Garantie accu
-
- Forumlid
Re: Garantie accu
Gister had ik m'n reguliere onderhoudsbeurt. Bleek dat m'n AH waarde extreem gedaald is naar 26,3AH, alhoewel dit in augustus vorig jaar nog op 31,1AH stond! Dit met +-96k op de teller (auto uit 2013/11). Volgens mij best bizarre dit. De dealer gaf dit zonder klacht vanuit m'n kant al zelf aan en gaf aan dat ze 't nu kunnen 'kalibreren' of nog even kunnen wachten. Daarbij wist ie bijna zeker dat de batterij onder garantie vervangen wordt wanneer deze onder 26 AH blijft na het kalibreren. Hij gaf overigens ook aan dat het soms na kalibreren ook nu al kan dalen tot onder de 26. Mij lijkt het gezien alle discussies op 't forum beter om even te wachten, totdat het definitief onder de 26AH zit en dan pas kalibreren en dan nog even wachten tot het weer onder de 26AH komt. Aangezien ik nog 2jaar heb of 60kms wordt dit nauwelijks twijfel of ik ga een nieuwe batterij krijgen.
Maar blijft wel bizarre deze afname. We laden ongeveer 8 a 10x per week (thuis veelal met thuislader en op 't werk 16A via een laadpaal). En heel af en toe snelladen wanneer we langere ritten hebben. Van de zomer met caravan naar Zuid Frankrijk gereden. Buiten de caravan om reden we ongeveer 1 op 30. Inclusief vakantie is dat nu (1 op 25 geworden). De dealer had geen verklaring waardoor dit zo sterk kan dalen. Jullie wellicht? Wordt i.i.g. vervolgd.
Maar blijft wel bizarre deze afname. We laden ongeveer 8 a 10x per week (thuis veelal met thuislader en op 't werk 16A via een laadpaal). En heel af en toe snelladen wanneer we langere ritten hebben. Van de zomer met caravan naar Zuid Frankrijk gereden. Buiten de caravan om reden we ongeveer 1 op 30. Inclusief vakantie is dat nu (1 op 25 geworden). De dealer had geen verklaring waardoor dit zo sterk kan dalen. Jullie wellicht? Wordt i.i.g. vervolgd.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
-
- Forumlid
Klopt inderdaad, dit werd door mijn garage in eerste instantie ook opgevoerd. Echter hield mijn garage elke als ik over mijn bereik klaagde vol dat dit volledig normaal was. Dan ga je natuurlijk geen officiële klacht laten registeren. Pas toen ik hoorde over de 26 Ah ondergrens en dat ik blijkbaar bij 124000 km al op 24 Ah zat ging ik natuurlijk uit m’n plaat...RoelUtrecht schreef: ↑03 okt 2019, 11:15Dat is wel super dat het allemaal gelukt! Ook omdat de officiële procedure vanuit MNL is dat een klant officieel bij de dealer een klacht moet uiten over de actieradius en de dealer daarna in actie 'mag' komen.GeraldPHEV schreef: ↑01 okt 2019, 11:33Hallo allemaal,
Gisteren is de nieuwe batterij geplaatst! Ik kreeg nu (voor de eerste keer....) een test rapport mee. Daarop stond een accucapaciteit van 38.0 Ah.
Voor ik weg reed natuurlijk eerst de Watchdog aangesloten. Die gaf een capactiteit van 37,9 Ah aan. Met dat verschil kan ik nog leven.
Wel interessant (wellicht niet het juiste woord...), vandaag, de tweede dag dus en na de eerste volle laadbeurt, kreeg ik onderweg een melding van de Watchdog dat er een verandering in mijn capaciteit was waargenomen. Nu heb ik dus nog 37,8 Ah over.
Ik hoop niet dat het in dit tempo doorgaat! Heb ook maar meteen aan MMSN gevraagd wat de garantiebepaling voor de nieuwe batterij zijn. Kon de garage mij gisteren niet vertellen.
