Pagina 20 van 25
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 01 okt 2018, 23:36
door phev
Anko, Ben je dit jaar weer met de caravan door de bergen gegaan en had je daardoor meer last van loeiende motor of zelfs een `schildpadje` op plekken/routes waar je dat voorheen niet had?
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 02 okt 2018, 06:09
door Anko
Dit jaar naar de zuid west hoek van Ierland geweest. We hebben denk ik tussen de 2500 en 3000 km met caravan gereden, maar zijn zeker niet in de problemen geweest. De auto deed en doet dat prima.
Natuurlijk niet zoveel lange hellingen als bv op de A75 in Frankrijk, maar het viel me juist op dat het rijgedrag (lees: motorgedrag) met caravan niet echt lijkt te zijn veranderd. Nu is het zo dat je toch sowieso de hele tijd in Charge mode rijdt en alleen de eerste zoveel kilometer iets aan de meegebrachte acculading hebt. Daarna ben je meer afhankelijk van het (op)laadvermogen van de motor dan van de accu capaciteit.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 02 okt 2018, 22:08
door SanderPeter
Wat betreft mijn range, vandaag zat ik op 21km bij 90-95kmh. Verder kom ik echt niet, helaas.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 05 okt 2018, 09:13
door WHB
Gisteren is de auto van een nieuwe accu voorzien.
Hebben ze echt een hele dag voor nodig.
Dit was de eerste die zij deden dus alles dubbel dubbelchecken gelijkstroom moet je niet te makkelijk over denken.
Ook er een airco in de accu die moet natuurlijk ook leeg en weer vol.
Als laatste moet e.e.a. geprogrammeerd en moet hij volgeladen met standaard laadkabel ivm balancing.
Gisteren was hij daar om 18.00 uur nog niet mee klaar.
Vandaag de auto opgehaald accubalkje op het dashboard helemaal vol, range op 39 Km.
Niet verkeerd. Dat soort getallen heb ik al een tijd niet meer gezien.
Van de garage naar de zaak is een stadsrit van 4 Km.
Op de zaak aangekomen is de resterende range nog 30 Km, gelukkig was er maar er was maar 1 streepje van de balk weg.
Dus de ODB dongle er in en capaciteit checken met PHEV Watchdog app.
Deze leest 25 Ah!!!???
Garage gebeld; Zit echt een nieuwe accu in waarschijnlijk moet e.e.a. nog tot alle systemen doordringen.
Dus maar een paar dagen afwachten.
Wordt vervolgd….
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 05 okt 2018, 09:42
door Anko
Na het plaatsen van een nieuwe accu moeten ze een BMU RESET uit voeren. Lijkt er op dat dat niet gebeurt is. Volgens mij is zoiets een kwestie van laptop inprikken en een paar knoppen indrukken. Herstelt de BMU naar 0. Of eigenlijk naar 38.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 08 okt 2018, 00:56
door oudekem
WHB schreef: ↑05 okt 2018, 09:13
Gisteren is de auto van een nieuwe accu voorzien.
Hebben ze echt een hele dag voor nodig.
Dit was de eerste die zij deden dus alles dubbel dubbelchecken gelijkstroom moet je niet te makkelijk over denken.
Ook er een airco in de accu die moet natuurlijk ook leeg en weer vol.
Als laatste moet e.e.a. geprogrammeerd en moet hij volgeladen met standaard laadkabel ivm balancing.
Gisteren was hij daar om 18.00 uur nog niet mee klaar.
Vandaag de auto opgehaald accubalkje op het dashboard helemaal vol, range op 39 Km.
Niet verkeerd. Dat soort getallen heb ik al een tijd niet meer gezien.
Van de garage naar de zaak is een stadsrit van 4 Km.
Op de zaak aangekomen is de resterende range nog 30 Km, gelukkig was er maar er was maar 1 streepje van de balk weg.
Dus de ODB dongle er in en capaciteit checken met PHEV Watchdog app.
Deze leest 25 Ah!!!???
Garage gebeld; Zit echt een nieuwe accu in waarschijnlijk moet e.e.a. nog tot alle systemen doordringen.
Dus maar een paar dagen afwachten.
Wordt vervolgd….
Wat voor accu is er geplaatst? de nieuwe versie met grotere capaciteit of nog de "oude"??
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 08 okt 2018, 16:34
door WHB
Helaas geen grotere, maar ze hebben een nieuwe (18/07) accu met de originele capaciteit geplaatst.
In principe is deze accu al beter dan origineel omdat het 2018 model een betere garantiespecificatie heeft.
Garantie is overigens nog een dingetje waar de dealer geen antwoord op kon geven, maar wat hij gaat uitzoeken.
Groet,
WHB
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 09 okt 2018, 23:45
door oudekem
Maar heeft de dealer nog toegelicht waarom dit zo gedaan is? Waren het mogelijke technische problemen (zie discussie elders op dit forum) of was het simpelweg garantie op dit type? In het laatste geval zou je kunnen zeggen: een optie om met bijbetaling te upgraden naar het nieuwste type...
Ik denk dat dit voor andere garantiegevallen wel een belangrijke vraag is.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 09 okt 2018, 23:48
door oudekem
En inderdaad ook nog heel interessant: er wordt een accu vervangen onder garantie. Welke garantiebepalingen zijn dan van toepassing (leeftijd, kilometrage etc.)?
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 10 okt 2018, 06:37
door WHB
Mijn voorstel was 160K of 8 jaar.
De dealer dacht dat dat niet het geval zou zijn.
We zullen zien.....
Groet, WHB
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 10 okt 2018, 07:36
door neuroticz
- De accu defect garantie van 5 jaar en tot 100.000 km.
- De accu capaciteits garantie van 8 jaar en tot 160.000 km.
Ik heb gister mijn auto weer opgehaald met een nieuwe accu, helaas kom ik nergens voor in aanmerking. Géén garantie of compensatie o.i.d. heel erg jammer 2013/166k.
Maar wat een verschil.... gewoon weer ruime 40 km's op de accu kunnen rijden!
Gister middag een ritje 38 KM en nog 11 KM over

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 10 okt 2018, 10:11
door WHB
neuroticz schreef: ↑10 okt 2018, 07:36
- De accu defect garantie van 5 jaar en tot 100.000 km.
- De accu capaciteits garantie van 8 jaar en tot 160.000 km.
Vreemd verhaal!
Wat kost de accu nu?
Gr,
WHB
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 11 okt 2018, 00:23
door oudekem
oudekem schreef: ↑09 okt 2018, 23:45
Maar heeft de dealer nog toegelicht waarom dit zo gedaan is? Waren het mogelijke technische problemen (zie discussie elders op dit forum) of was het simpelweg garantie op dit type? In het laatste geval zou je kunnen zeggen: een optie om met bijbetaling te upgraden naar het nieuwste type...
Ik denk dat dit voor andere garantiegevallen wel een belangrijke vraag is.
Ik vind dit toch wel een belangrijke, ik mis de toelichting van de dealer: is het 1-op- 1 garantievervanging of is het ook meedenken over een betere accu situatie!
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 11 okt 2018, 12:08
door neuroticz
WHB schreef: ↑10 okt 2018, 10:11
neuroticz schreef: ↑10 okt 2018, 07:36
- De accu defect garantie van 5 jaar en tot 100.000 km.
- De accu capaciteits garantie van 8 jaar en tot 160.000 km.
Vreemd verhaal!
Wat kost de accu nu?
Gr,
WHB
Zodra ik het weet dan stuur ik even een pb'tje, zal wel even schrikken worden.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 11 okt 2018, 21:08
door WHB
[/quote]
Ik vind dit toch wel een belangrijke, ik mis de toelichting van de dealer: is het 1-op- 1 garantievervanging of is het ook meedenken over een betere accu situatie!
[/quote]
Mijn accu is vervangen omdat de capaciteit meer dan 35% is afgenomen binnen de 160.000 km.
Ik heb gevraagd of ze een grotere accu wilde plaatsen eventueel tegen bijbetaling. Dat was echter niet mogelijk.
Nu is het nog niet duidelijk wat de garantie is op de nieuw geplaatste accu.
Gr,
WHB
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 11 okt 2018, 22:37
door oudekem
neuroticz schreef: ↑11 okt 2018, 12:08
WHB schreef: ↑10 okt 2018, 10:11
neuroticz schreef: ↑10 okt 2018, 07:36
- De accu defect garantie van 5 jaar en tot 100.000 km.
- De accu capaciteits garantie van 8 jaar en tot 160.000 km.
Vreemd verhaal!
Wat kost de accu nu?
Gr,
WHB
Zodra ik het weet dan stuur ik even een pb'tje, zal wel even schrikken worden.
Maar heb je dan een vervanging laten doen zonder prijsopgave vooraf???
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 28 okt 2018, 12:23
door WHB
WHB schreef: ↑05 okt 2018, 09:13
Van de garage naar de zaak is een stadsrit van 4 Km.
Op de zaak aangekomen is de resterende range nog 30 Km, gelukkig was er maar er was maar 1 streepje van de balk weg.
Dus de ODB dongle er in en capaciteit checken met PHEV Watchdog app.
Deze leest 25 Ah!!!???
Garage gebeld; Zit echt een nieuwe accu in waarschijnlijk moet e.e.a. nog tot alle systemen doordringen.
Dus maar een paar dagen afwachten.
Wordt vervolgd….
Vrijdag was het eindelijk zover.
De dealer heeft de tijd genomen om nog eens naar mijn BMU te kijken.
Heb wel flink kwaad moeten worden voordat het zover was, maar oké.
Vrijdag heb ik vanuit de dealer 43 km naar huis volledig elektrisch kunnen doen.
Was heel druk op de snelweg dus dat heeft geholpen.
Accu capaciteit na procedure 37.7 Ah bij 321.8V, kom ik dus op 12.1 kWh
Groet,
WHB
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 28 okt 2018, 18:24
door Anko
Goed om te horen!!!
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 29 okt 2018, 11:55
door mr76
Vrijdag die van mij ook meegekregen van de dealer : 31,4 Ah
100k op de teller. laad 2x per dag op, woon-werkverkeer is 2x20km, Auto uit 2013. En speel veel met de flippers tot B5.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 29 okt 2018, 13:07
door Anko
Nice. Betekent dat dat je hem meestal niet leeg had, als je weer ging laden?
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 29 okt 2018, 22:19
door vanisher
die van mij zit op 29,7, 105kkm, enkele reis woon werk is 35km.
2x laden per dag op 10 amp.
Die 35km volledig electrisch begint langzaam een uitdaging te worden.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 31 okt 2018, 08:50
door mr76
Anko schreef: ↑29 okt 2018, 13:07
Nice. Betekent dat dat je hem meestal niet leeg had, als je weer ging laden?
Klopt wwv is 2x20km. Meestal 30% over als ik weer ging laden.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 05 nov 2018, 12:41
door Coen Kampstra
Ha,
ik heb even een tijdje door dit onderwerp heen gelezen maar begrijp nu dat je Accu blijkbaar onder de 26 Ah zou moeten zitten om voor vervanging onder garantie in aanmerking te komen. De mijne zat vanmorgen op 25,4 bij de garage nadat hij eerder (ergens in Juli) al een keer op 26,7 zat en 'opgepept' was naar iets van 28. Volgens MMN zouden ze echter pas tot vervanging overgaan als hij onder de 25 zou zitten?
Weten jullie hoe het nu zit, want het begint met mijn km-stand interessant te worden gezien de garantie (2013 en 145k)
gr. Coen
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 05 nov 2018, 13:39
door Anko
Da's lekker.
De procedure is dat je onder de 26 moet zitten en dan na een opkietelbeurt onder de 26 moet blijven of er weer onder moet komen. Je bent in juli van 26,7 naar 28 gegaan dus dat telt nu niet mee, omdat je nog niet onder de 26 was. Ze moeten nu allerlei dingen vast leggen en de accu opnieuw opkietelen. Als / wanneer je daarna weer onder de 26 komt, dan kun je als het goed is zaken doen.
Feitelijk heb je er nu dus last van dat ze je accu te vroeg gekieteld hebben. Je garage had m.i. beter moeten weten. Ik heb hetzelfde mee gemaakt. In oktober 2017 van 27,3 naar 29 gekieteld (maar toen was de procedure ook nog niet bekend, dus dat was een gevalletje domme pech), waardoor ik tot mei 2018 heb moeten wachten voordat ik uiteindelijk onder de 26 kwam. Toen opnieuw gekieteld en weer naar 28. Dus weer wachten. Inmiddels zit ik op 26,0. Nog 0,1 er af en ik zou ook 'zaken moeten kunnen doen'. Heb hier nog 3 jaar en 7.000 km de tijd voor. Maar zo lang zal het niet duren.
Dat getal van 25 Ah is m.i. uit de lucht gegrepen. Heb ik in ieder geval nooit eerder van gehoord. Ook het officiële service bulletin van MMSN rept nergens over een gens van 25 Ah.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 05 nov 2018, 15:28
door Coen Kampstra
Ha Anko, dank voor je snelle en duidelijke bericht!
ik ga maar ns beginnen met klagen denk ik, kijken hoe ver ik kom...