Schuifdak automatisch dicht?
Re: Schuifdak automatisch dicht?
Er bestaat een after-markt kastje hiervoor, een Raamsluit Comfort Module. (http://www.autogoederen.nl/Raamsluit-Co ... -Schuifdak) 24 euro... Ik ga er even achteraan of ze een inbouwinstructie vooraf willen delen, kijken hoe dat ding aangesloten moet worden (ik denk tussen knop dakraam en dakraam en op een vaste 12V, deze zitten alle 3 bij het dakraam..)
even slim zoeken.. hier de inbouwinstructie:
http://shop.gtronica.com/download/auto/ ... module.pdf
lijkt me niet moeilijk. deur-ramen kunnen altijd nog aangesloten worden..
Update: (10 minuten Googlen later..) http://www.alibaba.com/product-detail/F ... 59544.html zou helemaal handig zijn, ergens in de auto de juiste stekker vinden, deze module er tussen en 12V er op..)
Paul
even slim zoeken.. hier de inbouwinstructie:
http://shop.gtronica.com/download/auto/ ... module.pdf
lijkt me niet moeilijk. deur-ramen kunnen altijd nog aangesloten worden..
Update: (10 minuten Googlen later..) http://www.alibaba.com/product-detail/F ... 59544.html zou helemaal handig zijn, ergens in de auto de juiste stekker vinden, deze module er tussen en 12V er op..)
Paul
-
- Forumlid
Hm, zie ik wel zitten, welke uitvoering het ook wordt (DHZ, of een van deze twee ).
-
- Forumlid
Super!
Die bij alibaba kan ik niet het schuifdak vinden.
Die NL versie wel (vast hetzelfde).
Denk dat we zo steeds dichter bij de definitieve oplossing komen.
Houden elkaar hier op de hoogte.
Die bij alibaba kan ik niet het schuifdak vinden.
Die NL versie wel (vast hetzelfde).
Denk dat we zo steeds dichter bij de definitieve oplossing komen.
Houden elkaar hier op de hoogte.
OUTLAND(CRUIS)ER
-
- Forumlid
Positieve berichten! Is er ruimte voor zo'n kastje?
-
- Forumlid
ja klinkt goed, waar zou dat kastje moeten komen en ongeveer kosten?
- pheventje
- Forumlid
Op ebay vind je zelfs een OBD stekker waarmee dit (bij sommige auto's) mogelijk is. Ik dacht dat de canbus aansluitingen bij alle auto's hetzelfde waren, hier worden helaas specifieke autotypes genoemd. Iemand een idee of zoiets voor ons kan werken? Zou errug makkelijk zijn.
http://www.ebay.com/itm/Useful-Car-Auto ... 566793ba9e
http://www.ebay.com/itm/Useful-Car-Auto ... 566793ba9e
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen
-
- Forumlid
OBD heeft een algemeen stuk (wat voor alle auto's hetzelfde is) maar meestal is de hele CAN-bus van de auto op de OBD poort aangesloten. Dit maakt het mogelijk voor fabrikanten om veel extra dingen via de OBD poort te doen. Hier is dan echter wel software van de fabrikant voor nodig. De desbetreffende module op ebay luistert waarschijnlijk op de CAN naar het "remote open/close" bericht en stuurt dan naar de controlunits van de ramen het commando om deze te openen of te sluiten. Als de aansturing van het dakraam over de CAN bus loopt in de Outlander is het ook zeker mogelijk zoiets te maken voor degenen met een dakraam, als de aansturing rechtstreeks naar de motor loopt valt er via do OBD poort weinig te doen. Als de motor/aansturing van het dakraam op de contact 12v zit is het onwaarschijnlijk dat na het uitzetten van de auto nog iets gedaan kan worden. Ik heb een OBD module en kan dit misschien testen, maar heb helaas (nog) geen PHEV en de mijne gaat ook geen dakraam hebben.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal
- pheventje
- Forumlid
http://www.aliexpress.com/item/Car-auto ... 84564.html
Deze is specifiek voor onze Outlander, jawel! Staat alleen weer nergens of het dak ook bediend wordt, zelfs niet of het voor alle vier de ramen geldt, maar aan de hoeveelheid kabels te zien, mag ik dat toch wel hopen.
