Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
-
willemdeboer
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24 feb 2025, 10:39
- Locatie: Utrecht
Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Hallo, ik overweeg een Outlander PHEV tweedehands te kopen. Hij is van 2020. Is dat, gezien de levensduur van de accu, wel verstandig? Ik begrijp dat ze voor 8 jaar worden gegarandeerd. Dus nog 3 jaar rijden. Nog los van de dalende capaciteit. Wat zijn de ervaringen? Alvast bedankt!
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Als je een beetje door de topics leest kom je dit tegen : ( BJ 2020 heeft de LEV 46 batterij cel )
LEV46 (2019-2020)
Door verbeterde celchemie kan deze 3.000 tot 4.000 laadcycli aan.
Dit betekent een langere levensduur en minder degradatie, zelfs bij regelmatig snelladen.
Verwacht 10-15 jaar bruikbare capaciteit bij normaal gebruik.
Belangrijke factoren die invloed hebben op de levensduur:
Snelladen (CHAdeMO) → Versnelt degradatie als het vaak wordt gebruikt.
Hoge temperaturen → Luchtgekoelde batterijen presteren minder goed bij langdurige hitte.
Diepe ontlading (regelmatig onder 20% laten zakken) → Versnelt degradatie.
Laadgewoontes → Frequent tot 100% laden kan de batterij sneller doen verouderen; laden tot 80-90% kan de levensduur verlengen.
Conclusie
De LEV46 (2019-2020) is aanzienlijk duurzamer dan de oudere LEV40 (2013-2018), met bijna dubbel zoveel laadcycli en een langere levensduur.
De 2019-2020 modellen zijn dus een betere keuze als accudegradatie en levensduur belangrijk zijn.
Om hier wat mee te kunnen ( vooral zien hoeveel laadcycli doorlopen zijn ) kun je het beste de Watchdog app downloaden en een bluetooth OBDII dongel kopen, die je in de OBDII poort onder het stuur prikt. Welke dongel kun je zien op hun website, niet iedere dongel werkt. Die dongel komt je ook nog wel van pas als je geen Outlander wilt en andere hybrides wilt testen op hun batterij.
De Outlander gebruikt als je 30-40 km per dag volledig electrisch zou rijden 1 volledige laadcyclus in 1 ( helemaal ) of 2 x ( deels ) opladen per dag. Je hebt er dus 3000-4000 van dus kan ie in theorie 3000-4000 dagen mee. 8-10 jaar als je echt iedere dag 1 cylcus doorloopt...en dat doe je waarschijnlijk niet.
LEV46 (2019-2020)
Door verbeterde celchemie kan deze 3.000 tot 4.000 laadcycli aan.
Dit betekent een langere levensduur en minder degradatie, zelfs bij regelmatig snelladen.
Verwacht 10-15 jaar bruikbare capaciteit bij normaal gebruik.
Belangrijke factoren die invloed hebben op de levensduur:
Snelladen (CHAdeMO) → Versnelt degradatie als het vaak wordt gebruikt.
Hoge temperaturen → Luchtgekoelde batterijen presteren minder goed bij langdurige hitte.
Diepe ontlading (regelmatig onder 20% laten zakken) → Versnelt degradatie.
Laadgewoontes → Frequent tot 100% laden kan de batterij sneller doen verouderen; laden tot 80-90% kan de levensduur verlengen.
Conclusie
De LEV46 (2019-2020) is aanzienlijk duurzamer dan de oudere LEV40 (2013-2018), met bijna dubbel zoveel laadcycli en een langere levensduur.
De 2019-2020 modellen zijn dus een betere keuze als accudegradatie en levensduur belangrijk zijn.
Om hier wat mee te kunnen ( vooral zien hoeveel laadcycli doorlopen zijn ) kun je het beste de Watchdog app downloaden en een bluetooth OBDII dongel kopen, die je in de OBDII poort onder het stuur prikt. Welke dongel kun je zien op hun website, niet iedere dongel werkt. Die dongel komt je ook nog wel van pas als je geen Outlander wilt en andere hybrides wilt testen op hun batterij.
