PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Jan_nl
Forumlid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jun 2017, 20:56

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Jan_nl » 23 okt 2017, 11:47

Tsja, ik rijd zo'n 2de hands PHEV. Nog geen battery report gezien (wist dat ook niet).
Echter met 80 a 90% autoweg (100 a 110km/u op de CC) haal ik zo'n 30 km op 1 lading.

Als ik hier zo lees, is dat niet echt slecht na 3 jaar en 135000km op de teller.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 06 nov 2017, 10:24

Anko schreef:
11 jul 2017, 11:14
120K - 28.2 Ah :shock:
Inmiddels was mijn Ah getal al weer terug gelopen naar 27.3. Refresh procedure is nog eens herhaald. Kwam daarmee weer op 29.0. Wordt ik nog steeds niet blij van, maar goed, in ieder geval een klein beetje er bij. Twee weken later weer 0.5 er af. En dit weekend 'ineens' weer 0.6. Zit dus alweer op 27.9. Benieuwd waar dit eindigt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door PHEV2014 » 06 nov 2017, 15:55

Anko schreef:Benieuwd waar dit eindigt.
Bij nul....
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 06 nov 2017, 19:43

Einstein :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

mariomaf
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door mariomaf » 06 nov 2017, 21:40

Ik begin ook steeds vaker te krijgen dat mijn auto na een werkdag niet meer helemaal is opgeladen. Dat nadat mijn battery is gerepareerd en helemaal is gereset. Accu's blijven in die zin gewoon onbetrouwbaar helaas en onvoorspelbaar.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door PHEV2014 » 07 nov 2017, 00:41

Kun je dat nader uitleggen? Een werkdag van 8-9 uur en de standaard lader. Van "helemaal leeg" naar vol? En dat lukt niet?

Ik nader de 100K en nog steeds is mijn accu van leeg naar vol in 3:15 uur (16A). Ik zal eens kijken wat de Ah-meter aangeeft.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 07 nov 2017, 06:11

Ja, ik snapte dat ook niet. Sterker nog, mijn accu is nu sneller vol dan voorheen (al is vol nu minder vol dan vroeger).

Bedoelde je dat je SOC meter op het dashboard niet alle streepjes laat zien wanneer het laden 'klaar' is? Bij mij gaat hij nog steeds tot 100% of zelfs daar overheen, ondanks de teruggelopen Ahs.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

mariomaf
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door mariomaf » 08 nov 2017, 17:45

Klopt inderdaad! Hij loopt soms niet meer helemaal vol, dan blijft hij op het dashboard hangen op 80% of zo. Dat had ik ook voor de reparatie, is een tijd weggeweest, maar komt nu weer vaker terug.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 08 nov 2017, 20:23

Apart. Heel incidenteel wel eens gezien (2 x in 4 jaar of zo), maar altijd toegedicht aan de paal.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

snowice
Forumlid
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door snowice » 13 nov 2017, 12:49

Je zou gebruik kunnen maken van een OBD2 adapter met app voor het monitoren van de accu capaciteit en analyse van het systeem.

Wellicht dat er mensen met ervaring zijn hiermee?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 13 nov 2017, 21:50

Er zijn (los van de spullenboel die ik zelf in elkaar heb gedraaid) bij mijn weten twee apps voor de PHEV (EvBatMon uit Australie en PHEV Watchdog uit Portugal). M.i. zullen noch de apps noch mijn eigen spulletje je gaan vertellen waarom het laden op 80% is gestopt.

Wil niet zeggen dat het niet heel leuk spul is om mee te spelen .... ;-)

Je zou een iCarsoft i900 scanner kunnen proberen. Die kan foutmeldingen uit alle ECUs uitlezen. Maar die kost iets van 100 euro.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 25 nov 2017, 16:32

Weet niet of deze hier al eens gepost was?

Afbeelding

Ik snap het verhaal wel (denk ik). Maar wat ik niet snap is hoe het kan dat ik beide keren de 'winst' na een week of 4 - 6 al weer helemaal kwijt was. Wat is dan correct? De geprogrammeerde trend lijn of de bijgestelde trend lijn? Schiet mij maar lek.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

mariomaf
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door mariomaf » 28 nov 2017, 07:38

Dat is volgens mij wat ik probeerde uit te leggen (maar zelf ook niet helemaal begrijp, het blijft schimmig). De normale waardes die ze meten in een kleine beurt dat is dus meer een meting op basis van parameters en verwachtingen (in formule). Welke parameters, geen idee. Om het echt te meten moeten ze de hele accu dus ontladen en opladen (en kennelijk heeft dan een ander effect dan als wij dit thuis doen).

