PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 18 jun 2016, 14:56

Af en toe lijkt mijn bereik ietsje hoger dan voorheen, maar veel is het zeker niet.

Ik ben nog steeds benieuwd naar iemand die mij precies kan vertellen hoe lang de levelling procedure bij hem geduurd heeft. En eventueel hoe de procedure er uit ziet. Heb PM naar pheventje gestuurd maar nog geen reactie gehad.

Overigens, er is af en toe iets geschreven over bij wat voor verval je een beroep op de garantie kunt doen. Velen lijken te denken dat dit bij 20% is. Vanmorgen zag ik op de website van Mitsubishi NL staan dat men "verwacht dat het verval in 5 jaar onder de 30% blijft", maar ook dat dit afhankelijk is van gebruik en NIET gegarandeerd. Alleen echte defecten vallen onder de garantie. We hoeven dus, volgens de website, nergens op te rekenen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
pheventje
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door pheventje » 26 jun 2016, 19:26

PM zeker gemist. Mijn auto is volgens mij tweemaal helemaal ontladen. Ik heb hem 's morgens neergezet, en kon hem pas aan het einde van de volgende dag halen. Mijn range ligt bij dit weer rond de 45-47km, en dat is dicht bij wat de range was bij aflevering. Ik ben ervan overtuigd dat het heeft geholpen.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 26 jun 2016, 20:01

Dank voor je reactie. Maar je weet denk ik niet of de behandeling ook echt vanaf die morgen tot aan de volgende middag heeft geduurd? Twee keer helemaal ontladen en weer opladen zou in een uurtje of 12 geroggeld moeten zijn, tenminste in een Instyle (met electrische kachel).
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
pheventje
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door pheventje » 26 jun 2016, 21:04

Ik meen me te herinneren dat de monteur zei dat het acht uur duurde om hem helemaal te ontladen, dus dat zou dan zestien uur zijn geweest. Daarnaast moest hij natuurlijk ook weer tweemaal geladen worden. Mijn auto was vrijwel vol toen ik hem neerzette, daardoor duurde het ook wat langer dan ze hadden verwacht.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 26 jun 2016, 22:02

Hmmm, kachel trekt plm. 4 kW. Die trekt de accu in drie uur helemaal naar 0. En zo ver zullen ze nooit gaan, want dan is ie echt stuk :mrgreen:. De mijne was vrijwel leeg toe ze aan de procedure begonnen. Dat was om 17:30 of zo. De volgende morgen 'toen ze binnen kwamen' was het klaar, zeiden ze.

Zou op zich wel moeten kunnen dan? Bereik lijkt me ook niet verkeerd. Afgelopen week nog de 52 km aangetikt (inclusief een stuk snelweg, waarvan een deel met file). Alleen het Ah cijfer viel me een beetje tegen: van 32.5 naar 33.5 en inmiddels al weer terug naar 33.4.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

socev

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door socev » 08 jul 2016, 23:10

Ik heb mijn PHEV naar 31,2 gekregen, heb 65.000km op de teller (ligt echt aan mijn rijstijl). Heb gister de auto 2 dagen achter gelaten voor een beurt en battery refreshment - 'een nachtje logeren aan onze kabel, meneer'.

Verdorie terug op 36,4Ah :shock:

Alsof je zonden vergeven zijn en je een nieuwe kans krijgt om nu ECHT zuinig te gaan rijden! :lol:

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 11 jul 2016, 10:03

Woooow, da's bijna 20 % meer...... :?
Als dat haalbaar is, wil ik ook ;)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 11 jul 2016, 10:29

socev schreef:Ik heb mijn PHEV naar 31,2 gekregen, heb 65.000km op de teller (ligt echt aan mijn rijstijl). Heb gister de auto 2 dagen achter gelaten voor een beurt en battery refreshment - 'een nachtje logeren aan onze kabel, meneer'.

Verdorie terug op 36,4Ah :shock:

Alsof je zonden vergeven zijn en je een nieuwe kans krijgt om nu ECHT zuinig te gaan rijden! :lol:
Ben jaloers. Ik ging van 32.5 naar 33.5. En inmiddels al weer terug op 33.4 :(
Enig idee hoe lang de procedure effectief geduurd heeft?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 11 jul 2016, 18:41

:shock: :shock: Zag zojuist dat ik na plm 3500 km inmiddels al weer terug ben op 32.8 (dus 32.5 -> 33.5 -> 32.8)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Nick
Forumlid
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 mei 2013, 21:39

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Nick » 11 jul 2016, 19:58

Wonderlijke verschillen tussen identieke auto's. Ik ben zo benieuwd wat het verval van de accu's veroorzaakt en of je daar zelf nog invloed op hebt. Snelladen zal wel slecht zijn, maar verder? Remmen tijdens charge? Opladen/leegrijden met lage/hoge temperatuur? Of vooral een kwestie van maandagochtendmodel?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 11 jul 2016, 20:24

Kun je je idd afvragen. Aan snelladen zal het bij mij niet liggen, want dat heb ik 30 maanden maar 3 keer gedaan ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

socev

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door socev » 13 jul 2016, 07:08

Anko schreef:
socev schreef:Ik heb mijn PHEV naar 31,2 gekregen, heb 65.000km op de teller (ligt echt aan mijn rijstijl). Heb gister de auto 2 dagen achter gelaten voor een beurt en battery refreshment - 'een nachtje logeren aan onze kabel, meneer'.

Verdorie terug op 36,4Ah :shock:

Alsof je zonden vergeven zijn en je een nieuwe kans krijgt om nu ECHT zuinig te gaan rijden! :lol:
Ben jaloers. Ik ging van 32.5 naar 33.5. En inmiddels al weer terug op 33.4 :(
Enig idee hoe lang de procedure effectief geduurd heeft?
Max 24 uur...

Bij mij ligt het verval aan acceleratie. Ik accelereer altijd maximaal. Remmen doe ik altijd maximaal regeneratief. Kan me niet voorstellen dat continu korte stukjes met hoog vermogen laden en ontladen goed is voor een accu.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 13 jul 2016, 11:15

socev schreef:Bij mij ligt het verval aan acceleratie. Ik accelereer altijd maximaal. Remmen doe ik altijd maximaal regeneratief. Kan me niet voorstellen dat continu korte stukjes met hoog vermogen laden en ontladen goed is voor een accu.
OK, thanks.

Maar bedoel je power naald max in het groen of max in het wit?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

socev

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door socev » 21 jul 2016, 00:28

Max in het wit. Kan mij voorstellen dat dat een specifieker type accuverval creëert wat wellicht betere refresh-resultaten geeft

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21
Locatie: regio Eindhoven
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door case » 06 aug 2016, 17:25

Net de 60000 km beurt laten doen. Battery current capacity was 34,3 Ah.
Wel vreemd, want bij de 40000 km beurt in maart was dit maar 32,5 Ah.
De dealer heeft geen extra werkzaamheden aan de auto gemeld. :?
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 09 aug 2016, 17:01

Hmmm, dat is inderdaad raar.
Nog nooit gezien dat een accu vauit zichzelf weer beter werd.... :?
Niet aan de dealer gevraagd of hij er een verklaring voor had :?:

egroesbeek

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door egroesbeek » 10 aug 2016, 09:43

Vanzelf beter worden misschien niet. Gebruik kan wel invloed hebben. Een aantal maal goed leeg en rustig laden heeft meestal (beperkt) goede invloed. Maar waarschijnlijker is temperatuur. Bij hogere temperaturen levert een accu meer energie. Daarnaast is een meetfout van 5% niet geheel ongebruikelijk.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21
Locatie: regio Eindhoven
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door case » 14 aug 2016, 20:13

De temperatuur zou kunnen, 40000 was begin maart. Ik rijd op het moment erg veel, twee keer per dag accu volledig leeg; opladen (thuis 10A, werk laadpaal 16A).
Voorheen reed ik minder, en laadde dan alleen thuis op 10A. Soms was de accu dan nog niet helemaal leeg.
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

egroesbeek

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door egroesbeek » 26 sep 2016, 17:18

100000km beurt. accu 33.7Ah. Guesso meter schommelt tussen 42 en 52km na een nacht aan de lader. Lekker accuraat. Al was de 42 km vanochtend redelijk goed. 20km gereden en nog 21 op de meter. :D

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 26 sep 2016, 20:39

Anko schreef:
socev schreef:Ik heb mijn PHEV naar 31,2 gekregen, heb 65.000km op de teller (ligt echt aan mijn rijstijl). Heb gister de auto 2 dagen achter gelaten voor een beurt en battery refreshment - 'een nachtje logeren aan onze kabel, meneer'.

Verdorie terug op 36,4Ah :shock:

Alsof je zonden vergeven zijn en je een nieuwe kans krijgt om nu ECHT zuinig te gaan rijden! :lol:
Ben jaloers. Ik ging van 32.5 naar 33.5. En inmiddels al weer terug op 33.4 :(
Enig idee hoe lang de procedure effectief geduurd heeft?
Dat was op 11 juli. Inmiddels geeft hij bij 94.000 km 31.5 Ah aan :shock: En toch kan ik nog steeds niet zeggen dat ik een afnemend bereik constateer ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door mitsufietsie » 26 sep 2016, 23:36

Ach dan koop je toch een andere accu. Op marktplaats staat er een te koop voor duizend euro.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 27 sep 2016, 05:54

Nog één? Ik heb er al een keer eentje gekocht (voor 750,-), maar die is naar Polen gegaan. Was eerlijk gezegd ook niet meer geschikt voor gebruik onder een auto ...
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door WHB » 04 nov 2016, 09:20

Gisteren heeft hij de 100.000 beurt gehad.

Onderstaand het overzicht
km mnd Ah
40K 15 34,3
60K 22 33,0
80K 29 32,0
100K 36 29,9


Groet,
WHB

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 04 nov 2016, 10:14

Da's een flink verval, de laatste keer. Hoe ver kom je nog?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door WHB » 04 nov 2016, 10:55

Hallo Anko,

Het bereik is wel afgenomen maar voor mijn gevoel maar iets van 12,5%.
Was hij op het begin na 40 km leeg is hij het nu na 35.
Maar het is natuurlijk lastig vergelijken met wat hij drie jaar geleden deed.
Ook verkeersdrukte speelt een belangrijke rol.

Groet,
WHB

Plaats reactie