Iemand ervaring met het capaciteitsverloop van een nieuwe batterij?
-
- Forumlid
Lijkt me inderdaad een gelopen zaak, kwestie van tijd en dan moet die ook vervangen gaan worden.RoelUtrecht schreef: ↑03 okt 2019, 11:30Gister had ik m'n reguliere onderhoudsbeurt. Bleek dat m'n AH waarde extreem gedaald is naar 26,3AH, alhoewel dit in augustus vorig jaar nog op 31,1AH stond! Dit met +-96k op de teller (auto uit 2013/11). Volgens mij best bizarre dit. De dealer gaf dit zonder klacht vanuit m'n kant al zelf aan en gaf aan dat ze 't nu kunnen 'kalibreren' of nog even kunnen wachten. Daarbij wist ie bijna zeker dat de batterij onder garantie vervangen wordt wanneer deze onder 26 AH blijft na het kalibreren. Hij gaf overigens ook aan dat het soms na kalibreren ook nu al kan dalen tot onder de 26. Mij lijkt het gezien alle discussies op 't forum beter om even te wachten, totdat het definitief onder de 26AH zit en dan pas kalibreren en dan nog even wachten tot het weer onder de 26AH komt. Aangezien ik nog 2jaar heb of 60kms wordt dit nauwelijks twijfel of ik ga een nieuwe batterij krijgen.
De kalibratie levert je rond de 1 Ah op maar die is ook zo weer weg.
Wat betreft verbruik merk ik nu al dat, ook op langere stukken waarbij je toch met name met de benzinemotor rijdt, het verbruikt met een nieuwe accu aanzienlijk lager licht.
Ik denk te trouwens dat MMSN het nog druk gaat krijgen met alle reclamaties. Er vanuit gaande dat wel meer PHEV rijders zo ‘naïef’ zijn/waren als ik is dit pas het topje bande ijsberg. Mijn garage bijvoorbeeld had nog niet eerder onder garantie een batterij vervangen. Maar ja, als je mensen niet informeert dan krijg je ook geen of in ieder geval een stuk minder claims...
Ik blijf met toch afvragen in hoeverre dit nu een BMU probleem is of een accu probleem. Mitsubishi zal op eengegeven moment toch ook niet blij worden van al die accu’s die vervangen gaan worden.
-
- Forumlid
Zou je trouwens wel aanraden om een OBD2 Bluetooth adapter te kopen en je capaciteit met Watchdog te volgen. Weet je in ieder geval waar je aan toe bent.RoelUtrecht schreef: ↑03 okt 2019, 11:30Gister had ik m'n reguliere onderhoudsbeurt. Bleek dat m'n AH waarde extreem gedaald is naar 26,3AH, alhoewel dit in augustus vorig jaar nog op 31,1AH stond! Dit met +-96k op de teller (auto uit 2013/11). Volgens mij best bizarre dit. De dealer gaf dit zonder klacht vanuit m'n kant al zelf aan en gaf aan dat ze 't nu kunnen 'kalibreren' of nog even kunnen wachten. Daarbij wist ie bijna zeker dat de batterij onder garantie vervangen wordt wanneer deze onder 26 AH blijft na het kalibreren. Hij gaf overigens ook aan dat het soms na kalibreren ook nu al kan dalen tot onder de 26. Mij lijkt het gezien alle discussies op 't forum beter om even te wachten, totdat het definitief onder de 26AH zit en dan pas kalibreren en dan nog even wachten tot het weer onder de 26AH komt. Aangezien ik nog 2jaar heb of 60kms wordt dit nauwelijks twijfel of ik ga een nieuwe batterij krijgen.
-
- Forumlid
Heerlijk zo'n stukje extra bereik. Goed punt wat betreft zo'n dongle + watchdog. Kan ik na de nieuwe accu ook hopelijk in de gaten krijgen hoe ik dan m'n accu beter kan houden (ipv een daling van 5ah in 14 maanden).
