Pagina 11 van 25
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 06 dec 2017, 12:35
door sigmasailor
Wat een ontzettend leuk en goed plan; ga jij het regelen?
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 07 dec 2017, 11:07
door JanPHEV
Cynisme helpt en veranderd er niets aan...

Maar ik vraag me ook wel af waar de grens ligt voor een claim.....
Ben benieuwd wat volgende week de stand van zaken met mijn accu is.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 07 dec 2017, 14:34
door sigmasailor
Feit blijft dat iemand het voortouw moet nemen. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het erg moeilijk is om de PHEV bezitter in beweging te krijgen.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 07 dec 2017, 15:07
door Anko
Uhhh ... misschien lopen we een beetje hard van stapel. Ondergetekende zit met een Ah waarde van onder de 27 en een capaciteit van 70% t.o.v. nieuw. Maar voor zover ik weet is er niemand die er net zo slecht voor staat als ik. Waarom dan uberhaubt een collectieve actie?
Persoonlijk denk ik dat dat volstrekt kansloos is. Begint al met het ontbreken van een goede reden. Of mis ik iets?
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 07 dec 2017, 22:20
door PHEV2014
Nee. Zonder rekenmachine: als je van 25% naar 100% gaat met ruim 7kWh aan input, heb je dus ongeveer 10kWh voor 0-100% nodig. Gedeeld door 300V is ongeveer 33Ah. Zo slecht is dat toch niet. En ja, ik vergeet dan gemakshalve de laadverliezen...
Helaas is de software van de auto bedacht door verwarde Japanners en zolang we hun ideeën niet kennen/snappen, kunnen we gissen wat we willen. En niet meer dan dat

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 08 dec 2017, 06:03
door Anko
Ik bedoelde niet dat er voor mij geen reden tot klagen was. Ik bedoelde dat er geen reden voor een
collectieve actie was, omdat de meeste accu's het veel en veel beter doen dan de mijne.
PHEV2014 schreef: ↑07 dec 2017, 22:20
Zonder rekenmachine: als je van 25% naar 100% gaat met ruim 7kWh aan input, heb je dus ongeveer 10kWh voor 0-100% nodig. Gedeeld door 300V is ongeveer 33Ah.
Het is een aardige berekening die je brengt. Maar ik kijk niet voor niets vooral naar het aantal kWh dat er 'in' gaat. Toen de auto nieuw was ging er meer dan 9.5 kWh in per laadbeurt. Nu amper 7. Zoek de verschillen

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 08 dec 2017, 07:45
door Anko
Kleine update nog:
Gisteravond weer volledige lading: Exact 7.12 kWh inclusief verliezen. Vanmorgen voor vertrek voorverwarmd aan de stekker. Na vertrek de kachel niet gebruikt. Alles 50 / 70 / 80 km/h binnenwegen. Niet harder gereden dan 75 km/h (GPS) en heel rustig opgetrokken / afgeremd. Als een spreekwoordelijk 'oud wijf' gereden, mag ik wel zeggen (sorry, mensen achter mij

). Na 25.8 km sloeg de motor aan.
Daarna kachel wel aan, uiteraard

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 08 dec 2017, 10:04
door JanPHEV
Tja, dat is qua bereik inderdaad niet best (meer)

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 09 dec 2017, 17:32
door Nick
Met zo'n rijgedrag maar 26 km? Dat is toch wel heel weinig. Vanochtend deed ik nog 36 km voor de motor aansloeg. Ik zal eens kijken hoeveel ik kan laden. In oktober was dat nog maximaal 8,51 kwh volgens de rekening van 'The new motion'.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 10 dec 2017, 19:07
door PeterW
Anko schreef: ↑08 dec 2017, 07:45
knip..knip... Vanmorgen voor vertrek voorverwarmd aan de stekker..... knip... knip....
Viel mij deze week ook op dat bereik na voorverwarmen aan de stekker gering was (vergelijkbaar met Anko). Blijkbaar wordt er meer stroom gevraagd dan de stekker kan leveren en wordt de accu al behoorlijk geleegd.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 10 dec 2017, 19:24
door Anko
Ja, da's een bekend verschijnsel. Kachel trekt tot 4800 watt, terwijl er tot maximaal 3000 watt (16 amp lader) achter de A/C -> D/C converteer overblijft. Bij de standaard meegeleverde 10 ampere laad kabel is dat natuurlijk nog minder.
Bij een 16 a lader zou je bij 30 minuten voorverwarmen maximaal 900 Wh kwijt moeten raken, zo'n 4 á 5 km.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 15 dec 2017, 14:09
door JanPHEV
JanPHEV schreef: ↑21 dec 2016, 09:23
Terug on topic:
Op 19 december 2014, 1 jaar oud bij ± 9.000 km, accu 34,8 Ah.
Op 5 oktober 2015, bij ± 30.000 km stand, een 40.000 km beurt gehad, accu 34,5 Ah.
Toen leek het een afvlakking / stabilisering van de capaciteitsafname.
Maar nu, bij 40.000 km is mijn accu naar 33,5 Ah gezakt, dat is wel weer een fikse teruggang in ruim een jaar tijd