Het blijft natuurlijk vreemd dat we er dan uiteindelijk alsnog "last" van hebben ondanks dat de accu in realiteit nog niet zo is verzwakt. Wat er dus mogelijk gebeurd is dat de trend lijn (theoretische max) wordt aangehouden als maximale doplaadcapaciteit totdat deze door een dealer gereset is of zo?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 29 nov 2017, 08:47

'k Heb eens gedurende een uur de voltages van alle 80 cellen opgehaald en gelogged (628 cycli, dus ongeveer 1 per 6 seconden) en in een grafiek gezet. Niet omdat het moet, maar omdat het kan ....

Afbeelding

Bijna niet te zien, maar dit zijn echt 80 verschillende lijnen over elkaar. Hoogste waarde: 4.071, laagste waarde 3.633.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 29 nov 2017, 09:04

Gemiddelde voltages per cel:
Afbeelding
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 29 nov 2017, 11:21

Weer interessante materie!
Dat service-bulletin heb ik hier op het forum nooit gezien.

Die van mij krijg 15 december weer zijn jaar-beurt.
Ben benieuwd wat dan de accu capaciteit is.

Dit kwam ik tegen via een ander draadjes.
http://pushevs.com/2015/11/04/gs-yuasas ... vs-lev50n/

Ik ben benieuwd wat er in onze PHEV zit, ik neem aan / hoop de verbeterde versie.
5.500 cycli en dan nog 80 % capaciteit, das niet gek.
Vraag is wat één cyclus is natuurlijk :?:
Maar zou het gewoon 'volledig' laden zijn, op 230 volt, als hij 'leeg' is, dan doe ik daar nu meer dan 20 jaar over om dat aantal te bereiken. :D

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 29 nov 2017, 11:23

@Anko,
Die spanningsverschillen ontstaan door het rijden (optrekken) en remmen (regenereren)?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 29 nov 2017, 12:24

JanPHEV schreef:
29 nov 2017, 11:23
@Anko,
Die spanningsverschillen ontstaan door het rijden (optrekken) en remmen (regenereren)?
Daar ga ik zomaar vanuit. Plus dat ik op enig moment de motor 'er bij getrokken heb'.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 29 nov 2017, 17:06

OK, thanks.
Wel en dalende spanningstrend over dat uur, wat logisch is natuurlijk als je de acculading verbruikt.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 29 nov 2017, 23:21

Nog eentje, voor het slapen gaan. Tijdens het laden zien we soms pauzes: er wordt dan gedurende een kwartier of zo maar 100 - 110 watt opgenomen en er lijkt niet veel te gebeuren. Zojuist heb ik kunnen constateren dat de battery in/out current op dat moment 0.000 kW is. Kijken we naar individuele cellen, dan zien we dit:

Afbeelding

PS: De x-as is helaas niet helemaal liniair.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 30 nov 2017, 13:29

Ik kan me voorstellen dat dit zo geprogrammeerd is om de cellen even "te laten rusten" tijdens het laden.
Het zijn tenslotte chemische processen in de accu-cellen die misschien gebaat zijn bij even tijd om "te settelen" :?:
Of misschien heeft het te maken met de temperatuur van de accu-cellen tijden het laden, om ze even wat af te laten koelen :?:

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 05 dec 2017, 19:32

Vandaag naar nieuw dieptepunt: 26.8 Ah bij 136.000 km :twisted:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

mariomaf
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door mariomaf » 05 dec 2017, 20:04

Voor wat het waard is, maar ik rij alleen stadsverkeer en file (en als het lukt 100km/u). Toen de auto nieuw was kon ik nog 50+km rijden (althans dat gaf de computer aan), tegenwoordig zie ik hem nooit meer over de 30km+ gaan. Zouden ze ook de schatting bijgesteld hebben tijdens een servicebeurt misschien?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 05 dec 2017, 20:59

Wat versta je onder "tegenwoordig"? Het is natuurlijk nogal seizoensafhankelijk en we zitten niet in de beste tijd van het jaar.

Heb je enig idee hoeveel stroom je uit je laadpaal haalt, bij een volledige oplaadbeurt? Ik kwam vanavond niet verder dan 7.25 kWh (gemeten in de meterkast, dus inclusief alle laadverliezen). En dat was helemaal leeg (25.5% SOC) tot helemaal vol.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 138
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Reinier L » 06 dec 2017, 11:04

Misschien moeten we beginnen met de:

MITSUBISHI ACCU CLAIM.

In de trend van VW.
OUTLAND(CRUIS)ER

Plaats reactie