-
- Forumlid
Als dat de oplossing zou zijn.... die van mij is minder dan een week al 0,5 Ah verloren.
-
- Forumlid
zo 0,5ah verliezen binnen een week is wel extreem zeg, dat op de nieuwe accu. Goed in de gaten houden hoeveel Ah die in hoeveel tijd verliest.
-
- Forumlid
Wellicht bekende info for diegenen die hun accucapaciteit al geruime tijd volgen maar toch...
na zo'n 3000 km zit mijn accu nu op 36,9 Ah. Bereik is nog steeds ok natuurlijk maar dat is toch wel een behoorlijke afname in zo'n korte tijd.
Garage heeft al aangeboden om bij de volgende beurt een DBCAM uit te voeren maar ik ben nog steeds vol twijfels wat nou de beste aanpak is om het maximale uit de batterij te halen.
Ik heb nog wel iets raars waar wellicht iemand hier nog iets meer over kan vertellen of een soortgelijke ervaring heeft;
Als ik thuis s'nachts oplaad (met de bijgeleverde oplader - 10A) dan zit ik s'ochtens op iets van 98% van de SOC waarde, vanochtend bijvoorbeeld op 36,5 Ah. Echter wanneer ik overdag op mijn werk oplaad (ook op stopcontact met 10A lader) dan komt de waarde altijd boven de SOC uit, gisteren bijvoorbeeld op 37,4 Ah. Dit is toch raar of mis ik iets...?
na zo'n 3000 km zit mijn accu nu op 36,9 Ah. Bereik is nog steeds ok natuurlijk maar dat is toch wel een behoorlijke afname in zo'n korte tijd.
Garage heeft al aangeboden om bij de volgende beurt een DBCAM uit te voeren maar ik ben nog steeds vol twijfels wat nou de beste aanpak is om het maximale uit de batterij te halen.
Ik heb nog wel iets raars waar wellicht iemand hier nog iets meer over kan vertellen of een soortgelijke ervaring heeft;
Als ik thuis s'nachts oplaad (met de bijgeleverde oplader - 10A) dan zit ik s'ochtens op iets van 98% van de SOC waarde, vanochtend bijvoorbeeld op 36,5 Ah. Echter wanneer ik overdag op mijn werk oplaad (ook op stopcontact met 10A lader) dan komt de waarde altijd boven de SOC uit, gisteren bijvoorbeeld op 37,4 Ah. Dit is toch raar of mis ik iets...?
- PHEV2014
- Forumlid
Je bedoelt SOH ipv SOC.
Soms zit SOC na laden onder SOH en soms erboven.
In theorie kan dat niet, in praktijk wel. Het zijn maar getallen.
Maximaal bereik op de accu is wat echt telt, de rest is gereken.
Soms zit SOC na laden onder SOH en soms erboven.
In theorie kan dat niet, in praktijk wel. Het zijn maar getallen.
Maximaal bereik op de accu is wat echt telt, de rest is gereken.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
-
- Forumlid
Heeft dit alles misschien met temperatuur te maken welk van grote invloed is op accu’s.
Overdag vs nacht. Zomer vs winter?
Overdag vs nacht. Zomer vs winter?
OUTLAND(CRUIS)ER
-
- Forumlid
ha GeraldPHEV,GeraldPHEV schreef: ↑01 okt 2019, 11:33Hallo allemaal,
Gisteren is de nieuwe batterij geplaatst! Ik kreeg nu (voor de eerste keer....) een test rapport mee. Daarop stond een accucapaciteit van 38.0 Ah.
Voor ik weg reed natuurlijk eerst de Watchdog aangesloten. Die gaf een capactiteit van 37,9 Ah aan. Met dat verschil kan ik nog leven.
