Alarm
-
- Forumlid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 12 nov 2013, 17:20
Re: Alarm
Weet je zeker dat de drivercard goed is geprogrammeerd? Als ze hem vergeten zijn te activeren, dan werkt hij simpelweg niet goed en lijkt het net of hij een groot bereik heeft. Dit komt nogal eens voor. Als het bereik werkelijk 30 meter zou zijn dan is zon ding redelijk nutteloos in de meeste situaties, bv op de oprit.
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Alarm
Als zo'n card niet goed is geprogrammeerd verwacht ik eigenlijk dat de auto helemaal niet start. Ben het er helemaal mee eens dat 30 meter te veel is. Zelfs 5 of 10 meter zou teveel zijn wat mij betreft. Er kan best een of andere fout inzitten; het heeft (hoop ik) de aandacht.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Re: Alarm
Goed nieuws, ff langs de dealer dan thx kooskoos v schreef:De dealer kan dit:hoops schreef:Vandaag even geprobeerd of ik het alarm wat is uitgezet voor de europese markt kan activeren volgens de aanwijzingen in het boekje. Dit helaas zonder resulaat, het lijkt mij echter een softwarematige aanpassing. Heeft iemand al gevraagd of de dealer deze weer kan activeren?
http://mitsubishiforum.com/forum/mitsub ... ion-40223/
Ik heb zelf al zo'n ding besteld. Lekker hobbyen... Nog 2 weekjes
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Cobra Alarm en driver Card
En weer wat voortgang. Via Kiwa de importeur aan de telefoon gekregen en afspraak gemaakt om het driver card gebeuren daar ter plaatse te laten nakijken. Al met al kost het me ruim een halve dag; ik vind het belangrijk genoeg om het toch te laten fixen. Ik hoop dat ze kunnen leren van de fouten. Of dat ik leer van mijn fouten; starten met de kaarten 30 meter ver weg zal toch niet mijn fout zijn?
Onder embargo ook een concept gebruiksaanwijzing (speciaal voor de PHEV) gekregen. Ik vraag direct of ik die niet 'per ongelijk' op het forum mag posten. Dat ding is er al een tijdje maar moet kennelijk eerst door allerlei partijen goedgekeurd worden.
Onder embargo ook een concept gebruiksaanwijzing (speciaal voor de PHEV) gekregen. Ik vraag direct of ik die niet 'per ongelijk' op het forum mag posten. Dat ding is er al een tijdje maar moet kennelijk eerst door allerlei partijen goedgekeurd worden.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
-
- Forumlid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 15 jul 2013, 09:45
Re: Alarm
Ik heb die drivercards ook. Bij het testen in de garage hadden we hetzelfde probleem: de cards lagen zo'n 20 mtr. verderop, maar de wagen kon gewoon gestart worden.
Ze lagen dus wel binnen één ruimte en het schijnt dat de twee cards die bij elkaar liggen elkaars signaal ook nog eens versterken. Hier thuis gaat het wel goed.
Getest met de cards in de woonkamer en de auto op de oprit. De auto kon niet gestart worden (gelukkig..
Ze lagen dus wel binnen één ruimte en het schijnt dat de twee cards die bij elkaar liggen elkaars signaal ook nog eens versterken. Hier thuis gaat het wel goed.
Getest met de cards in de woonkamer en de auto op de oprit. De auto kon niet gestart worden (gelukkig..
Re: Alarm
(Kort) nog even een opheldering van de redenen, Obv criteria veiligheid en comfort, waarom te kiezen voor een Defa, Cobra of Bearlock!
Defa:
- werkt met een tag, die dichtbij een antenne/ontvanger gehouden dient te worden. Extra handeling, maar wel zeer veilig.
- ook mogelijk, werkt met een extra afstandsbediening, makkelijk te bedienen, maar heeft als nadeel dat daarmee je Keyless entry eigenlijk komt te vervallen.
Algeheel: hoge veiligheid, minder comfort.
Cobra:
- werkt met een driver card, met een lang bereik van ontvangst (ca. 20 meter), hoog comfort, door geen extra handeling, maar veel minder veilig.
- driver care zend continue signaal en is hierdoor altijd (binnen de ca. 20 meter) in contact met de ontvanger in de auto.
Algeheel: lage veiligheid, hoog comfort.
Bearlock:
- werkt met een mechanisch slot en sleutel, zeer veilig voor het wegnemen van de auto, maar niet voor het inbreken in de auto.
- sleutel dient na elke rit op slot gedraaid en verwijderd te worden. Zeer laag comfort, wel goede beveiliging na inbraak.
