Pagina 5 van 10

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 09 nov 2014, 19:16
door mamanily
Goed Nieuws !...

Je zal vanaf nu wel overladen worden met verzoeknummers :)

Gekke vraag misschien, maar als jij het kan, met deze apparatuur. Betekend dat dan ook dat een Mitsu dealer het met zijn apparatuur ook kan ? Zie de rijen al voor mij bij de dealers ! De gewenste wijzigingen, maar dan "officieel" uitgevoerd !

Belangrijkste op mijn lijst: motor alleen aan bij charge, save en/of diep intrappen van gaspedaal... NIET bij koude buitentemperaturen voor enkel verwarming....

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 09 nov 2014, 22:11
door MitsuAccu
Ik dacht dat het een lastig verhaal zou worden om terug te halen wat ik gedaan heb, maar ondertussen hebben ze een goede FAQ op hun site gezet. Dat scheelt me weer wat werk!

Ga naar het FAQ (bovenin) : http://etacsdecoder.com/forum/forumdisplay.php?fid=7
Daar moet je tenminste punt 1 en 2 van doen. Punt 3 geeft een goede instructie van hoe je later wijzigingen kan maken.

Dan hier: http://etacsdecoder.com/forum/forumdisplay.php?fid=2 de software downloaden en dan kan je in principe beginnen.

Drie randopmerkingen:
1. De driver die je nodig hebt, is afhankelijk van de Windows versie die je hebt. Besef me dat ik eigenlijk niet weet of het met een Apple ook werkt.
2. je mag drie keer per dag wijzigingen aanbrengen, daarna werkt het die dag niet meer.
3. Op het moment dat je wijzigingen wilt aanbrengen, moet de computer verbonden zijn met internet. Alle settings worden bij de beheerder op zijn server opgeslagen.

De instellingen die veranderd moeten worden om het schuifdak met de afstandsbediening te kunnen sluiten, heb ik hierboven al eens opgesomd.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 09 nov 2014, 22:21
door MitsuAccu
tadango schreef:Dat maakt mijn dag goed :) Waar kunnen we deze service verkrijgen? ;)
Ik heb de adapter te leen, maar zolang ik hem heb, mag je langsrijden hoor. Geldt voor iedereen natuurlijk...

Let wel: zonder hardware verandering aan de auto kan je alleen regelen dat het schuifdak dicht kan met de afstandsbediening. Niet dat het schuifdak automatisch dicht gaat.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 09 nov 2014, 22:28
door MitsuAccu
RobertG schreef: 'gordelpiep pas bij 30 of 40 km/h' in plaatst van meteen te gaan piepen wanneer je een meter rijdt...
Ik snap niet alle afkortingen die in de ETACS gebruikt worden, maar opties over de gordel zijn me niet opgevallen.
Eventueel kan je de afkortingen wel per stuk gaan zoeken met Google met "Canbus <afkorting>". Meestal volgt er dan wel een verklaring. En soms staat er in de software een Russische uitleg bij, dan kan Google Translate je vriend zijn. Kan je gelijk nog even lachen ook... :-)

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 09 nov 2014, 22:50
door MitsuAccu
johnbronsgeest schreef:Hoi

Kunnen de deuren ook dicht boven de 25km per uur
en de LDW bij default uit
en de auto bij default op ECO


John
Deuren op slot boven 20 km/u zou moeten kunnen denk ik. Ik heb daar opties voor zien staan in de software.

LDW: weet ik niet zeker. Er zijn een aantal instellingen te maken:
90. LDWS Equipment Status: staat op 'Type B' (opties: Not present, Type A, Type B, Type C. Geen idee wat het betekent)
91. LDWS Parameter status: Staat op 'Type5' (opties: Not parameter, Type1 t/m Type 12. Wellicht zou hiermee iets kunnen?)
92. LDWS production setup status: 'LDWS is present Type B' (opties: Not Present, LDWS is present Type A, LDWS is present Type B)
93. LDWS: 'Present' (opties: not present, present)

Eco: Weet ik ook niet zeker. Ik zie een optie Eco Mode, maar die staat standaard al op 'Eco' (andere opties Comfort, Cannot select).

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 09 nov 2014, 22:56
door MitsuAccu
mamanily schreef: Gekke vraag misschien, maar als jij het kan, met deze apparatuur. Betekend dat dan ook dat een Mitsu dealer het met zijn apparatuur ook kan ?

