Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
-
JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Bericht
door JohanvdH » 10 aug 2018, 10:10
Van het weekend een proefrit gemaakt in een Outlander PHEV uit 2013 met 162.000 op de teller.
Auto is lekker veel elektrisch gebruikt:
Teveel kilometers om nog voor vervanging in aanmerking te komen...
Als ik het zo ruw bereken degraderen de Outlander accus 1% per 100 keer opladen.
Laatst gewijzigd door
JohanvdH op 10 aug 2018, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018 en verkocht in 2024)

-
JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Bericht
door JanPHEV » 10 aug 2018, 11:26
JohanvdH schreef: ↑10 aug 2018, 10:10
Van het weekend een proefrit gemaakt in een Outlander PHEV uit 2013 met 162.000 op de teller.
Auto is veel elektrisch gebruikt:
En zo hoort het ook...…

-
JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Bericht
door JohanvdH » 10 aug 2018, 12:31
Daar ben ik het helemaal mee eens Jan!
Echter, dan is de auto voor ons iets minder interessant want wij willen er ook nog een heel aantal jaren veel elektrisch mee kunnen rijden,
Dus op zoek naar een zakelijk gebruikte PHEV waarvan de chauffeur niet zo van het laden was...
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018 en verkocht in 2024)

-
Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Bericht
door Anko » 10 aug 2018, 14:49
De stroom die je niet uit het net haalt moet op een andere manier in de batterij komen. Want ook al stekker je niet, het blijft een hybride. Bij extern laden is de laadsnelheid 2000 of 3000 watt. Bij laden via de generator is het al snel 8 tot 24000 watt.
Zou extern laden echt zo slecht zijn voor de batterij?
Gr., Anko

+ stroom
TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.
-
JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Bericht
door JohanvdH » 10 aug 2018, 16:57
Geen idee of de accu geladen en ontladen wordt tijdens het rijden (zolang de SAVE en CHARGE knoppen niet worden gebruikt).
Ik heb wel begrepen dat de ICE pas direct aan de wielen verbonden zit bij snelheden boven de 100-110 km/h.
Onder die snelheden zorgt de ICE dus voor de stroom die de elektromotoren noidig hebben om de auto voort te bewegen, maar of dat via de accu gaat of direct van dynamo/ICE naar de elektromotoren is mij nog niet duidelijk.
Wat ik wel zie (bij die paar meetmomenten die ik beschikbaar heb uit PHEV Watchdog en bij wat ik online zie) is dat veel kilometers op de teller vrij weinig invloed hebben op de staat van de accus maar dat frequent opladen (en dus ook veel rijden op elektriciteit) wel zijn impact heeft op de staat van de accus.
@PHEVlkj Ben je in staat om via PHEV Watchdog app en bluetooth dongle te meten wat de staat van jouw accus is?
EDIT aanvulling:
350 (aantal laadbeurten per jaar) x 4,75 (aantal jaar vanaf november 2013) = 1662 keer geladen.
Als de accu capaciteit per 100 laadbeurten 1% zou afnemen zou jouw accu op 83% capaciteit gekomen zijn.
83% van 38Ah is 31,5Ah dus de aanname lijkt redelijk te kloppen.
Laatst gewijzigd door
JohanvdH op 11 aug 2018, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018 en verkocht in 2024)

-
ictijoos
- Forumlid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17
Bericht
door ictijoos » 10 aug 2018, 21:10
JohanvdH schreef: ↑10 aug 2018, 09:39
Gefeliciteerd!
Wat is het bouwjaar van de Outlander en hoe vaak heb je ongeveer opgeladen om tot een accu capaciteit van 24Ah te komen?
November 2013 en 2-3 x per dag aan laadpaal zeg maar 750x per jaar.
-
JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Bericht
door JohanvdH » 11 aug 2018, 09:27
750 (aantal laadbeurten per jaar) x 4,75 (aantal jaar vanaf november 2013) = 3562 keer geladen.
Als de accu capaciteit per 100 laadbeurten 1% zou afnemen zou jouw accu op 64% capaciteit gekomen zijn.
64% van 38Ah is 24,3Ah dus de aanname lijkt redelijk te kloppen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018 en verkocht in 2024)

-
Jan_nl
- Forumlid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 24 jun 2017, 20:56
Bericht
door Jan_nl » 11 aug 2018, 10:55
Je rekent wat ambitieus denk ik. Ik kom op 70% uit. 1% van 100 is 1, maar 1% van 99 niet.....vandaar die ongeveer 70%. Is toch een redelijk verschil. Neemt niet weg dat hij goed afneemt.
Ik zit met rond de 3000 laadbeurten en 158700km op 69.2%. Auto uit 2014. Wellicht iets meer dan 1% waardoor ik bij 3500 wellicht toch weer op 64% uitkom.
Maar eens met de dealer praten voor iknde 160000 aantik.
-
JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Bericht
door JanPHEV » 11 aug 2018, 11:29
JohanvdH schreef: ↑10 aug 2018, 12:31
Daar ben ik het helemaal mee eens Jan!
Echter, dan is de auto voor ons iets minder interessant want wij willen er ook nog een heel aantal jaren veel elektrisch mee kunnen rijden,
Dus op zoek naar een zakelijk gebruikte PHEV waarvan de chauffeur niet zo van het laden was...
De mijne komt ongeveer eind van de maand begin volgende maand bij de dealer beschikbaar (inruil).
Dan ± 60.000 km.
Ben wel netjes van het laden, maar normaal maar 1x per dag met 10 A.
Accu was december vorig jaar nog 32,7 Ah.
Eerste helft van dit jaar amper mee gereden of geladen dus zou nog bijna hetzelfde moeten zijn.
-
PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Bericht
door PHEV2014 » 11 aug 2018, 19:15
Anko schreef: ↑10 aug 2018, 14:49
De stroom die je niet uit het net haalt moet op een andere manier in de batterij komen. Want ook al stekker je niet, het blijft een hybride. Bij extern laden is de laadsnelheid 2000 of 3000 watt. Bij laden via de generator is het al snel 8 tot 24000 watt.
Zou extern laden echt zo slecht zijn voor de batterij?
Denk het niet. Extern 10A laden is "lief vol-aaien". Via de generator en op B5 met korte stoten 100A laden is waarschijnlijk veel slechter. En op het randje van het aanspringen van de ICE tegen de 200A ontladen, is ook niet echt goed.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
-
Nick
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2013, 21:39
Bericht
door Nick » 13 aug 2018, 20:49
Anko schreef: ↑10 aug 2018, 14:49
De stroom die je niet uit het net haalt moet op een andere manier in de batterij komen. Want ook al stekker je niet, het blijft een hybride. Bij extern laden is de laadsnelheid 2000 of 3000 watt. Bij laden via de generator is het al snel 8 tot 24000 watt.
Zou extern laden echt zo slecht zijn voor de batterij?
Denk ook niet dat laden slecht is. Zelf laad ik zoveel mogelijk (16A) maar gebruik ook b5 waar mogelijk om te remmen. Vanochtend reed ik heen en weer naar Leiden (>50km) zonder dat de motor aansloeg. Volgens de auto heeft-ie 7,85 kwh geladen en zou hij nu weer 55 km ver moeten kunnen. Auto is toch ook al uit 2013 met 82000 op de teller.
-
OutlanderPHEV
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 17 mar 2013, 11:25
Bericht
door OutlanderPHEV » 17 aug 2018, 09:31
Gisteren mijn auto bij de dealer gehad ivm beperkte range.
Het bereik is al een tijdje na een nachtje laden tussen de 24 en 28 km. Toen ik 'm gisteren ophaalde bij de dealer (de slimmerds hadden de airco uitgezet) stond ie op 33km. Airco aan en weer terug naar 28km.
Denk dat ik maar eens bij een andere dealer een second opinion ga aanvragen. Lijkt me dat m'n batterij niet echt helemaal topconditie is.
78.000 km, vrijwel nooit aan de snellader gehad.
Iemand in de regio Utrecht die de Bluetooth dongel heeft en die mijn capaciteit eens wil uitlezen?
Gr,
Edwin
oprichter outlanderPHEVforum.nl, vanaf 24 december 2013 rijdend in een zwarte Instyle+
Ik help ondernemers
online succesvoller te worden
-
JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Bericht
door JanPHEV » 17 aug 2018, 09:36
Kan / moet de dealer toch zo even voor je doen.....?

