Even voorstellen

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
BoW
Sponsor van dit forum

Re: Even voorstellen

Bericht door BoW » 16 jul 2025, 23:21

ik heb zo'n vermoeden met zo'n lage km stand en 33 Ah dat de auto overwegend EV gereden is de de BMU van slag is geraakt door het vele (half) opladen en ( half) leegrijden. Zo'n auto moet echt eens een DBCAM procedure hebben om een de werkelijke batterij capaciteit te achterhalen.

Die lage km stand past gewoon niet bij een batterij die al relatief aanzienlijk versleten is - al zou ie iedere kilomter in EV hebben afgelegd - en zo oud is de batterij ook weer niet.

Ik vermoed dat de batterij veel beter is dan die uitdraai van de BMU aantoont, maar zeker weten doe je het pas met die DBCAM procedure bij een Mitsubishi dealer. Wat dat betreft is het wel lastig dat verkopende partijen nog steeds niet toeten of blazen weten van de staat van batterijen in auto's. Niet eens als dat in hun voordeel zou zijn van een hogere verkoop prijs vragen voor een goed exemplaar.

Bobdiesel
Forumlid

Bericht door Bobdiesel » 17 jul 2025, 14:25

Vandaag toch maar een proefrit in deze OL gemaakt
Viel niet tegen ,rijd gewoon mooi rustig en goed
echter de auto stond met een totaal lege accu ,dus moest een behoorlijk stuk rijden
Instelling op charge en het duurde vrij lang om uberhaupt maar 1 km op de actieradis te krijgen
Ondanks de moie lage km stand , echter toch besloten om hem niet te kopen
Al kwam er na ff goed praten een een vrij goede prijs op tafel ,waar ik eigenlijk accoord mee was
Echter de laatste 2 jaar was het geen dealer onderhoud geweest , wel een kleine beurt bij een vakgarage
En ergens ih achterhoofd heb ik er geen goed gevoel bij, dus
Bij twijfel niet inhalen ,dus idg niet doen Eigenlijk voor mij isvhet verhaal OL voorbij

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 17 jul 2025, 16:50

Gewoon eens kijken als er 1 bij een officiele dealer te koop staat.
Ik heb de mijne ook bij een dealer gekocht voor een nette prijs.
Ook gelijk een accu rapport gehad.
Geef nou maar toe, je wilt er gewoon 1tje. 😀

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 17 jul 2025, 17:09

Ik vind wel dat een beetje verkopende partij de auto met 100 % opgeladen batterij aanbiedt voor een proefrit. Anders kun je hem domweg niet beoordelen, want de batterij leegrijden en kijken of de aangegeven range wordt gehaald is een belangrijk stuk informatie zonder Watchdog. Je koopt ook zo'n auto niet om er op benzine mee te rijden.

De gedachte dat er dus iets niet klopt is kan ik me wel in vinden. Die paar euro aan stroom zal ze heus niet van omzet beroven.

PedjaBoZ
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Bericht door PedjaBoZ » 17 jul 2025, 17:11

Ik zou ook zeggen, staar je niet blind op de accu percentages. Gewoon bij een dealer kopen met fabrieksgarantie en de accu in de gaten houden.
Mijn accu heeft nog 33,5 ah over en ik haal makkelijk 37 km nu en in de winter zit ik aan de 31 km als het 10 graden vriest. Ik laat altijd alles aanstaan in auto, zonder airco rijden is een nogo voor mij. Ik het liever wat gemak dan een km extra range.
Maar ik heb nog bijna 3 jaar fabrieksgarantie dus mocht de capaciteit zakken kan ik nog aanspraak maken op garantie.

Bobdiesel
Forumlid

Bericht door Bobdiesel » 17 jul 2025, 19:46

Heb na de rit nog gezegd ,misschien wil nog wel een rit ,maar dan met een volle accu
Ok , doen we laat in de middag ,we hangen hem aan de lader
Hebben jullie geen snel lader dan ,, mmhm
Komt een telefoontje , we zijn ff de snelweg op gereden ,voor een snellader
Hij staat nu op 80% en 37 km reikwijte , toe heb ik gezeg laat maar
Hoeze? Had dan met mij naar de snellader gereden ,weet ik dat ook en vol is vol ,geen 80%
Ik zie er van af ,, ja maar
Id ja maar ik heb hier geen goed gevoel bij

