Outlander vs CX-60

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
MarMel
Nieuw forumlid

Outlander vs CX-60

Bericht door MarMel » 10 jul 2025, 21:45

Ik ben van plan om mijn 7 jaar oude Outlander met 92.000 op de teller in te ruilen. Ik heb gekeken naar een Cupra Terramar (niet mijn smaak en best klein en laag, dus die viel af.) Ook een Skoda Kodiac kwam voorbij (heb slechte ervaringen met de VAG groep en las slechte recensies over o.a. De versnellingsbak). Vandaag gereden in de Mazda CX-60. Mooie auto met veel trekvermogen en kogeldruk. Ik ben een fervent caravan rijder…Men roept nogal over de ‘mooie materialen van de CX-60’ maar ik kwam toch best veel soortgelijk plastic tegen als in mijn Outlander. De 327 pk kon ik ook niet echt merken. Maar wat me vooral tegen viel was de zeer onrustige automatische versnellingsbak, vooral in de lage versnellingen. Wat een zenuwpees…het zal wel een kwestie van wennen zijn. Na de proefrit stapte ik weer in mijn Outlander met zijn ‘zompige’ onderstel (quote uit de pers) en genoot volop van die geweldig soepele aandrijflijn en vlotte accelleratie! Volgende week proef rijden in de nieuwe Outlander. Wat zou het worden denk je…??? Ik rij inmiddels totaal al 12 jaar (vanaf het prille begin) probleemloos met mijn twee Outlanders. Tijd voor een derde…?

Tiger800XRT
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Re: Outlander vs CX-60

Bericht door Tiger800XRT » 11 jul 2025, 00:06

Welkom....

Allemaal keuzes.... Zit je nieuw te kijken of gebruikt?
De Kodiaq (liefst 2.0L en AWD) is een mooie auto en groter dan de Outlander.
De CX-60 vind ik zelf ook een hele mooie auto. Alleen de reviews zijn een beetje mwa-mwa, zeker als je het wegzet tegen de prijs en het feit dat Mazda een "premium" merk is (wilt zijn)

Het onderstel schijnt ook niet helemaal fijn geveerd te zijn, zeker de oudere modellen hadden daar wel last van. Ik denk dat je dat met een caravan nog meer zal merken.

Succes met je keuze in ieder geval. Het zijn (denk ik) geen van alle slechte auto's en zal ook op persoonlijke voorkeur uitkomen gok ik zo.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 11 jul 2025, 12:17

Mazda heeft de reputatie dat ze betere BMW's maken dan BMW. En Japanse electronica VEEL betrouwbaarder is dan die van EU merken maar wel ten koste van een beetje ouderwets zijn en achterlopen in systemen die allang standaard zijn in EU modellen.

Je ziet ook een Japanse weigering mee te gaan in doensizing voor grote auto's. Met goede redenen, zij kiezen voor mechanische betrouwbaarheid boven de laagste uitstoot normen. Omdat ze wereld merken zijn kunnen ze nog zulke modellen maken al wordt het steeds lastiger en duurder in de EU.

Een versnellingsbak is altijd minder comfortabel dan een traploze accelererende auto maar heeft ook een noodzakelijke functie die Mitsubishi met een compromis moet opvangen. Immers batterij leeg en geen versnellingbak hebben heeft grote consequenties voor het vermogen dat geleverd kan worden als je een caravan moet trekken en daarom zie je ook dat alle andere hybrides - muv Honda - een CVT hebben of een versnellingsbak. En maar weinig EV iets mogen trekken. Dat is niet voor niets.

Een bestuurder die de techniek van de Outlander snapt kan wel goed gebruik maken van de gekozen compromissen, maar auto's worden meestal fool proof gebouwd. Dat zijn de Outlanders niet, en autos met een vernellingsbak of CVT wel.

