PHEV computer diagnosis report (battery current)
- PHEV2014
- Forumlid
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Ruim 100K km
Bijna 2200x charge 200V
Ruim 345000minuten
30,7 Ah
Bijna 12000 kWh geladen
Bijna 2200x charge 200V
Ruim 345000minuten
30,7 Ah
Bijna 12000 kWh geladen
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
- case
- Forumlid
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Ook van mij de allerbeste wensen voor 2018.
Anko, had jij niet een stukje elektronica aan het 'gas'-pedaal hangen, dat het inschakelen van de ICE voorkomt?
Belast je daarmee de accu in (vooral nu) koude toestand niet zwaarder dan eigenlijk de bedoeling is?
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
- Anko
- Forumlid
Nee, dat denk ik niet. De electronica voorkomt niet het inschakelen van de ICE. Het beperkt juist de vermogensvraag. Met name die vermogensvraag die een gevolg is van het 'per ongeluk' intrappen van de kick down. Alles wat het kastje kan kun je met een goede beheersing van je eigen rechter been ook bereiken. Op geen enkele manier wordt de maximale vermogensafgifte van de batterij beinvloed.
Vaak is het ook dat de motor alleen maar opgestart wordt om aan de 'voorziene vermogensvraag' te voorzien (zeg maar: alvast) zonder dat de motor daadwerkelijk een bijdrage levert aan de aandrijving. En dat helpt dat kastje vooral voorkomen.
Overigens maak ik eigenlijk al lang geen gebruik meer van / heb ik geen profijt meer van werking van de kastje omdat de motor (door de terugval in batterij capaciteit?) tegenwoordig al veel eerder opstart dan voorheen. Het (tempo van het) verval is er in ieder geval niet minder om geworden. Ik zou het kastje verder terug kunnen regelen (nog minder vermogensvraag op het kick-down punt), maar dat is voor mijn gevoel een gebed zonder eind.
Vaak is het ook dat de motor alleen maar opgestart wordt om aan de 'voorziene vermogensvraag' te voorzien (zeg maar: alvast) zonder dat de motor daadwerkelijk een bijdrage levert aan de aandrijving. En dat helpt dat kastje vooral voorkomen.
Overigens maak ik eigenlijk al lang geen gebruik meer van / heb ik geen profijt meer van werking van de kastje omdat de motor (door de terugval in batterij capaciteit?) tegenwoordig al veel eerder opstart dan voorheen. Het (tempo van het) verval is er in ieder geval niet minder om geworden. Ik zou het kastje verder terug kunnen regelen (nog minder vermogensvraag op het kick-down punt), maar dat is voor mijn gevoel een gebed zonder eind.
- Anko
- Forumlid
Heb je een PM gestuurd.
-
- Forumlid
Dit topic loopt al een tijdje en ik heb niet de hele historie doorgelezen. Batterij degradatie lijkt wel een zorg te zijn maar ik wilde jullie toch wijzen op bijgaande post van de maker van de app "watchdog". Aan de hand van zijn batterij status was hij ook op een punt beland nog maar 80% capaciteit over te hebben. Hij heeft vervolgens een calibratie uit laten voeren bij MB dealer met een MUT3 apparaat en kwam daarna weer uit op 100%. Zijn conclusie is nu dat het vooral een calibratie probleem is in de software en dat die gereset kan worden zodat de software weer de juiste calculatie maakt. Ik hoop dat de link werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=2NAwbYB3HXk
Misschien al bekend maar wellicht toch een aardige bijdrage in de discussie.
https://www.youtube.com/watch?v=2NAwbYB3HXk
Misschien al bekend maar wellicht toch een aardige bijdrage in de discussie.
- Anko
- Forumlid
Bij mij is de calibratie al twee keer uitgevoerd, beide keren met ongeveer 5% winst. Laatste keer van 27.3 Ah naar 29 Ah (t.o.v. 38.4 nieuw). Beide keren was de winst binnen een goede maand weer weg. Kan best zijn dat er bij hem iets specifieks aan de hand is geweest, maar dat de capaciteit van een gebruikte batterij weer op 100% komt te staan lijkt me wat onwaarschijnlijk. Want die is vrijwel per definitie geen 100%.