-
OutlanderPHEV
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 17 mar 2013, 11:25
Bericht
door OutlanderPHEV » 17 aug 2018, 09:54
Snap ik, maar de dealer reageert alsof alles normaal is. Terwijl 2 collega PHEV rijders met een 2013 auto nog rond de 40km bereik hebben. Vandaar een soort second opinion.
Gr,
Edwin
oprichter outlanderPHEVforum.nl, vanaf 24 december 2013 rijdend in een zwarte Instyle+
Ik help ondernemers
online succesvoller te worden
-
PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Bericht
door PHEV2014 » 17 aug 2018, 11:05
PHEVlkj schreef: ↑17 aug 2018, 10:39
Ik heb weinig de airco aan, maar aanzetten leid altijd tot verlies van het bereik, zeker een kilometer of 7 a 10. Dat is ook logisch want die airco is elektrisch.
lkj
Ja en nee. Ja, vrijwel altijd hetzelfde aantal km eraf bij airco aan. Nee, niet altijd 7-8 km. Hangt ervan af hoe hard je de airco in het begin laat werken. De auto doet dan een schatting vd vermindering van de e-range. Bij mij 3-4 km.
Overigens is mijn oplaadtijd op 16A van --- tot vol nu 2:45 ipv de 3:15 die het de afgelopen 3 jaar was.
Dus de Ah vd accu maar weer eens bekijken....
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
-
Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Bericht
door Anko » 17 aug 2018, 11:13
OutlanderPHEV schreef: ↑17 aug 2018, 09:31
Iemand in de regio Utrecht die de Bluetooth dongel heeft en die mijn capaciteit eens wil uitlezen?
PM gestuurd.
Gr., Anko

+ stroom
TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.
-
JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Bericht
door JanPHEV » 19 aug 2018, 12:57
OutlanderPHEV schreef: ↑17 aug 2018, 09:54
Snap ik, maar de dealer reageert alsof alles normaal is. Terwijl 2 collega PHEV rijders met een 2013 auto nog rond de 40km bereik hebben. Vandaar een soort second opinion.
Snap ik (ook)
Bij mij zie ik (gelukkig) nu in de zomer meestal nog een verwacht bereik van tussen de 40 en 45 km.
Maar voordat ik het dorp uit ben, zo'n km, is er meestal wel al 3-4 km af....
Ook ik gebruik de airco alleen als het boven de ± 23 graden is.
Laatste stuk vanaf de snelweg naar huis is voor mij altijd zo'n 20 km provinciale weg.
In de winter is het verwachte bereik duidelijk minder, zo'n 37 tot 42 km, afhankelijk van wel of niet voorverwarmen met de stekker er nog in.
-
JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Bericht
door JohanvdH » 19 aug 2018, 16:21
OutlanderPHEV schreef: ↑17 aug 2018, 09:31
Iemand in de regio Utrecht die de Bluetooth dongel heeft en die mijn capaciteit eens wil uitlezen?
Mocht jij (of iemand anders die nieuwsgierig is naar de capaciteit van de accu's volgens de gegevens van de boordcomputer) een keer in de buurt van Wageningen zijn dan wil ik dat best even uitlezen.
Kwestie van dongle erin en auto aanzetten.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018 en verkocht in 2024)

-
vanisher
- Forumlid
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47
Bericht
door vanisher » 21 aug 2018, 21:20
wat voor dongle moet erin?
-
neuroticz
- Forumlid
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01
Bericht
door neuroticz » 29 aug 2018, 21:10
Mijn Phev is 3 dagen bij de dealer geweest voor het opkrikken van de accu, mij is elke keer verteld dat de waarden goed zijn.
Bereik ca 20/25 km bij rustig gebruik geen airco. niet harder dan 100 km/u e.d. wat mij opviel was dat ik veel minder kon laden 6 kwh
Nu sinds vandaag is het bereik gekelderd tot 12 / 16 km op de accu.... dit is gewoon waardeloos. Banden zijn op spanning, airco uit.. langzaam rijden.
Ik wil een nieuwe accu... ohja laad nu nog maar 5 kwh
