Mennekes type 2 kabel
-
Coen80
- Forumlid
Mennekes type 2 kabel
Beste,
Ivm de komst van mijn Outlander (2018, type 2019) ben ik op zoek naar een laadkabel voor op mijn werk.
Volgens de dealer heb ik een Mennekes kabel type 2 nodig. HIj zegt het is net als met hdmi kabels je kan hele duren kopen, maar ze doen hetzelfde.
Nu zag ik deze bij Bol. Is dit een geschikte?
https://www.bol.com/nl/nl/p/laadkabel- ... QEALw_wcB
Ivm de komst van mijn Outlander (2018, type 2019) ben ik op zoek naar een laadkabel voor op mijn werk.
Volgens de dealer heb ik een Mennekes kabel type 2 nodig. HIj zegt het is net als met hdmi kabels je kan hele duren kopen, maar ze doen hetzelfde.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Re: Mennekes type 2 kabel
De stekker is universeel maar de capaciteit van de kabel niet. De gelinkte kabel kan laden met 1 fase 16 A en 3,7 KW wat wel relatief traag zal zijn, maar zover ik lees kan de auto niet sneller laden met die poort.
Voor een aantal tientjes meer heb je een 3 fase 16 A uitvoering die al tot 11 KW kan laden. 32 A 22 KW schijnt het maximum te zijn voor de 3 fase uitvoering maar die kabels kosten ook meer dan 200 euro..
Charging Point Max Power Time to Charge
Wall Plug (2.3 KW) 230V / 1x10A 8h41m
1-phase 16A (3.7 K) 230V / 1x16A 5h24m
1-phase 32A (7.4 KW) 230V /1x32A 5h24m
3-phase 32A (22 KW) 400V / 3x32A 5h24m
Gezien de auto ChaDeMo ( de andere poort ) kan laden aan maximaal 20 KW maar de kabels daarvan aan het laadapparaat vast zitten dus je daarvoor geen kabel nodig hebt, lijkt die gelinkte kabel prima.
Voor een aantal tientjes meer heb je een 3 fase 16 A uitvoering die al tot 11 KW kan laden. 32 A 22 KW schijnt het maximum te zijn voor de 3 fase uitvoering maar die kabels kosten ook meer dan 200 euro..
Charging Point Max Power Time to Charge
Wall Plug (2.3 KW) 230V / 1x10A 8h41m
1-phase 16A (3.7 K) 230V / 1x16A 5h24m
1-phase 32A (7.4 KW) 230V /1x32A 5h24m
3-phase 32A (22 KW) 400V / 3x32A 5h24m
Gezien de auto ChaDeMo ( de andere poort ) kan laden aan maximaal 20 KW maar de kabels daarvan aan het laadapparaat vast zitten dus je daarvoor geen kabel nodig hebt, lijkt die gelinkte kabel prima.
- PedjaBoZ
- Forumlid
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
Kan de auto überhaupt laden met meer vermogen dan 3,6 kwh?
Thuis het ik dit niet gezien. Op het werk hebben 22 kwh laders en daar stop het ook bij 3.6 kwh
Thuis het ik dit niet gezien. Op het werk hebben 22 kwh laders en daar stop het ook bij 3.6 kwh
- PedjaBoZ
- Forumlid
De auto poort accepteert type 1 kabel, iig mijn MY20.Coen80 schreef: ↑10 apr 2025, 14:27Beste,
Bovenste plug van de kabel is naar de auto
https://www.bol.com/nl/p/deltaco-e-char ... androidapp
-
BoW
- Sponsor van dit forum
De auto kan met die poort niet meer accepteren dan 3,7 KW, als je een hogere capaciteit erin plugt blijft hij beperkt tot 3,7 KW AC. Schijnt in praktijk zelfs 3,5 KW te zijn. Je kunt dus niet sneller dan 5 uur 24 min.
Zelfde principe dat de auto niet meer wil accepteren dan maximaal 20 KW DC in de ChadeMo poort.
Kennelijk heb je dus niet meer dan de lichtste kabel ( 3,7 KW 16 A ) nodig omdat de auto niet sneller kan laden, en zelfs het aantal fasen maakt dus niet uit.
Misschien is aandacht voor de lengte van de kabel dan iets belangrijker....5 meter is maar amper iets langer dan de auto. Zal meestal wel lang genoeg zijn als je achteruit parkeert, maar stel dat de lader bij jouw parkeerplek defect is, de andere oplaad parkeerplaatsen bezet zijn maar niet alle laders bezet zijn....Ik heb al ontdekt dat bij vrije oplaad parkeerplaatsen vaak ( en natuurlijk met een reden ) de lader defect is. En zo vaak laad ik niet eens bij openbare laders, want dat is meestal duurder dan op benzine rijden.
Zelfde principe dat de auto niet meer wil accepteren dan maximaal 20 KW DC in de ChadeMo poort.
Kennelijk heb je dus niet meer dan de lichtste kabel ( 3,7 KW 16 A ) nodig omdat de auto niet sneller kan laden, en zelfs het aantal fasen maakt dus niet uit.