Zal het weer ff laten bezinken ,, heb een afspraak op 07-08 APK voor de ix35
Rijd ook nog steeds heerlijk , krijg alleen maar ruzie thuis :mrgreen:

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 17 jul 2025, 20:34

Nu moet ik wel lachen bobdiesel, want 37 km is een prima waarde voor 80 % batterij lading :lol:

Afhankelijk wat ik met de auto doe ( flink airco gebruik in EV ) kan de range ook 37 km zijn met VOLLE batterij in de zomer. Die range meter, of wat ze guess-o-meter noemen neemt namelijk mee wat je hebt gedaan in de ritten daarvoor. Het is geen absolute waarde. Af en toe geeft mijn Guess-o-meter ook 47 km aan. Maar dat is echt iedere start anders.

Het kan zijn dat ze je juist van dienst wilden zijn naar een snellader te rijden. Met de ( 10 A ) 230 V oplader volladen kost namelijk een aantal uren. ;)

En wat 80 % batterij betreft, dat is wanneer snelladen automatisch beeindigd wordt met de Outlander. Soms al bij 70 %. Volgens mij kunnen alleen EV met zeer gevanceerde batterijkoeling naar 100% met snelladen. De Outlander heeft wel batterij koeling maar die is niet bedoeld voor snelladen tot 100 %. Bij een openbare oplaadpaal met normale snelheid kun je wel tot 100 %, ligt dan een beetje aan de sterkte van die paal hoe snel het gaat.

Tijdens een bioscoop bezoek perste een normale laadpaal van een parkeergarage 8,3 KW in anderhalf uur erin. Nog niet vol maar genoeg om 32 km naar huis te rijden in EV. Ik was ook in EV gekomen ( op zonnepaneel stroom van thuis ) lekker stil aan 100 km/u op e-motoren. Dus de rit van 64 km kostte mij 2,30 euro aan stroom uit de betaal-paal in de parkeer garage . Dat is zo ongeveer hoe de auto is bedoeld denk ik. Maar het is een hybride....is de stroom op rij je naadloos en zorgeloos verder op benzine. Ook als MHEV want dat trucje kent de Outlander ook, je moet niet raar opkijken als je met lege batterij nog steeds 40 % van de afstand in EV hebt gereden.

Is een mooi stukje techniek hoor.... ;)

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 17 jul 2025, 21:54

Bow, snelladen is altijd tot 80%.
Laden tot 100% kan ook aan de snellader maar de snelheid gaat na de 80% enorm omlaag.
Die laatste 20% duurt ook 3x zo lang als de eerste 80%..
Daarbjj is het snelladen niet goed voor de (outlander) accu.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

Bobdiesel
Forumlid

Bericht door Bobdiesel » 17 jul 2025, 22:42

Kijk en dat wist ik dus niet
Had de verkoper dus tegen mij gezegd , kom ik rijd ff met u mee
En onder tussenmleg ik u het een en ander uit,
Maar hem aan de lader op de zaak hangen en mij naar huis sturen
Dan een uurtje later bellen , met de nededeling

Als het zo is , ja dan laat ik misschien mooie OL schieten
Jammer dan

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 17 jul 2025, 23:28

Ik heb 1 keer hier in Soesterverg prief gereden met een 2013 outlander, een erg mooie auto.
Volgens de advertentie las ik 16 km bereik.
Eerlijke verkoper/handelaar (in dinerse merken phev's) dus.
Maar ja, ik vond het vreemd en erg weinig en gezien de vreemd werkende guessometer toch gereden.
Afgesproken dat hij de accu vol zou laden en dat deed hij netjes.
En inderdaad, met rustige rijstijl na 16 km de accu leeg.
Na een leuk gesprek daar weer naar huis gegaan.
Paar weken later kwam ik mijn huidige outlander op marktplaats tegen.van een dealer in Niuwegein.
Heeft 1 eigenaar gehad en vanaf aankoop daar altijd in onderhoud geweest.
Heb diverse fakturen gezien op hun pc.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 18 jul 2025, 01:05

Bobdiesel schreef:
17 jul 2025, 22:42
Kijk en dat wist ik dus niet
Had de verkoper dus tegen mij gezegd , kom ik rijd ff met u mee
En onder tussenmleg ik u het een en ander uit,
Maar hem aan de lader op de zaak hangen en mij naar huis sturen
Dan een uurtje later bellen , met de nededeling

