Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Hier van de 2.0 benzine motor.
Eric
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Het koppel bij verchillende accu percentages.
Eric
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Volgens de grafiek zou het niet moeten kunnen dus, zelfs niet als je al in het niet-bruikbare deel van de batterij zit
Wat er dan wel gebeurd ?! Overbelasting ?
Wat er dan wel gebeurd ?! Overbelasting ?
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Te weinig gas geven??
Dit soort dingetjes moet je ook zelf proberen.
Daarbij, velen roemen de grekkracht canuut stilstand op een helling met de caravan erachter.
Eric
Dit soort dingetjes moet je ook zelf proberen.
Daarbij, velen roemen de grekkracht canuut stilstand op een helling met de caravan erachter.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Foutje verbeterd :
De trekkkracht vanuit stilstand.
Overrigens kom je over de subaru forester (2013 en jonger) met cvt ook deze vage filmpjes tegen terwijl ik deze auto's tijdens greenlane ritten overal tegenop heb zien rijden.
Voorruit en achterruit.
Eric
De trekkkracht vanuit stilstand.
Overrigens kom je over de subaru forester (2013 en jonger) met cvt ook deze vage filmpjes tegen terwijl ik deze auto's tijdens greenlane ritten overal tegenop heb zien rijden.
Voorruit en achterruit.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Het is inderdaad zo dat je in dat filmje niet echt de ICE hoort loeien aan 4500 rpm. En zoals jij zegt heb je voor maximale stroom wel een generator nodig die 70 KW aan het leveren is, ander rij je op alleen de batterij dus half vermogen.
Ik zag wel dat de nieuwe Outlander die een stuk sterkere e-motoren heeft overigens wel een Off Road parcour in EV kan rijden. Hoe dat dan precies werkt met die batterij vind ik wel interesant maar ga ik niet uitzoeken
Ik zag wel dat de nieuwe Outlander die een stuk sterkere e-motoren heeft overigens wel een Off Road parcour in EV kan rijden. Hoe dat dan precies werkt met die batterij vind ik wel interesant maar ga ik niet uitzoeken
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Voor de opbrengst van de generator is het ook afhankelijk van hoeveel gas je geeft bij wegrijden.
Je rijdt weg op het koppel van de e-motoren.
Eric
Je rijdt weg op het koppel van de e-motoren.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
trancedrift
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
BoW schreef: ↑20 jan 2025, 17:46Ik vergat er nog bij te vertellen dat dit kennlijk zelf te testen is : een Amerikaans forum lid zettn de PHEV met 2 wielen tegen een hoge ronde drempel die voertuigen moet stoppen te ver achteruit te gaan op een parkeerplek. Stilstaand met de beide wielen tegen de drempel wilde de auto er niet overheen en maakt klikkende geluiden. Iets rollend klimt hij er wel tegenaan.
Met zulke dingen moet je wel opletten dat je je uitlaat er niet onder vandaan trekt of zover doorschiet dan je op je accubak terechtkomt natuurlijk.![]()
Heb ik ook gehad, het is de beveiliging van de motors, of meer de diffs een overbrenging tandwielen. Ook met 4 wielen in de lucht, dat heb ik recent nog gehad. Ik was een parkeerplaats schoon te vegen met de Outlander zodat de Duitse autos ook een plek kunnen vinden om te parkeren...maar ik eindigde boven op een heuvel met bevroren sneeuw, 4 wielen in de lucht. Geen beweging ineens. Geen weerstand, of te grote initiële weerstand - motoren blokkeren. Oplossing is vrij simpel, charge of sport mode en ESP uit, en vol gas
Tegen een grote stoep uit stilstand is dezelfde, maar ik zou aanraden in dat situatie om gewoon paar cm aanloop te geven en rustig op klimmen in plaats van de vol gas oplossing. Die beveiliging is er voor een goede redenen.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Ja die Amerikanen/Canadezen vermoeden dat je lasbogen zou kunnen krijgen in de e-motoren als je teveel vermogen vraagt bij stilstand, waarna ze permanent beschadigd zijn zonder die beveiliging. Rollend, dus draaiend komt dat niet voor en hebben de motoren die beveiliging niet. Als je een aanloopje kunt maken is er dus niets aan de hand, vanuit stilstand wegtrekken met te grote weerstand wel.