Misschien is aandacht voor de lengte van de kabel dan iets belangrijker....5 meter is maar amper iets langer dan de auto. Zal meestal wel lang genoeg zijn als je achteruit parkeert, maar stel dat de lader bij jouw parkeerplek defect is, de andere oplaad parkeerplaatsen bezet zijn maar niet alle laders bezet zijn....Ik heb al ontdekt dat bij vrije oplaad parkeerplaatsen vaak ( en natuurlijk met een reden ) de lader defect is. En zo vaak laad ik niet eens bij openbare laders, want dat is meestal duurder dan op benzine rijden.
- PedjaBoZ
- Forumlid
Ik had graag gewild dat ik 5 uur moest laden
Met een batterij van 13,8 kwh waarvan 70% beschikbaar is (9,6 kwh) is de batterij binnen 3 uur helemaal vol
Met een batterij van 13,8 kwh waarvan 70% beschikbaar is (9,6 kwh) is de batterij binnen 3 uur helemaal vol
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Dat is bij mij ook zo aan de gewone 10 A huisstopcontact lader.....kennelijk is de batterij nooit echt zo "leeg" dat het 5-8 uur duurt.
Overigens was dat ChaDeMo snelladen ook binnen 12 minuten klaar, maar hij ging ook maar tot 70 % en had dus erg weinig nut. Ik ben de reden alweer vergeten waarom hij niet tot 80 % ging ,maar de batterij was ook binnen een kwartier EV rijden weer leeg. Was dure stroom van meer dan 1.20 per KW dus vooral een oefening in totale nutteloosheid als het geen EV is.
Wat dat betreft...die EV rijders zijn slecht af als ze gebruik moeten maken van sneladers langs de snelweg.....op benzine ben je veel goedkoper af. En op de parkeerplaats van Ikea hoef je ook niet te verwachten dat stroom gunstiger geprijst is dan op benzine rijden. Ik heb al wel door dat er wel EV zijn "relatief" efficient zijn met stroom, maar onze Outlanders zijn dat niet echt met 16-20 KW/100 km. Waarbij de waarde eerder 18 dan 16 is. Maar goed wij hebben ook een e-motor op iedere as en AWD in de meeste gereden snelheden, en slepen nog een motor mee die voorkomt dat we belachelijk dure stroom MOETEN afnemen....
Overigens was dat ChaDeMo snelladen ook binnen 12 minuten klaar, maar hij ging ook maar tot 70 % en had dus erg weinig nut. Ik ben de reden alweer vergeten waarom hij niet tot 80 % ging ,maar de batterij was ook binnen een kwartier EV rijden weer leeg. Was dure stroom van meer dan 1.20 per KW dus vooral een oefening in totale nutteloosheid als het geen EV is.
Wat dat betreft...die EV rijders zijn slecht af als ze gebruik moeten maken van sneladers langs de snelweg.....op benzine ben je veel goedkoper af. En op de parkeerplaats van Ikea hoef je ook niet te verwachten dat stroom gunstiger geprijst is dan op benzine rijden. Ik heb al wel door dat er wel EV zijn "relatief" efficient zijn met stroom, maar onze Outlanders zijn dat niet echt met 16-20 KW/100 km. Waarbij de waarde eerder 18 dan 16 is. Maar goed wij hebben ook een e-motor op iedere as en AWD in de meeste gereden snelheden, en slepen nog een motor mee die voorkomt dat we belachelijk dure stroom MOETEN afnemen....
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Zag deze verloop stekker.
Zou er ook 1 te koop zijn naar chademo?
Eric Eric
Zou er ook 1 te koop zijn naar chademo?
Eric Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
- PedjaBoZ
- Forumlid
Chademo is DC en deze zijn alleen voor AC.
Iets gaat er roken ben ik bang
Iets gaat er roken ben ik bang
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Inderdaad, de Mennekes kabel en de thuislader zijn wisselspanning ( AC ) en gaan via de inverter de batterij in. ChaDeMo is gelijkspanning (DC) en gaat direct de batterij in.
Je hebt dus eigenlijk een wisselspannings poort een een gelijkspannings poort.
Ik weet niet wat er gebeurd als je AC op de DC poort zet - of andersom - maar goed kan het niet zijn. Met laad adapters moet je heel goed uitkijken.
Je hebt dus eigenlijk een wisselspannings poort een een gelijkspannings poort.
Ik weet niet wat er gebeurd als je AC op de DC poort zet - of andersom - maar goed kan het niet zijn. Met laad adapters moet je heel goed uitkijken.
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Deze gebruik ik ook om aan de modernere laadpaal te koppelen. Werkt prima, de auto accepteerd gewoon wat ie laden kan en de paal levert dat, niet meer en niet minder. Prik je de nieuwere auto erin dan gaat die paal meer A leveren, net wat de auto kan absorberen.erichendri schreef: ↑10 apr 2025, 20:02Zag deze verloop stekker.
EricScreenshot_20250410_195941_Chrome.jpg
Normaal laad ik met de baksteen op 10A en aan de paal dus met 16A. Die kabel is net te kort om beide auto's te laten staan maar ik heb nog ergens een verlengkabel van een Tesla ook, een dikke en stugge kabel dus niet echt handig maar dat ding kan veel hogere amperages aan dus in dat opzicht wel veilig. Al is het aan elkaar rijgen van verloopjes en kabels nooit iets om zonder toezicht te doen.