PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
JanPHEV
Forumlid

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 04 nov 2016, 16:44

Dat is dus een capaciteits teruggang van 12,8 % (in 3 jaar ?) :shock:
Ik vraag me dan af of dat binnen de acceptabele normen van MMS valt :?:

Naut
Forumlid

Bericht door Naut » 07 nov 2016, 11:05

Op 28-10-2016 de 60000 km beurt laten doen. Battery current capacity was 32,5 Ah.
Op 17-03-2016 bij de 40000 km beurt was dit 33,5 Ah.

Ik ben wel benieuwd wat de ondergrens is wanneer de accu " gerefreshed wordt". Weet iemand dat?
Zwarte Nautlander. instyle, zwart interieur, ecotap, trekhaak, winterbanden 18" velgen, dakdragerset, Galaxy S6

Naut
Forumlid

Bericht door Naut » 09 nov 2016, 09:02

Ik ben wel benieuwd wat de ondergrens is wanneer de accu " gerefreshed wordt". Weet iemand dat?

Anko (of iemand anders :D ) weet jij dat? Of heb jij dat zelf geregeld dat dat bij jou accu moest gebeuren? Ik ben zeer benieuwd. Mijn accu is momenteel 32,5. Graag reactie van iemand??!! :mrgreen:
Zwarte Nautlander. instyle, zwart interieur, ecotap, trekhaak, winterbanden 18" velgen, dakdragerset, Galaxy S6

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 09 nov 2016, 09:13

Weet niet of er een ondergrens is waarbij de dealer zelf in actie komt. Ik heb het indertijd zelf aangegeven. Weet niet zeker of de dealer toen al van de procedure af wist, of dat ze dat toen nog snel uitgezocht hebben. Ik was wel de eerste die ze 'gedaan hebben'. Maar het effect was bij mij te verwaarlozen en heel tijdelijk.

Ben inmiddels weer terug gezakt naar iets van 31.3 of 31.4. Vreemd genoeg merk ik nog steeds weinig van afgenomen bereik. Gisteren bij -2 nog steeds > 40 km kunnen rijden op stroom. Wel met de kachel uit, dat wel :shock:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

JanPHEV
Forumlid

Bericht door JanPHEV » 09 nov 2016, 11:06

Off topic aan:
Ik maak hier uit op dat jij een "coole" gast bent.... :lol: ;)

Ik wil ook zuinig doen, maar bij 2°C gaat bij mij de voorverwarming aan, in het begin eventueel even de stoel verwarming op standje 1 en probeer ik elektrisch te blijven verwarmen zonder dat de motor aan gaat.
Dit doe ik zeker als ik een ritje heb dat binnen het elektrische bereik valt.
Moet ik verder, dan mag de motor best even aan om warmte te genereren, want het gaat dan toch benzine kosten gezien de afstand. :|
Ik ga dus niet (echt) in de kou zitten.
Off topic uit!
Laatst gewijzigd door JanPHEV op 10 nov 2016, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 09 nov 2016, 13:20

Haha. Ik ga wel in je gedachtengang mee (dat tweede deel dan ;-)), maar mijn probleem is dat mijn ritje zonder kachel nét binnen elektrisch bereik valt en met kachel er nét buiten :mrgreen: Ik kan eigenlijk niet wachten tot het nog kouder wordt, want dan krijg ik het warmer :lol:

Voorverwarmen doe ik overigens ook wel. Maar ik geef de batterij nog even tijd om bij te trekken. Ben je veel warmte weer kwijt, maar hoef je iig niet te krabben.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 19 dec 2016, 13:39

Begin juni stond ik op 32.5. Toen is mijn batterij ‘opgeschud’, waarna ik op 33.4 uit kwam. Ogenschijnlijk een lichte verbetering dus.

Op 11 juli (3500 km verder) stond ik al weer op 32.8 Ah.
Op 26 september kwam ik op 31.5 Ah.
Begin november kwam ik niet verder dan 31.3.
En nu, 19 december, zit ik op 30.6.

Na het eerste verlies in het eerste jaar gaf Mitsubishi aan dat het verval af zou vlakken. Nu ben ik in een half jaar tijd 1.9 Ah kwijt geraakt (2.8 zelfs, als ik het vergelijk met de stand na de refresh).

Overigens kwam ik (0-meting) van 38.4. Ben dus (kijkend naar de Ah waarde) iets meer dan 20% kwijt geraakt in 37 maanden.

Bereik lijkt toch ook wel wat minder te worden: ik kom, ondanks het relatief zachte weer, niet verder dan een km of 35, bij gelijke rijstijl. Nu heb ik de winterbanden er onder liggen en dat helpt natuurlijk niet, maar ik weet dat ik vorig jaar december nog een paar keer > 40 km heb gehaald. En dat was toen ook op winterbanden.

Toch maar weer eens vragen aan de dealer wat nu acceptabel is.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

JanPHEV
Forumlid

Bericht door JanPHEV » 19 dec 2016, 15:10

Die van mij staat vandaag voor een beurt bij de dealer, exact 3 jaar oud (was toen mijn verjaardags cadeautje :lol: ) en 40.000 km.
Ik ben ook erg benieuwd wat ze vandaag zullen meten.

Ik kom nu praktisch, gemiddeld genomen, ook niet meer aan de 40 km bereik.
Zeker niet bij temperaturen onder de 10 graden.
Ik vraag me ook af waar de grens ligt voor MM.

En ik krijg vandaag ook een nieuw stoel-frame onder (de laatste dag) garantie.
Die begon de laatste tijd toch wel wat wiebeliger te worden.
Het is me trouwens niet duidelijk of ze dit probleem, d.m.v. modificaties, ook ooit echt opgelost hebben?
Maar als deze het ook weer 3 jaar goed blijft doen zie ik tegen die tijd wel weer ;)

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 19 dec 2016, 15:44

JanPHEV schreef:Het is me trouwens niet duidelijk of ze dit probleem, d.m.v. modificaties, ook ooit echt opgelost hebben?
Maar als deze het ook weer 3 jaar goed blijft doen zie ik tegen die tijd wel weer ;)
Die van mij begint ook steeds weer meer te wiebelen. Dit wordt dus jouw derde?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

JanPHEV
Forumlid

Bericht door JanPHEV » 21 dec 2016, 09:23

We raken wel wat off-topic, maar vooruit....

Nee, het werd mijn eerste stoel frame vervanging.
Maar dat is helaas niet gebeurd :(

Het komt er op neer dat ze eerst gewoon het frame vervingen door hetzelfde / bestaande frame, maar blijkbaar is er nu een gemodificeerd frame beschikbaar, maar dat staat in back-order tot midden januari....
Dat hadden ze me vooraf toch wel moeten kunnen vertellen, maar ik kreeg dit te horen toen ik hem maandag om 17 uur op kwam halen, nadat hij dus vanaf 8 uur daar geweest was :x

Dus alleen een beurt gehad en in janauri weer een dag terug om het frame alsnog te laten vervangen.....
Maar dan wordt het dus waarschijnlijk echt een duurzame oplossing.

Terug on topic:

Op 19 december 2014, 1 jaar oud bij ± 9.000 km, accu 34,8 Ah.
Op 5 oktober 2015, bij ± 30.000 km stand, een 40.000 km beurt gehad, accu 34,5 Ah.
Toen leek het een afvlakking / stabilisering van de capaciteitsafname.
Maar nu, bij 40.000 km is mijn accu naar 33,5 Ah gezakt, dat is wel weer een fikse teruggang in ruim een jaar tijd :shock: .

Edit:
Ik dacht dus onthouden te hebben dat het 33,5 Ah was, maar het blijkt dus zelfs maar 33,2 Ah te zijn :cry:
Dat is dus geen afvlakking maar weer een fikse drop.
Die 1,3 Ah in een goed jaar tijd is toch weer -3,8 % t.o.v. de vorig stand.
Laatst gewijzigd door JanPHEV op 23 dec 2016, 15:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Savan
Forumlid

Bericht door Savan » 23 dec 2016, 00:41

Waar kan je de nulmeting terugvinden? In het mapje van de auto?

De mijne is nog geen 2 maanden oud en kan er amper 20km elektrisch mee rijden, zonder kachel en zonder airco.

Ok het is winter, maar toch..

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 23 dec 2016, 06:06

Ik heb hem opgevraagd bij de dealer, zat er niet standaard bij.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

Savan
Forumlid

Bericht door Savan » 23 dec 2016, 08:11

Dan gaan we dat maar doen :)

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 23 dec 2016, 09:59

Laat je nog horen hoeveel het was? 20 km is wel heel erg weinig. Vanmorgen, na voorverwarmen en op winterbanden, had ik ongeveer 33 km.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 23 dec 2016, 17:53

Savan schreef:Waar kan je de nulmeting terugvinden? In het mapje van de auto?

De mijne is nog geen 2 maanden oud en kan er amper 20km elektrisch mee rijden, zonder kachel en zonder airco.

Ok het is winter, maar toch..
20 Is inderdaad belachelijk weinig. Maar...; hoe hard ga je dan? Als je 120-130 gaat rijden lukt het inderdaad zo snel. Als je (onder zomerse omstandigheden) tussen de 40-50 km wilt uitkomen moet je echt onder de 80, max. 90 km/uur blijven. Het kan echt; tientallen malen tussen Hillegom en Rijswijk (45 km) over de A4 gereden met nog wat over ook (ook dit (derde) jaar lukte dat).

Ik heb geen idee over de staat van de accu's: nog nooit naar gevraagd. Ik zie dit jaar de kWh nodig om van echt leeg naar vol wel afnemen (mijn Lolo App laat dat mooi zien). Was altijd 9,4 kWh en nu zo'n 8,5 kWh (10% afname dus).
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

PHEV2014
Forumlid

Bericht door PHEV2014 » 07 jul 2017, 10:24

85K - 32.8Ah
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 11 jul 2017, 11:14

120K - 28.2 Ah :shock:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

mariomaf
Forumlid

Bericht door mariomaf » 13 jul 2017, 10:27

Volgens mij is dit niet een echte goede meting. Ik heb me laten vertellen dat dit een inschatting is op basis van een aantal factoren, leeftijd, aantal km, oplaadfrequentie, rijstel (hoe dat in de computer opgeslagen is weet ik niet), etc...

Een echte meting kost 12 uur ongeveer, dat gaan ze nu met mijn auto ook doen, dus volgende week weet ik als het goed is de stand van zaken bij mijn auto. Ik heb me laten vertellen dat deze meting die ze doen bij de beurten altijd lager uitvallen dan een de echte goede meting die ze eigenlijk nooit uitvoeren alleen bij specifieke twijfels.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 15 jul 2017, 12:04

Een "volle lading" is bij mij ondertussen terug gelopen tot zo'n 7.6 kWh. Dat lijkt toch regelijk met het Ah getal in de as te lopen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 16 jul 2017, 08:59

De enige echte praktische meting is toch gewoon de auto gebruiken? Ik zie wel dat met laden het aantal geladen kWh (bij 'lege' accu) terugloopt (was 9,4 is nu 8,5); bij het rijden merk ik niet zo'n verschil. Ik zal komende maand (beurt) eens naar de capaciteit vragen.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

mariomaf
Forumlid

Bericht door mariomaf » 17 jul 2017, 13:33

Ik krijg nog de mail met de cijfers, maar uit mijn hoofd...

De standaard meting die ze doen bij een beurt leverde iets in de 32 op. De echte goede meting die veel meer tijd in beslag nam gaf aan dat het iets in de 37 was (dus nauwelijks verlies).

Nick
Forumlid

Bericht door Nick » 17 jul 2017, 21:31

ik sluit me aan bij Sigmasailor. Ik heb nog een oude rekening van TheNewMotion waarop een laadsessie van 10,15 kWh staat. Nu ben ik blij dat ik er 8 kWh in kan persen. Het lijkt me dat de batterijcapaciteit dan toch echt zo'n 20% minder is geworden.

mariomaf
Forumlid

Bericht door mariomaf » 18 jul 2017, 07:00

Ik denk dat je een soort van reset krijgt bij zo een lange sessie (hoe/wat weet ik niet). Het duurt niet voor niets zo lang. Het zou me niets verbazen als de controle units standaard uitgaan van een bepaald verlies en daar rekening mee houden bij opladen. Dat er toch een soort van geheugen inzit, niet zijnde in de Li-Ion accu zelf, maar wel in de controle unit. Want dat is dus bij mij bet verschil tussen de waarde die ze meten bij de standaard onderhoudsbeurten. Helemaal leegtrekken van de Li Ion accu zullen ze niet doen, dat is denk ik te riskant. Toch is er wel degelijk iets gebeurd.

Naut
Forumlid

Bericht door Naut » 20 okt 2017, 09:17

Op 20-10-2017 76000 km. 29,3 Ah.
Op 28-10-2016 60000 km. 32,5 Ah.
Op 17-03-2016 40000 km. 33,5 Ah.

Timmertje

Bericht door Timmertje » 21 okt 2017, 19:11

Naut schreef:
20 okt 2017, 09:17
Op 20-10-2017 76000 km. 29,3 Ah.
Op 28-10-2016 60000 km. 32,5 Ah.
Op 17-03-2016 40000 km. 33,5 Ah.
Dat geeft de aspirant koper voor een 2e hands Phev geen best gevoel.

Plaats reactie