Pagina 18 van 25
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 13 sep 2018, 13:29
door kemovi
Anko schreef: ↑12 sep 2018, 22:52
Is ook pas net veranderd. Ben je wel bekend met de FB pagina van de Dog? Is haast onmisbaar:
https://www.facebook.com/groups/152278275319772/
De maker van de app (Daniel Santos) is vrijwel dagelijks on-line, alleen is hij nu even een weekje on-route. Overigens is de basis van de app (de communicatie met de auto via OBD protocol en weten wat je waar kunt vinden) afkomstig van ondergetekende. Maar de hele programmering, de GUI, de rekenarij, de statistics en de Website die er achter zit zijn door/van Daniel. En die heeft een prachtig stuk werk gedaan.
Dat wist ik niet, ben niet bekend met die FB pagina, zit zelden op facebook....
Mooi werk dat jullie dat voor elkaar gekregen hebben, al die data op juiste wijze uitlezen, en nog ik vertalen in een mooie app. Ik was verbaasd hoeveel informatie er allemaal uitgelezen kan worden.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 13 sep 2018, 14:37
door Anko
Ja, en dit is het topje van de ijsberg. Maar wel het meest relevante topje.
Heb zelf bv. een tijdje rondgereden met een aanduiding van de druk in mijn remleidingen. Dan kon ik vrij nauwkeurig zien wanneer regeneratief remmen overging in frictie remmen. Ook wel weer leerzaam
Ook energie verbruik van de kachel is aardig om te bekijken. Er zijn 3 verwarmingselementen, 2 hele en een 'halve', die globaal gezien 5 stappen van helemaal uit naar helemaal aan bieden (0.5, 1, 1.5, 2, 2.5), met bijbehorende energie verbruik. Watertemperatuur kachel in en kachel uit. Dat soort dingen. Kon zelfs zien wanneer de klep tussen de koelcircuit van de motor en de elektrische kachel open ging.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 13 sep 2018, 15:52
door kemovi
Verbazend dat dat allemaal toegankelijk is (met de juiste kennis). Hou je nog wel tijd over om op de weg te letten? Ik betrap me er af en toe nu al op dat ik soms meer op de app zit te kijken dan goed is onder het rijden. Op dat moment zet ik dan gewoon mijn telefoon maar uit

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 13 sep 2018, 18:32
door Anko
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 11:28
door Nulrijder
Mag ik hier de mensen met een gied en skechte resterende batterijcapaciteit eens vragen waar de auto normalitair staat geparkeerd? Buiten of binnen? Naar ik heb gelezen is het heel slecht de auto buiten te parkeren bij hoge en lage temperaturen. Bij langere duur zou dat slecht zijn voor de batterij. Ik ben dit onderwerp in de vorige 17 pagina’s van dit draadje nog niet tgengekomen. Misschien wel interessant.
Ik heb de dealer iig hier in Geneve gevraagd om mij een minimale batterijcapaciteit te geven waarbij de garantie in werking zal treden. Mijn MY 2019 wordt eind deze maand geleverd. Ik ga ook een werkelijke nulmeting vragen en heb de ob2 voor mijn evbat app al besteld. Meten is weten.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 11:47
door PHEV2014
Altijd binnen in verwarmde garage. 125K en 28Ah.
Maar dat zegt natuurlijk niks, want wat zou het geweest zijn als de auto altijd buiten gestaan had?
Juist ja.... geen idee!
Temperatuur is in ons NL-klimaat geen factor van betekenis.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 13:22
door Nulrijder
Ok, daar gaat mijn theorie dat ik in mijn geïsoleerde garage beter af zou zijn.
In de zomer veel buiten geparkeerd op het werk? Bloedheet industrieterrein if zo?

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 13:37
door Nulrijder
Zou dit (batterijdegradatie) trouwens de reden zijn waarom de batterijcapaciteit met 1,8kwh (15%) is verhoogd met ingang van MY 2019 ZONDER de gespecifeerde maximale EV range te verhogen? Zodat we ook bij degradatie nog wat langer gewoon die 45 km halen en niet binnen die 8 jaar en 160000km komen zeuren om een nieuwe batterij?
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 13:49
door PHEV2014
Je “krijgt” er 1,8kWh (6Ah) bij, maar de 26Ah-grens blijft gelijk?
Slim bedacht bij MM.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 14:09
door Anko
Bereik was 52 km. Is nu 55 km.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 14:17
door JanPHEV
in theorie....

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 14:25
door PHEV2014
Anko schreef: ↑14 sep 2018, 14:09
Bereik was 52 km. Is nu 55 km.
Wauw!

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 15:33
door Anko
PHEV2014 schreef: ↑14 sep 2018, 14:25
Anko schreef: ↑14 sep 2018, 14:09
Bereik was 52 km. Is nu 55 km.
Wauw!
Tuttut. Aangepast is aangepast.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 16:25
door Nulrijder
Dat is toch niet echt aangepast met 15%. Hebben ze dan toch niet wat marge aangehouden met degradatie in het achterhoofd?
Verder ben ik wel benieuwd naar een samenvattende conclusie van al jullie gebruik. Ik heb heel veel gelezen hier, maar vraag me af wat n7 uiteindelijk het beste is. Minder laden, dus minder cycli, of juist meer laden, maar minder vol. Dus proberen steeds op te toppen tot maximaal een procent of 80.
Uiteindelijk moet ik er ook gewoon mee leven. Het is een gebruiksvoorwerp en als ik me anaal bezig moet houden met de batterijlevensduur dan wordt de nieuwe auto snel een ‘drag’. Helemaal voor mijn vrouw, die het dan gauw als mijn zoveelste obsessie zal beschouwen

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 16:40
door Anko
Ik verwacht eerder dat het te maken heeft met aanpassing van NEDC naar WLPT.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 17:12
door JanPHEV
Nulrijder schreef: ↑14 sep 2018, 16:25
Verder ben ik wel benieuwd naar een samenvattende conclusie van al jullie gebruik. Ik heb heel veel gelezen hier, maar vraag me af wat n7 uiteindelijk het beste is. Minder laden, dus minder cycli, of juist meer laden, maar minder vol. Dus proberen steeds op te toppen tot maximaal een procent of 80.
Volgens mij is het nog steeds het beste om een Lion batterij met een stevige maar niet te grote laadstroom te laden.
Dan zou die 10 A best wel eens gunstig kunnen zijn. Maar misschien is 16 A nog wel beter?
Het systeem heeft dan rustig de kans de laadstroom mooi over de cellen te verdelen en ze allemaal optimaal / helemaal vol te laden.
Het systeem houd zelf rekening met een stuk ruimte naar vol en naar leeg, geen diepte ontlading van de cellen.
Dus je hoeft zelf niet tot maar 80 % ofzo te gaan.
Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat als je elke keer van vol naar leeg gaat je het beste / maximaal gebruik maakt van het aantal laadcycli dat een Lion cel heeft.
Daarnaast blijft het natuurlijk ook zo dat tijdens regeneratie afremmen er veel grotere stromen lopen en dat dit waarschijnlijk minder goed voor de accu's is. Maar als je dit niet zou hebben is het nut van een hybride natuurlijk ook voor een stuk weg....
Bekend is dat de degradatie (veel) sneller gaat als je hem veel met een grote gelijkstroom (snel) laad.
Anko….

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 14 sep 2018, 18:09
door kemovi
Er vertelde mij van de week iemand dat gewoon op 10A met de schuko toch het beste was. Snellader met de CHAdeMO het slechtst. Hij zei dat als de Phev rijders allemaal massaal aan de snellader zouden staan, het aantal garantieclaims op de accus een stuk hoger uit zou vallen.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 15 sep 2018, 00:31
door oudekem
kemovi schreef: ↑14 sep 2018, 18:09
Er vertelde mij van de week iemand dat gewoon op 10A met de schuko toch het beste was. Snellader met de CHAdeMO het slechtst. Hij zei dat als de Phev rijders allemaal massaal aan de snellader zouden staan, het aantal garantieclaims op de accus een stuk hoger uit zou vallen.
Dat zou waar kunnen zijn maar ik heb het nog nergens bewezen gezien. De PHEV heeft niet voor niets een CHADEMO: met beperkte EV-actieradius moet je snel kunnen laden! Mocht dat echt schade toebrengen aan je accu die groter is dan MNN zegt/denkt en verwacht dan moet je aanspraak kunnen maken op de garantie die daarvoor geldt.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 15 sep 2018, 08:35
door Nulrijder
Tja, blijft toch allemaal een beetje natte-vinger-werk op basis van algemene veronderstellingen. Maar ik denk inderdaad dat ik met de bijgeleverde 10a kabel blijf laden aan een gewoon stopcontact. En via mennekes in het openbaar. Gaat ook langzaam. En dan maar afwachten. Kan laadgedrag altijd aanpassen als na meting blijkt dat de batterij sneller slechter wordt dan bij anderen.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 15 sep 2018, 16:18
door Nulrijder
Ik zie trouwens op site VK dit
http://www.mitsubishi-cars.co.uk/new-ca ... -warranty/
Daar hebben ze het over 70%. Mag er toch vanuit gaan dat dit wereldwijd wordt aangehouden en niet alleen in het VK.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 15 sep 2018, 16:33
door Anko
Daar mag je natuurlijk van uit gaan, maar het is denk ik niet correct. Mitsubishi in Nederland maakt al onderscheid naar verschillende model jaren. Voor 2013 auto's is de ondergrens 26.0 Ah (afhankelijk van waar je dat getal mee vergelijkt is dat ongeveer 35 - 37% verlies t.o.v. nieuw).
Onderstaand plaatje is ook al eerder in dit draadje voorbij gekomen:

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 15 sep 2018, 16:43
door Anko
BTW: Weet iemand wat een "Battery Quick Check Procedure" is?
Ondertussen kennen we deze procedures:
Uitlezen Ah waarde (zoals we zelf ook kunnen met EvBAtMon of PHEVWatchDog doen)
Cell Smoothing (wat de auto zelf ook regelmatig doet na een volledige 230 volt laadcyclus)
DBCAM (Drive Battery Capacity Automatic Measurement)
Volledige BMU Reset (Zet alles weer op 0, of eigenlijk op 100. Alleen bedoeld voor ná vervangen van de accu zelf)
Maar waar de "Battery Quick Check Procedure" dan thuis hoort ontgaat mij nog.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 16 sep 2018, 18:56
door Nulrijder
Voor de nieuwe modellen is dat dus inderdaad 30%. Ik weet niet wat het voor MY2019 is. Batterij is immers groter. Ben ik achteraan aan het gaan, maar response van MM Geneve is erbarmelijk.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 19 sep 2018, 10:14
door JanPHEV
Geneve, was ik gisteren nog.
Mooi en warm bij het meer en mega fontein

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 20 sep 2018, 17:58
door Nulrijder
Salut Olivier,
Merci pour ta demande. Le document ci-dessous est valable pour la version à moteur 2 litres jusqu'en 2018.
Nous allons offrir exactement la même garantie pour la version 2019. Soit une capacité minimum de 70% après 8 ans d'utilisation.
Meilleures salutations
Joseph
Sales District Manager
Dit is antwoord op mijn vraag. Ook voor MY2019 dus garantie vanaf 30% degradatie van de batterij. Hij refereert aan het service bulletin dat Anko hierboven heeft gepost.