Wel interessant (wellicht niet het juiste woord...), vandaag, de tweede dag dus en na de eerste volle laadbeurt, kreeg ik onderweg een melding van de Watchdog dat er een verandering in mijn capaciteit was waargenomen. Nu heb ik dus nog 37,8 Ah over.
Ik hoop niet dat het in dit tempo doorgaat! Heb ook maar meteen aan MMSN gevraagd wat de garantiebepaling voor de nieuwe batterij zijn. Kon de garage mij gisteren niet vertellen.
Iemand ervaring met het capaciteitsverloop van een nieuwe batterij?
en heb je uitsluitsel gekregen over de garantiebepaling van je nieuwe accu? Is dit ook weer 8jaar, dit omdat ik waarschijnlijk ook over een tijdje een nieuwe accu krijg. gr,
Roel
-
- Forumlid
Hallo Roel,
Via MMSN heb ik te horen gekregen dat de garantiebepaling bij de auto hoort (8 jaar en 160.000 km) en dus niet opnieuw gegeven wordt bij het vervangen van de accu. Dat is op zich niet verwonderlijk.
Mijn accu staat nu, na nog geen 5000 km, op 36,8 Ah SOH.
Bereik is volgens mij niet echt veranderd. Ik heb het idee dat de bovengrens minder wordt maar dat de ondergrens ook verschuift en dus de totale inzetbare capaciteit min of meer gelijkt blijft, vooralsnog in iedergeval...
Ik heb dit niet echt bij gehouden maar in het begin ging de ICE aan bij ongeveer 13/14 Ah en nu volgens mij bij rond de 11 Ah.
Heeft iemand anders hier nog ervaring mee?
Via MMSN heb ik te horen gekregen dat de garantiebepaling bij de auto hoort (8 jaar en 160.000 km) en dus niet opnieuw gegeven wordt bij het vervangen van de accu. Dat is op zich niet verwonderlijk.
Mijn accu staat nu, na nog geen 5000 km, op 36,8 Ah SOH.
Bereik is volgens mij niet echt veranderd. Ik heb het idee dat de bovengrens minder wordt maar dat de ondergrens ook verschuift en dus de totale inzetbare capaciteit min of meer gelijkt blijft, vooralsnog in iedergeval...
Ik heb dit niet echt bij gehouden maar in het begin ging de ICE aan bij ongeveer 13/14 Ah en nu volgens mij bij rond de 11 Ah.
Heeft iemand anders hier nog ervaring mee?
- RX-Men-8
- Forumlid
Ik merk dat ook met de koudere laatste dagen. Voorverwarmen aan de lader helpt ietsje, ook om te verhinderen dat de motor meteen aanslaat.
Net nog even kort iets opgehaald in de avond. Kon elektrisch heen, dozen ingeladen en bij het wegrijden toch “broem”. Dat kon ik uit zetten met de Eco knop. En ook weer aan. Ik vind het wel jammer de motor zo kort te laten koudlopen, dat vind ik eigenlijk mishandeling... Geen controle over, helaas.
Net nog even kort iets opgehaald in de avond. Kon elektrisch heen, dozen ingeladen en bij het wegrijden toch “broem”. Dat kon ik uit zetten met de Eco knop. En ook weer aan. Ik vind het wel jammer de motor zo kort te laten koudlopen, dat vind ik eigenlijk mishandeling... Geen controle over, helaas.
-
- Nieuw forumlid
Mijn auto heeft ook de test ondergaan. Is van eind 2013 en 100.000 op de teller. En heb hem 2 maand geleden gekocht. De auto moest voor de apk. Dacht laat ik het gelijk eens vragen of ze de test willen afnemen. Uitkomst 24,6 ah en na de upgrade 26,3 ah. Garage heeft uit zichzelf deze gegevens opgestuurd naar de importeur. Aangezien mijn auto nog onder de Bovaggarantie valt heb ik misschien nog een extra garantie dan alleen de Mitsubishi garantie. Garage houdt me op de hoogte.
