Bericht
door Anko » 22 mar 2018, 08:06
Ik had een maand of twee niet in mijn PHEV gereden, omdat mijn vrouw daar nu in rijdt. Maar een paar dagen geleden was het weer eens zover. Auto was goed voorverwarmd, maar had nog wel de elektrische kachel nodig om op temperatuur te blijven. Met de kachel uit startte de motor zodra de POWER naald zo'n beetje de 10:30 positie had bereikt. Met de kachel aan zelfs nog iets eerder. Zodra ik gas los liet ging de motor ook gelijk weer uit. De motor ging dus niet aan om warmte te genereren (dank zij het voorverwarmen), maar kennelijk om de batterij bij te staan.
Het lijkt er op dat ik, met de huidige toestand van mijn batterij, max. 40 kW vermogen kan vragen voordat de motor aan springt. Met de kachel aan blijft daar in het ongunstigste geval maar 36 kW van over voor de motoren. Mijn OBD gegevens lijken deze conclusie te onderbouwen.
Al bij een snelheid van 17 (19) km/h kan de vermogensvraag oplopen tot 36 (40) kW. Wanneer ik buiten de bebouwde kom, gewoon met het overige verkeer mee, een rotonde af rijdt, dan is dat eigenlijk al genoeg om de motor aan te laten slaan. Maar ook binnen de bebouwde kom slaat de motor te pas en te onpas aan.
Vooraf was ik van plan om mijn PHEV Box opnieuw te programmeren om de vermogensvraag (bij het kick down punt van het gaspedaal) nog wat verder af te knijpen om zo het per ongeluk starten van de motor te voorkomen. Maar nu realiseer ik mij dat ik hem daarvoor zover terug zou moeten schroeven dat de auto niet meer fatsoenlijk (of veilig) rijdbaar zou zijn.
Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Ik bedoel: dat het bereik terug loopt is tot op zeker hoogte te verwachten. Maar dat je niet mee op stroom het dorp rond kunt rijden ...? Mijn accu nog steeds op 26.1 Ah. Ik kan niet wachten totdat hij er onder komt en ik de dealer kan vragen om verder actie te ondernemen. Wat daar dan uit komt is natuurlijk ook maar zeer de vraag, maar dan gebeurt er in ieder geval iets!
Gr., Anko

+ stroom
TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.