Belangrijkste op mijn lijst: motor alleen aan bij charge, save en/of diep intrappen van gaspedaal... NIET bij koude buitentemperaturen voor enkel verwarming....
Het schijnt dat deze software meer kan dan de software van de dealers, maar ik vermoed dat het meeste wel door de Mitsubishi dealers gedaan zou moeten kunnen worden.

Over jouw wens: heb ik niet gezien, wel andersom. Er zit een optie in om de motor stationair met een verhoogd toerental te laten draaien om zo de kachelprestatie te verbeteren (Fast idle for higher heater performance)...Zal je wel niet enthousiast van worden denk ik ?!?

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 10 nov 2014, 09:12
door JanPHEV
MitsuAccu schreef:<tromgeroffel....>

Mijn schuifdak gaat nu automatisch dicht!!!

(einde tromgeroffel)
Petje af en complimenten :!:
Vastberadenheid en vasthoudendheid worden beloond :mrgreen:
Dat doe ik je echt niet na ;)

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 10 nov 2014, 11:47
door Michel
Mooi werk zeg!

Bij veel merken is in de computer ook in te stellen dat de achterlichten branden i.c.m. de dagrijverlichting. Dit is voor nieuwe modellen vanaf 01-01-2015 wettelijk verplicht. Ben wel benieuwd of dat op deze manier in onze PHEV ook in te stellen is.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 10 nov 2014, 13:10
door jvisser
MitsuAccu: Zou je misschien een instructie ETACS kunnen schrijven op de wiki? Dan kunnen we daar ook een lijst bijhouden van ETACS mods die op de PHEV te doen zijn en welke instellingen hiervoor aangepast moeten worden.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 10 nov 2014, 21:15
door MitsuAccu
Michel schreef:Mooi werk zeg!

Bij veel merken is in de computer ook in te stellen dat de achterlichten branden i.c.m. de dagrijverlichting. Dit is voor nieuwe modellen vanaf 01-01-2015 wettelijk verplicht. Ben wel benieuwd of dat op deze manier in onze PHEV ook in te stellen is.
Tja , er zit een functie in om het type dagrijverlichting in te stellen. Daar zit een Russische hulp tekst bij. Vertalen met Google translate geeft het volgende. Helpt mij niet echt...

Soort dagrijverlichting

* Normale DRL - Ordinary. U kunt verbinding maken met de computer diagnostiek bij de dealer. Na het starten van de motor in alle posities van de switch-dazzle zal werken als een positie schakelaar `SVET`.
* Dimmen DRL - af te nemen. Wilt vervangen de bestaande relais Bol krachtig. Na het starten van de motor zal branden gedoopt in polnakala, zuinige lampen, zonder afmetingen onder voorbehoud van het vinden van de schakelaar in de OFF of AUTO AFMETINGEN (in de middag). Als u zich wenden tot het licht, draaien we de normale werking: dazzle plus size.
* Onafhankelijke DRL - Independent. Vereisen de installatie van extra verlichting of het aansluiten van extra verlichting in plaats protivotumanok (vereist jumper in de connector aan mist en werkte als een mist, en als DRL). Na het starten van de motor zal een extra set lampen of mistlampen branden zonder afmetingen onder voorbehoud van het vinden van de schakelaar in de OFF of AUTO AFMETINGEN (in de middag). Als de optionele mistlampen worden toegepast dan wanneer het licht (een schakelaar of sensor), zij worden gedoofd, en ze kunnen nominaal naast het licht als gewone mist. Vereist een extra relais.

Optie `met P` betekent uitgeschakeld DRL met raised` ruchnikom`.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 14 nov 2014, 21:25
door lockstra
Vandaag mijn OBD2 window plug van AliExpress binnengekregen.
Pfff, gebruiksaanwijzing in het Chinees. Eerst diverse dingen geprobeerd (voor zover mijn Chinees gaat :lol: ) Dus maar even een mailtje gestuurd naar producent.

grrr, krijg maar geen fotootje toegevoegd maar wanneer u zoekt op "obd2 window" bij AliExpress ziet u er meerdere.

M a.w. wordt vast vervolgd!