Als het zo is , ja dan laat ik misschien mooie OL schieten
Jammer dan
Ik vind de technische reputatie en bouwkwaliteit altijd veel belangrijker dan de "reputatie" of gedrag van de verkopers waar ik toch nooit meer kom. Die hebben - gelukkig - de auto niet gemaakt. Garantie van hen hoef ik ook nooit en halen ze per direct van de prijs af. Voor garantie zijn ze met vakantie of valse waakhond bij het hek. Of iets beschaafder een balie medewerker die niet vooruit of achteruit wil met garantie die hen geld kost en die over de balie trekken van medewerker helpt je zaak ook niet. Mitsubishi bouwt auto's die de ANWB niet met pech langs de kant van de weg tegenkomt en deze batterij is in goede staat als ie 37 km range heeft na een 80 % snellading. Met 50.000km kan er niets versleten zijn want niet een normaal slijtage onderdeel is.

Maar ik kan best begrijpen dat verkopers die zich gedragen als Al Bundy de onbeschofte/lompe schoenverkoper wel een drempel zijn daar een auto te kopen. Dan heb je ook geen goed gevoel bij de koop om andere redenen. Ik beschouw autoverkopers als beroepsleugenaars. In Harry Potter termen : die spreken sizzle speak.

Meestal moeten de banden eraf als ze te oud zijn en dat soort zaken. Ook al is de profiel diepte prima. Dat kost wel even wat. Sjofele autoverkopers nemen zelfs de moeite de banden te verkopen en er sloopbanden om te leggen voor de verkoop*. Mooi gepoetst met bandenzwart. Met de PHEV heb je waarschijnlijk tot ver over de 100.000 km geen last van remblokken of remschijven moeten vervangen, want de e-motoren doen het meeste remmen. 60K is waarschijnijk wel mijlpaal voor een wat duurdere beurt. Ook is de uitlaat volgens mij RVS al zie ik wel wat oppervlakte roest. De Outlanders hebben geen zelfstellende kleppen, dus die moeten zo nu en dan gecontrolleerd of gesteld. En hebben zover ik weet wel een distributie ketting dus dat hoeft weer niet vervangen maar betekend wel dat je je motor olie regelmatig moet verversen. Maar dit soort onderhoud na X aantal kilometer is hetzelfde ongeacht merk. Daarom is het bedrag naar beneden praten om te gebruiken voor wat achterstallig of aankomend onderhoud erg nuttig. Versleten slijtage onderdelen maken een auto niet slecht, maar zijn wel die kosten die de vorige eigenaar wilde ontlopen. Ik denk dat dat met een 50 k auto heel erg mee zal vallen. Ik gok alleen de misschien de banden en naderende 60 k km beurt.

* Ik heb een keer meegemaakt dat ze dat aan het doen waren bij een Fiat Panda toen ik onaangekondigd nog een keer terugging. Ik heb korting bedongen op de afgesproken koopprijs en gezegd dat ze niet de moeite hoefde te doen die andere banden terug te zetten. Met die besparing gewoon daarna bij kwikfit neiuwe banden laten monteren. Die nu 20 jaar oude auto is nooit kapot geweest, mijn ex scheurt er nog steeds mee in het rond hoewel ze gemakkelijk een nieuwe kan kopen, zo tevreden is ze er nog steeds mee. Het was 1 van de auto's op de lijst van de ANWB die nooit met pech langs de weg staan, en was het dus wel waard te kopen van oplichters/onaangename praktijken. Nog een groot bedrijf met vestigingen in meerdere steden ook .... De Outlander staat ook op die ANWB lijst. Daarom heb ik die gekocht. Dat bedrijf vertrouwde ik ook niet maar die verbaasden mij zeer hun woord na te komen en de MMCS te vervangen, terwijl ik garantie en aflever paketten van hen had afgewezen. Dat was dan weer wel een voormalig Mitsubishi dealer.