Overigens is de man in het filmpje (Andreas Kirch, een in Australie wonende Duitser) niet de maker van de app. Dat is Daniel Santos uit Portugal. De PHEV specifieke database die de app vertelt hoe de data uit de auto gehaald moet worden is overigens samen gesteld door ondergetekende
Overigens is de man in het filmpje (Andreas Kirch, een in Australie wonende Duitser) niet de maker van de app. Dat is Daniel Santos uit Portugal. De PHEV specifieke database die de app vertelt hoe de data uit de auto gehaald moet worden is overigens samen gesteld door ondergetekende

-
- Forumlid
Anko, Ik weet dat jij inderdaad een expert bent op gebied van Batterij en software maar bij mijn weten zijn er twee apps, EvBatmon (werkt op Ios en daar ben je bekent mee) en de Watchdog ( Android). Mijn verwijzing was naar de Watchdog versie en ik meen dat Andreas de maker daarvan was.
In ieder geval was hij totaal verrast dat de batterij op die manier gereset kon worden en is er misschien toch iets anders gedaan als bij jouw updates.
Je persoonlijk ervaring is veelzeggend en wie ben ik om je daarin tegen te spreken, maar ik probeer alleen bijdrage te leveren. Daarnaast moet het volgens mij mogelijk zijn om een langere levensduur te hebben want als Tesla dat met hun batterij kan waarom zou het voor een MB dan niet kunnen.
Heb je hem overigens aan een snellader wel eens op 100% kunnen laden?
Groet
In ieder geval was hij totaal verrast dat de batterij op die manier gereset kon worden en is er misschien toch iets anders gedaan als bij jouw updates.
Je persoonlijk ervaring is veelzeggend en wie ben ik om je daarin tegen te spreken, maar ik probeer alleen bijdrage te leveren. Daarnaast moet het volgens mij mogelijk zijn om een langere levensduur te hebben want als Tesla dat met hun batterij kan waarom zou het voor een MB dan niet kunnen.
Heb je hem overigens aan een snellader wel eens op 100% kunnen laden?
Groet
- Anko
- Forumlid
't Was beslist niet de bedoeling om je terecht te wijzen, o.i.d. Juist fijn dat er mensen meedenken / praten / enz.
Er zijn inderdaad twee apps:
- De gratis app PHEV WatchDog is van Daniel Santos uit Portugal (zie ook https://www.facebook.com/groups/152278275319772/).
- De betaalde app EvBatMon is van Jeremy Cooper uit Australie. Deze app draait overigens ook op Android.
Beide apps werken op basis van de door mij samengestelde OBD2 PID database.
Er is mogelijk sprake van wat spraakverwarring? Ik kan zonder meer nog tot 100% opladen. Alleen die 100% is dan gerelateerd aan de 'beschikbare capaciteit' uitgedrukt in Ah. In % SOC uitgedrukt is alles nog hetzelfde: wanneer is hij vol, wanneer slaat de motor aan bij hogere snelheid, wanneer slaat de motor aan bij lagere snelheid, wanneer wordt de vermogensafgifte beperkt (schildpad modus), etc. Alleen gaat het nu niet meer om een percentage van 38.4 Ah, maar om een percentage van 26.2 Ah.
Om van plm. 30 naar 100% te komen had ik vroegen iets van 9.5 kWh nodig. Nu nog maar 7. Het enige voordeel is dat mijn auto nu veel sneller opgeladen is dan vroeger. Het duurt nog maar 2 á 2.5 uur

Ik heb het overigens zelf niet geprobeerd, maar ik denk dat laden tot 100% bij een snellader sowieso niet gaat. Die zou eerder af moeten slaan. In het beste geval gaat het laatste stuk niet sneller dan bij een gewone AC lader.
Overigens weet ik eigenlijk helemaal niets van batterijen af, anders dan wat ik links en rechts gelezen heb. Waarom ze verouderen, hoe snel ze verouderen, of en hoe je dat kunt voorkomen, als dat soort zaken. Ik zie alleen hoe ze door de auto gebruikt worden en hoe dat gebruik over tijd verandert. Zo zie ik ook dat de auto probeert de vermogensafgifte binnen de perken te houden door al sneller dan voorheen de motor te starten (lees: met het gas minder diep ingetrapt / power meter nog ruim in het groen).
MB heeft, zo zijn de verhalen, niet heel veel aan batterij conditionering gedaan. Wat koeling en dan heb je het wel gehad. Maar accu's kunnen ook profiteren van verwarming, vooral als ze tijdens koude nachten buiten op straat staan.
Ook moet je rekening houden met de omvang van de batterij. De PHEV batterij kan 60 kW vermogen leveren. Als je grootheden even negeert, dan is dat 5 keer de capaciteit van de batterij. Ze noemen dat 5C. Die C waarde is belangrijk, want hoe lager dat nummer, hoe langer je batterij het vol houdt. Een lage C waarde is bij laden eigenlijk nog belangrijker dan bij ontladen. Daarom zijn snelladers (en mogelijk standje B5) eigenlijk helemaal niet zo goed voor de auto.