Deze is specifiek voor onze Outlander, jawel! Staat alleen weer nergens of het dak ook bediend wordt, zelfs niet of het voor alle vier de ramen geldt, maar aan de hoeveelheid kabels te zien, mag ik dat toch wel hopen.
-
- Forumlid
Berichtje gestuurd met vraag of deze ook het schuifdak bedient. Antwoord terug: no.
Dus helaas
Dus helaas
OUTLAND(CRUIS)ER
- pheventje
- Forumlid
Ook datzelfde korte antwoord gekregen 

-
- Forumlid
Idee van mijn schakelingetje: bij het wegvallen van een spanning wordt een puls gegenereerd van ong. 0,5 s, waarmee een relais gestuurd wordt. Dit relais kan dan parallel aan de normale schakelaar gezet worden waarmee het schuifdak gesloten wordt. Voorwaarde is dan wel dat het schuifdak continue een spanning krijgt.
Schakeling is in huis getest en werkt. Iedere keer als de spanning weg valt, hoor ik netjes het relais klikken.
Inbouwen in de auto:
Het schuifdak blijkt 2 aansluitingen met +12V te hebben. De "gewone" via de zekering (nr. 9) voor het schuifdak blijkt al continue spanning te voeren. De andere niet (via zekering nr. 15), maar die heb ik nu aangesloten op de continue spanning van de binnenverlichting. Verder alles aangesloten in de auto zoals het zou moeten. Helaas gebeurt er niets anders dan normaal. Als het contact aan staat, werkt het, anders niet. Ondanks het klikkende relais...
Dus nog even verder gekeken. Aansluiting pin 7 komt van een "LIN DRIVE CIRCUIT" af en die had ik voor het gemak genegeerd. Maar blijkbaar komt daar dus ook nog een seintje vandaan die de CPU van het schuifdak vertelt of hij wel of niet mag werken...Toch een soort CANBUS aansluiting? Maar even een scoopje aangesloten en naar de signalen gekeken, blijkt een pulstrein tussen 0 en 8 V te zijn. De onderste is genomen met contact aan, de bovenste met contact uit, op de connector van het schuifdak die op dat moment niet aangesloten was op het schuifdak.
Tja, en nu? Iemand een idee hoe we dit signaal kunnen foppen? Kan natuurlijk nog eens proberen om er een continue 8V (of 0V) op te zetten, maar ben bang dat het zo simpel niet zal zijn? Iemand met ervaring hier? Plaatje met signalen zet ik in een volgend bericht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Forumlid
Hier dus nog de gemeten spanningen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Forumlid
Net nog even geprobeerd: Als ik mijn schakeling aansluit in de auto, het contact aanzet, het schuifdak open en ik simuleer dan dat de spanning wegvalt (wat normaal dus gebeurd bij het uitzetten van het contact), dan gaat het schuifdak netjes dicht. Mijn schakeling werkt op zich dus wel.
Daarmee dus wel de bevestiging gekregen dat het signaal zoals hierboven getoond inderdaad de boosdoener is. De vraag is dus waar dat signaal vandaan komt en hoe we dat kunnen simuleren/foppen/omzeilen. In het schema staat dat het komt van LIN DRIVE CIRCUIT... Iemand een idee wat dat is of hoe we aan meer info kunnen komen?
Daarmee dus wel de bevestiging gekregen dat het signaal zoals hierboven getoond inderdaad de boosdoener is. De vraag is dus waar dat signaal vandaan komt en hoe we dat kunnen simuleren/foppen/omzeilen. In het schema staat dat het komt van LIN DRIVE CIRCUIT... Iemand een idee wat dat is of hoe we aan meer info kunnen komen?
-
- Forumlid
misschien met een 2e relais onderbreken?
Dus aangetrokken als het nodig is, en even lossen als het signaal weg moet zijn?
Ik denk maar even hard op na
Dus aangetrokken als het nodig is, en even lossen als het signaal weg moet zijn?
Ik denk maar even hard op na

Instyle, Amethyst Black, wit leer, aftermarket velgen en winterbanden, afneembare trekhaak To do: sensoren of camera voor.
-
- Forumlid
Hoi Mitsu,
Ik heb even gegoogeld op lin bus en vond het volgende:
http://electronicsandbooks.com/eab1/man ... %20[6].pdf (waarom werkt dit niet?)