Zelfs een nieuwe 2023 Outlander met 174 KW e-motor vermogen is op die manier klikkend blijven staan met een paardentrailer in een zompig grasveldje. Eigenaar woedend en teleurgesteld, moest door een conventionele 4x4 met low gear worden geholpen. Die heeft dus ondanks veel meer vermogen, maar hetzelfde koppel hetzelfde "probleem" ( er werden wel vragen gesteld waarom hij een paardentrailer wilde trekken terwijl die Outlander ook maar 75 kg koppeldruk mag hebben )
Verder nog een 2018 Outlander die niet meer vooruit kon op de helling toen zijn speedboot op de trailer was gevaren in het water. Hierbij vragen of het wel zo verstandig was met zijn achteras het water in te rijden, maar dat was niet de oorzaak van niet vooruit willen en klikkend blijven staan.
Het lijkt dus wel echt die begrenzing, en dat maakt dat de auto ( met de grondspeling, gebrek aan bodembescherming, niet serieus mogen doorwaden van water ) wel een softroader is met serieuze Off Road limieten. Op een strand rijden met door zeewater gecompacteerd zand zal wel de uiterste limiet zijn, duinzand kun je vergeten.
Ik heb weleens het type e-motor opgezocht maar weet niet zo uit mijn hoofd of die conststructie zulke limieten heeft. Het zijn natuurlijk wel een redelijk kleine diameter e-motoren en zonder koolstofborstels en dergelijk. Ik weet ook dat ze voor EV en hybrides nu e-motoren ontwikkelen met 2 diameters in 1 motor, die kunnen veel meer koppel genereren maar nog steeds dezelfde toeren draaien. Er is dus wel wat aan de hand ( limieten ) met versnellingsbak loze auto's. Die mogen met uitzonderingen meestal ook niet zo zwaar trekken.
Zelfs een nieuwe 2023 Outlander met 174 KW e-motor vermogen is op die manier klikkend blijven staan met een paardentrailer in een zompig grasveldje. Eigenaar woedend en teleurgesteld, moest door een conventionele 4x4 met low gear worden geholpen. Die heeft dus ondanks veel meer vermogen, maar hetzelfde koppel hetzelfde "probleem" ( er werden wel vragen gesteld waarom hij een paardentrailer wilde trekken terwijl die Outlander ook maar 75 kg koppeldruk mag hebben )
Verder nog een 2018 Outlander die niet meer vooruit kon op de helling toen zijn speedboot op de trailer was gevaren in het water. Hierbij vragen of het wel zo verstandig was met zijn achteras het water in te rijden, maar dat was niet de oorzaak van niet vooruit willen en klikkend blijven staan.
Het lijkt dus wel echt die begrenzing, en dat maakt dat de auto ( met de grondspeling, gebrek aan bodembescherming, niet serieus mogen doorwaden van water ) wel een softroader is met serieuze Off Road limieten. Op een strand rijden met door zeewater gecompacteerd zand zal wel de uiterste limiet zijn, duinzand kun je vergeten.
