Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
willem1

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door willem1 » 21 okt 2014, 15:22

We weten dat er knappe koppen bezig zijn met verbetering van de batterijen en niet alleen voor onze smart phones:

Lege accu over 2 jaar geen probleem meer

Het is de grootste irritatie van bezitters van smartphones en andere mobiele apparatuur. De lange tijd die het kost om de accu voldoende op te laden om weer door te werken. Een nieuwe vinding lijkt dat binnen 2 jaar te kunnen verhelpen.

De vinding bestaat uit een aanpassing aan de anode. Wetenschappers van de Nanyang Technology University hebben daarvoor een gel ontwikkeld die bestaat uit titaniumdioxide. Door dit makkelijk verkrijgbare materiaal in de vorm van nanobuisjes te rangschikken, wisten ze de chemische processen die bij het laden in de accu optreden enorm te versnellen. Volgens de onderzoekers wordt het daarmee mogelijk om een accu binnen 2 minuten op 70 procent van zijn laadcapaciteit te brengen.

Dat is niet het enige voordeel van de aanpassing van de anode. Hij maakt de accu ook beter bestand tegen opladen. Daardoor kan een accu met de nieuwe anode zeker 10 maal zo vaak opgeladen worden als de huidige generatie lithium-ionbatterijen, voordat-ie de geest geeft. Dat stelt de levensduur op 20 jaar.
De onderzoekers zijn nu bezig een prototype te ontwikkelen, en zijn al in onderhandeling met één bedrijf voor het verlenen van een licentie. Het maken van een accu wordt met de nieuwe techniek zelfs eenvoudiger, stellen ze. Op basis daarvan verwachten ze dat binnen 2 jaar de eerste producten op basis van hun nieuwe technologie op de markt komen. Zelf verwachten ze zeker belangstelling uit de hoek van de producenten van elektrische auto's, maar zo'n snel oplaadbare batterij zal bij mobiele werkers c.q. bellers ook zeker kunnen scoren.

Anko

Bericht door Anko » 21 okt 2014, 17:17

jvisser schreef:Pulserend rijden kan voordeliger zijn omdat je de benzinemotor dan op een optimaal toerental kan laten werken, bij een elektromotor is het optimale toerental niet bijster veel zuiniger dan elke andere snelheid.
Is dat juist niet de hele gedachte achter onze hybride aandrijflijn? Gedurende een bepaalde tijd de motor wat harder (lees: efficiënter) laten werken, om hem daarna een tijdje niet te hoeven gebruiken? Dat is precies wat de HV mode doet. Dan lijkt het me niet nodig om daar ook nog eens een pulserende rijstijl overheen te leggen.
jvisser schreef: Ook kunnen de meeste auto's wel wat sneller de bocht om waarmee je minder snelheid hoeft kwijt te raken.
Te snel is te snel. Als de auto harder kon was het dus niet te snel :roll:

JanPHEV

Bericht door JanPHEV » 21 okt 2014, 18:18

Ik kan merken dat het alweer koeler begint te worden.
Met bijna uitsluitend ritjes op 50 en 80 km wegen en rustig rijden geeft mijn volle accu lading toch alweer maar net goed ± 40 km bereik aan. :cry:

lairnoc

Bericht door lairnoc » 21 okt 2014, 22:41

Mijne zegt 38 km bij volledige charge ( staat in de garage dus niet superkoud) als ik in bebouwde kom rij 650m naar de snelweg heb ik nog maar 31 km over!

mr76
Forumlid

Bericht door mr76 » 22 okt 2014, 08:55

dat lijkt me wel erg weinig. Meet je dat ook? dus bv. je trip A meter ff op nul en kijken hoelang het duurt voor je accu leeg is? wat de auto voorspelt als zijnde km-bereik in de accu is nogal vaag. Maar als je veel snelweg rijdt zal hij idd minder aangeven, hij kijkt naar je verbruik van de laatste rit of 25km oid. verbruik op de snelweg gaat vlot omlaag.

hansm

Bericht door hansm » 23 okt 2014, 13:45

Vanmorgen met 32km (volledige charge) weggereden, audot stond de hele nacht buiten en in de regen, normaal met mooi weer krijg ik 40km.
Maar na precies 30 km gereden te hebben, had ik nog 2km over op EV dus het klopt wel, maar dat de accu lang niet zo vol is als met mooi weer is wel duidelijk.

