Beetje aparte vraag. Onze Outlander is inmiddels 9 jaar oud en opeens viel mij op dat midden in de dakrail een 'rond gat' zit. Was me nooit eerder opgevallen. Toevallig had mijn partner dat zelfde idee een paar dagen geleden toen hij de dakdragers van het dak haalde. Als het 2 personen ineens opvalt... kan toeval zijn maar ik dacht mmm volgens mij was dat eerder niet zo.
Wat hoort er in die 2 gaten te zitten? Kunnen we die toevallig allebei onderweg verloren zijn of heeft iemand gedacht 'die heb ik nodig' en deze uit onze dakrail gehaald?
Hoe heten die ronde 'dingen' en waar kan ik dat nabestellen?
Dakrails, rond gat in midden?
-
yvne
- Forumlid
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Re: Dakrails, rond gat in midden?
Ik heb aan iedere kant 2 gaatjes in die rail zitten. Daar zitten dopjes in.
Ik nam aan dat het voor een of ander dakdrager systeem is die anders werkt dan een meer gangbare klemverbinding. Volgens mij zijn die dakdragers van aluminium, roesten zullen ze niet doen.
Mij viel het op omdat mijn vorige auto nog hoger liggende dakdragers had waar de klemverbinding ook onder omheen kon grijpen. Leek voor het gevoel steviger/veiliger vast te zitten maar valt achteraf wel mee.
Ik nam aan dat het voor een of ander dakdrager systeem is die anders werkt dan een meer gangbare klemverbinding. Volgens mij zijn die dakdragers van aluminium, roesten zullen ze niet doen.
Mij viel het op omdat mijn vorige auto nog hoger liggende dakdragers had waar de klemverbinding ook onder omheen kon grijpen. Leek voor het gevoel steviger/veiliger vast te zitten maar valt achteraf wel mee.
-
yvne
- Forumlid
Had al zo'n vermoeden dat daar normaal doppen/afdek iets inzitten. Kennelijk had iemand anders ze nodig en heeft ze er uitgehaald. Nu dus even kijken of ze los te verkrijgen zijn..
Mocht iemand weten hoe ze heten/waar te verkrijgen dan hoor ik het graag. Bij mij komt nu alleen AliExpress naar voren als ik google op
"doppen voor dakrails outlander"
De gaten zijn bij ons wel meer dan gaatjes. Denk dat ze zeker 2 cm doorsnede zijn
Mocht iemand weten hoe ze heten/waar te verkrijgen dan hoor ik het graag. Bij mij komt nu alleen AliExpress naar voren als ik google op
"doppen voor dakrails outlander"
De gaten zijn bij ons wel meer dan gaatjes. Denk dat ze zeker 2 cm doorsnede zijn
- Bmtouring
- Site Admin
zitten daar de boutjes voor het monteren op het dak niet onder?
Voor dakdragers heb je ze niet nodig, die klemmen om de langsrails.
Voor dakdragers heb je ze niet nodig, die klemmen om de langsrails.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Is dit het gat ? Daar zit dan idd een dakbevestigings bout onder. ( of schroef in vrouwentaal
)
Kunt er een propje butyl kit voor caravan ramen en dakluiken op doen. Dat blijft zacht en lekdicht net als dopjes op maat. Is maar wat goedkoper is ?
Ik heb een andere dakrail met 2 kleinere gaatje in de zijkant, maar ook in het midden. Zelfde funtie, iets andere bevestiging.
Kunt er een propje butyl kit voor caravan ramen en dakluiken op doen. Dat blijft zacht en lekdicht net als dopjes op maat. Is maar wat goedkoper is ?
Ik heb een andere dakrail met 2 kleinere gaatje in de zijkant, maar ook in het midden. Zelfde funtie, iets andere bevestiging.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
yvne
- Forumlid
Ja!! Dat is het gat!BoW schreef: ↑29 jan 2026, 21:29Is dit het gat ? Daar zit dan idd een dakbevestigings bout onder. ( of schroef in vrouwentaal)
Maar vooralsnog kan ik geen dopje op maat vinden als ik google (behalve die van AliExpress dan).
En idd voor onze dakdragers hebben wij dat niet nodig.
Blijft bizar dat iemand ze kennelijk eraf heeft gehaald.
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Bij de dealer kan je dat dopje wel bestellen.
Ik denk dat de dakrails eraf zijn geweest en dat dopje kwijtgeraakt is.
Eric
Ik denk dat de dakrails eraf zijn geweest en dat dopje kwijtgeraakt is.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen
-
yvne
- Forumlid
Nee, dakrails zijn er niet af geweest... (ben bang dat kennelijk iemand anders ze nodig had
)
We hebben 2 dopjes nu inderdaad bij dealer besteld. Setje kost 29 euro.
We hebben 2 dopjes nu inderdaad bij dealer besteld. Setje kost 29 euro.