De Outlander gebruikt als je 30-40 km per dag volledig electrisch zou rijden 1 volledige laadcyclus in 1 ( helemaal ) of 2 x ( deels ) opladen per dag. Je hebt er dus 3000-4000 van dus kan ie in theorie 3000-4000 dagen mee. 8-10 jaar als je echt iedere dag 1 cylcus doorloopt...en dat doe je waarschijnlijk niet.
-
willemdeboer
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24 feb 2025, 10:39
- Locatie: Utrecht
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Dank je voor je antwoord. De ANWB en de dealer hanteren overigens een getal van 1500 cycli. De app Watchdog had ik inderdaad gevonden en geïnstalleerd, maar nog geen kans om hem in de PHEV te prikken.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Ter vergelijk wat misschien nuttig is, mijn 2021 Outlander heeft ~ 100.000 km gelopen en volgens de BMS nog 35,5 Ah van de 46 Ah ( 43.5 Ah in realiteit na de eerste DBCAM ) die hij ooit had.
Die BMS waarde is overigens een berekende waarde die niet per definitie de echte staat van de batterij is, die meestal veel beter is. Als je die wilt weten of de accurate batterij staat opnieuw wilt verkrijgen moet de auto weer een DBCAM procedure doorlopen ( bij de garage ) om de BMS te resetten. Let op dat methodes die je op YT en intnernet tegekomt voor de oudere Outlanders om makkelijk de BMS te resetten permanente storingen geven in Outlanders van na 2019, en je naar de garage moet om er vanaf te komen.
De BMS info geeft wel een goede indicatie hoe de auto gebruikt is, en er zijn zoals gezegd ook dingen te zien als doorlopen cycli en hoeveel % van de kilometers de auto in EV heeft gereden ( een hoger % EV is meer belasting voor de batterij ) en hoe vaak de auto een fast charge ( DC-DC ) heeft gehad en normaal is geladen ( AC-DC ) Maar je hebt dus wel typisch de app nodig om dat te kunnen inzien, de boordcomputer van de auto verteld je niets.
Zoals je kunt zien zijn er wel exemplaren die een totaal versleten batterij hebben aan 60.000 km. Dat zijn uitzonderingen en zonder twijfel op een bijzondere manier gebruikt ( taxi , bezorgdienst ? ) maar zo eentje wil je niet hebben.
Die BMS waarde is overigens een berekende waarde die niet per definitie de echte staat van de batterij is, die meestal veel beter is. Als je die wilt weten of de accurate batterij staat opnieuw wilt verkrijgen moet de auto weer een DBCAM procedure doorlopen ( bij de garage ) om de BMS te resetten. Let op dat methodes die je op YT en intnernet tegekomt voor de oudere Outlanders om makkelijk de BMS te resetten permanente storingen geven in Outlanders van na 2019, en je naar de garage moet om er vanaf te komen.
De BMS info geeft wel een goede indicatie hoe de auto gebruikt is, en er zijn zoals gezegd ook dingen te zien als doorlopen cycli en hoeveel % van de kilometers de auto in EV heeft gereden ( een hoger % EV is meer belasting voor de batterij ) en hoe vaak de auto een fast charge ( DC-DC ) heeft gehad en normaal is geladen ( AC-DC ) Maar je hebt dus wel typisch de app nodig om dat te kunnen inzien, de boordcomputer van de auto verteld je niets.
Zoals je kunt zien zijn er wel exemplaren die een totaal versleten batterij hebben aan 60.000 km. Dat zijn uitzonderingen en zonder twijfel op een bijzondere manier gebruikt ( taxi , bezorgdienst ? ) maar zo eentje wil je niet hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
willemdeboer
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24 feb 2025, 10:39
- Locatie: Utrecht
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
@BoW dank je! Mijn dealer heeft me ook wat gerustgesteld net met het accurapport van de beoogde occasion. Ik vind het lastig, er zijn zoveel indianenverhalen over EV's en PHEV's.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Om die indianen verhalen heb ik me ook verdiept in die materie, en kwam pas echt vooruit toen ik op een ander forum las dat er Yuasa LEV 40 batterij cellen waren gebruikt. Op dit forum werd ik erop gewezen dat 2019+ Outlanders Yuasa LEV 46 cellen hebben, en de Outlander 2022+ heeft de Yuasa LEV 65 cellen. Het nummer slaat op de inhoud in Ah.
Nu we paard en rugnummer weten was het eenvoudig(er) de specificaties te achterhalen zodat je een inschatting kunt maken waarmee je te maken hebt zonder indianen verhalen te hoeven geloven.
Het is overigens wel zo dat EV met veel grotere batterijen langzamer door hun cyli heen gaan, simpelweg omdat ze ruwweg maar 1 x per week laden en niet iedere dag zoals PHEV zullen doen. Een 1:1 vergelijk ter geruststelling gaat dus niet op, maar ook zonder vergelijk met EV doen Lithium batterijen voor hybrides het goed. Maar vergeet ook niet dat dit hybrides zijn, en alleen op electriciteit rijden is dus niet helemaal het juiste gebruik. Daarom vond ik het ook niet erg dat onder de 5 graden in de winter de motor start om de verwarming te helpen. Sommigen vinden dat vreselijk, maar waarom rij je dan niet in een EV ? Gedeeltelijk op benzine rijdend is het verbuik erg bescheiden, en zelfs met lege batterij rijdend in hybride modus ( rijd op benzine en laad telkes de batterij op voor ~ 4 km waarna hij EV rijdend die 4 km op maakt, en weer van voor af aan ) kun je 1:14 l/km halen met die zware en toch stiekum best grote auto.
En wat betreft Yuasa, dat is een Japans bedrijf die sinds 1916 batterijen maakt. Ik denk dat de schande ondragelijk zou zijn zouden ze wanproducten op de markt brengen.
De werkelijkheid is dat de degradatie van lithium batterijen - op hitte ontwikkeling na - best nauwkeurig te voorspellen is. Daarom krijg je er 8 jaar garantie op ( chemisch verval ) of 160.000 km. ( aantal (snel)laadbeurten ) De BMS werkt zo vaag ( niet werkelijke staat van batterij weergeven ) om de batterij te beschermen tegen ons gebruikers zodat het aannemlijk is dat die de garantie termijn haalt en Mitsubishi je geen dure batterij hoeft te vergoeden.
Nu we paard en rugnummer weten was het eenvoudig(er) de specificaties te achterhalen zodat je een inschatting kunt maken waarmee je te maken hebt zonder indianen verhalen te hoeven geloven.
Het is overigens wel zo dat EV met veel grotere batterijen langzamer door hun cyli heen gaan, simpelweg omdat ze ruwweg maar 1 x per week laden en niet iedere dag zoals PHEV zullen doen. Een 1:1 vergelijk ter geruststelling gaat dus niet op, maar ook zonder vergelijk met EV doen Lithium batterijen voor hybrides het goed. Maar vergeet ook niet dat dit hybrides zijn, en alleen op electriciteit rijden is dus niet helemaal het juiste gebruik. Daarom vond ik het ook niet erg dat onder de 5 graden in de winter de motor start om de verwarming te helpen. Sommigen vinden dat vreselijk, maar waarom rij je dan niet in een EV ? Gedeeltelijk op benzine rijdend is het verbuik erg bescheiden, en zelfs met lege batterij rijdend in hybride modus ( rijd op benzine en laad telkes de batterij op voor ~ 4 km waarna hij EV rijdend die 4 km op maakt, en weer van voor af aan ) kun je 1:14 l/km halen met die zware en toch stiekum best grote auto.
En wat betreft Yuasa, dat is een Japans bedrijf die sinds 1916 batterijen maakt. Ik denk dat de schande ondragelijk zou zijn zouden ze wanproducten op de markt brengen.
-
willemdeboer
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24 feb 2025, 10:39
- Locatie: Utrecht
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
@BoW dat laatste vind ik eigenlijk niets voor Mitsubishi.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Die algemene garantie is afgesproken door een grote groep fabrikanten, vrijwel de meeste auto merken hanteren die 8 jaar of 160.000 km op een hybride of EV batterij.