Ik heb weleens het type e-motor opgezocht maar weet niet zo uit mijn hoofd of die conststructie zulke limieten heeft. Het zijn natuurlijk wel een redelijk kleine diameter e-motoren en zonder koolstofborstels en dergelijk. Ik weet ook dat ze voor EV en hybrides nu e-motoren ontwikkelen met 2 diameters in 1 motor, die kunnen veel meer koppel genereren maar nog steeds dezelfde toeren draaien. Er is dus wel wat aan de hand ( limieten ) met versnellingsbak loze auto's. Die mogen met uitzonderingen meestal ook niet zo zwaar trekken.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Ik weet ook niet of het iets verkeers juridisch is met ongeremd gewicht, maar in Canada, N-Amerika en Australie geeft Mitsubishi alle Outlander PEHVS een limiet van 1500 lbs trekgewicht. Dat is 750 kg !
Vreemd gezien EU gemiddeld toch wel uit heuvelachtig en bergachtig landschap bestaat. Landen plat als rivierdelta Nederland zijn er niet veel.
Vreemd gezien EU gemiddeld toch wel uit heuvelachtig en bergachtig landschap bestaat. Landen plat als rivierdelta Nederland zijn er niet veel.
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Begrenzing, ik heb mijn twijfels daarover.
Je leest toch regelmatig dat men de trekkracht van de e-motoren wel weet fe warderen.
Op steile hellingen trekt de outlander zonder drama auto met caaravan vanuit stilstand op.
Eric
Je leest toch regelmatig dat men de trekkracht van de e-motoren wel weet fe warderen.
Op steile hellingen trekt de outlander zonder drama auto met caaravan vanuit stilstand op.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Mitsubishi zal ervan uit zijn gegaan dat je max 1500 kg tegen aanvaardbare hellingen, maar wel op een harde asfalt weg op gang kunt trekken. Sneeuw op een harde asfalt weg ondergrond is ook geen probleem.
Maar rijden in mul zand veroorzaakt en ENORME rolweerstand die kennelijk niet wordt toegestaan, en overwinnen van de rolweerstand van trekken van een caravan of andere zware aanhanger op zachte ondergrond, dus dat de aanhangerwielen ook al in de grond zijn weggezakt, ook niet. En wellicht was die boot die net uit het water kwam + trailer zwaarder dan toegestaan en ook nog eens tegen een helling.
Het zijn uitzonderingen onder tienduizenden gebruikers, het probleem zal wel meevallen in praktijk. Toch hebben caravan trekkers weleens gemeld dat de Outlander maar erg traag op gang kwam in de bergen. Wellicht reden ze in Normal mode en dus initieel alleen op de batterlij voordat de ICE reageert.
Ik denk dat je niet zo snel problemen krijgt als je maar niet denkt dat de Outlander PHEV een Off Road is. Mijn Sorento had ook niet voor niets een low gear reductie bak die de versnellingen 5 x reduceerde, ik neem aan dat dan neerkomt op 5 x 195 Nm = 975 Nm dus bijna vrachtwagen koppel. Dat is heel wat meer dan 300/330 Nm die de Outlander kan leveren, die overigens wel een stuk meer koppel heeft zonder gebruik van de low gear van de Sorento. ( maar die had dan weer een automaat met koppelomvormer die helpt bij op gang komen ) Ik heb nog nooit de low gear moeten gebruiken om in Oostenrijk of Frankrijk weg te rijden tegen een helling.....
Ik denk niet dat ik in de probelemen kom, en anders heb ik nog wel een paar opties om alsnog weg te komen, als de situatie en ruimte het toelaat. Zoals achteruit rollen en schuin tegen de helling proberen weg te rijden ( minder steil ) of achteruit rollen en een aanloopje nemen. Als je niet achteruit kunt en niet wegkomt zou ik wel teleurgesteld zijn

Maar rijden in mul zand veroorzaakt en ENORME rolweerstand die kennelijk niet wordt toegestaan, en overwinnen van de rolweerstand van trekken van een caravan of andere zware aanhanger op zachte ondergrond, dus dat de aanhangerwielen ook al in de grond zijn weggezakt, ook niet. En wellicht was die boot die net uit het water kwam + trailer zwaarder dan toegestaan en ook nog eens tegen een helling.
