Garantie accu

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
PaulJager
Forumlid

Re: Garantie accu

Bericht door PaulJager » 17 dec 2024, 11:47

erichendri schreef:
13 dec 2024, 22:11
Ook een outlander kan vlot aanvoelen en dat komt door het koppel van de e-motoren.
De generator die aangedreven wordt door de motor kan ±80kw leveren.
Rijdend in serial mode heeft bij 100kmh genoeg over om de accu bij te laden.
Ook voor Paul geldt dat hij met een obd stekker en watchdog veel uitgebreider kan zien wat de auto doet.
Heb je de accu al een keer laten reconditioneren bij de mitsubishi dealer.
Hoe zijn de bougies en bobines?
Boven de 70kmh gaat hij in parralelmode, de motor draait dan 1700 rpm, zou bij constante snelheid voldoende moeten zijn en bij versnellen assisteren de e-motoren.
Ook met een slechte accu zou dit goed moeten faan.
Save is de juiste stand op snelwegen want daar is de ice economischer.
In de stad geldt dat voor rijden op stroom.
Zelf rijdt ik overal op B0, alleen helling af flipper ik om de snelheid vast te houden.

Eric
Hallo Eric,

Ik had gisteren al een hele reactie getypt en gepost, althans op "verstuur" geklikt, maar er is blijkbaar toch iets niet goed gegaan. Bij deze poging twee.
Ik heb een ODB2 adapter gekocht en de Watchdog in gebruik genomen. Maar er is zoveel informatie te zien, dat ik niet goed weet waar ik op moet letten of naar moet kijken. Ik zal even proberen wat foto's nog te posten. De auto zou een reset moeten hebben doorlopen bij de garage. Dat werd wel aangegeven toen ik het expliciet benoemde. Of dat hetzelfde is als reconditioneren weet ik niet. Maar het hele principe van de accu's door een cyclus laten gaan en daarmee het bereik optimaliseren was bekend en werd standaard/regelmatig gedaan gaven ze aan. Zo ook bij die van ons. Of dat echt gebeurd is en iets heeft gebracht of aan het licht heeft gebracht weet ik niet. Hoe de bougies en bobines zijn weet ik niet. Of ze ooit vervangen zijn, dat zou ik moeten navragen. Ik vind niet dat de motor tekenen geeft van slechte ontbranding of slecht lopen, maar dat is pur op gehoor en hoe de auto voelt, dus niet op data gebaseerd. Bougies vervangen kan natuurlijk altijd, dat kost de kop niet.
Ik zie trouwens vrijwel nooit de oranje pijl van de motor naar de wielen in het display. Volgens mij alleen nog maar gezien in de 4wd modus en bij vrijwel lege accupack. Ik zie vooral de blauwe pijl van motor naar accu en van accu naar wielen, al dan niet met meer of minder motorgeluid, dus hogere of lagere toeren. Wat ik wel heb gezien in de watchdog is het volgende: (enige tijd geleden trouwens, dus de exacte omstandigheden weet ik niet meer) Ik ben daarbij denk ik vanuit huis richting de snelweg reden en net een poosje op de snelweg aan het cruisen bij 100-110kmh. De watchdog heb ik daarbij waarschijnlijk pas aangezet na het invoegen.
Na ongeveer 5 minuten onderweg te zijn enkele screenshots gemaakt met de volgende gegevens: 20,6Ah nog over van de accucapaciteit (51,5%), Max OUT 63,5 kW en 319,2V. Motor Ratio 36/64, Front motor 7788rpm en 15Nm, Rear motor 5691rpm en 27Nm, Generator 7784rpm en -39Nm. Hele hoge toeren lijkt mij, moet de watchdog wellicht gekalibreerd worden ofzo? Average 1,2kWh/100km en 8,7L/100km. Motors hebben 17kW, -1A, 14V Aux, 8km distance. 127Nm en 1960rpm bij 88oC en 99% brandstof aanwezig geeft hij aan voor de motor. Hij zat dus rond 51,5% restcapaciteit voor de accu's ten opzichte van nieuw volgens de watchdog.
Gisteren ook nog even screenshots gemaakt en toen zat ik nog op 50% capaciteit (20Ah), dus wel alweer wat minder dan een paar weken geleden. In de normale stand heb ik bij 110kmh alleen het blauwe pijltje van de accu naar de wielen en staat de toerenteller tussen 10 en 11 uur zeg maar. Druk ik de "save" knop in, dan gaan de toeren iets omhoog en krijg ik ook de blauwe pijl van de motor naar de accu's erbij. Bij "charge" is het vrijwel hetzelfde, geen merkbaar verschil, ook geen oranje pijl ofzo. Eigenlijk hetzelfde als bij "save". Geeft dit nog iets meer een beeld van het gedrag van onze Mitsubsidie? Nogmaals, foto's zal ik nog even proberen te plaatsen.
Bijna: Outlander PHEV Instyle 2013 & Colt 1.3 ClearTec 2010

PaulJager
Forumlid

Bericht door PaulJager » 17 dec 2024, 12:03

screenshots
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bijna: Outlander PHEV Instyle 2013 & Colt 1.3 ClearTec 2010

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 09 jan 2025, 18:30

Bij koude zakt de capaciteit van de batterij ook, maar dat is temepratuurs afhankelijk dus tijdelijk.

Toeren van de generator en e-motoren zijn normaal te oordelen aan die van mijn exemplaar. Die draaien (veel ) sneller dan de krukas van de verbrandingsmotor en zullen dus ook wel tandwieloverbrengingen hebben een gelijke wielsnelheid te bewerkstelligen, of een optimaal toerental voor stroom opwekken te behalen.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat bij oudere Outlanders de e-motoren gelijk in uitvoering en vermogen zijn en het dus vreemd lijkt dat ze met een fors verschil in toeren lijken te ( kunnen ) draaien. Dat ze vaak niet dezelfde hoeveelheid stroom krijgen en vermogen/koppel leveren lijkt danweer wel geheel normaal.

Het is zelfs zo dat ik in watchdog zag dat de ICE in parallel hybrid mode echt in zijn eentje de voorwielen kan aandrijven tot een bepaalde snelheid, en zelfs bij gasgeven vanaf 70 km/u hij niet eens de e-motoren gebruikt en toch redelijk vlot reageert met acclereren. Dan is het net een "normale" auto ware het niet dat hij dan ook nog de batterij bij laad.

Nog interessanter vond ik het dat toen ik echt het gaspedaal vloerde ik tot mijn verassing zag dat de auto op alle 3 de motoren tegelijk kan rijden. De voorste e-motor en de ICE kunnen dus samen de voorwielen aandrijven, en de ICE drijft dan ook nog de generator aan. Echt een enorm complex stuk techniek.

Plaats reactie