Vroem

Bericht door Vroem » 23 okt 2014, 13:50

Mag ik aannemen dat je dan de kachel aan hebt staan?

hansm

Bericht door hansm » 23 okt 2014, 13:53

20 en op "auto", maar die staat altijd op 20 en auto...
Dat heeft toch niks met de beginstand te maken als de charge volledig is uitgevoerd ?

Vroem

Bericht door Vroem » 23 okt 2014, 14:27

Het ging mij om de 32km, dit zou wel erg weinig zijn indien je de kachel niet aan hebt staan (zet deze maar eens uit en zie hoeveel het verwachte bereik toeneemt).

Hansjebrinkers

Bericht door Hansjebrinkers » 23 okt 2014, 21:30

Het algoritme waarmee het te verwachten bereik wordt geregeld rekent heel nadrukkelijk met het verbruik gedurende de laatste km's die werden gereden.
Ik heb zelf vandaag getest: 46 km woon-werk. Met volle accu en 44 km bereik vertrokken. Stevig doorgereden (grotendeels 100km weg, 105 tot 110 km/uur), bereik nam zienderogen af, uiteindelijk aangekomen met een gemiddelde op de boordcomputer (voor wat het waard is) van 2,5 liter/100 km. Ter plaatse opgeladen.... Bereik bij vertrek 35 km (duidelijk beïnvloed dus door de km's op de heenreis). Vervolgens op de terugweg grotendeels achter een vrachtwagen gaan hangen (90 km/uur), laatste 10 km bebouwde kom. De 46 km op een haar na op de accu gehaald (gemiddeld verbruik boordcomputer: 0,4 liter/100 km).

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 23 okt 2014, 21:35

Het valt mij de laatste week op dat er minder kWH's de accu's ingaan.
In het begin tot en met de zomer was het altijd rond tot boven de 9,5 kWh. De laatste week is het nog 'maar' 9,25 kWh.
Kan toeval zijn. Ik kom vaak thuis met een range van --- dus 'lege' accu.
Ik ga er eens goed op letten.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

robdekok
Forumlid

Bericht door robdekok » 23 okt 2014, 21:51

Met een capaciteit van 12.5 kWh van de accu's zou er dus steeds 3 kWh of te wel bijna 25% niet gebruikt worden.

ictijoos

Bericht door ictijoos » 23 okt 2014, 23:10

De laatste 30% van de accu kun je maar heel moeilijk leeg rijden omdat de auto zo geconstrueerd is.
Verder rij ik zelf nu net zoveel met woon/werk verkeer dat ik het net niet redt op 100% accu. En dus begint de auto aan 2 km laden, 2km rijden. En bij de paal is de accu dan effectief voller helaas.

dolf

Bericht door dolf » 13 nov 2014, 18:42

vanmiddag opgeladen, bereik 66 KM kachel aan bereik 45 Km, kachel uit weer 66Km.

Met kachel uit 43 Km kunnen rijden (EV)

Duc

Bericht door Duc » 13 nov 2014, 19:10

wow, 66 km... Zonder airco heb ik slechts een bereik van 40km...