Het zijn uitzonderingen onder tienduizenden gebruikers, het probleem zal wel meevallen in praktijk. Toch hebben caravan trekkers weleens gemeld dat de Outlander maar erg traag op gang kwam in de bergen. Wellicht reden ze in Normal mode en dus initieel alleen op de batterlij voordat de ICE reageert.
Ik denk dat je niet zo snel problemen krijgt als je maar niet denkt dat de Outlander PHEV een Off Road is. Mijn Sorento had ook niet voor niets een low gear reductie bak die de versnellingen 5 x reduceerde, ik neem aan dat dan neerkomt op 5 x 195 Nm = 975 Nm dus bijna vrachtwagen koppel. Dat is heel wat meer dan 300/330 Nm die de Outlander kan leveren, die overigens wel een stuk meer koppel heeft zonder gebruik van de low gear van de Sorento. ( maar die had dan weer een automaat met koppelomvormer die helpt bij op gang komen ) Ik heb nog nooit de low gear moeten gebruiken om in Oostenrijk of Frankrijk weg te rijden tegen een helling.....
Ik denk niet dat ik in de probelemen kom, en anders heb ik nog wel een paar opties om alsnog weg te komen, als de situatie en ruimte het toelaat. Zoals achteruit rollen en schuin tegen de helling proberen weg te rijden ( minder steil ) of achteruit rollen en een aanloopje nemen. Als je niet achteruit kunt en niet wegkomt zou ik wel teleurgesteld zijn
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
ONgeremd is bij ons toch ook 750kg, klein karretje.BoW schreef: ↑13 feb 2025, 20:52Ik weet ook niet of het iets verkeers juridisch is met ongeremd gewicht, maar in Canada, N-Amerika en Australie geeft Mitsubishi alle Outlander PEHVS een limiet van 1500 lbs trekgewicht. Dat is 750 kg !
Vreemd gezien EU gemiddeld toch wel uit heuvelachtig en bergachtig landschap bestaat. Landen plat als rivierdelta Nederland zijn er niet veel.
Geremd 1500, caravan, tandemasser met hoger laadvermogen. Amerikaanse auto's hebben ook altijd van die rare lage gewichten terwijl ze zelf loeizwaar kunnen zijn (niet de 4x4's maar bijv de 300c chrysler destijds) die zijn qua constructie kennelijk nooit gemaakt voor grappen als karren trekken. Daar hebben ze daar andere apparaten voor of zo.
Gaat inderdaad om het remmen, dus gewicht dat de kar tegen kan houden bij het remmen, bij geremd is dat minder werk dus mag de kar zwaarder zijn zolang die maar niet meer dan zoveel als een ongeremd karretje kan duwen tegen de remmende auto.
Dat je wel of niet van z'n plek komt maakt niet uit, dat heeft (minder) met veiligheid te maken. Net zoals het getal 750 ooit ergens vandaan kwam en zo is gebleven.
Hoewel Duitsland meerdere max gewichten heeft of had; afhankelijk van de stijging in de weg.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Alleen een ongeremd gewicht vermelden verklaart wellicht wel waarom ze die boot niet uit het water kregen : die was met trailer en al vast zwaarder dan 1500 kg, en wellicht die paardentrailer in het modderige grasveldje ook. Zeker als het er een was voor 2 paarden en die er ook in stonden.
Ik heb vanmorgen voorzichtig eens bij een parkeer garage op het bovenste openlucht dek beide achterwielen tegen zon hoge ronde betondrempel aangezet, waarvan werd gezegd dat het een overtuigende test was, die moet voorkomen dat je tever de auto naar voren kunt plaatsen. Daar klom hij alleen al op batterij stroom moeiteloos overheen.
Ik denk dat het echt uitzonderingen zijn geweest, en dan vooral waar de treklimieten niet zijn gerespecteerd. En door duinzand rijden heb je een 4x4 voor nodig met low gear reductiebak. Dat is geen gebrek van de Outlander PHEV. Wellicht kan de benzine versie het ook niet zonder low gear reductiebak.
