GAS installatie in mitsubishi PHEV
GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ik speel met de gedachte om een gas installatie te laten inbouwen in mijn bestelde mitsubishi PHEV. De reden hiertoe is om de radius te vegroten. Verder is het goedkoper rijden dan met benzine. En het is natuurlijk sneller tanken dan elektriciteit. Ik zie mijzelf niet langs de snelweg een pauze van een half uur nemen.
De radius is op papier 772 km met de combustion engine. Dat dat in de praktijk niet realistisch is lijkt me nogal logisch. Ik schat het op basis van mijn rijstijl eerder op zon 550 km. Dat vind ik erg weinig. Mijn vriendin rijd in een 508 hybrid en die haalt op papier 2200 km. Thats more like it!
Waarom ik dan die PHEV besteld heb? Natuurlijk vanwege die subsidies. Betaal me blauw aan belastingen, dus mag ook wel eens profiteren van het systeem redeneer ik.
Ik voorzie 2 redenen waarom het feest echter niet doorgaat:
1) inbouwen is wellicht niet mogelijk wegens redenen die te maken hebben met de combinatie combustion engine/accu
2) als inbouwen wel mogelijk is dan bestempelt de RDW de auto mogelijk als een niet PHEV waardoor de subsidie vervalt en waarom ik besluit om het niet te doen
Het opofferen van bagage ruimte doe ik overigens graag voor een LPG installatie
Ben wel benieuwd naar reacties om een gasinstallatie in te laten bouwen. Dus kom maar op. Houdt het wel netjes.
De radius is op papier 772 km met de combustion engine. Dat dat in de praktijk niet realistisch is lijkt me nogal logisch. Ik schat het op basis van mijn rijstijl eerder op zon 550 km. Dat vind ik erg weinig. Mijn vriendin rijd in een 508 hybrid en die haalt op papier 2200 km. Thats more like it!
Waarom ik dan die PHEV besteld heb? Natuurlijk vanwege die subsidies. Betaal me blauw aan belastingen, dus mag ook wel eens profiteren van het systeem redeneer ik.
Ik voorzie 2 redenen waarom het feest echter niet doorgaat:
1) inbouwen is wellicht niet mogelijk wegens redenen die te maken hebben met de combinatie combustion engine/accu
2) als inbouwen wel mogelijk is dan bestempelt de RDW de auto mogelijk als een niet PHEV waardoor de subsidie vervalt en waarom ik besluit om het niet te doen
Het opofferen van bagage ruimte doe ik overigens graag voor een LPG installatie
Ben wel benieuwd naar reacties om een gasinstallatie in te laten bouwen. Dus kom maar op. Houdt het wel netjes.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Kennissen hebben dit ook bedacht, maar het schijnt niet of nauwelijks te kunnen in elektrische auto's.
Vraag mij niet waarom......... zo technisch ben ik niet.
Overigens heb ik de auto gekocht, vanwege het feit dat de auto brandstof en electra combineert op de snelwegen.
Met een tank van 30 liter (misschien 35) in mijn Ford Ka, haalde ik de 500 Km niet eens, en het vooruitzicht dat deze auto met een iets grotere tank ook meteen meer km's maakt, vond ik een fijn vooruitzicht.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat ze zeggen dat je 800/900 km (want de precieze km's weet ik niet meer) kunt rijden op papier, maar het in werkelijkheid 300 km lager ligt, sorry..........
En wat betreft de subsidies, tja dat zal gerust,
Echter was die subsidie niet bij ons de doorslaggevende factor, maar meer de bijtelling en het feit dat de auto op electra loopt
Vraag mij niet waarom......... zo technisch ben ik niet.
Overigens heb ik de auto gekocht, vanwege het feit dat de auto brandstof en electra combineert op de snelwegen.
Met een tank van 30 liter (misschien 35) in mijn Ford Ka, haalde ik de 500 Km niet eens, en het vooruitzicht dat deze auto met een iets grotere tank ook meteen meer km's maakt, vond ik een fijn vooruitzicht.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat ze zeggen dat je 800/900 km (want de precieze km's weet ik niet meer) kunt rijden op papier, maar het in werkelijkheid 300 km lager ligt, sorry..........
