Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 16 apr 2016, 10:28
neuroticz schreef:Dus nu nieuwe afspraak gemaakt waarvoor ze de auto een hele dag nodig zijn, waarschijnlijk konden ze er weer 5 KM bij krijgen!
Ben benieuwd! keep you updated

Weet je al wat dat gaat kosten?
BTW: accu status kun je vrij eenvoudig zelf uitlezen als een een OBD dongletje hebt ....
Gr., Anko

+ stroom
TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.
-
WHB
- Forumlid
Bericht
door WHB » 19 apr 2016, 12:23
WHB schreef:WHB schreef:Vandaag 40K beurt ± 15 maanden in gebruik.
status 34.3 Ah.
Vandaag 60.000 km beurt, nu is de capaciteit nog 33 Ah.

Nu zit ik op 77.500 (ivm vakantie deze keer iets eerder) met nog 32 Ah over.
Op mijn vraag wat er onder normale slijtage gezien wordt en wanneer het garantie wordt, is mij verteld alle waarden worden doorgegeven aan MMNL.
daar houden ze het gemiddelde in de gaten en bepalen of er uitschieters bij zitten die recht hebben op garantie.
Dus hier hoeven we niet veel van te verwachten.
Het "revitaliseren" van de accu doen zij alleen in uitzonderlijke gevallen.
Groet,
WHB
-
PeJeZe
- Forumlid
Bericht
door PeJeZe » 19 apr 2016, 13:32
Mijne is vorige week onderhouden 84000 km en een capaciteit van 34,6 Ah.
De monteur zegt dat het "revitaliseren" van geen enkel nut is omdat hij altijd met de standaard lader wordt geladen.
-
WHB
- Forumlid
Bericht
door WHB » 20 apr 2016, 13:49
Hallo PeJeZe,
Ik vermoed dat je 1x per dag laad, ik laad 2x per dag.
bij 40K zat ik ongeveer op jou waarde.
Groet,
WHB
-
Hansjebrinkers
- Forumlid
Bericht
door Hansjebrinkers » 07 mei 2016, 21:33
zojuist van de dealer het aanbod gehad de accu opnieuw te "kalibreren" (whatever it may be). Men heeft de auto hiervoor twee dagen nodig. Tzt, als ik er tijd voor heb (gaat nog wel een paar weken duren denk ik) zal ik 'm voor de batterij-chip-tuning afleveren. Wordt vervolgd.

3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 07 mei 2016, 23:27
Zeiden ze iets over kosten?
Gr., Anko

+ stroom
TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.
-
Hansjebrinkers
- Forumlid
Bericht
door Hansjebrinkers » 15 mei 2016, 11:58
Nee, maar was toch echt niet van plan er iets voor te gaan betalen. Ik heb een milde claim gedaan op garantie, en krijg dit aangeboden... Ga het dus gewoon proberen, kijken wat het brengt.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 15 mei 2016, 13:23
OK, thanks. Heb inmiddels bij mijn dealer gevraagd of ze zoiets ook in het programma hadden. Kreeg als reactie te horen dat ze me in zouden plannen. Niets gehoord over kosten ... nog.
Gr., Anko

+ stroom
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 28 mei 2016, 11:30
Dinsdag gaat mijn auto naar de garage voor een avondje wellness (en voor een 80k beurt). Ben benieuwd. Zit nu op 32.6

Gr., Anko

+ stroom
-
Hansjebrinkers
- Forumlid
Bericht
door Hansjebrinkers » 28 mei 2016, 23:34
Ben zeer benieuwd.... De mijne moet nog, nog geen tijd voor gevonden...

-
JanPHEV
- Forumlid
Bericht
door JanPHEV » 31 mei 2016, 09:05
En Anko, wat is de winst

Ik vraag het maar alvast....

-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 31 mei 2016, 10:09
Wil het zelf ook graag weten. Maar dat duurt nog heel even
Wel gezien dat ik juist gisteren nog van 32.6 naar 32.5 'gedegradeerd' ben.
Gr., Anko

+ stroom
-
egroesbeek
Bericht
door egroesbeek » 31 mei 2016, 19:45
Anko, een avondje is niet genoeg. Egaliseren zoals dat zo mooi heet kost tijd. Lang laden met lage stromen zodat de bms zijn werk kan doen. Het kan in een keer, maar liefts 3-4 keer. Ontladen mag gewoon snel, maar laden, zeker het laatste stuk moet langzaam. Kortom 1 laadbeurt kost 6-8 uur. Ontladen 1-2. Als je dat 3 x wil doen ben je minstens 24 uur verder.
Als ze die tijd niet nemen, doen ze iets niet goed.
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 31 mei 2016, 23:13
Oh, maar ik heb hem ook nog niet terug hoor

Gr., Anko

+ stroom
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 01 jun 2016, 11:26
egroesbeek schreef:Anko, een avondje is niet genoeg. Egaliseren zoals dat zo mooi heet kost tijd. Lang laden met lage stromen zodat de bms zijn werk kan doen. Het kan in een keer, maar liefts 3-4 keer. Ontladen mag gewoon snel, maar laden, zeker het laatste stuk moet langzaam. Kortom 1 laadbeurt kost 6-8 uur. Ontladen 1-2. Als je dat 3 x wil doen ben je minstens 24 uur verder.
Als ze die tijd niet nemen, doen ze iets niet goed.
Ik vroeg me nog even af: denk je inderdaad dat het enige wat ze doen "een paar keer langzaam laden en de BSM zijn werk laten doen" is? 't Zou kunnen hoor. Geen idee. Maar in 6 - 8 uur laden is niet eens zo heel langzaam. Ik heb een lader die op 6 ampere ingesteld kan worden. Dan duurt één volledige laadsessie al heel wat langer. Regelmatig gedaan, op de camping en zo. Maar nooit positief effect van gezien