Ik heb vanmorgen voorzichtig eens bij een parkeer garage op het bovenste openlucht dek beide achterwielen tegen zon hoge ronde betondrempel aangezet, waarvan werd gezegd dat het een overtuigende test was, die moet voorkomen dat je tever de auto naar voren kunt plaatsen. Daar klom hij alleen al op batterij stroom moeiteloos overheen.
Ik denk dat het echt uitzonderingen zijn geweest, en dan vooral waar de treklimieten niet zijn gerespecteerd. En door duinzand rijden heb je een 4x4 voor nodig met low gear reductiebak. Dat is geen gebrek van de Outlander PHEV. Wellicht kan de benzine versie het ook niet zonder low gear reductiebak.
-
trancedrift
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Je moet het proberen tegen 20cm hoge vierkante stoep, en met de voorwielen, de beveiliging zit alleen in de voor motor/transaxle.
Maar aan de andere kant je moet laten zien met wat voor auto ga je die soort obstakel zonder moeite kunnen beklimmen.. En met maar 1-2 cm aanloop kan je met de Outlander wel erop klimmen, ik heb het gedaan.
In zand en modder moet je 1) motor altijd aan, sport of charge mode 2) als je stil komt te staan, zachtjes naar achter, en dan weer proberen, je hebt maar 1-2 cm aanloop nodig om de beveiliging te overbruggen
Maar aan de andere kant je moet laten zien met wat voor auto ga je die soort obstakel zonder moeite kunnen beklimmen.. En met maar 1-2 cm aanloop kan je met de Outlander wel erop klimmen, ik heb het gedaan.
In zand en modder moet je 1) motor altijd aan, sport of charge mode 2) als je stil komt te staan, zachtjes naar achter, en dan weer proberen, je hebt maar 1-2 cm aanloop nodig om de beveiliging te overbruggen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Die gast had een klikkende Outlander in fijn en droog (duin)zand en dan op ene lichte helling , niet vochtig stand zand.
Iedereen weet dat je niet hoeft te proberen met een normale fiets door fijn en droog duinzand te rijden. Krijg je niet voor elkaar tenzij je enorme ballonbanden monteert die voorkomen dat je banden in het zand zakken wat de rolweerstand absurd verhoogt. Grote wielen van vrachtwagens kunnen dat ook makkelijker dan (grote) autowielen zag ik in militaire dienst terwijl mijn kruipende LARO in duinzand - met low gear ingeschakeld - met flinke snelheid werd ingehaald door 4 en 10 tonner vrachtwagens.
De wieldruk blijft wieldruk met de Outlander, al had die gast misschien nog kunnen proberen lucht uit de banden te laten lopen. Maar een Outlander heeft geen versnellingbak ( dus geen 1e of achteruit versnelling met grote tandwiel reductie ) en geen low gear om dat nog eens een aantal malen te reduceren. Daarom is het geen terreinauto, maar dat zijn alle andere SUV zonder low gear reductiebak ook niet.
Dat gezegd hebbende is de Outlander helemaal geen slappe auto : de 2.4 liter levert 211 Nm, waar mijn 3,5 liter V6 Sorento slechts 195 Nm leverde. Dat is ook goed te merken als die 2.4 aan 70 km/u fysiek wordt gekoppeld aan de voorwielen en de e-motoren uit gaan tot 140 km/u : die 2.4 en 1 speed versnellingsverhouding zijn gewoon echt krachtig. Nu had de Sorento wel een 1e versnelling ( met koppelomvormer ) maar ik betwijfel of zich dat vertaald in meer dan 300 Nm die de e-motoren van de Outlander hebben. En met die Sorento heb ik nog nooit problemen gehad met wegrijden tegen hellingen, en nooit de low gear nodig gehad.