- sleutel omdraaien blijft een menselijke handeling, ik zou grotendeels van de tijd dit vergeten of niet willen doen.
Algeheel: hoge veiligheid na inbraak, laag comfort.
Ik hoop jullie kort en bondig, met de criteria veiligheid en comfort, aangegeven te hebben wat de keuzes kunnen zijn.
Succes en veel rijplezier met de Outlander Phev!
Defa:
- werkt met een tag, die dichtbij een antenne/ontvanger gehouden dient te worden. Extra handeling, maar wel zeer veilig.
- ook mogelijk, werkt met een extra afstandsbediening, makkelijk te bedienen, maar heeft als nadeel dat daarmee je Keyless entry eigenlijk komt te vervallen.
Algeheel: hoge veiligheid, minder comfort.
Cobra:
- werkt met een driver card, met een lang bereik van ontvangst (ca. 20 meter), hoog comfort, door geen extra handeling, maar veel minder veilig.
- driver care zend continue signaal en is hierdoor altijd (binnen de ca. 20 meter) in contact met de ontvanger in de auto.
Algeheel: lage veiligheid, hoog comfort.
Bearlock:
- werkt met een mechanisch slot en sleutel, zeer veilig voor het wegnemen van de auto, maar niet voor het inbreken in de auto.
- sleutel dient na elke rit op slot gedraaid en verwijderd te worden. Zeer laag comfort, wel goede beveiliging na inbraak.
- sleutel omdraaien blijft een menselijke handeling, ik zou grotendeels van de tijd dit vergeten of niet willen doen.
Algeheel: hoge veiligheid na inbraak, laag comfort.
Ik hoop jullie kort en bondig, met de criteria veiligheid en comfort, aangegeven te hebben wat de keuzes kunnen zijn.
Succes en veel rijplezier met de Outlander Phev!
- zdDog
- Forumlid
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
- Contacteer:
Re: Alarm
Wanneer je de cobra card apart hebt van je sleutels en je sleutels onvrijwillig moet afstaan; dan kunnen ze wel wegrijden, maar komen ergens stil te staan.
Zo ook bij inbraak, de sleutels worden meegenomen, de drivercard niet, auto start en ze rijden weg
kortom, voor carjacking denk ik dat de Cobra beter is...?
Zo ook bij inbraak, de sleutels worden meegenomen, de drivercard niet, auto start en ze rijden weg
kortom, voor carjacking denk ik dat de Cobra beter is...?
De Partij van de Rede
Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming
Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming
Re: Alarm
Ik heb mijn auto nu 5 dagen.
Heb er bij de dealer een klasse 3 alarm in laten zetten met zo min mogelijk poespas / kaartjes etc. Volgens hen was het een "standaard" alarm voor de mitsu maar dat vraag ik me af.
Het alarm blijkt een MED 3200, volledig onbekend merk wat mij betreft, en de kosten die de dealer rekende (E799,--) zijn wel erg hoog als ik zie dat dit op de site van de inbouwer voor 399 (ex inbouw vermoed ik) staat vermeld.
Voordelen: geen gedoe, gewoon instappen en gaan.
Nadelen:
Bij "afzetten" vd motor zonder deuren te locken kun je daarna niet weer wegrijden.
Eerst sloten lock/unock en dan pas weer rijden.
Zet je echter in paats daarvan het systeem uit en weer aan dan gaat het alarm af, heb je alsnog de sleutel nodig voor lock/unlock om de boel goed te krijgen.
Los daarvan af en toe rare storingsmeldingen, maar die schijnen bij meer systemen voor te komen.
Al met al nog wel wat gedoe waarvan ik me afvraag of meer mensen daar last van hebben.
Heb er bij de dealer een klasse 3 alarm in laten zetten met zo min mogelijk poespas / kaartjes etc. Volgens hen was het een "standaard" alarm voor de mitsu maar dat vraag ik me af.
Het alarm blijkt een MED 3200, volledig onbekend merk wat mij betreft, en de kosten die de dealer rekende (E799,--) zijn wel erg hoog als ik zie dat dit op de site van de inbouwer voor 399 (ex inbouw vermoed ik) staat vermeld.
Voordelen: geen gedoe, gewoon instappen en gaan.
Nadelen:
Bij "afzetten" vd motor zonder deuren te locken kun je daarna niet weer wegrijden.
Eerst sloten lock/unock en dan pas weer rijden.
Zet je echter in paats daarvan het systeem uit en weer aan dan gaat het alarm af, heb je alsnog de sleutel nodig voor lock/unlock om de boel goed te krijgen.
Los daarvan af en toe rare storingsmeldingen, maar die schijnen bij meer systemen voor te komen.
Al met al nog wel wat gedoe waarvan ik me afvraag of meer mensen daar last van hebben.
Re: Alarm
Accessoires bij een dealer gaan altijd keer 3, dat weet je he De reden dat die Cobra alarmen relatief goedkoop in te bouwen waren was omdat die prijzen redelijk snel openbaar waren.
Ik kan niets zeggen over het specifieke alarm, maar kan wel zeggen dat ik (en we op de zaak) geen foutmeldingen hebben gekregen in de afgelopen weken.
Ik kan niets zeggen over het specifieke alarm, maar kan wel zeggen dat ik (en we op de zaak) geen foutmeldingen hebben gekregen in de afgelopen weken.
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Alarm
Ben een goed uur bij de Cobra importeur geweest; mijn systeem blijkt goed ingebouwd maar er zijn wat zaken waar je wel rekening mee moet houden.
- Het bereik van de driver card kan (hangt af van allerlei omstandigheden) best wel eens 10-15 meter zijn (dus als de auto op de oprit staat en de card ligt binnen kan hij best wel eens starten). Ik ga eens met alu folie aan de gang om te kijken of ik bereik van de kaart in mijn portemonnee wat kan beperken. Die andere kaart zet ik uit.
Als je de auto uitzet duurt het 120 seconden voordat de start onderbreker en het inbraak alarm weer aanstaan; dat is een bewuste keuze en heeft met 'comfort' te maken (je kunt dan even iets doen voor het alarm aangaat). Dit verklaart bij mij het starten echt ver van de kaart af; ik probeerde dat binnen 120 seconden.
De auto stopt niet als de kaart niet (meer) in de buurt is; echter 120 seconden na uitzetten start hij ook niet meer.
De procedure voor uit en aanzetten van de card stond niet goed in het manual; dat is aangepast. Als hij niet (erg flauw, dus goed kijken) om de 3 seconden knippert staat hij uit; door kort te drukken na het uitzetten staat hij direct weer aan.
Het manual wordt nu naar de dealers verstuurd; als het goed is krijg je die binnenkort? Dit is overigens een manual waar de werking speciaal voor de PHEV uitgelegd wordt.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Re: Alarm
Ik heb de leverancier van Cobra Clifford gesproken en wilde deze gegevens met jullie delen;
1- de afstand van drivercard - auto kan inderdaad in een volkomen open ruimte 10 - 15 meter bedragen en dat willen ze zo houden,
heeft met aanloop/ comfort te maken. In de toekomst zijn er geen plannen om met een software update deze afstand te
verkleinen.
Zodra er een beperking in gezichtsveld is (muur/ deur/ boom/ zelfs in je broekzak houden van een drivercard), za de afstand
korter zijn.
2- er is een mogelijkheid in het cobra alarmsysteem om een hijack functie in te schakelen (zit al in de software); deze zou ervoor
zorgen dat er meerdere keren een verbinding wordt gelegd tussen drivercard en auto. Indien de auto zou worden ontvreemd en
de drivercard is niet aanwezig -> dan stop de auto en knipperlichten/ alarm gaat af. Als deze functie niet ingeschakeld zou zijn,
zou de auto gewoon een onbeperkte afstand kunnen wegrijden totdat de auto een keer wordt stopgezet. Daarna zou hij (zonder
drivercard) niet meer gestart kunnen worden.
3- er wordt gewerkt aan een update voor een laadkabel beveiliging, zoals bij de DEFA DVS90 alarm, dit zou een software update
moeten zijn en dit zou op korte termijn gebeuren (enkele weken). Het protocol/ programma is al geschreven maar wacht op een
goedkeuring.
4- Op zoek naar een alarmsysteem SCM klasse 3 kwam ik tot de volgende ontdekking;
ik heb de Mitsubishi dealer (n=1) gevraagd naar de startonderbreker en begrijp van hen dat ze geen extra (lees 2e)
startonderbreker monteren maar de bestaande startonderbreker in de auto nogmaals onderbreken.
Bij navraag bij andere Mitsubishi dealers konden ze mij helaas geen gedetailleerde gegevens verstrekken omdat ik vaak een
receptioniste / verkoper/ of een andere niet- technischi aan de lijn had.
Er is namelijk een extra startonderbreker van Cobra die je aan dit standaard klasse 3 systeem (CO 4627-3MM) kan toevoegen
als hardware en die geprogrammeerd kan worden in je bestaande drivercards zodat je echt 2 startonderbrekers hebt. Dit is de
Cobra 8509. De prijs weet ik niet, maar zal volgens mij niet veel kosten.
Mochten er opmerkingen of fouten zijn in het bovenstaand, hoor ik het graag.
Misschien iemand die in detail kan vertellen wat er precies wordt ingebouwd bij de dealer ?
1- de afstand van drivercard - auto kan inderdaad in een volkomen open ruimte 10 - 15 meter bedragen en dat willen ze zo houden,
heeft met aanloop/ comfort te maken. In de toekomst zijn er geen plannen om met een software update deze afstand te
verkleinen.
Zodra er een beperking in gezichtsveld is (muur/ deur/ boom/ zelfs in je broekzak houden van een drivercard), za de afstand
korter zijn.
2- er is een mogelijkheid in het cobra alarmsysteem om een hijack functie in te schakelen (zit al in de software); deze zou ervoor
zorgen dat er meerdere keren een verbinding wordt gelegd tussen drivercard en auto. Indien de auto zou worden ontvreemd en
de drivercard is niet aanwezig -> dan stop de auto en knipperlichten/ alarm gaat af. Als deze functie niet ingeschakeld zou zijn,
zou de auto gewoon een onbeperkte afstand kunnen wegrijden totdat de auto een keer wordt stopgezet. Daarna zou hij (zonder
drivercard) niet meer gestart kunnen worden.
3- er wordt gewerkt aan een update voor een laadkabel beveiliging, zoals bij de DEFA DVS90 alarm, dit zou een software update
moeten zijn en dit zou op korte termijn gebeuren (enkele weken). Het protocol/ programma is al geschreven maar wacht op een
goedkeuring.
4- Op zoek naar een alarmsysteem SCM klasse 3 kwam ik tot de volgende ontdekking;
ik heb de Mitsubishi dealer (n=1) gevraagd naar de startonderbreker en begrijp van hen dat ze geen extra (lees 2e)
startonderbreker monteren maar de bestaande startonderbreker in de auto nogmaals onderbreken.
Bij navraag bij andere Mitsubishi dealers konden ze mij helaas geen gedetailleerde gegevens verstrekken omdat ik vaak een
receptioniste / verkoper/ of een andere niet- technischi aan de lijn had.
Er is namelijk een extra startonderbreker van Cobra die je aan dit standaard klasse 3 systeem (CO 4627-3MM) kan toevoegen
als hardware en die geprogrammeerd kan worden in je bestaande drivercards zodat je echt 2 startonderbrekers hebt. Dit is de
Cobra 8509. De prijs weet ik niet, maar zal volgens mij niet veel kosten.
Mochten er opmerkingen of fouten zijn in het bovenstaand, hoor ik het graag.
Misschien iemand die in detail kan vertellen wat er precies wordt ingebouwd bij de dealer ?
Re: Alarm
Ik hoop dat dit optioneel is. Mijn auto staat aan de openbare weg, en zo af en toe trekt iemand de kabels uit de auto, zijn vorm van humor. Voor mij lastig, voor de 2 Outlanders in de buurt zeer vervelend, die hebben (gok ik) een DEFA systeem, en kunnen dus hun bed uit omdat die auto staat te loeien.japie90 schreef:Ik heb de leverancier van Cobra Clifford gesproken en wilde deze gegevens met jullie delen;
3- er wordt gewerkt aan een update voor een laadkabel beveiliging, zoals bij de DEFA DVS90 alarm, dit zou een software update
moeten zijn en dit zou op korte termijn gebeuren (enkele weken). Het protocol/ programma is al geschreven maar wacht op een
goedkeuring.
Als je auto op een eigen terrein staat, is het wellicht een leuke extra optie. Maar aan de openbare weg, wil ik hem niet uit. Mijn nachtrust is belangrijker dan 10km range
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Alarm
Slotje moet niet te klein zijn maar redelijk goed passen; anders kan je hem nog juist vergenoeg indrukken.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
-
- Forumlid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 12 sep 2013, 12:10
Re: Alarm
En klopt het dan dat je geen extra drivercard krijgt, naast je sleutels.japie90 schreef:I
Er is namelijk een extra startonderbreker van Cobra die je aan dit standaard klasse 3 systeem (CO 4627-3MM) kan toevoegen
als hardware en die geprogrammeerd kan worden in je bestaande drivercards zodat je echt 2 startonderbrekers hebt. Dit is de
Cobra 8509. De prijs weet ik niet, maar zal volgens mij niet veel kosten.
Re: Alarm
Jeetje is dat niet gevaarlijk? Staat er zomaar een auto stil op de (snel)weg. Lijkt mij niet de bedoeling.japie90 schreef:
2- er is een mogelijkheid in het cobra alarmsysteem om een hijack functie in te schakelen (zit al in de software); deze zou ervoor
zorgen dat er meerdere keren een verbinding wordt gelegd tussen drivercard en auto. Indien de auto zou worden ontvreemd en
de drivercard is niet aanwezig -> dan stop de auto en knipperlichten/ alarm gaat af. Als deze functie niet ingeschakeld zou zijn,
zou de auto gewoon een onbeperkte afstand kunnen wegrijden totdat de auto een keer wordt stopgezet. Daarna zou hij (zonder
drivercard) niet meer gestart kunnen worden.
Re: Alarm
De auto rijd door tot je stopt en uitstapt na 120 sec is de start onderbreker actief. Je kan dan door je code op het knopje bij je alarm led in te voeren weer starten en rijden.lekstroom schreef:Als je een Cobra alarm hebt met drivercard, wat gebeurt er dan als tijdens de rit de batterij van de drivercard leeg raakt? Stopt de auto dan abrupt, of rijdt hij door en kun je niet meer starten nadat je de motor uit hebt gezet?
Groet,
Alf.
Re: Alarm
Het is wel degelijk een extra startonderbreker. Je moet het als een waterkraan zien, als je na de hoofd kraan(standaard startonderbreker) een extra afluit kraan(bvb cobra startonderbreker) monteer dan krijg je pas water(kan je starten) nadat je de wasbakkraan(startknop drukken) openzet als zowel de hoofdkraan als de extra afsluitkraan open staan als een van de twee dicht staat komt er geen water. Hoe zou je anders 2 startonderbrekers moeten monteren?japie90 schreef: ik heb de Mitsubishi dealer (n=1) gevraagd naar de startonderbreker en begrijp van hen dat ze geen extra (lees 2e)
startonderbreker monteren maar de bestaande startonderbreker in de auto nogmaals onderbreken.
-
- Forumlid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 12 sep 2013, 12:10
Re: Alarm
Weet iemand of en hoe het bereik van de Defa (tag) te verlengen is. Ik dacht dat ik gelezen had dat iemand dat weet.Sader schreef:Beste Forum leden,
Defa:
c. Bereik van de Tag is ca. 5 cm en de kaart ca. 8 cm. De berijder dient de Tag of kaart aan te bieden in de auto bij de antenne.
Re: Alarm
Ik begrijp dat het een serieel of paralel systeem kan zijn waarin een extra startonderbreker wordt gemaakt, maar volgens de Cobra dealer wordt er bij de PHEV geen extra kastje ingebouwd zoals ik eerder al had beschreven. Dit systeem is een startonderbreker met een officiele SCM 1 klasse. Bij de Mitsubishi dealer wordt er volgens hem voortgeborduurd op de niet-officieel (en makkelijk te omzeilen) originele startonderbreker.mutsiemutsie schreef:Het is wel degelijk een extra startonderbreker. Je moet het als een waterkraan zien, als je na de hoofd kraan(standaard startonderbreker) een extra afluit kraan(bvb cobra startonderbreker)
De Mitsubishi dealer krijgt de alarminstallatie van Cobra met het voorgebogen materiaal en makkelijk te plaatsen kabelboom (speciaal voor de PHEV) gemaakt maar hierbij geen extra kastje met een officieel SCM kl 1 startblokkering. Dit systeem zou hierdoor gemakkelijk door de medewerkers in de werkplaats geplaatst kunnen worden. Ik begreep van mijn MB dealer dat dit ook zo werd gedaan. Andere dealers huren experts die de alarm installaties inbouwen en daarna hun certificaat afgeven.
Re: Alarm
Gisteren per ongeluk mijn alarm af laten gaan na het resetten van de auto. Binnen 5 seconden telefoon van de alarmdienst. Dat werkt dus
Grappig. Mijn leasemij had al zo'n verhaal toen ik vroeg waarom ik het niet gewoon bij de MB dealer mocht laten doen. Zij wilden perse een Cobra systeem door een specialist in laten bouwen. Dacht nog aan broodje aap, maar als ik het zo lees is het maar goed dat het zo gegaan isjapie90 schreef:mutsiemutsie schreef: De Mitsubishi dealer krijgt de alarminstallatie van Cobra met het voorgebogen materiaal en makkelijk te plaatsen kabelboom (speciaal voor de PHEV) gemaakt maar hierbij geen extra kastje met een officieel SCM kl 1 startblokkering. Dit systeem zou hierdoor gemakkelijk door de medewerkers in de werkplaats geplaatst kunnen worden. Ik begreep van mijn MB dealer dat dit ook zo werd gedaan. Andere dealers huren experts die de alarm installaties inbouwen en daarna hun certificaat afgeven.