Anko

Bericht door Anko » 13 nov 2014, 21:43

Volgens mij heeft Dolf ook maar 43 km gehaald. En geen 66.

dolf

Bericht door dolf » 14 nov 2014, 12:13

Klopt helemaal

Nick

Bericht door Nick » 17 mei 2017, 21:21

Het valt mij op dat ik steeds minder kan laden. Waar ik eerder toch meer dan 10 kwh per keer kon 'tanken' kom ik nu al vaak niet eens meer aan 8 kwh. Toch is mijn maximaal ev bereik niet zo sterk gedaald. De meter staat 's ochtends nog regelmatig op 50 km of meer. Sterker nog: vanmiddag reed ik 42 km puur EV en had ik bij thuiskomst zelfs nog 18 km bereik over. Kennelijk leer ik steeds zuiniger te rijden (er was ook wel veel file).
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van andere rijders. Loopt bij jullie de batterijcapaciteit ook zo terug en wat kan je nu nog rijden op één lading? Overigens heeft mijn auto sinds 2013 nog maar zo'n 70.000 km gereden. Ik hoor het graag!

mitsufietsie

Bericht door mitsufietsie » 18 mei 2017, 08:51

ik heb nog nooit 50+ gezien, zie zelden 40+. Als ik 30 haal ben ik al blij,
en dat zonder snelweg of airco. Auto is ook van 2013, met 75K gereden.

PeterW
Forumlid

Bericht door PeterW » 21 mei 2017, 20:24

Dagelijks ritje: 8km 50/60 km-weg; 20 km 70/80 km-weg gaat net met rustig rijden (km-stand 68.000). Met airco, licht en kachel aan houdt het wel op met 20 km op één acculading. Is denk 5 km minder dan in nieuwstaat. Eigenlijk een minimaal bereik als je het vergelijkt met wat me destijds is voorgespiegeld door Mitsubishi. Anderzijds geniet ik nog elke dag van de stilte van het elektrisch rijden, de hoge zit, de makkelijke instap en de veilige wegligging :mrgreen:
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

Anko

Bericht door Anko » 22 mei 2017, 07:16

Ai, da's wel heel erg weinig. Ik kom, ondanks dat mijn accu "op papier" meer dan 20% is achteruit gegaan (van 37.8 Ah nieuw naar 29.5 Ah nu) haal ik toch nog wel zo'n 40 - 44 km op een accu lading. Da's dan ook wel binnendoor en heel rustig gereden.

In de winter is dat uiteraard flink wat minder, maar toch wel heel wat meer dan jouw 20 km. Maar goed, mijn auto is dan ook 2 dagen jonger dan die van jou. Zal overmorgen nog eens kijken ;-)

Nick

Bericht door Nick » 23 mei 2017, 13:18

Wow Peter, hoe doe je dat? Rijd je met aanhanger of handrem erop?
Anko, Ik neem aan dat die achteruitgang van 22% in capaciteit niet alleen "op papier" is, maar dat je ook daadwerkelijk 22% minder kunt laden. Ben je nu ook zuiniger gaan rijden? Of reed je aanvankelijk ook wel ruim 55 km op een lading?

Anko

Bericht door Anko » 23 mei 2017, 16:06

Ik kom nu niet verder dan 8 kWh per volle lading. en dan bedoel ik ook echt 'volle lading', dus vanaf zo'n 26% SOC naar vol. En dat in aanmerking genomen valt het mij ook heel erg mee. Denk niet dat ik heel erg anders rijdt dan eerder. Maar twee jaar geleden had ik, na mijn standaard ritje van 40.5 km, nog vaak 8 a 9 km over. Nu red ik dat zeker niet meer. Echt boven de 50 uit ben ik zelden gekomen.

PeterW
Forumlid

Bericht door PeterW » 23 mei 2017, 20:53

Net nog ff gecheckt: handrem is er af :lol:
Ik heb vroeger wel eens een bereik van 42 km op de klok gezien (verder dan 35 ben ik nooit gekomen denk ik). Als ik nu instap bij een volle accu staat er 34 km bereik en als ik rustig rijd (binnenwegen) haal ik net 30 km (met de airco aan, dat dan weer wel) :roll:
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

Plaats reactie