Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
-
Rally_driver
Bericht
door Rally_driver » 28 mei 2015, 09:29
Mocht er 6 Juni nog plaats zijn dan kom ik graag.
Kan helaas nog geen PB sturen want dit is het 2e bericht
Mvgr. Hein
-
pacsman
Bericht
door pacsman » 28 mei 2015, 14:13
John!
Lees nu pas over je actie en het heeft mijn speciale interesse! Kan ik ook nog meedoen op 6 juni?
Ik hoor graag van je!
Groeten,
Frank
-
MitsuAccu
- Forumlid
Bericht
door MitsuAccu » 30 mei 2015, 14:16
Hallo allemaal,
Bij deze wil ik even wat problemen melden die we gehad hebben met de aanpassing. Ik beperk me dan even tot de tweede generatie printjes.
Er zijn nu zo'n 25 kastjes in omloop, twee eigenaren hebben zich gemeld met de mededeling dat het kastje het niet meer doet. Deze twee heb ik nog niet bekeken.
Tijdens inbouwen heb ik zelf ook 2x meegemaakt dat een kastje het niet deed (ondanks vooraf testen in huis)
Ik heb een de kapotte printjes onderzocht en bij beiden blijkt het IC kapot gegaan te zijn, waardoor het IC teveel stroom gaat trekken en zichzelf daardoor verder kapot maakt. Ik he het sterke vermoeden dat dit komt door een ESD probleem dat tijdens het inbouwen gebeurt. Waarschijnlijk kan het dan gebeuren dat je jezelf statisch oplaadt, dan de bedrading beet pakt en daarmee wat ingebouwde beveiligingsdiodes opblaast. Dit is te voorkomen door jezelf te ontladen voordat je de bedrading beet pakt (even iets van massa beetpakken) en verder bouw ik vanaf nu een extra serieweerstand in, waarmee de maximale ontladingsstroom terug gebracht wordt tot een veilig niveau. Alles wat tot nu toe in gebruik genomen is, heeft die weerstand niet, maar die heeft eigenlijk alleen een functie tijdens het inbouwen. Daarna doet ie niks meer. Dus verder geen zorgen voor degenen die het al ingebouwd hebben.
Daarnaast hebben we een heel vervelend softwareprobleem gehad tijdens de laatste dag. Alleen aansluiten van het canban kastje op de OBD poort was al voldoende om allerlei enge foutmeldingen in de auto te krijgen over FCM, ACC en nog wat. Zonder ook maar iets weggeschreven te hebben dus! Dit gebeurde bij de laatste twee auto's van de dag. De foutmeldingen konden we uiteindelijk wissen door de accupool los te maken en zo de boel te resetten. Daarna lieten ze zich probleemloos opnieuw programmeren. Ik heb later op het Russische forum gezien dat er die dag een update geplaatst is vanwege issues in de database voor de OUTLANDER III. Dat zou er dus iets mee te maken gehad kunnen hebben, maar het blijft vreemd. Ik zal morgen of maandag nog even mijn eigen auto aansluiten om te testen of het nu weer gewoon normaal verloopt...Wordt dus nog vervolgd.
-
MitsuAccu
- Forumlid
Bericht
door MitsuAccu » 30 mei 2015, 14:37
@Frank en Hein,
Indien mogelijk: stuur me een PB (moet je drie berichten geplaatst hebben) of vermeld anders een email-adres hier? Dan neem ik contact met je op.
Overigens zit 6 juni al weer redelijk gevuld. Ik weet niet of het slim is om meer dan 10 mensen op één dag te gaan doen. Als er dan weer iets raars gebeurt...
-
Freddiem
Bericht
door Freddiem » 30 mei 2015, 19:34
MitsuAccu schreef:Hallo allemaal,
Bij deze wil ik even wat problemen melden die we gehad hebben met de aanpassing. Ik beperk me dan even tot de tweede generatie printjes.
Er zijn nu zo'n 25 kastjes in omloop, twee eigenaren hebben zich gemeld met de mededeling dat het kastje het niet meer doet. Deze twee heb ik nog niet bekeken.
Tijdens inbouwen heb ik zelf ook 2x meegemaakt dat een kastje het niet deed (ondanks vooraf testen in huis)
Ik heb een de kapotte printjes onderzocht en bij beiden blijkt het IC kapot gegaan te zijn, waardoor het IC teveel stroom gaat trekken en zichzelf daardoor verder kapot maakt. Ik he het sterke vermoeden dat dit komt door een ESD probleem dat tijdens het inbouwen gebeurt. Waarschijnlijk kan het dan gebeuren dat je jezelf statisch oplaadt, dan de bedrading beet pakt en daarmee wat ingebouwde beveiligingsdiodes opblaast. Dit is te voorkomen door jezelf te ontladen voordat je de bedrading beet pakt (even iets van massa beetpakken) en verder bouw ik vanaf nu een extra serieweerstand in, waarmee de maximale ontladingsstroom terug gebracht wordt tot een veilig niveau. Alles wat tot nu toe in gebruik genomen is, heeft die weerstand niet, maar die heeft eigenlijk alleen een functie tijdens het inbouwen. Daarna doet ie niks meer. Dus verder geen zorgen voor degenen die het al ingebouwd hebben.
Daarnaast hebben we een heel vervelend softwareprobleem gehad tijdens de laatste dag. Alleen aansluiten van het canban kastje op de OBD poort was al voldoende om allerlei enge foutmeldingen in de auto te krijgen over FCM, ACC en nog wat. Zonder ook maar iets weggeschreven te hebben dus! Dit gebeurde bij de laatste twee auto's van de dag. De foutmeldingen konden we uiteindelijk wissen door de accupool los te maken en zo de boel te resetten. Daarna lieten ze zich probleemloos opnieuw programmeren. Ik heb later op het Russische forum gezien dat er die dag een update geplaatst is vanwege issues in de database voor de OUTLANDER III. Dat zou er dus iets mee te maken gehad kunnen hebben, maar het blijft vreemd. Ik zal morgen of maandag nog even mijn eigen auto aansluiten om te testen of het nu weer gewoon normaal verloopt...Wordt dus nog vervolgd.
Even een aanvulling op het bovenstaande software verhaal. Ik was dus een van de twee met die foutmeldingen, na een "accupool reset" geen verdere problemen met de auto ondervonden. De auto heeft daarna een onderhoudsbeurt gehad. Ik heb aan de dealer verteld van deze fout meldingen, ze hebben verder niks verkeerds gevonden en de meldingen verwijderd. Dus het zag er enger uit dan het uiteindelijk was. Mijn kastje werkt trouwens nog steeds.
-
jan damen
- Nieuw forumlid
Bericht
door jan damen » 31 mei 2015, 13:29
Ook hier werkt alles perfect