Dus inderdaad een seriële communicatie tussen diverse comfort systemen. Maar dan met één draad ipv twee zoals bij canbus. Die zal een seintje geven of het dak wel of niet dicht mag gaan. Dan vraag je je af of het met een bepaald signaal ook mogelijk zou kunnen zijn om via deze lin bus het dak te bedienen. (Iemand al bij de dealer gevraagd of het in te stellen is?)
Ik ben wel eens aan het lezen geweest over canbus signalen in auto's. Moet je eens googelen op "hack canbus". Dan vind je allerlei sites waarin beschreven staat hoe je canbus signalen kunt opvangen en nabootsen. Bere interessant maar wel voor gevorderden.
Ik heb even gegoogeld op lin bus en vond het volgende:
http://electronicsandbooks.com/eab1/man ... %20[6].pdf (waarom werkt dit niet?)
Dus inderdaad een seriële communicatie tussen diverse comfort systemen. Maar dan met één draad ipv twee zoals bij canbus. Die zal een seintje geven of het dak wel of niet dicht mag gaan. Dan vraag je je af of het met een bepaald signaal ook mogelijk zou kunnen zijn om via deze lin bus het dak te bedienen. (Iemand al bij de dealer gevraagd of het in te stellen is?)
Ik ben wel eens aan het lezen geweest over canbus signalen in auto's. Moet je eens googelen op "hack canbus". Dan vind je allerlei sites waarin beschreven staat hoe je canbus signalen kunt opvangen en nabootsen. Bere interessant maar wel voor gevorderden.
-
- Forumlid
Klinkt interessant! Ik ga me eens verdiepen inlinbus.Thx!
-
- Forumlid
Beetje verdiept in Lin Bus. Is blijkbaar een goedkopere versie van Canbus en wordt gebruikt voor onderdelen die niet voor de veiligheid van belang zijn. Dit is omdat er bij dit systeem 1 Master is en max 16 Slaves. Communicatie begint altijd bij de Master, die het adres van de Slave in de header van het bericht zet. De Slave met dat adres herkent dat dan en kan een antwoord op de bus zetten. Tot zover de theorie.
Maar wat ik eigenlijk helemaal niet begrijp: waarom zou een autofabrikant een schuifdak aan zo'n Lin Bus systeem willen toevoegen? Immers, tijdens normale bediening via de schakelaars gebeurt dat direct bij de Slave en die kan niet zelfstandig een verzoek op de bus zetten of hij bijv. open mag. Dat gebeurt blijkbaar zelfstandig, zonder tussenkomst van de Master. Verder kan ik me geen situatie voorstellen waarin de Master wel zelfstandig het schuifdak zou willen bedienen? En ten slotte, als de Master alleen zou bepalen dat het schuifdak bediend kan worden als het contact van de auto aan staat, lijkt dat ook dubbelop aangezien de cpu van het schuifdak (de slave) al zijn spanning verliest en daardoor dus al niet meer te bedienen is?
Mis ik iets, of kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Alle suggesties zijn weer van harte welkom!
Ik heb al eerder gemeten dat het Lin Bus signaal alleen verandert als het contact uit gezet wordt, maar het signaal blijft dus wel aanwezig. Ik heb gelezen dat het systeem in een Slaap-modus gaat. Blijkbaar wordt dat bij de Master gestuurd door een wegvallende spanning? Dan zou het misschien nog een optie zijn om dat trigger signaal enkele secondes uit te stellen. Maar waar is de Master te vinden cq welke pin van welke connector moeten we daarvoor hebben? Iemand?
Maar wat ik eigenlijk helemaal niet begrijp: waarom zou een autofabrikant een schuifdak aan zo'n Lin Bus systeem willen toevoegen? Immers, tijdens normale bediening via de schakelaars gebeurt dat direct bij de Slave en die kan niet zelfstandig een verzoek op de bus zetten of hij bijv. open mag. Dat gebeurt blijkbaar zelfstandig, zonder tussenkomst van de Master. Verder kan ik me geen situatie voorstellen waarin de Master wel zelfstandig het schuifdak zou willen bedienen? En ten slotte, als de Master alleen zou bepalen dat het schuifdak bediend kan worden als het contact van de auto aan staat, lijkt dat ook dubbelop aangezien de cpu van het schuifdak (de slave) al zijn spanning verliest en daardoor dus al niet meer te bedienen is?
