haenzel schreef: ↑13 jul 2026, 16:50
Je verhaal klopt helemaal. Ik vermoed ook dat het ontwerp van de trekhaak gebaseerd is op de Outlander PHEV IV zonder de updates. Met name de vering is stevig aangepakt in 2025...
Ik vermoed eerder dat de trekhaken voor de Outlander IV met CVT zijn ontworpen, omdat daar wereldwijd veel meer van zijn verkocht. Die veren zijn zonder zware batterij natuurlijk minder stug en zullen verder ingedrukt kunnen worden bij kogel belasting. Vandaar die extra kogelhoogte die zo vervelend uitpakt omdat de PHEV stuggere veren heeft die minder comprimeren en amper zakt.
Wellicht speelt ook mee dat in Nederland pas in 2025 dat model wordt verkocht en er nog relatief weinig mensen hebben kunnen klagen waarop aanpassingen volgen. In het buitenland zoals de VS monteert men geen trekhaken op PHEV, vanwege een absurd lage 1500 lbs/750 kg trekgewicht limiet. Dus dat die al beschikking hadden over de Outlander IV in 2022 heeft waarschijnlijk niet geleid tot veel klachten over de kogel hoogte.
De specifieke verdeling van de naar schatting ruim 400.000 tot 450.000 verkochte eenheden van de Outlander IV ziet er als volgt uit:
1. Benzineversie met CVT: ca. 250.000 tot 280.000 stuksDe reguliere benzineversie (voorzien van een traditionele CVT) neemt het grootste deel van de totale wereldwijde productie voor zijn rekening.Waarom dit aantal? Dit model is de absolute volumewinnaar in de Verenigde Staten en Canada. In de VS alleen al schommelt de verkoop van de reguliere Outlander rond de 35.000 tot 45.000 stuks per jaar. Sinds de introductie in 2021 zijn er in heel Noord-Amerika ruim 160.000 benzine-CVT’s van deze generatie verkocht. Tel daar de markten in Australië, het Midden-Oosten en delen van Azië bij op, en de teller passeert ruim de kwart miljoen.
2. PHEV-versie (Plug-in Hybride): ca. 150.000 tot 170.000 stuksHoewel de Outlander historisch bekendstaat om zijn PHEV-succes (met name in Europa bij de vorige generatie), is de vierde generatie PHEV pas stapsgewijs wereldwijd uitgerold (Japan eind 2021, Noord-Amerika eind 2022, en Europa pas begin 2025).Waarom dit aantal? Canada is een absolute uitschieter voor deze specifieke generatie, met recordverkopen van bijna 15.000 PHEV-eenheden in één enkel jaar. In Japan (waar de benzineversie niet geleverd wordt) is de PHEV goed voor zo'n 7.000 tot 10.000 eenheden per jaar. De Verenigde Staten voegt hier jaarlijks zo'n 6.000 tot 7.000 eenheden aan toe. Nu de Europese verkoop sinds 2025 ook op stoom is gekomen, nadert de vierde generatie PHEV wereldwijd de grens van 170.000 stuks.
Overigens is de trekhaak op mijn Outlander III ook niet specifiek voor de PHEV. Hij past overduidelijk toch, ondanks batterij en e-motor op de achteras. En heeft 100 kg maximum belasting, veel te hoog voor de specifieke PHEV variant die geloof ik maar iets van 70 kg mag hebben. Het zal de bouten aan het frame qua structurele sterkte niets uitmaken of het een Outlander III CVT of PHEV is zolang het maar past, dus gaat het hier alleen om de belasting van de achteras. Maar daar kun je nagaan dat je net zo goed 100 kg op de kogel kunt zetten als je 30 kg minder in de ruime kofferbak stopt, of in ieder geval 30 kg wegblijft van de maximum belading van de auto, vooral bij de achteras.
Ik heb vorige vakantie gewoon 100 kg op de kogel gezet, goed voor de stabiliteit omdat het daar vaak hard waaide. Ik heb me nog verbaast over dat de achterveren niet zichtbaar werden ingedrukt, en de caravan ook niet voorover ging hangen.