-
erikkoudijs
- Forumlid
Bericht
door erikkoudijs » 31 mei 2015, 16:33
bij mij ook geen enkel probleem,super!

-
hansm
Bericht
door hansm » 01 jun 2015, 14:56
Ik ben dus de enige "mislukkeling" in de 25 keer dat je hebt omgebouwd, John ?
Wil je het nog eens proberen ?
Ik zal niet op 6 Juni langskomen dat is wat veel van het goede.
Ik hoor het wel als je denkt dat het bij mij nu wel gaat lukken...
-
MitsuAccu
- Forumlid
Bericht
door MitsuAccu » 01 jun 2015, 21:47
@Hansm,
Natuurlijk, ook bij jou gaan we het werkend krijgen hoor!
Eventueel kan je woensdag komen?
Anders maar even apart een afspraak maken.
Voor de anderen (staat ook al in het andere draadje): zaterdag kan ik max. 10 auto's doen, dus ik zal een aantal mensen teleur moeten stellen. Ik stuur de betrokkenen nog wel een PB of email.
Groeten
John
-
RobertG
- Forumlid
Bericht
door RobertG » 01 jun 2015, 23:05
hansm schreef:Ik ben dus de enige "mislukkeling" in de 25 keer dat je hebt omgebouwd, John ?
Wil je het nog eens proberen ?
Ik zal niet op 6 Juni langskomen dat is wat veel van het goede.
Ik hoor het wel als je denkt dat het bij mij nu wel gaat lukken...
Jij bent niet de enige hoor HansM

. Bij mij werkt hij ook niet meer. Moet mijn kastje nog naar John opsturen. Was het helemaal vergeten maar zal haast maken. Heb het nu zo vaak geprobeerd dat ik het inbouwen met mijn ogen dicht kan.
Las dat je wellicht weet waardoor het komt... goed te lezen!
Groetjes,
Robert
OPI Instyle zwart
-
MitsuAccu
- Forumlid
Bericht
door MitsuAccu » 01 jun 2015, 23:19
Hi Robert,
Ik wilde je al gaan polsen of je hem al opgestuurd had, maar niet dus...
Ik zie hem graag verschijnen. Waarschijnlijk zal ook bij jou het IC doorgebrand zijn.
Dan kan mijn vermoeden hopelijk verder bevestigd worden.
Groeten
John
-
RobertG
- Forumlid
Bericht
door RobertG » 03 jun 2015, 19:38
Hij is op de post hoor!!! Morgen ligt het pakketje in je brievenbus
Ben benieuwd of het inderdaad de IC is. Wel vreemd want de dag daarvoor werkte het nog prima!
Veel succes zondag met de groep, gaat vast weer gezellig worden. Jammer dat ik niet dichterbij woon anders had ik graag geholpen met inbouwen. Is een leuk klusje
Groet,
Robert
OPI Instyle zwart
-
Freddiem
Bericht
door Freddiem » 03 jun 2015, 20:22
zaterdag bedoel je?

