het kan dat Flow t.o.v.TNM een hogere prijs hebben voor de abonnementskosten. Vond het een zeer groot niet geloofwaardig verschil. De prijs de flow hanteert komt wel overeen met de ANWB wat Flow overigens ook zelf aangeeft.
Ik vond de € 48,00 namelijk niet geloofwaardig als je dit vergeleek wat andere aanbieders vragen. vroeg me af hoe het kon.
Flow kwam met een zeer geloofwaardig antwoord. Ik ga dat antwoord niet hier kenbaar maken omdat ik hier geen discussie over wil hebben.

De reden dat ik Flow heb gekozen was ten eerste het gevoel dat ik had tijdens het gesprek. Daaropvolgend vond ik de reactietijd van de mailwisseling tussen vraag en, goed onderbouwde antwoorden, prettig kort.
Wat ik begreep is dat de Flow binnen nu en 2 maanden interoperabele laadpassen uitgeven. Dit is in principe dezelfde laadpas die ze bij het laadstation leveren, maar dan geregistreerd in het Centraal Interoperabel Register .

Ik heb overigens de kleur donkergrijs genomen 8-)
Het is toch juist goed dat er een goede discussie kan ontstaan. Ik twijfel nog steeds tussen lolo, flow of ander merk/type en het kan mij , en wellicht ook anderen op het forum , helpen om de keuze nog beter te kunnen maken.

vanisher
Forumlid
Berichten: 395
Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47

Re: Welke laadpaal gekozen en waarom

Bericht door vanisher » 13 sep 2013, 06:49

Zoals het nu lijkt ga ik voor deze optie:

http://cms3.ibvision.nl/jkautomatiserin ... ail=002587&

Met 10 meter kabel.

De grap van deze oplossing is dat de lader zelf in de meterkast komt te hangen en dat de laadkabel naar buiten gaat (in mijn situatie). Voordeel hiervan is dat de lader niet buiten aan de muur hoeft te hangen waarbij het dus ook geen last kan hebben van weersinvloeden. Het kan hier namelijk nogal spoken met harde wind en slagregens.

Kleine update:

Verrekenen van de stroomkosten doe ik met de plugwise Stealth.
Laatst gewijzigd door vanisher op 13 sep 2013, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie