Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Bericht
door BoW » 03 mei 2026, 16:18
Het is wel een paar keer langsgekomen op het forum en sommigen hebben daadwerkelijk zo'n adapter hoewel het voor de Outlander III PHEV volsglagen onnuttig en wellicht zelfs ongunstig is gezien de primitieve thermische bewaking : een CCS II adapter test voor de ChaDeMo poort.
De Gen 4 kan sneller laden ( 50 KW ) en heeft veel betere thermische beveiliging, en ChaDeMo is dan ook een misser voor de Europese markt. Maar er zijn praktische oplossingen.
Helaas wel in het Duits...maar Nederlands is ergens rond de middeleeuwen afgesplitst van Duits, wij spreken eigenlijk Neder Duits met veel Engelse en Franse invloeden...je moet er wel veel van kunnen verstaan
https://youtu.be/R9AcmiLQ2jc?si=tpCY5qVlOCClOgXV&t=14
-
haenzel
- Forumlid
Bericht
door haenzel » 03 mei 2026, 17:11
Als ik al een adapter zou aanschaffen dan wordt het een Dongguan Longood. Hiervan heeft men de sourcecode (van de firmware) achterhaald en deze kun je met een slotje zekeren tegen diefstal. Ik vraag me af wat de extra kracht is die op de stekkeringang komt, de arm is behoorlijk lang. Zou beter zijn als er ombouwsets zouden zijn. Als je garantie over is kun je overwegen de adapter in te bouwen. Voor nu heeft het, gezien de hoge aanschafprijs, niet echt veel financieel nut...Wel weer handig als je met de caravan onderweg bent.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Bericht
door BoW » 03 mei 2026, 21:19
Tja...het is een extra mogelijkheid om een wat leeg geraakte batterij tijdens wat sneller rijden met een caravan, of lange snelweghellingen op sleuren weer snel wat bij te vullen.
Al twijfel ik inderdaad of gewoon de ICE laten draaien in charge tijdens een rustpauze, en voor je verder gaat even benzine tanken niet net zo makkelijk is, en waarschijnlijk ook niet duurder gezien de hoge prijs van snellaad stroom. Voor de Outlander III die maar 20 KW maximaal kan snelladen ( en dat zakt heel snel naar <10 KW ) zal het niets uitmaken, Charge mode kan dat aan bijna stationair toerental ook, het koelsysteem is er voor ontworpen dat de stilstaande auto het kan en mag. Ik vermoed dat Charge in de Gen 4 niet meer stroom opwekt, dus dan kan de 50 KW snellaad poort toch wat snelheid toevoegen.
De poort is er...de keus is er, maar ChaDeMo laders worden zeldzaam. Een CCS 2 poort was begrijpelijker geweest op Europese modellen. Dus is zon adapter soms ook een optie.