PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
JohanvdH
Forumlid

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JohanvdH » 16 mar 2018, 11:51

Gisteren bij een collega die net de tweede berijder van een PHEV is geworden met PHEV Watchdog de status van zijn accu uitgelezen:

Afbeelding

Het accupakket is (door de vorige eigenaar) 640 keer opgeladen in 4 jaar met 188.000 km gereden, dus niet bijster vaak.
Zou dat de reden zijn dat de accu nog in zo'n goede staat is?

Zou een Outlander die weinig tot nooit aan de kabel is opgeladen een betere accu hebben dan een waarvan de eigenaar de accu dagelijks heeft opgeladen, ongeacht een hoge kilometerstand?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018 en verkocht in 2024)
Afbeelding

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 16 mar 2018, 12:17

JohanvdH schreef:
16 mar 2018, 11:51
Zou een Outlander die weinig tot nooit aan de kabel is opgeladen een betere accu hebben dan een waarvan de eigenaar de accu dagelijks heeft opgeladen, ongeacht een hoge kilometerstand?
Er wordt ook wel gezegd dat "met volle accu weg zetten / laten staan" ook niet goed is. Tsja, als hij vrijwel nooit opgeladen wordt zal hij ook niet vaak met volle accu stil staan ...
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 16 mar 2018, 12:26

Hoe vol maakt de "automatische instelling" de accu dan tijdens het rijden op benzine?
Afbeelding

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 16 mar 2018, 12:37

32 of 32,5%, zolang je van de Charge en Save knoppen af blijft. Da's eigenlijk weer aan de lage kant voor een accu. Vanuit levensduur schijnt een % of 60 ideaal te zijn.

Overigens gaat laden in de Charge mode niet sneller dan in Save of automatische mode. Het kan alleen wat langer achter elkaar door gaan.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 22 mar 2018, 08:06

Ik had een maand of twee niet in mijn PHEV gereden, omdat mijn vrouw daar nu in rijdt. Maar een paar dagen geleden was het weer eens zover. Auto was goed voorverwarmd, maar had nog wel de elektrische kachel nodig om op temperatuur te blijven. Met de kachel uit startte de motor zodra de POWER naald zo'n beetje de 10:30 positie had bereikt. Met de kachel aan zelfs nog iets eerder. Zodra ik gas los liet ging de motor ook gelijk weer uit. De motor ging dus niet aan om warmte te genereren (dank zij het voorverwarmen), maar kennelijk om de batterij bij te staan.

Het lijkt er op dat ik, met de huidige toestand van mijn batterij, max. 40 kW vermogen kan vragen voordat de motor aan springt. Met de kachel aan blijft daar in het ongunstigste geval maar 36 kW van over voor de motoren. Mijn OBD gegevens lijken deze conclusie te onderbouwen.

Al bij een snelheid van 17 (19) km/h kan de vermogensvraag oplopen tot 36 (40) kW. Wanneer ik buiten de bebouwde kom, gewoon met het overige verkeer mee, een rotonde af rijdt, dan is dat eigenlijk al genoeg om de motor aan te laten slaan. Maar ook binnen de bebouwde kom slaat de motor te pas en te onpas aan.

Vooraf was ik van plan om mijn PHEV Box opnieuw te programmeren om de vermogensvraag (bij het kick down punt van het gaspedaal) nog wat verder af te knijpen om zo het per ongeluk starten van de motor te voorkomen. Maar nu realiseer ik mij dat ik hem daarvoor zover terug zou moeten schroeven dat de auto niet meer fatsoenlijk (of veilig) rijdbaar zou zijn.

Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Ik bedoel: dat het bereik terug loopt is tot op zeker hoogte te verwachten. Maar dat je niet mee op stroom het dorp rond kunt rijden ...? Mijn accu nog steeds op 26.1 Ah. Ik kan niet wachten totdat hij er onder komt en ik de dealer kan vragen om verder actie te ondernemen. Wat daar dan uit komt is natuurlijk ook maar zeer de vraag, maar dan gebeurt er in ieder geval iets!
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

JanPHEV
Forumlid

Bericht door JanPHEV » 22 mar 2018, 08:44

Ik herken dat gedrag, maar gelukkig in iets mindere mate.
Ik kan er nog wel normaal mee rijden zonder dat de motor bijspringt.
Maar als ik iets vlotter gas geef wil hij ook wel eens aanspringen, terwijl ik dan nog steeds binnen het groene bereik ben.
Gisteren morgen zag ik dat als ik meer dan ± 45 kW wilde trekken hij soms aan sloeg.
Maar ik ga er ook van uit dat dit met de koudere tijd te maken heeft (tussen 0 en 10 °C).
Als het straks wat warmer is kan er, als het goed is, weer wat meer vermogen uit de accu's getrokken worden.