Daarom verwacht ik ook dat (te)veel autojournalisten zich nooit hebben verdiept in de Outlander, en hun gemekker over matige prestaties allemaal in Normal mode is ervaren. In Normal mode is de acceleratie van de 2.4 0-100 11,4 seconden. In Charge/Sport is dat 8,4 seconden....het verschil is dat in Charge/Sport de ICE onmiddelijk reageert op het gaspedaal en ook vrijwel onmiddelijk 65KW gaat leveren, boven op de 65 KW van de batterij. In Normal probeert hij eerst op batterij te accelerenen, en springt de ICE ( met vertraging ) bij als de batterijstroom niet genoeg blijkt.
Maar dat laatste dat weten wij wel en zij niet ( op uitzonderingen na )
Iedereen weet dat je niet hoeft te proberen met een normale fiets door fijn en droog duinzand te rijden. Krijg je niet voor elkaar tenzij je enorme ballonbanden monteert die voorkomen dat je banden in het zand zakken wat de rolweerstand absurd verhoogt. Grote wielen van vrachtwagens kunnen dat ook makkelijker dan (grote) autowielen zag ik in militaire dienst terwijl mijn kruipende LARO in duinzand - met low gear ingeschakeld - met flinke snelheid werd ingehaald door 4 en 10 tonner vrachtwagens.
De wieldruk blijft wieldruk met de Outlander, al had die gast misschien nog kunnen proberen lucht uit de banden te laten lopen. Maar een Outlander heeft geen versnellingbak ( dus geen 1e of achteruit versnelling met grote tandwiel reductie ) en geen low gear om dat nog eens een aantal malen te reduceren. Daarom is het geen terreinauto, maar dat zijn alle andere SUV zonder low gear reductiebak ook niet.
Dat gezegd hebbende is de Outlander helemaal geen slappe auto : de 2.4 liter levert 211 Nm, waar mijn 3,5 liter V6 Sorento slechts 195 Nm leverde. Dat is ook goed te merken als die 2.4 aan 70 km/u fysiek wordt gekoppeld aan de voorwielen en de e-motoren uit gaan tot 140 km/u : die 2.4 en 1 speed versnellingsverhouding zijn gewoon echt krachtig. Nu had de Sorento wel een 1e versnelling ( met koppelomvormer ) maar ik betwijfel of zich dat vertaald in meer dan 300 Nm die de e-motoren van de Outlander hebben. En met die Sorento heb ik nog nooit problemen gehad met wegrijden tegen hellingen, en nooit de low gear nodig gehad.
Daarom verwacht ik ook dat (te)veel autojournalisten zich nooit hebben verdiept in de Outlander, en hun gemekker over matige prestaties allemaal in Normal mode is ervaren. In Normal mode is de acceleratie van de 2.4 0-100 11,4 seconden. In Charge/Sport is dat 8,4 seconden....het verschil is dat in Charge/Sport de ICE onmiddelijk reageert op het gaspedaal en ook vrijwel onmiddelijk 65KW gaat leveren, boven op de 65 KW van de batterij. In Normal probeert hij eerst op batterij te accelerenen, en springt de ICE ( met vertraging ) bij als de batterijstroom niet genoeg blijkt.
Maar dat laatste dat weten wij wel en zij niet ( op uitzonderingen na )
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Jouw kia had toch wel meer dan 195nm koppel, dit is eerder een waarde can een 2.0 motor zoals de eerste outlander.
Een koppel omvormer verhoogt het koppel met ±2.2.
Daarom rijdt een auto met automaat en caravan erachter heel simpel weg vanuit stilstand op een helling mits awd.
Eric
Een koppel omvormer verhoogt het koppel met ±2.2.