.
Edit:
Ik dacht dus onthouden te hebben dat het 33,5 Ah was, maar het blijkt dus zelfs maar 33,2 Ah te zijn

Dat is dus geen afvlakking maar weer een fikse drop.
Die 1,3 Ah in een goed jaar tijd is toch weer -3,8 % t.o.v. de vorig stand.
Status 15 december 2017: 53.666 km, accu 32,7 Ah.
'Maar' een verlies van 0,5 Ah in een jaar en ± 14.000 km gereden.
Valt me nog mee....

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 21 dec 2017, 17:23
door ictijoos
Mijn accu gaat ook hard achteruit, en vandaag was een goed moment om de dealer te verzoeken contact op te nemen met Mitsubishi.
Kilometerstand is 139998 (geen niet veel bet voor een 140K beurt).
Huidige meting 26.0 Ah. En links om of rechts om is dit ruim meer dan 30% verlies, die ze in 5 jaar of 150000km maximaal verwachten bij Mitsubishi.
Dus mijn accu is ook vooral het laatste jaar sterk achteruit gegaan.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 21 dec 2017, 18:19
door Anko
Wow, dus ik zit nog niet eens het allerlaagst
Ben benieuwd wat je van / via de dealer hoort. Die van mij lijkt mij toch niet heel erg serieus te nemen. Probeer al maanden lang een formele reactie te krijgen, maar dat lijkt niet echt door te dringen.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 21 dec 2017, 19:59
door mariomaf
Stuur mij even een PM als je contact wilt met een iemand die documentaire voorbereid over deze ervaringen. Hij is bijzonder geïnteresseerd in dit soort feiten.
Overigens verwacht ik dus nog veel meer eigenaren die deze achteruitgang gaan melden. Het is helaas niet anders, de accu techniek heeft jaren stilgestaan. Toen mijn accucel (of eigenlijk cellen pakket van 8 cellen) vervangen werd bleek dat de groep van 8 cellen volledig naar Japan teruggezonden ging worden om dat ze allerlei metingen willen doen om ervaring hier mee op te doen. Dat terwijl een cel vervangen helemaal niet zo lastig is (alleen het "oud" maken kost veel tijd). Het lijkt erop alsof ze dus wel onzeker zijn wat betreft de ontwikkelde accu's. Maar tot nog toe lijken ze weinig vatbaar hiervoor te zijn.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 21 dec 2017, 23:53
door ictijoos
Ik hoop dat Mitsubishi Japan geïnteresseerd is in mijn accu. 4 jaar lang iedere werkdag minstens 79km gereden op 2 acculadingen. Er zijn een aantal dagen bij dat de auto 4x leeg gereden is maar ook 4x volgeladen.
Als ik tel zou de accu meer dab 2500x leeg gereden moeten zijn en weer opgeladen. Als dat geen duurtest is.....
Ongeveer de helft van alle kilometers moeten elektrisch afgelegd zijn. De Outlander rijdt meerdere keren per maand naar de Randstad maar ook daar wordt hij vaak, heel vaak, geladen. Limburg <-> Randstad is meestal met 3 volledige ladingen en nog eentje deels.
De Mitsubishi zal een keer of 15 een snellader gezien hebben maar die 29km die ik daar van kreeg waren niet echt interessant meer toen Essent met haar prijsmodel op de laadpas op hield.
Fastned is wel weer interessant maar toen de benzineprijs zakte was doorrijden goedkoper.
Ik vraag me af of de accu intensiever gebruikt kan zijn?
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 22 dec 2017, 07:28
door Anko
Wow, jouw gedrag is echt vrijwel een 'spitting image' van dat van mij. Of omgekeerd, natuurlijk.