PHEV2014
Forumlid

Bericht door PHEV2014 » 22 mar 2018, 10:36

Ik blijf ervan overtuigd dat de elektronica de C-waarde van de accu "terugschroeft" bij lagere temperaturen. Dus bij lage temperatuur en verminderde Ah zal de motor sneller aanspringen.

Weet iemand intussen wat MM als teveel afname in Ah ziet?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 22 mar 2018, 11:33

Ik heb in 4 jaar tijd nooit een correlatie tussen C-waarde en buitentemperatuur 'ervaren'. Wel tussen kachel uit / kachel aan en motor aan slaan / niet aanslaan. Met de kachel aan blijft er minder over voor de motoren en zal de motor dus met een minder ver uitgeslagen power naald aan slaan.

De motor springt niet alleen aan bij diep in trappen, maar ook bij snel in trappen. Dat kan ook verklaren waarom de motor al voor het witte gebied aan springt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

PHEV2014
Forumlid

Bericht door PHEV2014 » 22 mar 2018, 13:05

Ik had het duidelijker moeten uitleggen: de elektronica beperkt bij lagere temperatuur de maximale stroom die je uit de accu mag halen. De lagere C-waarde wordt dan "aangevuld" door de generator te starten.

En snel intrappen van het stroompedaal geeft uiteraard een grote piekstroom -> generator aan. En dat gebeurt bij lage temperaturen vaker/sneller dan bij hoge. Althans: zo ervaar ik het.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 22 mar 2018, 16:01

PHEV2014 schreef:
22 mar 2018, 13:05
Ik had het duidelijker moeten uitleggen: de elektronica beperkt bij lagere temperatuur de maximale stroom die je uit de accu mag halen. De lagere C-waarde wordt dan "aangevuld" door de generator te starten.
Zo had ik het ook wel begrepen hoor. En zo was mijn antwoord ook bedoeld. Ik heb persoonlijk nooit het gevoel gehad dat de vermogensafgifte werd afgeknepen ivm een koude accu. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
PHEV2014 schreef:
22 mar 2018, 13:05
En snel intrappen van het stroompedaal geeft uiteraard een grote piekstroom -> generator aan.
Dat denk ik niet. Wanneer je het gaspedaal even snel in trapt loopt de POWER naald ook niet even sneller op. Ik denk dat de ECU het snel intrappen ziet als een aankondiging dat je van plan bent om de grens tussen groen en wit over te steken en daar op anticipeert door de motor vast te starten.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

WHB
Forumlid

Bericht door WHB » 28 mar 2018, 20:39

Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Ik bedoel: dat het bereik terug loopt is tot op zeker hoogte te verwachten. Maar dat je niet mee op stroom het dorp rond kunt rijden ...? Mijn accu nog steeds op 26.1 Ah. Ik kan niet wachten totdat hij er onder komt en ik de dealer kan vragen om verder actie te ondernemen. Wat daar dan uit komt is natuurlijk ook maar zeer de vraag, maar dan gebeurt er in ieder geval iets!
Hier hetzelfde verhaal.
Accu capaciteit is ook schrikbarend!

Onderstaand mijn overzicht.
km - mnd - Ah
40K - 15 - 34,3
60K - 22 - 33,0
80K - 29 - 32,0
100K - 36 - 29,9
120K - 44 - 27,3
140K - 50 - 26,1

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 29 mar 2018, 11:07

WHB: Hoeveel kilometer rij jij dagelijks en hoe vaak laad je de auto op?
Afbeelding

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 29 mar 2018, 13:12

JohanvdH schreef:
29 mar 2018, 11:07
Ik gok gemiddeld 93 km/dag ;) Ik zit op gemiddeld 95 km/dag en zit sinds een week op 26.0 Ah. Ik denk dat ik over alles gemiddeld zo'n 2 volle ladingen per dag binnen heb gehaald.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