Mis ik iets, of kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Alle suggesties zijn weer van harte welkom!
Ik heb al eerder gemeten dat het Lin Bus signaal alleen verandert als het contact uit gezet wordt, maar het signaal blijft dus wel aanwezig. Ik heb gelezen dat het systeem in een Slaap-modus gaat. Blijkbaar wordt dat bij de Master gestuurd door een wegvallende spanning? Dan zou het misschien nog een optie zijn om dat trigger signaal enkele secondes uit te stellen. Maar waar is de Master te vinden cq welke pin van welke connector moeten we daarvoor hebben? Iemand?
-
- Forumlid
Ik heb wat gevonden: er is een Russisch forum, waar ook de servicemanuals op staan, en daar staat dat je het type sunroof kunt aan passen. http://mmc-autoelectric.org.ua/outlande ... 8-sun-roof
even vertalen natuurlijk, dan staat er dit:
even vertalen natuurlijk, dan staat er dit:
Nu nog zoeken naar een snoertje en software om in de Mitsubishi etacs instellingen te kunnen veranderen.Getest op Outlander 3 (2013 MY) en werkt goed. Na verandering van S2 naar S1 kun je schuifdak gesloten met afstandsbediening. In combinatie met de Power-Window Type P1 kunt u ook open / dicht zonnedak na ontsteking via-schakelaar uit is.
-
- Forumlid
ook weer interessant. Voor mij zou het genoeg zijn om het systeem te laten denken dat ik geen schuifdak heb. Dan is de communicatie niet meer nodig (ik hoop dat de slave het niet vereist tenminste).
Net even gezocht op de ETACS settings en kwam deze link tegen:
http://www.mmc-autoelectric.org.ua/down ... 18e_14.pdf
Nog niet bekeken maar lijkt interessant.
Net even gezocht op de ETACS settings en kwam deze link tegen:
http://www.mmc-autoelectric.org.ua/down ... 18e_14.pdf
Nog niet bekeken maar lijkt interessant.
-
- Forumlid
Zijn die ETACS instellingen misschien zichtbaar te maken met het OBD tooltje?
Heb het zelf niet, dus kan het niet proberen..
Iemand?
Heb het zelf niet, dus kan het niet proberen..
Iemand?
- Anko
- Forumlid
Niet met het tooltje dat ik heb. En die is tamelijk gangbaar.
-
- Forumlid
ok, bedankt voor de reactie!
Ik zag iets staan over een tool dat voor Peugeot / Citroen geschikt is, maar blijkbaar ook voor de Outlander gebruikt kan worden. Dat is een OBD tool, waarmee je blijkbaar bepaalde instellingen ( in ieder geval die van het schuifdak) kunt instellen.
Zie bijvoorbeeld http://www.evolutionm.net/forums/evo-x- ... ation.html
Nu nog iemand vinden die dit tooltje heeft...????
Anders ga ik hem misschien wel bestellen, kost geloof ik iets van 80 euro om hem thuis te krijgen.
Ik zag iets staan over een tool dat voor Peugeot / Citroen geschikt is, maar blijkbaar ook voor de Outlander gebruikt kan worden. Dat is een OBD tool, waarmee je blijkbaar bepaalde instellingen ( in ieder geval die van het schuifdak) kunt instellen.
Zie bijvoorbeeld http://www.evolutionm.net/forums/evo-x- ... ation.html
Nu nog iemand vinden die dit tooltje heeft...????
Anders ga ik hem misschien wel bestellen, kost geloof ik iets van 80 euro om hem thuis te krijgen.
Kan je blijkbaar ook autolock voor deuren instellen. Iemand idee of dit werkt? Wil hem best bestellen en dan voor de helft doorleveren aan iemand hier.
als dit app werkt wil ik er ook een
Iemand dit dit weet ???
John
Iemand dit dit weet ???
John
-
- Forumlid
tja, ik zie hem op diverse Mitsubishi forums genoemd worden voor de Outlander XL, maar weet niet zeker of die dus ook voor onze PHEV geschikt is...