Daarom rijdt een auto met automaat en caravan erachter heel simpel weg vanuit stilstand op een helling mits awd.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Ik heb weer een eigen vraag kunnen beantwoorden : Mitsubishi is met het koppel dat de e-motoren vanuit stilstand moeten kunnen leveren uitgegaan van maximum hellingspercentages van normale doorgaande wegen. Die zijn kennlijk vrijwel nooit hoger dan 12 %. Je kunt dus verwachten dat je 1500 kg tegen een helling van maximaal 12 % kunt wegtrekken. Of je dan de auto ook maximaal beladen mag hebben is niet bekend.
Is de helling steiler bij sommige privaat wegen of opritten buiten de openbare weg kun je een probleem krijgen dat de auto niet weg wil rijden met max 1500 kg aanhangwagen. En kennelijk ook als de ondergrond zo zacht is dat een gelijkaardige hoge rolweerstand wordt bereikt. Of zonder aanhanger in fijn los zand waar de banden diep in wegzakken.
Op een Amerikaans forum zegt men zelfs 16 % maar daar gaan ze uit van 1500 lbs ( 750 kg ) trekgewicht.
Iedereen die meent dat AI in zoekmachines revolutionair zijn....nou dat vind ik niet, wellicht worden ze tegengehouden door aansprakelijkheid als je om bepaalde exacte cijfers vraagt.
Is de helling steiler bij sommige privaat wegen of opritten buiten de openbare weg kun je een probleem krijgen dat de auto niet weg wil rijden met max 1500 kg aanhangwagen. En kennelijk ook als de ondergrond zo zacht is dat een gelijkaardige hoge rolweerstand wordt bereikt. Of zonder aanhanger in fijn los zand waar de banden diep in wegzakken.
Op een Amerikaans forum zegt men zelfs 16 % maar daar gaan ze uit van 1500 lbs ( 750 kg ) trekgewicht.
Iedereen die meent dat AI in zoekmachines revolutionair zijn....nou dat vind ik niet, wellicht worden ze tegengehouden door aansprakelijkheid als je om bepaalde exacte cijfers vraagt.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?
Door informatie die open AI opzoekt en uitrekent komt nu een heel andere oorzaak naar boven van weigerende e-motoren : oververhitting.
Die smurf in dat filmpje die vast komt te staan in fijn zand heeft bij nader inzien waarschijnlijk de e-motoren oververhit bij rondcrossen in het zand. Het is natuurlijk ook niet duidelijk in het filmpje hoe lang hij dat ( off screen ) gedaan heeft. Bij oververhitting krijg je te maken met een beveiliging, om heel andere reden dan dat de auto de last niet aankan. Deze beveiliging kan ook optreden bij langdurig steile hellingspercentages klimmen op hogere snelheden.
Om dat te voorkomen zegt de AI dat je beter met AWD lock aan kunt klimmen, omdat dan de achterste e-motor niet veel harder moet werken. Het schijnt vooral de achterste te zijn die oververhit door zware last of steil klimmen. En zowiezo in Charge mode, wat veel autojournalisten en YT reviewers ook niet snappen die mekkeren over de matige prestaties. In Charge mode ( of Sport ) is de 2019+ Outlander PHEV zomaar 3 seconden sneller naar de 100 km/u en doet daar 8,4 seconden over. In Normal is het 11,4 seconden, maar deze mode is natuurlijk om zuinig te rijden.
Als je de gepresenteerde cijfers ziet, lijkt de auto sterk genoeg en doet dat filmje waarin de Outlander "faalt" de auto echt tekort. Zonder aanhanger kan de Outlander zelfs 30-35 % helling aan.
The 2019 Mitsubishi Outlander PHEV has a maximum towing capacity of 1,500 kg (3,300 lbs), but towing on steep slopes significantly affects performance.
Maximum Slope for Takeoff While Towing 1,500 kg
The Outlander PHEV can typically handle a ~12-15% grade (7-8.5 degrees) from a standstill while towing 1,500 kg.
If the battery is fully charged, it may handle up to 20% (11.3 degrees) for a short distance.