Gr., Anko

+ stroom
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 01 jun 2016, 21:30
Heb de auto nog niet terug. Door een 'planningsfoutje' hadden ze bedacht vandaag eerst de beurt te doen en daarna pas de accu procedure. In plaats van afgelopen nacht. En toen bleek dat dat inderdaad 12 uur of meer ging duren. Ja, dan is ie dus niet op tijd kaar.
Ben er vanmiddag wel bij geweest toen ze de procedure opgestart hebben. Gaat door middel van een speciaal programma in het M.U.T. III systeem en een standaard 10 A laadkabel. Het tussentijds leeg trekken van de accu gaat inderdaad door de airco plus (indien aanwezig) de stand kachel een tijd lang op vol vermogen te laten draaien. Volledig geautomatiseerd vanuit het M.U.T. III programma. Autos met elektrische kachel kunnen de procedure sneller doorlopen dan autos zonder.
Heb wel kort een documentje onder ogen gehad, maar dat had meer betrekking op een procedure voor het vast stellen van de werkelijke capaciteit. Wat ik er van denk te hebben opgestoken is dit: Er is sprake van een 'verwachtte afname in de tijd' en een 'werkelijke afname in de tijd', die normaal gesproken redelijk met elkaar in sync zouden moeten zijn. Wanneer die twee uit elkaar gaan lopen zou de BMU in staat moeten zijn om zich 'aan te passen aan de werkelijke afname'. Soms lukt dat niet helemaal goed (bij voornamelijk snelladen?). Hiervoor is er een soort van calibratie procedure die de BMU helpt om zich in te stellen op de werkelijke afname.
Maar hoe dit zich verhoudt tot de revitalisering procedure is mij nog niet helemaal duidelijk. Misschien begint het alleen met een calibratie van de BMU, of zo. Ook weet ik niet of de laatste uitgelezen capaciteit van 32.5 nu op basis van de werkelijke afname is of op basis van de verwachtte afname. Of iets wat daar tussen in zit.
Gr., Anko

+ stroom
-
egroesbeek
Bericht
door egroesbeek » 02 jun 2016, 09:34
Langzaam laden en BMS laten werken is de basis. Maar ze zullen een speciaal laadprogramma, met iets andere spanningen en lage stroom gebruiken. Vooral de laatste fase van de lading is belangrijk.
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 02 jun 2016, 18:11
pheventje schreef:Vandaag de auto opgehaald na de accu herconditionering: 36,5 Ah, oftewel bijna 4Ah meer dan voor die tijd. Even afwachten of de range ook echt weer toeneemt.
Hmmmm ... die van mij is van 32.5 naar 33.5 gegaan. Dat valt dus nogal tegen. Weet jij toevallig hoe lang ze met die van jou bezig zijn geweest?
Gr., Anko

+ stroom
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 02 jun 2016, 21:38
Inmiddels staat de auto weer opgeladen en al op de oprit. Geeft nog steeds 33.5 Ah aan. Maar EV bereik staat nu op 60 km, dat dan weer wel

Gr., Anko

+ stroom
-
JanPHEV
- Forumlid
Bericht
door JanPHEV » 03 jun 2016, 08:19
Wishfull thinking....

-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 03 jun 2016, 08:29
Haha. Nee, niet echt, want ik ging er niet vanuit dat ik dat zou halen. Had dinsdag middag toen ik de auto naar de garage ging brengen, dus voor de ingreep, ook al 60 km zien staan.
Vanmorgen stond'ie bij vertrek op 59 km. Bij aankomst, net 40 km verder, waren er nog twee over.
Gr., Anko

+ stroom
-
JanPHEV
- Forumlid
Bericht
door JanPHEV » 03 jun 2016, 10:25
Kijk, that's reality...
Bij ons noemen ze dat 'blij maken met een dooie mus'
Heb nou ook (al) de indruk dat je iets aan bereik gewonnen hebt, of is dat nog te snel gevraagd?
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 03 jun 2016, 10:40
Vooralsnog is het me iig niet opgevallen. Vanmorgen waren de omstandigheden niet bepaald beter dan eerder deze week / weken (beetje wind tegen, klam weer), dus valt nog weinig over te zeggen.
Gr., Anko

+ stroom
-
Anko
- Forumlid
Bericht
door Anko » 04 jun 2016, 16:57
Op weg naar huis waren de omstandigheden beter (graadje of 19 en windstil). Na plm. 40 km had ik nog 9 km bereik over. Sinds de vorige zomer was ik nog niet verder gekomen dan 1 of 2 km over. Zou het Ah cijfer dan toch wat misleidend zijn en het resultaat toch beter dan gedacht?
Gr., Anko

+ stroom
-
JanPHEV
- Forumlid
Bericht
door JanPHEV » 05 jun 2016, 15:31
Interessant, keep us posted