Bij mij is ww verkeer 81 km. Scheelt niks. En inderdaad twee keer per dag laden en vaak ook wel vaker. Ook niet of nauwelijks snelladers gebruikt. In toaal 3 keer. Meestal kom ik ze niet tegen / heb ik ze niet nodig. En de keren dat ik ze wel zou kunnen gebruiken is dat meestal met vrouw en kinderen aan boord. Nou, dan weet je het wel. Dat wordt hem dus niet.
Mijn lifetime is 3.7 l /100 km, inclusief flink wat caravan kilometers. Dus mijn percentage "op netstroom afgelegde kms" zal nog wel wat hoger liggen dan 50%. Mijn "230 volt charge count" parameter staat ruim boven de 4000. Maar daar zitten ook niet violledige laadsessies in, dus dat zegt niet alles.
Wat ik me af vraag, heb jij ook veelvuldig gebruik gemaakt van B5? Ben benieuwd in hoeverre dat mede verantwoordelijk is voor het grote verval.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 22 dec 2017, 11:12
door phev
Hier 30,5 AH. Altijd aan de thuislader 10A. Altijd B5 (nog steeds eerste set remblokken) kilometerstand 122.000
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 22 dec 2017, 12:24
door ictijoos
Op de 80km per uur weg die ik naar het werk rij, probeer ik in B0 te rijden, dan is zonder benzinemotor aankomen makkelijker.
Mijn gemiddelde verbruik is zo'n 1:23 dus 4,3l per 100 km. Vooral in den Haag sta ik geregeld op plekken waar minstens niet voldoende laadpalen zijn, en dat is slecht voor het gemiddelde. Geen caravan en eigenlijk wordt de auto privé weinig gebruikt
Wel ook setje winterbanden, maar geen van de banden of remblokken is aan vervanging toe.
Vandaag vriendelijk te woord gestaan door iemand van Mitsubishi Motors Nederland, die ook direct de gegevens incl. onderhoudshistorie te voorschijn kon toveren. Na de feestdagen nemen ze contact met me op over hoe men met de garantie-vraag om gaat.
Inmiddels zijn er 3 dealers/bedrijven waar Mitsubishi mee samenwerkt die in Nederland die de accu's repareren.
Zodra ik weer iets hoor, kunnen jullie het relaas ook lezen.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 22 dec 2017, 13:06
door JanPHEV
Anko schreef: ↑22 dec 2017, 07:28
Mijn "230 volt charge count" parameter staat ruim boven de 4000. Maar daar zitten ook niet violledige laadsessies in, dus dat zegt niet alles.
Lees jij die count zelf uit via jou dongle?
Hoeveel kW heb jij via 230 volt geladen tot nu toe?
Volgens mij aparte meter in de meterkast heb er in 4 jaar tijd 5.327 kW ingeladen via 230 Volt 10A.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 29 dec 2017, 20:23
door Anko
ictijoos schreef: ↑21 dec 2017, 17:23
Huidige meting 26.0 Ah. En links om of rechts om is dit ruim meer dan 30% verlies, die ze in 5 jaar of 150000km maximaal verwachten bij Mitsubishi.
Dus mijn accu is ook vooral het laatste jaar sterk achteruit gegaan.
Ik merk de laatste tijd dat de prestaties van de accu ook in termen van maximaal geleverd vermogen sterk terug lopen. Ik kan maar tot plm. 80% van het groene deel van de Power schaal voordat de motor aan slaat. Ook met de kachel uit. Elk stoplicht waar ik wegrij moet ik bewust gedoseerd gas geven om te voorkomen dat de motor niet aanslaat. Speelt nu echt veel meer dan voorheen. Ook met de accu helemaal vol. Vanmiddag sloeg de motor zelfs een keer aan terwijl ik heel rustig bij een stoplicht weg reed. Echt heel rustig, omdat mijn voorganger kennelijk de 2de versnelling niet kon vinden. Heel bizar allemaal.