En wat betreft de subsidies, tja dat zal gerust,
Echter was die subsidie niet bij ons de doorslaggevende factor, maar meer de bijtelling en het feit dat de auto op electra loopt
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ik rij nu in een prius hybride waar een benzine tank in zit van 40 liter. Daar haal ik zeker 700 km mee. En dat kan veel zuiniger met een prius. De eerste 5 a 10 kilometer zijn relatief onzuinig, en ik rij veel korte afstanden. Ik verwacht met de outlander veel zuiniger te kunnen rijden dan met de prius hybride omdat ik de outlander elke dag aan de lolo ga leggen en die korte afstanden dan electrisch kan rijden . In theorie zou ik dan alleen op langere afstanden benzine nodig hebben. In de praktijk zal blijken hoe zuinig het zal worden. Maar ik wil graag zoveel mogelijk electrisch rijden, dat rijdt overigens in een prius heel erg prettig. Ik hoop dat de outlander straks net zo prettig rijdt.
- OutSander
- Forumlid
- Berichten: 1479
- Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
- Locatie: Overijssel
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Was ook mijn idee, een paar litertjes gas is goedkoper dan de elektriciteit die benodigd is om de accu's op te laden. Ik heb de vraag toen ook al bij de dealer neergelegd en die gaf ook al aan dat het niet mogelijk zal zijn. Waarom is mij ook niet duidelijk.
Globale Moderator
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Een auto die op papier loopt? Dat is dan weer heel slecht voor het milieu. Sorry, zware dag op het werk. Kon het niet laten. Maaruh, wat doet ze in de praktijk dan?
Gas lijkt me om beide redenen een lastige zaak worden, maar wie weet.
Gas lijkt me om beide redenen een lastige zaak worden, maar wie weet.
-
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11 jun 2013, 15:35
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ben ongeveer 4 maanden geleden bij een inbouwstation in overschie geweest daar
zien ze enkel probleem voor het inbouwen van een gasintalatie als ze maar de speceficaties hebben van motor maar daar kan niemand tot nu toe andwoord op geven.
Wel vervalt je garantie op je motor.
Op het kenteken blijft een h staan van hybride en er word aan toegevoegd gasinstalatie.
De kosten zouden tussen de 1500 en 2000 euro uitkomen.
Dit alles volgens een medewerker aldaar.
zien ze enkel probleem voor het inbouwen van een gasintalatie als ze maar de speceficaties hebben van motor maar daar kan niemand tot nu toe andwoord op geven.
Wel vervalt je garantie op je motor.
Op het kenteken blijft een h staan van hybride en er word aan toegevoegd gasinstalatie.
De kosten zouden tussen de 1500 en 2000 euro uitkomen.
Dit alles volgens een medewerker aldaar.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ik heb een kennis met een prius (2 e generatie geloof ik) met zonnepanelen dak en met LPG erbij en dat werkt goed volgens hem en zonder problemen, bijtelling etc. weet ik niet hoe het zit. Maar heb wel een nieuw logo/badge voor hem gemaakt met als bijpassende naam; Tri Fuel vanwege je raad het al de 3 brandstofbronnen
-
- Forumlid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 21:20
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ik ben benieuwd hoe je tot de conclusie bent gekomen dat het inderdaad goedkoper is. Enerzijds zijn er de eenmalige installatie kosten en daarnaast vanaf 2016 meer wegenbelasting. Anderzijds ga je besparen omdat je minder geld kwijt bent aan benzine. Ergens ligt het punt waarop het interessant wordt.
Aangezien de Outlander niet veel benzine verbruikt, zul je behoorlijk wat NIET elektrische kilometers moeten maken voordat het uit kan.Ik heb er niet aan gerekend, maar kan me voorstellen dat het omslagpunt zodanig ligt dat het niet zo snel interessant zal zijn. Ben benieuwd of je hier al aan hebt gerekend en wat je conclusies hierover zijn.
Dat geldt natuurlijk niet voor de actie radius. Die wordt inderdaad vergroot.
Aangezien de Outlander niet veel benzine verbruikt, zul je behoorlijk wat NIET elektrische kilometers moeten maken voordat het uit kan.Ik heb er niet aan gerekend, maar kan me voorstellen dat het omslagpunt zodanig ligt dat het niet zo snel interessant zal zijn. Ben benieuwd of je hier al aan hebt gerekend en wat je conclusies hierover zijn.