Een Tesla heeft een batterij die minimaal 5 keer zo groot is als die van ons. Je kunt er dus 300 kW uit peuteren, voordat je dezelfde C waarde krijgt als bij de PHEV. Mijn nieuwe Ampera E heeft ook 60 kW en een 150 kW elektromotor. Bij volle acceleratie gebeurt er veel meer, maar is de belasting miet meer dan 2.5 C.
Er zijn wel meer auto's die het beter (lijken te) doen, terwijl die toch niet veel meer batterij capaciteit hebben. Maar de vraag is dan of die ook 120 km/h op stroom kunnen rijden.
Er zijn inderdaad twee apps:
- De gratis app PHEV WatchDog is van Daniel Santos uit Portugal (zie ook https://www.facebook.com/groups/152278275319772/).
- De betaalde app EvBatMon is van Jeremy Cooper uit Australie. Deze app draait overigens ook op Android.
Beide apps werken op basis van de door mij samengestelde OBD2 PID database.
Er is mogelijk sprake van wat spraakverwarring? Ik kan zonder meer nog tot 100% opladen. Alleen die 100% is dan gerelateerd aan de 'beschikbare capaciteit' uitgedrukt in Ah. In % SOC uitgedrukt is alles nog hetzelfde: wanneer is hij vol, wanneer slaat de motor aan bij hogere snelheid, wanneer slaat de motor aan bij lagere snelheid, wanneer wordt de vermogensafgifte beperkt (schildpad modus), etc. Alleen gaat het nu niet meer om een percentage van 38.4 Ah, maar om een percentage van 26.2 Ah.
Om van plm. 30 naar 100% te komen had ik vroegen iets van 9.5 kWh nodig. Nu nog maar 7. Het enige voordeel is dat mijn auto nu veel sneller opgeladen is dan vroeger. Het duurt nog maar 2 á 2.5 uur

Ik heb het overigens zelf niet geprobeerd, maar ik denk dat laden tot 100% bij een snellader sowieso niet gaat. Die zou eerder af moeten slaan. In het beste geval gaat het laatste stuk niet sneller dan bij een gewone AC lader.
Overigens weet ik eigenlijk helemaal niets van batterijen af, anders dan wat ik links en rechts gelezen heb. Waarom ze verouderen, hoe snel ze verouderen, of en hoe je dat kunt voorkomen, als dat soort zaken. Ik zie alleen hoe ze door de auto gebruikt worden en hoe dat gebruik over tijd verandert. Zo zie ik ook dat de auto probeert de vermogensafgifte binnen de perken te houden door al sneller dan voorheen de motor te starten (lees: met het gas minder diep ingetrapt / power meter nog ruim in het groen).
MB heeft, zo zijn de verhalen, niet heel veel aan batterij conditionering gedaan. Wat koeling en dan heb je het wel gehad. Maar accu's kunnen ook profiteren van verwarming, vooral als ze tijdens koude nachten buiten op straat staan.
Ook moet je rekening houden met de omvang van de batterij. De PHEV batterij kan 60 kW vermogen leveren. Als je grootheden even negeert, dan is dat 5 keer de capaciteit van de batterij. Ze noemen dat 5C. Die C waarde is belangrijk, want hoe lager dat nummer, hoe langer je batterij het vol houdt. Een lage C waarde is bij laden eigenlijk nog belangrijker dan bij ontladen. Daarom zijn snelladers (en mogelijk standje B5) eigenlijk helemaal niet zo goed voor de auto.
Een Tesla heeft een batterij die minimaal 5 keer zo groot is als die van ons. Je kunt er dus 300 kW uit peuteren, voordat je dezelfde C waarde krijgt als bij de PHEV. Mijn nieuwe Ampera E heeft ook 60 kW en een 150 kW elektromotor. Bij volle acceleratie gebeurt er veel meer, maar is de belasting miet meer dan 2.5 C.
Er zijn wel meer auto's die het beter (lijken te) doen, terwijl die toch niet veel meer batterij capaciteit hebben. Maar de vraag is dan of die ook 120 km/h op stroom kunnen rijden.
- JohanvdH
- Forumlid
Kan je in de Watchdog app aflezen wat de status van de capaciteit van de batterij is en zo een indruk kan krijgen hoe ver je er nog mee komt?
Dit kan handig zijn als je een proefrit maakt in een potentiele PHEV.
Dit kan handig zijn als je een proefrit maakt in een potentiele PHEV.
- Anko
- Forumlid
Yep. Zelfde waarde als je te zien krijgt op het "PHEV computer diagnosis report" van de dealer.
Je hebt natuurlijk wel een geschikt Wifi OBDII adaptertje nodig.
Je hebt natuurlijk wel een geschikt Wifi OBDII adaptertje nodig.
- JohanvdH
- Forumlid
Die adapter ligt al klaar en de app staat op mijn telefoon.
Heeft iemand toevallig een scan of een voorbeeld van zo'n PHEV computer diagnosis report?
Heeft iemand toevallig een scan of een voorbeeld van zo'n PHEV computer diagnosis report?
-
- Forumlid
Nov 2013 132.000 km
Altijd thuis aan de lader (ECU) en tweede huis stopcontact.
Score: 27,1
Maar dat merkte ik al.......
Altijd thuis aan de lader (ECU) en tweede huis stopcontact.
Score: 27,1
Maar dat merkte ik al.......
OUTLAND(CRUIS)ER
- JohanvdH
- Forumlid
Wat bedoel je met "score"?
- Anko
- Forumlid
Ongetwijfeld de Ah waarde van zijn batterij 

-
- Forumlid
OUTLAND(CRUIS)ER
-
- Nieuw forumlid
Mijn data:
140.000 km gereden, gemiddeld 2 x per dag opladen, regeneratiestand 3, nooit snelgeladen.
bij ca. 10 gr. laad ik nog maar max 7 kwh (gemeten door charge cost op 1 te zetten)
ik kan nauwelijks nog optrekken zonder dat de motor uitgaat.
Al met al een behoorlijke degradatie. Met huidige weer en airco aan is het na 20 km afgelopen.
Volgens reactie Mitsubishi Motors Customer Service, valt het binnen de te verachtte marges.
Op mijn vraag wanneer degradatie buiten de marge valt, en wat dan het beleid is van Mitsubishi, heb ik geen antwoord ontvangen.
gr.
140.000 km gereden, gemiddeld 2 x per dag opladen, regeneratiestand 3, nooit snelgeladen.
bij ca. 10 gr. laad ik nog maar max 7 kwh (gemeten door charge cost op 1 te zetten)
ik kan nauwelijks nog optrekken zonder dat de motor uitgaat.
Al met al een behoorlijke degradatie. Met huidige weer en airco aan is het na 20 km afgelopen.
Volgens reactie Mitsubishi Motors Customer Service, valt het binnen de te verachtte marges.
Op mijn vraag wanneer degradatie buiten de marge valt, en wat dan het beleid is van Mitsubishi, heb ik geen antwoord ontvangen.
gr.
- Anko
- Forumlid
Enig idee wat je huidige Ah waarde is? Zou niet heel veel moeten zijn, met dergelijke symptomen.
-
- Nieuw forumlid
Kan ik de Ah waarde afleiden uit het aantal kWh van een volledige laadsessie? (Ah = Wh/V) met een correctie voor de restcapaciteit?
Of kan dit direct met de eerder genoemde ios-app?
Of kan dit direct met de eerder genoemde ios-app?
-
- Forumlid
Meet en geeft de dealer je na iedere beurt.
OUTLAND(CRUIS)ER
-
- Nieuw forumlid
Ah waarde is 25,6 (EVbatMon)
- JanPHEV
- Forumlid
Wooohw, dat is wel heel erg slecht!
Ben benieuwd of dit (dan eindelijk) in aanmerking zou komen voor een formele claim behandeling door Mitsubishi dat de accu te ver versleten is
Ben benieuwd of dit (dan eindelijk) in aanmerking zou komen voor een formele claim behandeling door Mitsubishi dat de accu te ver versleten is

- Anko
- Forumlid
Had je mijn PM gezien, van een week of twee geleden? Lijkt me zeer relevant voor jou.
-
- Nieuw forumlid
Ha Anko,
bedankt voor PM, had ik nog niet gezien.
Ik heb zo een afspraak bij de dealer om e.e.a. te bespreken,
gr. Robje
bedankt voor PM, had ik nog niet gezien.
Ik heb zo een afspraak bij de dealer om e.e.a. te bespreken,
gr. Robje
- JohanvdH
- Forumlid
Ik volg deze discussie ook en ben benieuwd naar de uitkomst bij de dealer.
-
- Forumlid
Een maand geleden officiële melding gemaakt van (te) snelle afname capaciteit accu aan importeur via dealer.
Nog geen antwoord!
Nog geen antwoord!
OUTLAND(CRUIS)ER