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 14 nov 2014, 21:45
door RonvanD
Ze hebben ze voor verschillende autotypen. Welke heb jij besteld ?

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 15 nov 2014, 16:58
door lockstra
Stom, maar ik kan helaas geen pictures uploaden en ik kan ook geen link geven aangezien ik de app gebruik. Ook al toets ik de www site in, hij direct het naar mijn app en aangezien ik een hoop dingen in de app heb, gooi ik 'em niet weg. Ben ik alles kwijt. Wanneer ik via mijn pc werk zal ik het opnieuw bekijken maar ik werk eigenlijk alleen nog maar via mijn Galaxy Note 3 :D De pc staat 3 hoog en aangezien ik slecht ter been ben kom ik daar zeer zelden.

Heb vandaag de plug nog wel ff geprobeerd maar wacht nog op handleiding. Wel heb ik (nu) gezien dat ik niet een speciaal voor de Mitsumi heb maar voor andere merken. ( Stond helemaal onderaan en bovenaan werd de indruk gewekt dat het een "standaard" plug was :oops:
Ik zoek verder.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 16 nov 2014, 21:50
door MitsuAccu
schuifdak_schakeling_verkleind.JPG
Eerder heb ik aangegeven welke softwareveranderingen ik heb gedaan, waarmee het mogelijk wordt om het schuifdak te sluiten met de afstandsbediening.
Nu heb ik eindelijk eens de hardware-matige aanpassing opgeschreven, waardoor het schuifdak automatisch dicht gaat als het "contact" uitgezet wordt. Ik snap dat dit niet voor iedereen geschikt zal zijn, maar waarschijnlijk wel voor mensen die genoeg kennis hebben om het aan te durven, hoewel het niet echt moeilijk is.
In het plaatje is de rechterbovenhoek standaard onderdeel van het schuifdak, daaronder is de schakeling te zien, zoals ik hem in elkaar geknutseld heb. Korte uitleg van de schakeling:
Wanneer de 12V op komt, veranderen beide ingangen van de Exor (HEF4070) direct mee. Hierdoor zal de uitgang van de Exor laag blijven (uitgang van een Exor is alleen hoog als de ingangen verschillend zijn). Er gebeurt dus niets en ook het relais zal niet geactiveerd worden.
Als de 12V afvalt, verandert ingang op pin 1 direct mee, maar de andere ingang zal vertraagd naar "0" gaan, omdat de 100uF condensator zich eerst moet ontladen over de 10k weerstand.. Hierdoor zal de uitgang van de Exor eventjes naar "1" gaan en die puls wordt doorgegeven door de tweede transistor die het relais bekrachtigt. Hierdoor zal de schakelaar in het relais omklappen en zal de "CLOSE" ingang even verbonden worden met Ground, waardoor het schuifdak dicht zal gaan.

Terwijl ik dit tik, bedenk ik me dat ik de voeding van de CPU in het schuifdak ook nog heb verbonden met een continue 12V lijn, maar daarvan ben ik achteraf eigenlijk niet zeker of dat noodzakelijk was, omdat ik via de software heb geregeld dat alle ramen nog 1o minuten te bedienen zijn nadat het contact uitgezet wordt. Hierdoor wordt het ook mogelijk het schuifdak binnen 10 minuten weer te openen als je dit echt wilt.

De verbindingen in de auto heb ik overigens gewoon gesoldeerd. Alle benodigde verbindingen kunnen aan de kabelboom bij het schuifdak gedaan worden. De stekker moet dan eerst uit de module los gemaakt worden (zit vanaf de opening van de binnenverlichting naar linksachter) en de kabelboom kan links van de opening los gemaakt worden van het frame waardoor je iets meer bewegingsruimte krijgt.

Hopelijk helpt dit weer een paar mensen.
Vragen zijn altijd welkom natuurlijk.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 16 nov 2014, 22:46
door Duc
Erg sympathiek dat je je ervaringen deelt en duidelijk uitlegt. Thanks!

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 18 nov 2014, 22:17
door Man
Hoi MitsuAccu,

Heb je nog vrije dagen over, dan kom ik even bij je langs met auto en gebak :D
Ik vind het reuze knap wat je hebt gedaan. Ik behoor tot de categorie die van je tekening helemaal niets begrijpt. Je uitleg kan ik nog wel enigszins volgen. Ik zou het best durven maar dat kan alleen maar als je ook weet waar je mee bezig bent, en zoals je begrijpt dat laatste weet ik zeker niet :D :D

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 18 nov 2014, 23:18
door MitsuAccu
Hoi Man,

Als het inderdaad "even" zou zijn, zou ik zeggen "kom maar langs".
Maarre, eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat je snel een dagje bezig bent. Schakeling solderen / testen, in kastje monteren, daarna in auto monteren en software auto veranderen. Als je nou nog het voorbereidend werk zelf zou kunnen doen (solderen en monteren in kastje), dan zou ik misschien nog gaan twijfelen?

Andere optie:
Als iemand een aantal goede printjes inclusief sporen zou kunnen maken (ik heb het nu met een experimenteerprintje gedaan), dan wil ik er eventueel nog wel een aantal in elkaar solderen en dan kunnen we misschien een aantal auto's tegelijk aanpassen?

Overigens zijn de totale kosten van de onderdelen minimaal, met 15 euro max moet je er wel zijn denk ik.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 19 nov 2014, 07:42
door jvisser
Printjes online laten maken een optie? Als je genoeg interesse hebt voor een wat grotere oplage (10+) is dat best de moeite waard. Ik denk dat een flink aantal PHEV rijders ook al blij zou zijn met de ETACS aanpassing (ik niet, heb geen schuifdak).

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 19 nov 2014, 07:53
door Reinier L
Ik doe in ieder geval mee met dit mooie project!
Kan goed sleutelen maar geen kaas gegeten van printplaatjes.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 19 nov 2014, 08:36
door OutSander
Ik voel een klus-meeting opkomen! :D

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 19 nov 2014, 11:22
door MitsuAccu
printjes online laten maken lijkt inderdaad een optie. Zag net een voorbeeld voor het kale printje dat het ongeveer neer komt op 10 euro per printje bij een aantal van 10.

Dus laten we de vragen maar stellen dan:
Wie wil mee doen?
Alleen ETACS (software) wijzigen of ook automatisch dicht (hardware en software wijzigen)?

Indien ook hardware wijzigen:
Kan je zelf de componenten op de print solderen?
Kan je zelf de print in een kastje monteren?
Kan je het kastje zelf in de auto monteren (ga hierbij uit van solderen in bestaande bedrading, maar als we aan de gebruikte connectoren in de auto kunnen komen, zouden we ook een 'plug and play' variant kunnen maken)?

Dan kunnen we eerst eens bekijken hoeveel mensen echt mee willen / durven doen. Het engste is natuurlijk gebeurd in mijn auto, maar ik kan natuurlijk geen garanties bieden voor andere auto's.
Daarna zien we dan wel even hoe we verder kunnen gaan.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 19 nov 2014, 11:36
door Vroem
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een "plug and play" variant. Ik moet namelijk bekennen dat ik de gestelde vragen met "nee" moet beantwoorden :oops: .

Zelf vind ik het belangrijker dat het schuifdak dicht gaat bij het uitzetten van de auto, dan de mogelijkheid hebben om deze via de afstandsbediening te openen/sluiten.

Ik doe dus mee (onder voorwaarde dat de kosten beperkt blijven).

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 19 nov 2014, 11:57
door jvisser
Geen schuifdak maar wel een soldeerstation, multimeter en ervaring beschikbaar om te helpen ;). Heb chips met pootjes kleiner dan een halve mm gesoldeerd dus dan moet dit zeker lukken. MitsuAccu: kijk ook even of je een aantal componenten (weerstanden, condensatoren) misschien in smd formaat kan krijgen (meestal goedkoper). Alles boven de 1x2 mm weerstand is prima soldeerbaar maar scheelt wel een hoop ruimte op je print (en dus ook daar in kosten).

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 19 nov 2014, 11:58
door jsfw
Het sluiten van het dak na afsluiten auto zou ik ook graag wensen. Met afstandbediening is leuk maar voor mij geen must.
Ook ik zou graag mee willen doen. Heb zelf geen ervaring met het in elkaar zetten van 'elektronica', mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een 'plug & play' versie. E.v.t. zelf het kastje koppelen (aan de juiste draden) zal nog wel gaan.

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Geplaatst: 19 nov 2014, 12:06
door jangoed
Ook ik ben geïnteresseerd in een plug&play versie