Bobdiesel
Forumlid

Bericht door Bobdiesel » 18 jul 2025, 08:42

Zo,n verkoper alleen geïnteresseerd om zo vlug mogelijk een deal te maken
Dat maakt nu net sat je er een beetje de hiep van krijgt
De auto zou een complete grote beurt krijgen ,wat krassen weg gecleanerd en
Vol jaar garantie ,dus op zich wel alles ok
De nap klopt en de orginele yokohama,s hadden rond om nog 4,7 mm profiel

Maar door de gang van zaken ben ik er ff klaarr mee
Zit je thuis belt er ook nog een , doet op een auto welke niet wil toch nog een aanbod
Haalt er zo maar weer 500 euro af , leuk ,maar ik wil hem niet , hun willen hem kwijt

En dan stap ik weer in mijn ix 35 , nu 11 jaar oud 134.500 km
En rijd fantastisch en denk , waarom eigenlijk
Maar na bijna 5 jaar wil je wel eens iets anders
Voor de verhoging mrb en meerkosten vd verzekering vd OL , rijd ik een volle tank benzine

Vandaar de ruzie met de vrouw. :mrgreen:

Bobdiesel
Forumlid

Bericht door Bobdiesel » 24 jul 2025, 22:45

Het is deze OL dus niet geworden
Maar nav de testrit met de Volvo S8o , kofferbak en ingang te klein voor de E,rolstoel
Kreeg ik vd Kia dealer waar deze stond , een mooie offerte voor een Toyota Rav4 , per mail
In eerste intantie afgewezen had hem niet gezien , en te duur ,echter na ff zoeken en lezen
Een tegen bod gedaan op Rav4 ,2.5 hybryde AWD ,1e eigenaar, nl auto dealer onderhouden
Werd natuurlijk eerst afgewezen , echter na het weekend ,op dinsdag telefoontje , kom eens langs
Gedaan , proefrit ,auto goed ,prijs goed ,getekend
Op 07-08 halen we een RAV4 op
Outlander uit het zicht , iedereen bedankt voor de info

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 24 jul 2025, 23:17

Is de RAV4 een phev of een hev.
Die auto is natuurlijk wel een trekbeest die de 1650kg makkelijk sleurt.
Lees de revieuws maar eens op caravan trekker.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 25 jul 2025, 01:32

Alle Japanse auto's zijn betrouwbaar en technisch goed ontworpen. ;)

Veel plezier met de Rav 4 !

Bobdiesel
Forumlid

Bericht door Bobdiesel » 25 jul 2025, 13:42

erichendri schreef:
24 jul 2025, 23:17
Is de RAV4 een phev of een hev.
Die auto is natuurlijk wel een trekbeest die de 1650kg makkelijk sleurt.
Lees de revieuws maar eens op caravan trekker.

Eric
Een gewone hev ,

De aparte test door Menno van caravantrekker was ook een vd redenen waarom ik toch eens naar de rav4 gekeken heb
Tot nu toe vond ik ze steeds te duur geprijst als okkasion
Een gelijkwaardige , echter imprort en 5 maanden ouder vond ik voor € 1000, duurder
En dat zijn de meesten,bijna overal
Tel daar bij dat ik ook een wel zeer goede inruilprijs krijg , de beste tijdens het zoek traject
Liefst €4000 meer als op een nieuwe Ford Kuga( en te duur voor mij) ,ook €3500 meer als bij een Volvo dealer
Maakt dat we er voor gaan ,,is gewoon het juiste tijdstip voor mij
De jongere auto,s worden steeds duurder , en de ix35 gaat minder worden
Het gat is met ff doorsparen bijna niet meer te overbruggen voor een pensionada

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 25 jul 2025, 14:49

Een HEV dus...daar is niks mis mee want een verbrandingsmotor + versnellingsbak blijft natuurlijk DE beproefde en bewezen manier om lasten tegen bergen aan te slepen, en dat er een e-motor en batterij is die daarbij assisteert heeft een prettig effect op het verbuik en vaak ook prestaties.

Enige minpuntje is dat ze vrijwel altijd benzine verbruiken.

Voordeel dat de kleine batterij niet zo'n kritisch en duur onderdeel is als in een PHEV.

Danweer, de Outlander die je niet nam kent dat trucje van als HEV rijden als de batterij leeg is ook ;) maar de RAV4 kan dat beter/zuiniger.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 25 jul 2025, 15:50

Een rav kan korte stukje ev rijden maar niet zo lang als de outlander als die als hev rijdt.
Accu is ±1.8 kw waar de outlander 3-4 kw kan gebruiken.
Het bms van toyota houdt de accu erg streng tussen 20% en 80% en dat kan he bij onze yaris ook goed zien in een display.
Bob, voor jou was het gunstig dat de rav nieuwprijzen een heel stuk gedaald waren.

Eric

Plaats reactie