-
RobertG
- Forumlid
Bericht
door RobertG » 03 jun 2015, 20:34

klopt: zaterdag, sorry

ops
Laatst gewijzigd door
Jos op 03 jun 2015, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld.
OPI Instyle zwart
-
MitsuAccu
- Forumlid
Bericht
door MitsuAccu » 03 jun 2015, 22:34
Hoi Robert,
Kan je nog iets aangeven wanneer jouw kastje kapot gegaan is?
Ik heb vandaag het kastje van Murat gerepareerd: hierbij bleek het IC kapot te zijn, net als bij de eerdere kastjes.
Vanmiddag werd ik gebeld door Edwin, die helaas ook moest melden dat zijn kastje het niet meer doet, nummer 3 dus...
Zowel Murat en Edwin gaven aan dat het kastje kapot ging toen ze het sluiten van het dak onderbraken. Dus voordat het dak dicht was, hebben ze het sluiten onderbroken door de gewone schakelaar te gebruiken. Het zijn er natuurlijk "maar" twee, maar het kan volgens mij toch geen toeval zijn.
Is dit toevallig bij jou ook van toepassing geweest?
Voorlopig moet ik dus even het advies geven om het sluiten van het dak niet te onderbreken, maar eerst te wachten totdat het dak helemaal gesloten is, voordat hij weer geopend wordt.
Ik moet zeggen dat ik het nog niet goed snap waarom dit van invloed zou kunnen zijn. In principe zijn de relaiscontacten volledig gescheiden van de schakeling zelf, en als het relais bekrachtigd wordt om de puls "sluiten" te geven, wordt daardoor de gewone schakelaar ontkoppeld. Dus in dat opzicht kan het geen invloed hebben. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat door het uitzetten van de motor van het schuifdak een piekspanning optreedt, omdat de stroom door een spoel plotseling onderbroeken wordt. Die piekspanning komt dan wellicht op de geschakelde 12V draad terecht die gebruikt wordt om te detecteren of het contact aan of uit staat.
Eigenlijk dus hetzelfde probleem als eerder geopperd (elektrostatische ontlading op de ingang). Om dat tegen te gaan heb ik de ingang van het ic nu voorzien van een extra serieweerstand, die in ieder geval de maximale stroom begrenst tot een niveau waardoor de ingang niet meer kapot zou moeten kunnen gaan. Murat heeft sinds vandaag de primeur wat de serieweerstand betreft.
Tot zover weer de update...Hopelijk is het lek nu boven!
-
RobertG
- Forumlid
Bericht
door RobertG » 04 jun 2015, 22:36
John,
Bij mij is dit niet het geval geweest. De dag ervoor het dak automatisch laten dichtgaan. De volgende morgen in het zonnetje het dak willen openen en geen enkele response. Dacht eerst dat het misschien te warm geworden was (stond met voorzijde pal in de zon en de zwarte buitenzijde was behoorlijk warm). Het vreemde was dat de ruitenwissers bleven gaan. Dacht eerst dat er een relaties lag. Ik kan mij wel herinneren dat ik het sluiten een keer onderbroken had en opnieuw het dakraam geopend heb. Maar daarna werkte alles nog.
Bij mij werkte die ochtend helemaal niks meer m.b.t het dakraam.
Heb je mijn kasje inmiddels al binnen?
Groetjes,
Robert
OPI Instyle zwart
-
MitsuAccu
- Forumlid
Bericht
door MitsuAccu » 04 jun 2015, 23:17
Hi Robert,
Kastje is binnen, bedankt. Verder nog niet gekeken, want ik moet nog aan de nieuwe kastjes voor zaterdag werken.
Relatie met ruitenwissers zie ik inderdaad ook niet, al heb ik dit ook al eerder gehoord van iemand van de allereerste klusdag.
Dus dat zal ik zeker ook in mijn achterhoofd houden!
Bedankt voor de info dus en wordt vervolgd. Waarschijnlijk zal ik hem zondag kunnen repareren.
-
zdDog
- Forumlid
-
Contacteer:
Bericht
door zdDog » 05 jun 2015, 08:11
MitsuAccu schreef:Het enige dat ik me kan voorstellen is dat door het uitzetten van de motor van het schuifdak een piekspanning optreedt, omdat de stroom door een spoel plotseling onderbroken wordt.
Smoorspoel?
-
MitsuAccu
- Forumlid
Bericht
door MitsuAccu » 05 jun 2015, 12:45
Smoorspoel is een optie, maar er zijn meer mogelijkheden:
- de inmiddels gebruikte serieweerstand zou genoeg kunnen zijn, deze beperkt de maximale stroom tot een acceptabel (?) niveau.
- condensator die de snelle inductiepiek juist laat afvloeien naar massa
- Het meetsignaal van een andere, schone plek gebruiken, waar geen pieken in voorkomen (Nadeel dat je dan een kabel richting zekeringkast moet gaan trekken of zo.
Als het morgen mee zit, zou ik eigenlijk bij de laatste auto (?) eens willen meten over wat voor piek we het eigenlijk hebben. Dus kastje nog niet inbouwen, maar spanning op de geschakelde 12V meten en kijken wat er gebeurd als je het sluiten onderbreekt.
Afhankelijk van de grootte en de snelheid van de piekspanning kunnen we dan een ideale onderdrukmethode bedenken.
Vooralsnog blijft het advies dus nog gelden: aub niet onderbreken.
-
mitsufietsie
- Forumlid
Bericht
door mitsufietsie » 05 jun 2015, 13:21
even een praktische vraag, als ik het bij het sluiten per ongeluk dan toch zou onderbreken
en het gaat kapot, gaat ie dan nog wel automatisch dicht, of blijft ie dan open staan. Zou
niet echt handig zijn.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.
-
MitsuAccu
- Forumlid
Bericht
door MitsuAccu » 05 jun 2015, 13:45
Terechte vraag.
Gelukkig is er ook een praktisch antwoord:
Mocht het zo zijn dat het kastje (kapot gaat (om welke reden dan ook) en je krijgt het dak niet meer dicht: Doe de "truc" met de afstandsbediening: (2x op LOCK en tweede keer vasthouden). Die werkt dan nog wel, want dat gaat via de Canbus. Is in de praktijk getest en goed bevonden...
Toch een geruststelling...

-
phevictor
Bericht
door phevictor » 06 jun 2015, 14:31
Doet het gelukkig nog steeds.. Reuze benieuwd naar diagnose en oorzaak van het falen.
Hopelijk zijn het individuele gevallen en niet iets dat iedereen gaat overkomen komende maanden..
@Mitsuaccu jij hebt modificatie al het langst in gebruik zonder problemen, onderbreek jij het sluiten bij contact uit zelf regelmatig?
Wordt er bij het falen van de schakeling een foutcode geregistreerd in de auto denk je?
Is er een relatie met de oplopende warmte van afgelopen dagen te bedenken? Wordt best heet onder het dak kan ik me zo voorstellen.
-
zdDog
- Forumlid
-
Contacteer:
Bericht
door zdDog » 06 jun 2015, 16:53
John, hartelijk dank aan jou en je vrouw voor de gastvrijheid en het eindresultaat.
Excuses aan degene met het kleine brandplekje van de soldeerbout

Je was er erg coulant over maar toch.
Kreeg een tip om met een zeer scherpe stans een rondje uit te snijden (plekje in het midden dus) en op een ander minder zichtbare plek zo'n zelfde rondje uit te wisselen (net als haartransplantatie). Inlijmen en dan een harde borstel over de snijnaden.
-
Mroberto1968
- Nieuw forumlid
Bericht
door Mroberto1968 » 06 jun 2015, 17:35
Inderdaad !!! Geweldige dag, ontvangst een 10 / verzorging inwendige mens een 10 / aanpassing wagen een 10 !!!!
Gastheer en gastvrouw bedankt voor de leuke en gezellige dag!
Ik ga voor jou John een nieuw project verzinnen zoals afgesproken!
Als ik nog wat kan betekenen of er weer wat leuks is zou ik het graag horen!!
Groet. Robert-Jan
-
Arthur
Bericht
door Arthur » 06 jun 2015, 19:42
Hallo John (en anderen),
Fantastische dag en ervaring, hartelijk dank. Het was erg gezellig en prettig om ook wat ins en outs uit te wisselen. Wellicht ontvang je binnenkort een telefoontje van de Japanners die doorgaans graag dingen kopieren.
Groet,
Arthur