Bij koud weer motor aan

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Zweitse
Forumlid

Bij koud weer motor aan

Bericht door Zweitse » 01 nov 2025, 14:36

Hi ik heb een vraag waar jullie mss meer van weten.
Klein beetje uitleg op voorhand.
Ik heb een Outlander uit 2013 en het is een Instyle model. En mijn Broer sinds een paar maanden een Outlander 2,4 uit 2019 (kan ook 2018) en zover ik weet is het een basic uitvoering. Dus geen elektrische achterklep of schuifdak. En dus ook geen stand verwarming. en dit laatste draait het om.

Als ik met mijn auto met dit weer rijd en zet mijn temp in de auto op bv 21 graden dan gaat dat volgens mij via mijn Electro verwarming.
Want mijn motor draait dan niet. Ja tenzij het erg koud is, dan gaat de motor zo wie zo aan.
Maar bij de 2,4 van mijn broer, gaat bij dit weer direct de motor aan. zet je de kachel lager 16gr of uit. dan gaat de motor direct uit.
Mijn conclusie is dan ook dat is het verschil in type met en zonder stand kachel.
Mijn vraag is dan ook: klopt deze gedachtegang.

Al vast bedankt voor jullie meedenken.
Groet Zweitse

case
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Bij koud weer motor aan

Bericht door case » 01 nov 2025, 17:18

Hallo Zweitse,

zoals de auto van je broer zich gedraagt, doet mijn Instyle uit 2013 dat ook.
Nu was er in het begin (in 2014~2015) sprake van een elektronisch doosje, dat de auto dwingt zoveel mogelijk elektrisch te doen.
Ik meen me te herinneren, dat dat tussen het gaspedaal en de regelunit werd gestekkerd.
Het kan zijn dat in jouw auto iets dergelijks is gemonteerd.

Groet, Kees
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Zweitse
Forumlid

Bericht door Zweitse » 01 nov 2025, 18:38

Hi Kees,
Dank voor je reactie. Maar dat kan het niet zijn.
Want zijn Outlander is een 2,4 uitvoering. En die heeft een eigen ev schakelaar. Onze 2.0 Outlander’s uit 2013 hebben dat niet. Heb ook zo’n kasje gehad trouwens. Wat een ellende ding was dat. Continu motorstoringen. Kasje er tussen uit en de auto liep weer als een trein.

Gr Zweitse

case
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door case » 01 nov 2025, 19:43

Ik bedoelde dat mijn Outlander ook altijd de motor start, als de buitentemperatuur laag genoeg is, en de gewenste temperatuur instelling hoger is dan 15,5 graden.
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Zweitse
Forumlid

Bericht door Zweitse » 01 nov 2025, 20:18

Aaa oké maar dat is idd het zelfde als mijn broer.
Mijn 2013 model start altijd electronisch. Mits de temperatuur niet te laag is.
Maar dan is dus de vraag. Klopt het bij mijn wagen dan misschien niet? Hij verwarmd wel en dan zonder motor mmmm. Apart dus.
Gr Zweitse

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 01 nov 2025, 20:46

De 2.4 hebben een minder sterke PTC omdat ze met een (extra) warmtewisselaar restwarmte uit het koelsystem van de e-motoren kunnen gebruiken. Daarom dacht ik mijn 2021 model al een warmtepomp had want de PTC in 2 liter Outlanders kan 5-7 KW verbruiken, de 2.4 iets van 3-5 KW en dat is al erg in de richting wat een warmtepomp verbuikt.

Nadeel is dat om niets de ICE gestart wordt, want bij een koude start is er geen restwarmte uit de e-motoren.

Daarom is het waarschijnlijk erg aan te raden de auto voor te verwarmen aan de kabel met de tijdklok, zodat het interieur al warm is en er niet zoveel warmtevraag is. Ruiten zijn dan ook altijd ontdooid. Kost je wel stroom via de kabel natuurlijk. Maar dan nog bij temperaturen onder de 5 graden weet ik uit eigen ervaring kan na een aantal kilometer ineens toch de ICE gestart worden. DE PTC is minder sterk,maar ook zuiniger met stroom.

2.4 Outlanders starten gewillig de ICE en verbuiken iedere koude dag benzine, de 2022-2025 modellen ( op basis van de Renault Espace en Nissan Rogue ) zijn geen haar beter ondanks of juist omdat die een warmtepomp hebben. De Outlander PHEV zijn in de winter dure auto's. Valt extra op omdat ze op zonnepaneel stroom in de zomer heel goedkoop kunnen zijn. En het zijn geen EV natuurlijk.

Zweitse
Forumlid

Bericht door Zweitse » 01 nov 2025, 21:02

Oké goed om te horen.
Er is dus niets aan de hand. Ik wil het ook zeker weten, vandaar mijn vraag. Mijn broer heeft nog garantie op zijn auto, dus daarom.
Mooi dank voor het meedenken. Ik ga hem gerust stellen 👋👍

Plaats reactie