Beyond this, the electric motors may struggle, and traction loss or overheating can occur.
🛠 Factors Affecting Takeoff on a Steep Slope
Battery Charge Level
A low battery reduces electric motor assistance, making takeoff harder.
Tip: Use Charge Mode before steep inclines to ensure enough battery support.
4WD Lock & Traction
Engaging 4WD Lock improves grip, but too much torque can cause wheel spin.
Tip: Apply steady throttle instead of flooring it to prevent loss of traction.
Surface Conditions
Paved roads → Can handle close to 20% slope.
Gravel/Dirt roads → Slipping may start at 12-15%.
Wet/Icy roads → Slipping can start at even 8-10%.
Tip: Reduce tire pressure slightly for better grip on dirt/gravel roads.
Use of Parking Brake for Hill Start
To avoid rollback, engage the parking brake before takeoff.
Slowly release it while applying throttle for a smoother start.
What Happens If You Exceed the Limit?
If the slope is too steep, the Outlander PHEV may:
Struggle to generate enough torque → Slow acceleration or stall risk.
Overheat the electric motors → Power reduction warning.
Slip or roll back → If traction is lost.
Die smurf in dat filmpje die vast komt te staan in fijn zand heeft bij nader inzien waarschijnlijk de e-motoren oververhit bij rondcrossen in het zand. Het is natuurlijk ook niet duidelijk in het filmpje hoe lang hij dat ( off screen ) gedaan heeft. Bij oververhitting krijg je te maken met een beveiliging, om heel andere reden dan dat de auto de last niet aankan. Deze beveiliging kan ook optreden bij langdurig steile hellingspercentages klimmen op hogere snelheden.
Om dat te voorkomen zegt de AI dat je beter met AWD lock aan kunt klimmen, omdat dan de achterste e-motor niet veel harder moet werken. Het schijnt vooral de achterste te zijn die oververhit door zware last of steil klimmen. En zowiezo in Charge mode, wat veel autojournalisten en YT reviewers ook niet snappen die mekkeren over de matige prestaties. In Charge mode ( of Sport ) is de 2019+ Outlander PHEV zomaar 3 seconden sneller naar de 100 km/u en doet daar 8,4 seconden over. In Normal is het 11,4 seconden, maar deze mode is natuurlijk om zuinig te rijden.
Als je de gepresenteerde cijfers ziet, lijkt de auto sterk genoeg en doet dat filmje waarin de Outlander "faalt" de auto echt tekort. Zonder aanhanger kan de Outlander zelfs 30-35 % helling aan.
The 2019 Mitsubishi Outlander PHEV has a maximum towing capacity of 1,500 kg (3,300 lbs), but towing on steep slopes significantly affects performance.
The Outlander PHEV can typically handle a ~12-15% grade (7-8.5 degrees) from a standstill while towing 1,500 kg.
If the battery is fully charged, it may handle up to 20% (11.3 degrees) for a short distance.
Beyond this, the electric motors may struggle, and traction loss or overheating can occur.
🛠 Factors Affecting Takeoff on a Steep Slope
Battery Charge Level
A low battery reduces electric motor assistance, making takeoff harder.
Tip: Use Charge Mode before steep inclines to ensure enough battery support.
4WD Lock & Traction
Engaging 4WD Lock improves grip, but too much torque can cause wheel spin.
Tip: Apply steady throttle instead of flooring it to prevent loss of traction.
Surface Conditions
Paved roads → Can handle close to 20% slope.
Gravel/Dirt roads → Slipping may start at 12-15%.
Wet/Icy roads → Slipping can start at even 8-10%.
Tip: Reduce tire pressure slightly for better grip on dirt/gravel roads.
Use of Parking Brake for Hill Start
To avoid rollback, engage the parking brake before takeoff.
Slowly release it while applying throttle for a smoother start.
If the slope is too steep, the Outlander PHEV may: