Pagina 3 van 25

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 08 feb 2015, 18:12
door Hansjebrinkers
erikkoudijs schreef:van de week bij de dealer accu check laten doen hij kwam uit op 34% moet ik me zorgen maken?
auto is van juni 2014 en heeft 15000 gelopen? :?
34% of 34 Ah? Ik neem aan het laatste. De theoretische waarde bij levering is 40 Ah, praktijkwaardes die hier worden gerapporteerd liggen rond de 36. Of 34 Ah iets is om je zorgen over te maken is dus lastig te zeggen, maar ik zou zeker overwegen hier met de dealer over te spreken. Immers, het pakket moet het 5 jaar blijven doen (exacte grenzen aan capacitiet in relatie tot garantie zijn mij niet bekend).

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 08 feb 2015, 19:16
door sigmasailor
Bij 34% zou ik me heel veel zorgen maken. Bij 34Ah wat minder.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 08 feb 2015, 21:32
door erikkoudijs
ok ga het nog even checken bij de dealer! 8-)

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 09 feb 2015, 20:28
door Anko
Hansjebrinkers schreef:... Immers, het pakket moet het 5 jaar blijven doen (exacte grenzen aan capacitiet in relatie tot garantie zijn mij niet bekend).
Sterker nog, afname van capaciteit wordt uitgesloten van de garantie als "gevolg van slijtage". Of ze daar in extreme gevallen mee wegkomen moet natuurlijk blijken.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 04 mar 2015, 20:41
door WHB
Vandaag 40K beurt ± 15 maanden in gebruik.
status 34.3 Ah.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 07 apr 2015, 17:23
door Anko
Update:

november 2013 - 0 km - 37,8 Ah
augustus 2014 - 22000 km - 34,5 Ah
december 2014 - 30000 km - 34,2 Ah
april 2015 - 40000 km - 33,9 Ah

Het lijkt er op dat de capaciteitsafname, na de eerste grote hap, inderdaad wel mee valt. Nu maar hopen dat met het mooie weer en de zomerbanden ook het hogere bereik weer een beetje terug wil komen.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 07 apr 2015, 20:59
door sigmasailor
Mooie dalende trend! Ik vraag me wel af of die 40Ah ooit echt bestaan heeft of dat alleen in de boeken zo staat. Is die eerste meting ook door de dealer gedaan?

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 07 apr 2015, 22:39
door Anko
Die eerste meting is de officiële nul meting. Niet de 40 Ah die op het formulier aangegeven staat als nul meting. MMSN gaf ook aan dat het eerste verval "dus lang niet zo groot was als ik zelf dacht". Dus 8,7% in plaats van de door mij berekende 14%. Of je daar dan blij van moet worden, dat is de vraag ;)

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 08 apr 2015, 12:11
door WHB
Anko schreef:Update:

november 2013 - 0 km - 37,8 Ah
augustus 2014 - 22000 km - 34,5 Ah
december 2014 - 30000 km - 34,2 Ah
april 2015 - 40000 km - 33,9 Ah

Het lijkt er op dat de capaciteitsafname, na de eerste grote hap, inderdaad wel mee valt. Nu maar hopen dat met het mooie weer en de zomerbanden ook het hogere bereik weer een beetje terug wil komen.

Wat in ieder geval wel gunstig is, de afname wordt minder.

Even kort door de bocht, maar als je de laatste trend doorzet 0.3 Ah/4 mnd.
Dus 5 jaar na aanschaf (nog 43 mnd) zit je op ongeveer op 30Ah, 75% van je (oorspronkelijk beloofde) accu capaciteit.

Edit: op dit moment ben je al afgezakt naar 85%

Groet,
WHB

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 08 apr 2015, 14:54
door kobus1967
Ik verwacht dat uit de metingen na 5 jaar zal blijken dat we allemaal op minimaal 81% zitten.
De garantie is nl dat er na 5 jaar nog minimaal 80% capaciteit over is.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 08 apr 2015, 19:08
door Anko
Ik denkt at je jezelf rijk rekent. Lees even van hier en verder: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... =25#p42533

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 08 apr 2015, 22:57
door Hansjebrinkers
Ik ben zeer benieuwd maar de eerste schermutselingen hierover. Uiteindelijk is er hier, zoals zeer, zeer vaak sprake van mooie verhalen en uiteindelijk waarschijnlijk weinig daden.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 apr 2015, 08:29
door Reinier L
Opgave mitsubishi 40Ah
0 meting. 38Ah
21.000km. 34,7Ah
43.000km. 34,3Ah

Opgegeven mogelijke range elektrisch gedaald van gemiddeld 52 km naar 42km. Is iets meer afname dan je zou denken op basis van de accu afname.
Wel weer de bekende afvlakking.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 13 mei 2015, 10:04
door enijeboer
Net 40k beurt gehad (41500km). Auto is van nov 2013.
Accu nu 34.2. Ik weet de waarde niet bij de 0-meting of 20k beurt. Lijkt wel overeen te komen met de andere rijders.
Er werd mij gezegd dat bij de eerste twee metingen de grootste daling te zien is, en dat het daarna stabiel blijft. Ze hebben ook een PHEV in onderhoud met 120k km op de teller en die zit ook rond deze waarde.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 13 mei 2015, 13:41
door Man
Ik had bij de 40 k beurt ( 41865 km) een waarde van 35,2 Ah.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 aug 2015, 11:14
door sigmasailor
40k beurt: 35,8 Ah.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 28 sep 2015, 11:30
door WHB
WHB schreef:Vandaag 40K beurt ± 15 maanden in gebruik.
status 34.3 Ah.
Vandaag 60.000 km beurt, nu is de capaciteit nog 33 Ah. :oops:

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 08 okt 2015, 16:07
door JanPHEV
Vorig jaar 19 december, 1 jaar oud bij ± 9.000 km, accu 34,8 Ah. :(
Nu 5 oktober, bij ± 30.000 km stand, een 40.000 km beurt gehad, accu 34,5 Ah :o
Gelukkig een erg grote afvlakking / stabilisering van de capaciteitsafname. :D

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 09 nov 2015, 18:28
door robdekok
Vandaag bij 40.000 km beurt: 35,9.
Nooit aan de snellader geweest.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 09 nov 2015, 19:29
door JanPHEV
Prijs je gelukkig met zo'n waarde. ;)

Die van mij elke keer zoveel als mogelijk leeg gereden voor het weer volledig opladen, alleen maar met de bijgeleverde 10 A lader (mooi rustig, is beter).
Toch al 13,75 % capaciteit kwijt van de theoretisch nieuw waarde van 40 Ah in twee jaar.
Ik ben erg benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Zijn er echte kilometervreters die er al b.v. 80.000 km of meer mee gereden hebben en ook (heel) veel geladen hebben die hun accu capaciteitswaarde willen delen :?:

Ik ben nog steeds van mening dat je het meest optimaal gebruik maakt van een accu (levensduur) als je hem zoveel mogelijk eerst leeg maakt voor je hem weer volledig oplaadt.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 09 nov 2015, 20:38
door OutSander
Morgen gaat de mijne voor de 120K beurt. Zal er specifiek nog even naar vragen wat de battery-status is.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 09 nov 2015, 23:59
door Reinier L
JanPHEV schreef:Prijs je gelukkig met zo'n waarde. ;)

Die van mij elke keer zoveel als mogelijk leeg gereden voor het weer volledig opladen, alleen maar met de bijgeleverde 10 A lader (mooi rustig, is beter).
Toch al 13,75 % capaciteit kwijt van de theoretisch nieuw waarde van 40 Ah in twee jaar.
Ik ben erg benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Zijn er echte kilometervreters die er al b.v. 80.000 km of meer mee gereden hebben en ook (heel) veel geladen hebben die hun accu capaciteitswaarde willen delen :?:

Ik ben nog steeds van mening dat je het meest optimaal gebruik maakt van een accu (levensduur) als je hem zoveel mogelijk eerst leeg maakt voor je hem weer volledig oplaadt.
Beste Jan. Je moet de accu van onze phev zien als allemaal kleine accu's. Deze worden om de beurt leeg "gereden". En ook weer om de beurt geladen. Halfleeg of helemaal leeg moet dan niet uitmaken. Bij halfleeg zijn de helft van de cellen dan leeg (tot de ong 20% die ze altijd moeten houden) en de andere helft nog helemaal vol.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 10 nov 2015, 01:34
door jaapv
Helemaal leegmaken en volledig opladen is helemaal niet zo goed voor Li-Ion accus. meerdere deelladingen is beter. Gelukkig laat de auto je maar tot een % of 30 ontladen.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 10 nov 2015, 01:37
door jaapv
Waar heb je dit gelezen? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Alle cellen gaan dan verschillende spanningen afgeven, wat voor de electronica zeer ongunstig zou zijn. Het is veel logischer alle cellen gelijk te belasten.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 10 nov 2015, 05:54
door Anko
+1. Sterker nog, de laadcyclus kent een balanceer fase, waarin de cel ladingen gelijk getrokken worden als er te grote verschillen ontstaan. Verschil tussen grootse en kleinste spanning is m.i. normaal gesproken niet groter dan 10 mV of zo.