Eerder op weg naar huis was het ook al helemaal 'bar en boos'. Zodra de accu tot zo'n 60% (vlgns het dashboard) was gezakt had ik Charge geslecteerd om mbv motor warmte de cabine te kunnen verwarmen. Met geen mogelijkheid wilde de auto naar de parallel hybride mode overschakelen. Hij bleef maar in de serieel hybride mode hangen, ook nadat de motor ruimschoots de kans had gekregen om op temperatuur te komen. Elk toefje gas er bij en elk hobbeltje in de weg resulteerde in variaties in toerental, met bijbehorende geluidsbeleving. Heel irritant en (m.i.) ook erg inefficient. Zodra ik Save selecteerde bleef het hetzelfde. Alleen viel me dan op dat de motor weliswaar draaide, maar dat er vrijwel geen stroom in of uit de accu ging. Net alsof het een gewone, niet hybride auto was, maar dan één met een elektrische overbrenging. Afgelopen maandag had ik ook al een dergelijke ervaring, op de snelweg. Na een hele tijd (20 minuten of zo) was het dan ineens voorbij en werd weer de parallel hybride mode geselecteerd. Geen idee waardoor. Geen laag brandstof niveau of iets dergelijks. Nooit eerder mee gemaakt.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 29 dec 2017, 20:35
door Anko
JanPHEV schreef: ↑22 dec 2017, 13:06
Anko schreef: ↑22 dec 2017, 07:28
Mijn "230 volt charge count" parameter staat ruim boven de 4000. Maar daar zitten ook niet violledige laadsessies in, dus dat zegt niet alles.
Lees jij die count zelf uit via jou dongle?
Hoeveel kW heb jij via 230 volt geladen tot nu toe?
Volgens mij aparte meter in de meterkast heb er in 4 jaar tijd 5.327 kW ingeladen via 230 Volt 10A.
Yep.
Charge Count 200v = 4939 (denk dus niet dat dat volledige cycles zijn)
Charge Time 200v = 511229 min (denk dat dit 'aansluit tijd' is en niet echt laadtijd)
Accumulative Abnormal Stop Count = 57 (power interrupted, etc.)
Thuis plm. 14.000 kWh geladen. On the road? Zou me niet verbazen als dat ook nog eens tussen de 8.000 en 10.000 kWh zal zijn. Best een boel.
Maar goed, heb dan ook 140.000 km gereden tegen een gemiddelde van 3.6 l/100 km. Dus dan komt er ook wel heel wat stroom bij kijken.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 01 jan 2018, 16:07
door ictijoos
Ik heb ook nog een Leaf die de eerste 2 jaren veel publiek geladen heeft, toen een jaar vooral bij mij thuis en op het werk en nu en veel thuis en op het werk en veel publiek.
Thuis heb ik op de laadpaal ruim 20000kwh. En op een 220V stopcontact met ev-select kabel nog eens 1600kwh.
Op het werk ongeveer 8000kwh en op een stopcontact nog een paar honderd kWh.
En dan komen de laadpalen nog. In 2014 was Essent nog een interessante partij. Ongeveer 500kwh per maand aan gespendeerd. Nu mag Ecotap nog tot 150-200kwh per maand in rekening brengen. En Fastned denk ik ongeveer een tientje tegen het hoogste tarief.
Dus ergens tussen de 40000 en 50000kwh denk ik door de auto's geconsumeerd. Goed voor een gezin meer dan 10 jaar stroom in huis.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 02 jan 2018, 07:14
door Anko
Gistermiddag gaf hij nog 26.7 Ah aan. Vanmorgen weer zomaar 0.5 er af. Zit nu dus op 26.2

Minder dan 69% t.o.v. nieuw.
Beste wensen overigens, allemaal

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Geplaatst: 02 jan 2018, 10:07
door JanPHEV
Woooohwww, kan dat zomaar in één keer!
Ik ben benieuwd of je er "werk van gaat maken"
Is (totaal) toch duidelijk meer capaciteit verlies dan wat Mitsubishi kenbaar gemaakt heeft.....
Voor iedereen hier op het forum een goed en vooral gezond 2018 gewenst met fijne en veilige kilometers.