Aankoop 2e hands Outlander
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 aug 2025, 13:24
- Locatie: Uithoorn
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
Aankoop 2e hands Outlander
Ik sta op het punt een 2e hands Outlander te kopen uit 2020. Voorlopig koopcontract getekend onder voorbehoud van SoH van de accu en een proefrit. Nu bleek de accu maar 31,6 aH te geven in de test, wat onder de garantienorm ligt. Nieuw is dat volgens mij 48 aH. Vandaag krijg ik als het goed is de uitslag van de 2e (her)test. Is die ook onder de garantienorm, dan mag er op kosten van de fabriek een nieuw accupakket in. Daar hoop ik eigenlijk op, want ook een accu net boven de SoH norm, bijv 71% / 34,1 aH is nog steeds een slechte accu. De vraag is dan wel weer; komt er echt een nieuwe accu in of gaan ze alleen de slechtste cellen eruit halen en vervangen door goede cellen. Dat hebben we namelijk een keer met onze Prius gedaan, maar bleek maar heel kort te werken. Moest er daarna toch een heel nieuw accupakket in ter waarde van 2000 euro. Ik ben benieuwd.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Aankoop 2e hands Outlander
Als het onder fabrieksgarantie gaat krijg je een nieuwe accu. Tenminste, dat was bij mij zo een paar jaar geleden.
Mijn outlander komt te koop, en die heeft dus een 75% accu capaciteit (Watchdog meting) en dat is grofweg vergelijkbaar met een auto van een jaar of 3 a 4 oud. Maar de rest heeft 245000km afgelegd. Daardoor schrikken onervaren hybride kopers want die denken in ICE slijtage.
De vervanger is maar een anderhalf jaar jonger maar zit op 60% capaciteit met 175000 afgelegd. Originele accu. Die heeft mogelijk in z'n eerste leven niet veel geladen. ik moet de cycli nog vergelijken van die twee maar de facelift en staat van in- en exterieur bevalt mij beter (andere kleur, stiller, soepeler, kleine verbeteringen) dus ik ga er toch wel voor.
Dus compliment dat je de accu kwaliteit meeneemt in je keuze, dan doen er veel niet.
Verder is het interieur niet gemaakt van materialen die heel lang mooi blijven dus ook daar zie je aan hoeveel de auto gebruikt is.
Mijn outlander komt te koop, en die heeft dus een 75% accu capaciteit (Watchdog meting) en dat is grofweg vergelijkbaar met een auto van een jaar of 3 a 4 oud. Maar de rest heeft 245000km afgelegd. Daardoor schrikken onervaren hybride kopers want die denken in ICE slijtage.
De vervanger is maar een anderhalf jaar jonger maar zit op 60% capaciteit met 175000 afgelegd. Originele accu. Die heeft mogelijk in z'n eerste leven niet veel geladen. ik moet de cycli nog vergelijken van die twee maar de facelift en staat van in- en exterieur bevalt mij beter (andere kleur, stiller, soepeler, kleine verbeteringen) dus ik ga er toch wel voor.
Dus compliment dat je de accu kwaliteit meeneemt in je keuze, dan doen er veel niet.
Verder is het interieur niet gemaakt van materialen die heel lang mooi blijven dus ook daar zie je aan hoeveel de auto gebruikt is.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aankoop 2e hands Outlander
Bij een 2019-2021 model met de 13.8 KW batterij is de minimale waarde 28 Ah. Bij oudere Outlanders 26 Ah. Die batterij zal dus niet worden vervangen door Mitsubishi onder garantie, tenzij hij na een reset van de BMU door de garage onder de 28 AH blijft.
Omdat de BMU een geprogrammeerde slijtage berekening weergeeft kan deze afwijken van de daadwerkelijk slijtage van de batterij. Met uitschieters wel tot aan 5 Ah, maar gemiddeld iets van 3 Ah als de DBCAM procedure nooit meer is uitgevoerd nadat hij die kreeg als nieuwe auto.