Dat geldt natuurlijk niet voor de actie radius. Die wordt inderdaad vergroot.
-
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11 jun 2013, 15:35
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ik heb het nagevraagd bij de instalateur en deze doet al 50 jaar lpg inbouw ,het is volgens
hun geen probleem om het in te bouwen het is volgens hen een motor zo als velen.
De wegenbelasting moet je dan wel gaan betalen in 2016 maar op het kenteken komt
gas er extra op te staan ,op het kenteken staat dan hybriide als brandstof vermeld en daar achter g3 of wat je er ook maar inbouwd.
hun geen probleem om het in te bouwen het is volgens hen een motor zo als velen.
De wegenbelasting moet je dan wel gaan betalen in 2016 maar op het kenteken komt
gas er extra op te staan ,op het kenteken staat dan hybriide als brandstof vermeld en daar achter g3 of wat je er ook maar inbouwd.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Is dit forum niet je werk dan Anko??Anko schreef:Een auto die op papier loopt? Dat is dan weer heel slecht voor het milieu. Sorry, zware dag op het werk. Kon het niet laten. Maaruh, wat doet ze in de praktijk dan?
Gas lijkt me om beide redenen een lastige zaak worden, maar wie weet.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ipv een laadpaal dan maar een lpg tank in laten bouwen!
-
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11 jun 2013, 15:35
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
De berekening van het omslagpunt van benzine naar gas is niet zo moeilijk gas kost €0,82
en benzine €1,65
Een gas instalatie inbouw komt op ongeveer €. 1500,00
Ga er van uit dat hij 1/20 verbruikt op benzine en 1/17 op gas en geen verschil in wegenbelasting
Ook niet in en na 2016.
Dat omslag punt zal dan ongeveer op 16500 km liggen als je allen de fosiele brandstof
berekend als gereden kilometers
en benzine €1,65
Een gas instalatie inbouw komt op ongeveer €. 1500,00
Ga er van uit dat hij 1/20 verbruikt op benzine en 1/17 op gas en geen verschil in wegenbelasting
Ook niet in en na 2016.
Dat omslag punt zal dan ongeveer op 16500 km liggen als je allen de fosiele brandstof
berekend als gereden kilometers
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Boeiend onderwerp. Ik begin er zelf níet aan.heb nooit op lpg gereden, maar een outlander heeft redelijk wat elektronica aan boord, en de kans lijkt mij aannemelijk dat dit door een lpg system snel van de leg zou kunnen raken. Zo verwacht ik dat bij een outlander de motor zeer frequent start en weer stopt. Door een lpg systeem in te bouwen lijkt me de kans op verstoring erg groot. Daarnaast verspeel je mogelijk de fabrieksgarantie.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
- frank@phevinstyle
- Forumlid
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 08 mei 2013, 16:23
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
+1
Outlander PHEV Instyle ingeleverd op 12 mei 2021
Huidig: Skoda Enyaq iV 80 FE
Huidig: Skoda Enyaq iV 80 FE
-
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11 jun 2013, 15:35
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Over de garantie heb je gelijk dat hij vervalt ,maar dat geld altijd als je in een
auto gas laat inbouwen.
Maar wat zou er kunnen gebeuren gas werkt naar mijn inziens het zelfde in de motor als
benzine.
Maar over het feit dat er zoveel electronica inzit is naar mijn inziens geen reden
om het te laten mischien wel juist om het wel te doen.
Er rijden heel wat priussen rond op gas en ik denk dat qua electronica die niet voor een outlander onder doen.
Ik heb 25 jaar geleden op gas gereden het beviel me toen al prima alleen was het voor mij niet rendabel om er toen mee door te gaan.
Ik denk dat er in die 25 jaar toch ook nog wat verbeterd is aan de lpg instalatie mog dat al
nodig zijn.
auto gas laat inbouwen.
Maar wat zou er kunnen gebeuren gas werkt naar mijn inziens het zelfde in de motor als
benzine.
Maar over het feit dat er zoveel electronica inzit is naar mijn inziens geen reden
om het te laten mischien wel juist om het wel te doen.
Er rijden heel wat priussen rond op gas en ik denk dat qua electronica die niet voor een outlander onder doen.
Ik heb 25 jaar geleden op gas gereden het beviel me toen al prima alleen was het voor mij niet rendabel om er toen mee door te gaan.
Ik denk dat er in die 25 jaar toch ook nog wat verbeterd is aan de lpg instalatie mog dat al
nodig zijn.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Een belangrijk verschil met de prius is dat dat geen plug-in is (althans, meestal niet), daar draait de motor vrijwel altijd. Bij de PHEV draait de ICE soms kort, soms wat langer. Moderne gasinstallaties starten altijd op benzine, als de motor dan een beetje warm is geworden gaan ze automatisch over op gas. Dat zal bij de PHEV niet werken, vrees ik. Ik vermoed daar toch wel problemen mee eerlijk gezegd.
Ik denk dat als je gewoon zo min mogelijk geld kwijt wilt zijn aan brandstof (of autorijden in het algemeen) je gewoon een polootje met een driecilindertje moet kopen, liefst 2e hands met anderhalve ton op de teller. Je schrijft niks meer af en verbruik en wegenbelasting zijn nihil. Wil je een leuk aangeklede SUF die je fiscaal gezien heel aantrekkelijk zakelijk kunt rijden dan heb je aan de PHEV een mooie wagen. Alleen ben je uiteindelijk netto/netto wel meer kwijt, daar is weinig aan te doen vrees ik.....
Ik denk dat als je gewoon zo min mogelijk geld kwijt wilt zijn aan brandstof (of autorijden in het algemeen) je gewoon een polootje met een driecilindertje moet kopen, liefst 2e hands met anderhalve ton op de teller. Je schrijft niks meer af en verbruik en wegenbelasting zijn nihil. Wil je een leuk aangeklede SUF die je fiscaal gezien heel aantrekkelijk zakelijk kunt rijden dan heb je aan de PHEV een mooie wagen. Alleen ben je uiteindelijk netto/netto wel meer kwijt, daar is weinig aan te doen vrees ik.....
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Schiet mij te binnen dat de benzinemotor speciaal is uitgerust als snelle starter om naadloos over te schakelen of zoiets. Dat zou misschien wel een probleempje kunnen worden als dat merkbaar wordt. Dan zou je daar als gebruiker geen aanstoot aan moeten nemen....of bluffen dat het een turbogat is natuurlijk...
V.w.b. omslagpunt : Hoe onzuiniger de auto hoe eerder het omslagpunt toch ..dat is dan wel weer positief...
V.w.b. omslagpunt : Hoe onzuiniger de auto hoe eerder het omslagpunt toch ..dat is dan wel weer positief...
- pheventje
- Forumlid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Als ik de overheid was, zou ik er korte metten mee maken, bijvoorbeeld door de mrb met G3 substantieel hoger te maken of door de belastingvoordelen te laten vervallen bij inbouw. De belastingkortingen worden gegeven omdat de auto in zijn huidige vorm duidelijk bedoeld is om zoveel mogelijk kilometers elektrisch te maken, en nergens anders om. Ga je er LPG in zetten, dan verander je de kostenverhouding tussen elektrisch en op de ICE rijden, en is LPG rijden (zonder mrb) misschien wel interessanter dan elektrisch rijden, waardoor er onder andere geen CO2 verlaging behaald wordt. Dat gaat de overheid niet pikken, wil ik voorspellen. Als je iedere dag zoveel kilometers maakt dat de ICE bijna altijd langdurig aan het werk moet, dan is dit niet de auto voor jou.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen
-
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11 jun 2013, 15:35
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Beetje vreemde reactie volgens mij is lpg nog altijd schoner dan benzine en aangezien de phev
maar ongeveer 45 km volledig electrisch rijd en daarna brandstof gaat verbruiken
is het naar mijns inziens beter voor milieu om op lpg te verbruiken als de ice aangaat.
Jij gaat er van uit dat als er een g3 instalatie inzit er ook alleen maar op lpg gereden word.
Ik heb een éénmansbedrijf en ik moet toch echt alles zelf betalen linksom of rechtsom.
Maar ik begrijp wel wat je bedoeld ik zou daar op willen zeggen iedereen die deze auto van de zaak rijdt moet zijn tankpas inleveren en alleen een onkostenvergoeding krijgen.