Qua prestaties is het allemaal heel relatief, mijn 2021 Outlander III kan in 8,4 seconden de 100 km aantikken wat echt niet traag is, maar het gebrek aan motorgebrul en geschakel maaktdat het veel langzamer aanvoelt dan het daadwerkelijk is. Tussen accleraties vanuit 80 of 100 km/u win je feitelijk van iedere andere auto behalve sterke EV door het instante koppel van de e-motoren. De Outlander IV is zeker een overtreffende trap want autojournalisten - mits ze de juiste mode gevonden hebben wat "normalmode" is een gezapige brandstof efficientie mode waarin je dat NIET moet testen - waren voor eens wild enthousiast ondanks het gebrek aan motorgebrul. Officieel is die ook zo'n 2.1 seconde sneller en dat zul je wel voelen ja, 6 seconden gaat richting motorfiets acceleraties.

Maar een Outlander rijdt meestal in EV is het niet ? En dan heb je zulke acceleraties niet tot je beschikking omdat je alleen batterij vermogen beschikbaar hebt. En ik vermoed dat dat bij de outlander IV 100 KW zal zijn tov 60 of 70 KW in Outlander III versies.

En wat voor een nut heeft het ook steeds het gaspedaal te vloeren ? Als je die neiging hebt kun je beter een motorfiets kopen die zijn VEEL sneller EN luider, ik heb er nu eentje die in 3 seconden in de 1e vernelling de 100 kan aantikken....aan 100 km/u in de 1 kun je beter niet het gas loslaten overigens, want dan gebeuren er intressante dingen :lol: ;)
Laatst gewijzigd door BoW op 11 jul 2025, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 11 jul 2025, 12:19

Gezien je al outlander rjjdt zal de caravan als het goed is 1500kg wegen.
De nieuwe outlander is een veel betere (sterker) trekker geworden, zie revieuw caravantrekker.
De CX60. Is een mooie auto maar vanuit de outlander moet je er even aan wennen.
De RAV4 (of suzuki) is ook een prima en sterke trekker heeft ook ruim 300pk en 500Nm en zit qua rijbeleving hetzelfde als de outlander.
Zou zelf ook geen VAG product kopen omdat ze geen 4wd zijn en ik 200+ pk en 400Nm op de voorwielen best veel vind.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

MarMel
Nieuw forumlid

Bericht door MarMel » 11 jul 2025, 20:24

Dank voor decreacties en stof tot nadenken! Ik rij al wel ook 12 jaar met een behoorlijke caravan (uiteraard niet zwaarder dan 1500 kg) en ben daar zeer tevreden over. Ik rij dan altijd in save mode. Dan blijft vrij lang de accu op peil zonder dat het verbruik de pan uit rijst. Het is stabiel en comfortabel en idd de motor hoor je ook regelmatig zijn werk doen. Qua acceleratie zonder caravan vind ik het snel genoeg, daar heb ik de Outlander ook niet voor gekocht. Ik ben gewoon verliefd op de geweldige aandrijflijn. Ik vond wat dat betreft de Mazda niet zo heel lekker rijden. Daarnaast maakt die motor ook aardig wat herrie en is het geluid van electro motoren én windgeruis ook wel aanwezig. En dan de prijs: om hem op hetzelfde niveau als de Instyle 2025 te krijgen komt er al gauw zo’n 4000 bij. Wat betreft de Kodiaq: de gebruikers klagen over ieder jaar weer dezelfde klachten die bij alle Skoda’s (merkbreed) veelvuldig voorkomen en dat in combinatie met een arrogante VAG organisatie (heb ik met de eerste Audi Q5 ook zo ervaren). De twee Outlanders in 12 jaar hebben alleen maar in de garage gestaan voor onderhoud. Voor de rest helemaal niks. Zeer bettouwbaar en probleemloos. Ik ga voor een nieuwe Outlander 2025. Mooie auto en sterk verbeterd naar het schijnt. Maar de proefrit zal het bepalen. Voor de CX-60 heb ik wel een onwaarschijnlijk mooi aanbod gekregen, dus dat is nog niet van de baan. Wordt vervolgd!

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 12 jul 2025, 03:48

Ik denk dat je te verwend bent geraakt door de EV constructie van de Outlander. Het is dan dat of een echte EV :lol:

Ik denk dat ik qua auto's ook niet meer terug wil naar lawaai makers.

Plaats reactie