Ik had trouwens zelf helemaal niet het idee dat de capaciteit zo laag was, was puur omdat ik nieuwsgierig was naar het resultaat. Ik rij ongeveer tussen de 30 a 35 kilometer elektrisch. Dus dat viel me niet echt tegen.
Ik had trouwens zelf helemaal niet het idee dat de capaciteit zo laag was, was puur omdat ik nieuwsgierig was naar het resultaat. Ik rij ongeveer tussen de 30 a 35 kilometer elektrisch. Dus dat viel me niet echt tegen.
-
- Forumlid
Ik heb ook nog lang tussen de 30-35 km gereden tot dat de accu dan echt inzakt en je op 20 km bereik zit.
Aan de bovag garantie zul je niet veel hebben wat betreft de accu omdat het zich hier, strikt gesproken, niet om een defect handelt.
Maar die heb je ook niet nodig omdat je momenteel slechts 100.000 km op de teller hebt. Je hebt dus nog 60.000 km of tot 2021 te gaan.
Lekker 2x per dag opladen zodat je zo snel mogelijk weer onder de 26 Ah zit.
Ik zou wel een dongle kopen en met watchdog zelf de batterij capaciteit vervolgen.
Aan de bovag garantie zul je niet veel hebben wat betreft de accu omdat het zich hier, strikt gesproken, niet om een defect handelt.
Maar die heb je ook niet nodig omdat je momenteel slechts 100.000 km op de teller hebt. Je hebt dus nog 60.000 km of tot 2021 te gaan.
Lekker 2x per dag opladen zodat je zo snel mogelijk weer onder de 26 Ah zit.
Ik zou wel een dongle kopen en met watchdog zelf de batterij capaciteit vervolgen.
- PHEV2014
- Forumlid
Je hebt dit dus te vroeg gedaan. DBCAM geeft ongeveer Ah+2. Als je dan boven de 26Ah komt, is voor Mitsubishi de accu OK.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
-
- Nieuw forumlid
Ik heb al een dongle gehaald en watchdog geinstalleerd. Ik ga het dus ook volgen.
En nee ik heb dit niet te vroeg gedaan, want ik heb de auto twee maanden geleden gekocht en wist helemaal niet hoeveel Ah de auto nog had. Dit weet ik dus nu. En heb al met de garage afgesproken dat hij binnenkort weer nagekeken wordt. Hier blijf ik natuurlijk allert op de komende tijd. Ik het rapport wat ik heb meegekregen staat zowel bij 24,7 als bij 26,3 ah dat er problemen zijn en het spul vervangen moet worden.
En nee ik heb dit niet te vroeg gedaan, want ik heb de auto twee maanden geleden gekocht en wist helemaal niet hoeveel Ah de auto nog had. Dit weet ik dus nu. En heb al met de garage afgesproken dat hij binnenkort weer nagekeken wordt. Hier blijf ik natuurlijk allert op de komende tijd. Ik het rapport wat ik heb meegekregen staat zowel bij 24,7 als bij 26,3 ah dat er problemen zijn en het spul vervangen moet worden.
- PHEV2014
- Forumlid
De magische grens is 26Ah.
Het kijken hoeveel Ah de accu nog heeft, kun je niet te vroeg doen. De DBCAM wel. Stel dat je accu vooraf 22Ah is en 24Ah erna, dan krijg je onder garantie een nieuwe accu.
Nu is je accu boven de 26Ah en moet je hem weer ruim onder de 24Ah zien te krijgen. Als je steeds te vroeg de DBCAM doet, kom je steeds weer boven de 26Ah uit. Lees: geen nieuwe accu.
Het kijken hoeveel Ah de accu nog heeft, kun je niet te vroeg doen. De DBCAM wel. Stel dat je accu vooraf 22Ah is en 24Ah erna, dan krijg je onder garantie een nieuwe accu.