De auto heeft dus geen "hermeting" nodig want de BMU blijft dezelfde waarden doorgeven, maar een DBCAM procedure bij een Mitsubishi garage.
31,6 Ah zou prima kunnen als na een DBCAM de waarde +3 = 34,6 Ah wordt. Dat zou ik een "normale" waarde vinden gezien de leeftijd en km stand. Ik heb gemerkt dat mijn BMU ( 2021 ) zo'n 0,1 Ah per maand zakt. Ik ben nu aangekomen op 34.9 Ah aan 100.000 km maar overweeg wel een keer zon DBCAM procecedure.
De waarde in Ah van de nieuwe auto was overigens zo'n 43,5 Ah, niet 48 Ah. En ik heb vaak gelezen dat al na een paar duizend kilometer die waarde naar ~ 38 Ah daalt. Dat doet de BMU programmering, het is niet dat de batterij ineens zoveel slechter wordt. Daarom moet die BMU ook af en toe worden reset, maar bij model 2019-2021 wel bij de Mitsubishi garage en niet met DIY methodes met de 12 v accu polen ontkoppelen. Nieuwere Outlander III gaan dan in permanente storing en moet je alsnog naar de garage. Wellicht zelfs met een auto ambulance want slepen mag niet.
Omdat de BMU een geprogrammeerde slijtage berekening weergeeft kan deze afwijken van de daadwerkelijk slijtage van de batterij. Met uitschieters wel tot aan 5 Ah, maar gemiddeld iets van 3 Ah als de DBCAM procedure nooit meer is uitgevoerd nadat hij die kreeg als nieuwe auto.
De auto heeft dus geen "hermeting" nodig want de BMU blijft dezelfde waarden doorgeven, maar een DBCAM procedure bij een Mitsubishi garage.
31,6 Ah zou prima kunnen als na een DBCAM de waarde +3 = 34,6 Ah wordt. Dat zou ik een "normale" waarde vinden gezien de leeftijd en km stand. Ik heb gemerkt dat mijn BMU ( 2021 ) zo'n 0,1 Ah per maand zakt. Ik ben nu aangekomen op 34.9 Ah aan 100.000 km maar overweeg wel een keer zon DBCAM procecedure.
De waarde in Ah van de nieuwe auto was overigens zo'n 43,5 Ah, niet 48 Ah. En ik heb vaak gelezen dat al na een paar duizend kilometer die waarde naar ~ 38 Ah daalt. Dat doet de BMU programmering, het is niet dat de batterij ineens zoveel slechter wordt. Daarom moet die BMU ook af en toe worden reset, maar bij model 2019-2021 wel bij de Mitsubishi garage en niet met DIY methodes met de 12 v accu polen ontkoppelen. Nieuwere Outlander III gaan dan in permanente storing en moet je alsnog naar de garage. Wellicht zelfs met een auto ambulance want slepen mag niet.
- PedjaBoZ
- Forumlid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 02 nov 2024, 17:53
- Locatie: Bergen op Zoom
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
Re: Aankoop 2e hands Outlander
Minimale waarde is 70% van fabrieks capaciteit. Los van wat je meet my2020 is 46ah.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Aankoop 2e hands Outlander
Er zal vast iets uitgelegd worden en het resultaat meegegeven op papier.
Een test van aviloo zou ik niet accepteren.
Eric
Een test van aviloo zou ik niet accepteren.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aankoop 2e hands Outlander
We hebben het hier inderdaad over de Yuasa LEV 46 cel en die is zoals de naam al zegt 46 Ah. Maar dat krijg je niet in je auto, want een hybride batterij krijgt met gemiddeld 2 x per dag laden het zwaar te verduren. De BMU zal dus al heel snel de capaciteit kunstmatig verlagen om ( daadwerkelijke ) slijtage te vertragen.
Iets wat nog onvoldoende wordt erkend en bekend is, is dat een hybride echt HEEL wat anders is dan een EV, en het juist de hybrides zijn met een - zeker in verhouding - veel duurdere en kwalitatief betere batterij. Die toch minder lang meegaat. Omdat ie nou eenmaal dagelijks door zijn cycli heen vreet ipv wekelijks.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 aug 2025, 13:24
- Locatie: Uithoorn
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
Re: Aankoop 2e hands Outlander
Ik heb de 2e hands Outlander toch gekocht. Wordt 9 oktober geleverd. Na een DBCAM bij de garage bleek de SOH 35,4Ah te zijn. Wat een veel betere en ook meer reeëlere waarde is. De auto had ook een tijdje stilgestaan bij de garage. Ik ga waarschijnlijk veel kortere ritten maken en 6x per jaar langere (frankrijk). Ik denk dat ik niet elke dag ga opladen, maar alleen als de accu bijna leeg is. Pas na 1 januari 2027, als de salderingsregeling van zonnepanelen opgeheven is, probeer ik wel zoveel mogelijk stroom in de auto te krijgen.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aankoop 2e hands Outlander
Dat lijkt me idd een prima waarde, mijn Outlander III uit 2021 had maar een fractie hoger dan dat, 35.8 Ah.
Ik hoop dat je er rekening mee gehouden hebt dat de range van de batterij erg temperatuurs en airco of verwarmings gebruik gevoelig is. In de winter kan het voorkomen dat je range maar rond de <27 km is. Vreemd genoeg veranderd dat niet echt met een voorverwarmde auto ( dat kunnen instellen met stroom uit de kabel is een van de betere voordelen die zo'n auto biedt, nooit meer krabben en heerlijk warm als je instapt ) maar in de zomer keert de grotere range weer terug. Beste wat ik deze zomder heb gehad is - daadwerkelijk gehaald - 45 km EV op de batterij. En belangrijker ook aan 90-100 km/u. Hij spiegelde me wel 47 km voor maar dat red ie niet.
Toch ben ik zelf nooit echt tevreden met de EV range...even mijn dochter wegbrengen en ophalen van school ( moet eigenlijk fietsen maar manipuleert mij vaak
) die 7 km van huis is, dus 4x7=28 km red ik wel in de zomer, maar niet in de winter. En dat zijn niet de enige ritten die dag...
Maar ja...het is geen EV maar een hybride. Benzine verbuik hoort daar ook bij. Toch rijdt ie zeker in de zonnnige maanden wekenlang zo niet maanden lang - exclusief de vakantie - op alleen op stroom. Grootste deel gratis van de ( financieel al afgeschreven ) zonnepanelen, of tegen 0,24 cent per KW. Dus wel degelijk voordeliger dan op benzine, zeker voor een nog relatief ruime auto met AWD.
Toch werden mijn ogen wel even zo groot als eetborden toen ik de december stroomrekening zag....ook stroom is niet gratis ( als de zonnepanelen niets uitvoeren ) maarja ik tankte vroeger wel voor meer dan 80 euro pm. ( dat was het meerverbruik bovenop huisgebruik )
Ik hoop dat je er rekening mee gehouden hebt dat de range van de batterij erg temperatuurs en airco of verwarmings gebruik gevoelig is. In de winter kan het voorkomen dat je range maar rond de <27 km is. Vreemd genoeg veranderd dat niet echt met een voorverwarmde auto ( dat kunnen instellen met stroom uit de kabel is een van de betere voordelen die zo'n auto biedt, nooit meer krabben en heerlijk warm als je instapt ) maar in de zomer keert de grotere range weer terug. Beste wat ik deze zomder heb gehad is - daadwerkelijk gehaald - 45 km EV op de batterij. En belangrijker ook aan 90-100 km/u. Hij spiegelde me wel 47 km voor maar dat red ie niet.
Toch ben ik zelf nooit echt tevreden met de EV range...even mijn dochter wegbrengen en ophalen van school ( moet eigenlijk fietsen maar manipuleert mij vaak

Maar ja...het is geen EV maar een hybride. Benzine verbuik hoort daar ook bij. Toch rijdt ie zeker in de zonnnige maanden wekenlang zo niet maanden lang - exclusief de vakantie - op alleen op stroom. Grootste deel gratis van de ( financieel al afgeschreven ) zonnepanelen, of tegen 0,24 cent per KW. Dus wel degelijk voordeliger dan op benzine, zeker voor een nog relatief ruime auto met AWD.
Toch werden mijn ogen wel even zo groot als eetborden toen ik de december stroomrekening zag....ook stroom is niet gratis ( als de zonnepanelen niets uitvoeren ) maarja ik tankte vroeger wel voor meer dan 80 euro pm. ( dat was het meerverbruik bovenop huisgebruik )
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Aankoop 2e hands Outlander
Hans, welk type outlander heb je gekocht en hoeveel km al gereden?
@BOW, ik houdt de afgenomen laadstroom bij met een socket van homewizzard en wat ik per maand laadt leg ik appart. (vanaf april 84€)
De laadstroom van de paal in de straat wordt elke maand gefaktureerd aan mij. (±165€)
Las van een paar outlander rijders dat de auto altijd bij thuiskomst aan de laadkabel gaat.
Eric
@BOW, ik houdt de afgenomen laadstroom bij met een socket van homewizzard en wat ik per maand laadt leg ik appart. (vanaf april 84€)
De laadstroom van de paal in de straat wordt elke maand gefaktureerd aan mij. (±165€)
Las van een paar outlander rijders dat de auto altijd bij thuiskomst aan de laadkabel gaat.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aankoop 2e hands Outlander
Hijg !!erichendri schreef: ↑24 sep 2025, 16:42
De laadstroom van de paal in de straat wordt elke maand gefaktureerd aan mij. (±165€)


Maar ja dit was mijn rekening in december toen de zonnepanelen vrijwel geen stroom leverden. Het huis verbuikt ongeveer 230 KW pm, rest is de auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Aankoop 2e hands Outlander
De 165€ is uiteraard vanaf april tot vandaag.
Ik betaal ±0.52€ per kw.
Eric
Ik betaal ±0.52€ per kw.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aankoop 2e hands Outlander
Tja december is een dure maand, om meerdere redenen
De auto verbruikt dan zeker 80 euro aan stroom zonder de zonnepaneelstroom, maar ook zeker 40 euro aan benzine, omdat hij vaak onder de 5 graden de ICE start en die aan laat tot ie ongeveer 90 graden is. Voorverwarmen heeft daar niet altijd effect op, want af en toe start de ICE al EV rijdend alsnog onder de 5 graden waneer de cabine voorverwarmd al 20 graden is. Ik heb nog niet in detail gekeken of de warmtewisselaar voor in het batterijpakket toevalig ook kan verwarmen, zoja zou dat de reden kunnen zijn.
Nou ja ik heb er vrede mee, het is geen EV natuurlijk. De Outlander IV schijnt dat ook nog steeds te doen.

De auto verbruikt dan zeker 80 euro aan stroom zonder de zonnepaneelstroom, maar ook zeker 40 euro aan benzine, omdat hij vaak onder de 5 graden de ICE start en die aan laat tot ie ongeveer 90 graden is. Voorverwarmen heeft daar niet altijd effect op, want af en toe start de ICE al EV rijdend alsnog onder de 5 graden waneer de cabine voorverwarmd al 20 graden is. Ik heb nog niet in detail gekeken of de warmtewisselaar voor in het batterijpakket toevalig ook kan verwarmen, zoja zou dat de reden kunnen zijn.
Nou ja ik heb er vrede mee, het is geen EV natuurlijk. De Outlander IV schijnt dat ook nog steeds te doen.