En als er dan op lpg kan of mag worden gereden gaat hij denk toch wel eerst aan de laadpaal.
En de stelling dat die auto niet geschikt zou zijn voor langere afstanden is helemaal flauwekul aangezien nederland nog niet volledig is afgedekt met laadpalen ontkom je er niet aan om
ook brandstof te gaan verbruiken.
En het is ook niet het type auto waarmee je alleen maar max 45 km mee naar je werk mee rijdt
om hem daar weer op te laden als dat al mogelijk is !?
En hij ziet er ook niet uit als een handig stadsautootje waar je wel mee in de stad van paal naar paal mee rijdt.
maar ongeveer 45 km volledig electrisch rijd en daarna brandstof gaat verbruiken
is het naar mijns inziens beter voor milieu om op lpg te verbruiken als de ice aangaat.
Jij gaat er van uit dat als er een g3 instalatie inzit er ook alleen maar op lpg gereden word.
Ik heb een éénmansbedrijf en ik moet toch echt alles zelf betalen linksom of rechtsom.
Maar ik begrijp wel wat je bedoeld ik zou daar op willen zeggen iedereen die deze auto van de zaak rijdt moet zijn tankpas inleveren en alleen een onkostenvergoeding krijgen.
En als er dan op lpg kan of mag worden gereden gaat hij denk toch wel eerst aan de laadpaal.
En de stelling dat die auto niet geschikt zou zijn voor langere afstanden is helemaal flauwekul aangezien nederland nog niet volledig is afgedekt met laadpalen ontkom je er niet aan om
ook brandstof te gaan verbruiken.
En het is ook niet het type auto waarmee je alleen maar max 45 km mee naar je werk mee rijdt
om hem daar weer op te laden als dat al mogelijk is !?
En hij ziet er ook niet uit als een handig stadsautootje waar je wel mee in de stad van paal naar paal mee rijdt.
Laatst gewijzigd door Jos op 26 dec 2013, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Reden: Overbodige quote verwijderd
- pheventje
- Forumlid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ik zeg nergens dat de auto niet geschikt zou zijn voor lange afstanden. Ik zeg dat het concept van de PHEV bedoeld is om voornamelijk elektrisch te rijden, en dus niet om dagelijks lange afstanden op benzine af te leggen.
De overheid heeft gemeend elektrisch rijden te moeten stimuleren. Het prijsverschil tussen benzine en elektra omgerekend naar hoeveelheid energie is dermate groot, dat als je zelf de brandstof betaalt, je graag elektrisch wilt rijden. Maak je dat prijsverschil veel kleiner door LPG in te bouwen, dan zal de bereidheid om de accu's te laden afnemen, en de bereidheid om veel kilometers te rijden toenemen. En dan heeft het EV stimuleringsbeleid dus geen zin gehad, want je gebruikt hem dan misschien als een gewone auto op LPG, maar dan met een hoop belastingvoordelen.
Ik ben het met je eens dat LPG een schonere brandstof is dan benzine (die onevenredig zwaar wordt belast), maar de CO2 uitstoot waar het de overheid om gaat is bij elektrisch rijden toch weer lager, en op groene stroom in theorie zelfs 0.
De overheid heeft gemeend elektrisch rijden te moeten stimuleren. Het prijsverschil tussen benzine en elektra omgerekend naar hoeveelheid energie is dermate groot, dat als je zelf de brandstof betaalt, je graag elektrisch wilt rijden. Maak je dat prijsverschil veel kleiner door LPG in te bouwen, dan zal de bereidheid om de accu's te laden afnemen, en de bereidheid om veel kilometers te rijden toenemen. En dan heeft het EV stimuleringsbeleid dus geen zin gehad, want je gebruikt hem dan misschien als een gewone auto op LPG, maar dan met een hoop belastingvoordelen.
Ik ben het met je eens dat LPG een schonere brandstof is dan benzine (die onevenredig zwaar wordt belast), maar de CO2 uitstoot waar het de overheid om gaat is bij elektrisch rijden toch weer lager, en op groene stroom in theorie zelfs 0.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ik vind de reacties van PHEVtje ook een beetje vreemd.
Nederland heeft al de hoogste belastingdruk van heel Europa op het gebied van autobelastingen, waarbij de inkomsten uit autobelastingen al tientallen jaren geen enkele relatie meer hebben tot de uitgaven aan mobiliteit. Als jij de overheid was zou jij de PHEV op lpg toch weer extra willen belasten. De overheid wil elektrisch rijden stimuleren maar ik lees nergens dat hier een beperking op kilometrage zit en lees ook nergens dat het concept van de PHEV bedoeld is om voornamelijk elektrisch te rijden. De hybride auto’s zijn er omdat de actieradius op elektra op dit moment nog vrij beperkt is.
De aanname dat als je op lpg rijdt de bereidheid om de accu’s te laden afneemt m.i. nergens op gebaseerd is. Het is de uitdaging om zoveel mogelijk op elektra te willen rijden.
De overheid wil alleen de verkoop van (PH)EV’s stimuleren omdat het op dit moment nog een duur concept is. Als je in de overgangsfase naar volledig elektrische auto’s in je PHEV de benzinekilometers op lpg wilt afleggen omdat je dit een milieuvriendelijke brandstof vindt, dan zou je dit moeten aanmoedigen i.p.v. bestraffen, toch?
Overigens gaat de PHEV in 2016 worden belast met MRB en dan zal een LPG-PHEV zoals een Diesel-PHEV ook zwaarder worden belast dan een Benzine-PHEV.
Een ding kan ik wel voorspellen. Als de (PH)EV op termijn qua produktiekosten kan gaan concurreren met de benzine/dieselauto, dan zal de overheid niet nalaten om de lasten (lees belastingen) voor de (PH)EV substantieel te gaan verzwaren. De begrotingstekorten zullen toch ergens uit gedekt moeten worden!
Nederland heeft al de hoogste belastingdruk van heel Europa op het gebied van autobelastingen, waarbij de inkomsten uit autobelastingen al tientallen jaren geen enkele relatie meer hebben tot de uitgaven aan mobiliteit. Als jij de overheid was zou jij de PHEV op lpg toch weer extra willen belasten. De overheid wil elektrisch rijden stimuleren maar ik lees nergens dat hier een beperking op kilometrage zit en lees ook nergens dat het concept van de PHEV bedoeld is om voornamelijk elektrisch te rijden. De hybride auto’s zijn er omdat de actieradius op elektra op dit moment nog vrij beperkt is.
De aanname dat als je op lpg rijdt de bereidheid om de accu’s te laden afneemt m.i. nergens op gebaseerd is. Het is de uitdaging om zoveel mogelijk op elektra te willen rijden.
De overheid wil alleen de verkoop van (PH)EV’s stimuleren omdat het op dit moment nog een duur concept is. Als je in de overgangsfase naar volledig elektrische auto’s in je PHEV de benzinekilometers op lpg wilt afleggen omdat je dit een milieuvriendelijke brandstof vindt, dan zou je dit moeten aanmoedigen i.p.v. bestraffen, toch?
Overigens gaat de PHEV in 2016 worden belast met MRB en dan zal een LPG-PHEV zoals een Diesel-PHEV ook zwaarder worden belast dan een Benzine-PHEV.
Een ding kan ik wel voorspellen. Als de (PH)EV op termijn qua produktiekosten kan gaan concurreren met de benzine/dieselauto, dan zal de overheid niet nalaten om de lasten (lees belastingen) voor de (PH)EV substantieel te gaan verzwaren. De begrotingstekorten zullen toch ergens uit gedekt moeten worden!
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Die vlieger gaat niet op zie 'verwarming' en 'kachels'.Gre schreef:Ik rij nu in een prius hybride waar een benzine tank in zit van 40 liter. Daar haal ik zeker 700 km mee. En dat kan veel zuiniger met een prius. De eerste 5 a 10 kilometer zijn relatief onzuinig, en ik rij veel korte afstanden. Ik verwacht met de outlander veel zuiniger te kunnen rijden dan met de prius hybride omdat ik de outlander elke dag aan de lolo ga leggen en die korte afstanden dan electrisch kan rijden . In theorie zou ik dan alleen op langere afstanden benzine nodig hebben. In de praktijk zal blijken hoe zuinig het zal worden. Maar ik wil graag zoveel mogelijk electrisch rijden, dat rijdt overigens in een prius heel erg prettig. Ik hoop dat de outlander straks net zo prettig rijdt.