Nu is je accu boven de 26Ah en moet je hem weer ruim onder de 24Ah zien te krijgen. Als je steeds te vroeg de DBCAM doet, kom je steeds weer boven de 26Ah uit. Lees: geen nieuwe accu.
-
- Nieuw forumlid
Nee ok duidelijk, snap wat je bedoeld.
Zal hem blijven volgen met watchdog en kijken of die ver genoeg onder de 24 Ah zakt.
There is a part where the check, adjustment or repair is necessary. Dit is de tekst die in beide rapporten staat ook die van 26,3.
Zal hem blijven volgen met watchdog en kijken of die ver genoeg onder de 24 Ah zakt.
There is a part where the check, adjustment or repair is necessary. Dit is de tekst die in beide rapporten staat ook die van 26,3.
-
- Forumlid
Bij mij zit de accu ook net boven 26ah. Ik dacht dat de procedure net iets anders is, namelijk :PHEV2014 schreef: ↑05 nov 2019, 16:51De magische grens is 26Ah.
- je dient een klacht in ivm bereik
- je dan een keer onder 26ah moet zitten, dus bijv 25,9
- dan wordt de upgrade (dbcam)uitgevoerd
- wanneer het na de upgrade boven de 26ah is t wachten totdat deze (relatief snel) weer onder de 26ah
- dan krijg je een nieuwe accu
Zijn hier andere beelden over??
-
- Forumlid
Ik weet niet of hier al een standard procedure voor beschreven is door MMSN. Ik heb de indruk dat men graag vermeld dat de batterij onder coulance vervangen wordt. Ze kunnen bij een ieder weer iets anders beslissen.
Zodra je onder de 26 Ah zit zou ik een klacht laten registeren bij je dealer en contact op nemen met MMSN.
Uiteindelijk bepaald MMSN wat er gebeurt en je zou aan hun kunnen vragen wat de procedure is als de capaciteit voor de tweede keer onder de 26Ah komt.
Een en ander hangt ook af van je km stand. Zit je ver onder de 160.000 km zou je kunnen overwegen om te wachten tot je zo rond de 23 Ah zit, zoals al vermeldt door PHEV2014. Zit je al wat dichter bij de 160.000 km zou ik zo snel mogelijk de DBCAM doen en dan weer lekker vaak opladen.
Ben iig benieuwd wat je van MMSN te horen zou krijgen als je hierna vraagt.
Zodra je onder de 26 Ah zit zou ik een klacht laten registeren bij je dealer en contact op nemen met MMSN.
Uiteindelijk bepaald MMSN wat er gebeurt en je zou aan hun kunnen vragen wat de procedure is als de capaciteit voor de tweede keer onder de 26Ah komt.
Een en ander hangt ook af van je km stand. Zit je ver onder de 160.000 km zou je kunnen overwegen om te wachten tot je zo rond de 23 Ah zit, zoals al vermeldt door PHEV2014. Zit je al wat dichter bij de 160.000 km zou ik zo snel mogelijk de DBCAM doen en dan weer lekker vaak opladen.
Ben iig benieuwd wat je van MMSN te horen zou krijgen als je hierna vraagt.
-
- Forumlid
Ze zijn heel streng op de 5 jaar en de 160.000 KM, maar altijd proberen!! 

-
- Forumlid
dank jullie voor de reacties! M'n dealer gaf wel aan dat wanneer het de 2e keer onder de 26Ah komt dit zeer waarschijnlijk vervangen zou worden (wel mondeling;). Hij was wel overtuigd en bracht het ook positief.
De garantie aldus huidige en vorige dealer ook voor 2013 auto's 8 jaar of 160.000 (wat het eerst komt) i.p.v. 5 jaar.
gr,
Roel
De garantie aldus huidige en vorige dealer ook voor 2013 auto's 8 jaar of 160.000 (wat het eerst komt) i.p.v. 5 jaar.
gr,
Roel