WHB
Forumlid

Bericht door WHB » 29 mar 2018, 20:29

JohanvdH schreef:
29 mar 2018, 11:07
twee keer laden per dag!
Anko heeft de km goed berekend.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 30 mar 2018, 07:41

Was niet zo heeeeel moeilijk ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

Reinier L
Forumlid

Bericht door Reinier L » 07 apr 2018, 23:24

Reactie gehad van Mitsubishi via dealer. Ondernemen actie bij 25 Ah of lager. Dit geldt enkel bij auto's tot 100.000 km op de teller. Daarboven geen garantie meer.......
Bij mij dus 130.000 km en iets van 27Ah. Helaas pindakaas.
OUTLAND(CRUIS)ER

kobus1967
Forumlid

Bericht door kobus1967 » 08 apr 2018, 08:29

Ik hoorde van een verkoper bij Mitsubishi dat een accupakket zo'n 6500 euro kost.
Dat vind ik schrikbarend hoog voor 12 Kwh.
Zowel Tesla als Audi verwachten dat de Kwh prijs volgend jaar onder de 100 euro per Kwh komt.
Je zou verwachten dat er tuningbedrijven op in springen en vervangende accu's aanbieden, maar ik zie ze niet.
Iemand wel wat gevonden?
Verschillende bedrijven gemaild met de vraag naar mogelijkheden om de PHEV om te bouwen naar vol EV.
Tot op heden geen reactie terug.
New Electric lijkt me het meest serieus bezig.
http://www.newelectric.nl

veefer
Forumlid

Bericht door veefer » 17 apr 2018, 12:36

Heb dit draadje met belangstelling doorgelezen vanaf ± eind 2016. Op dit moment merk ik ook een sterke teruggang van de capaciteit. Voor de winter kon ik nog zo rond de 35 km op de meter zien, nu komt hij niet verder meer dan 29, zelfs met de opgelopen temperaturen. Binnenkort moet hij voor een beurt (130.000) en zal ook eens naar een capaciteitsmeting vragen.
November dit jaar gaat hij er zakelijk uit en zit ik toch wel weer te kijken naar een volledig elektrische aandrijving. Als echter die accu's ook zo achteruit gaan, dan vrees ik het ergste.
De MB neem ik dan misschien voor de afgeschreven waarde naar privé over.
Ik denk dan zakelijk aan een BMW i3, Opel Ampera-e of de nieuwe Hyundai Kona, maar daar zijn nog géén praktijkervaringen mee. Van de Ampera helaas ook nog nauwelijks.
Instyle, Amethyst Black, wit leer, aftermarket velgen en winterbanden, afneembare trekhaak To do: sensoren of camera voor.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 17 apr 2018, 13:38

veefer schreef:
17 apr 2018, 12:36
Van de Ampera helaas ook nog nauwelijks.
De Ampera E is feitelijk een Chevrolet Bolt EV. En die rijdt al bijna anderhalf jaar rond. Is een best wel actief forum voor: http://www.chevybolt.org/index.php?page=active_topics. Hoop geneuzel (net als op andere fora), maar ook aardig wat bruikbare info.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

veefer
Forumlid

Bericht door veefer » 17 apr 2018, 14:16

thanks
Instyle, Amethyst Black, wit leer, aftermarket velgen en winterbanden, afneembare trekhaak To do: sensoren of camera voor.

kobus1967
Forumlid

Bericht door kobus1967 » 19 apr 2018, 17:00

https://www.want.nl/tesla-batterijen-langer-meegaan/

De Tesla's blijven vrij goed en ook snelladen heeft er weinig invloed op.

Jan_nl
Forumlid

Bericht door Jan_nl » 20 apr 2018, 12:28

Worden die niet ook veel minder vaak geladen in vergelijking met onze PHEV? Ik bedoel, ik laad vaak 2 keer per dag. Al snel ruim 11 keer per week.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 20 apr 2018, 13:10

Ze zeggen ook wel dat vol of bijna vol zijn niet goed is voor de batterijen. En die van onze PHEVs gaat inderdaad heel regelmatig helemaal naar vol (en blijft misschien ook een nacht of een weekend zo staan).

Ter vergelijking: mijn Ampera E laadt ik hooguit eens in de twee weken helemaal vol en daarnaast misschien 4 keer per twee weken naar 87%. Dus het overgrote deel van de tijd 'staat' hij een stuk lager.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

Plaats reactie