De BMS en diens code is echter wel van Mitsubishi. En die berekend met opzet een grotere degradatie dan de werkelijke batterij slijtage, en deze berekende grotere ( en fictieve ) degradatie krijg je ook te zien met Watchdog. Mitsubishi doet dat omdat de BMS daarmee capacitieit onbenut laat. Dat beschermd de levensduur van de batterij maar wel ten koste van EV range.
Het beschermen van de levensduur van de batterij is overduidelijk gedaan om zeker te stellen dan een batterij ook daadwerkeliijk de garantie termijn haalt. De fabrikant zou grote financiele schade en reputatie schade oplopen als teveel batterijen vervangen moeten worden nog voor de garantie verstrijkt.
Maar als je het vraagt kan de garage een DBCAM procedure uitvoeren die de BMS reset. Bij batterijen tot een aantal jaren oud leidt dat meestal tot veel meer capaciteit ( de werkelijke slijtage van de batterijen is relatief gering ) en grotere range.
Overigens is het zo dat in de autowereld de fabrikant 160.000 km als een "auto leven lang" beschouwd. Ook Mitsubishi. Wat er daarna met de auto gebeurd is hun zorg niet meer, alhoewel het voor het merk natuurlijk best goede reclame is als de auto dan nog 15 jaar doorrijd.
Het feit dat de ANWB wegenbwacht deze auto's niet met merk verwijtbare storingen tegenkomen langs de weg maakt duidelijk dat dit zo'n auto is die veel langer meegaat en erg betrouwbaar is. Mede daarom wilde ik bewust een Outlander.
De BMS en diens code is echter wel van Mitsubishi. En die berekend met opzet een grotere degradatie dan de werkelijke batterij slijtage, en deze berekende grotere ( en fictieve ) degradatie krijg je ook te zien met Watchdog. Mitsubishi doet dat omdat de BMS daarmee capacitieit onbenut laat. Dat beschermd de levensduur van de batterij maar wel ten koste van EV range.
Het beschermen van de levensduur van de batterij is overduidelijk gedaan om zeker te stellen dan een batterij ook daadwerkeliijk de garantie termijn haalt. De fabrikant zou grote financiele schade en reputatie schade oplopen als teveel batterijen vervangen moeten worden nog voor de garantie verstrijkt.
Maar als je het vraagt kan de garage een DBCAM procedure uitvoeren die de BMS reset. Bij batterijen tot een aantal jaren oud leidt dat meestal tot veel meer capaciteit ( de werkelijke slijtage van de batterijen is relatief gering ) en grotere range.
Overigens is het zo dat in de autowereld de fabrikant 160.000 km als een "auto leven lang" beschouwd. Ook Mitsubishi. Wat er daarna met de auto gebeurd is hun zorg niet meer, alhoewel het voor het merk natuurlijk best goede reclame is als de auto dan nog 15 jaar doorrijd.
Het feit dat de ANWB wegenbwacht deze auto's niet met merk verwijtbare storingen tegenkomen langs de weg maakt duidelijk dat dit zo'n auto is die veel langer meegaat en erg betrouwbaar is. Mede daarom wilde ik bewust een Outlander.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Ik zou mijn auto zo kopen. van 2014 instyle (dus met wifi, standkachel, achteruitcam, en daarbij trekhaak) Destijds had deze 150.000 op de teller met normaal dagelijks rijden laden aan de thuislader. Best de klassieke leasebak uit de folder (dat lichte blauw en de grote velgen). Dat weet ik want ik heb de folder
Ik heb toen de remblokken vervangen vanwege ouderdom - het waren nog de originele - omdat ze dan hard worden.
Toen kreeg ik een nieuwe accu onder garantie bij 159000 en daarmee was de auto voor mij als nieuw.
Wie 'm nu overneemt heeft dus een accu die 90.000 heeft meegemaakt. Zal op zo'n 75% zitten al kan ik er nog 40 mee in de zomer (zonder AC)
normaal onderhoud als olie, filters, 1 x een stuurkogeltje en wat banden. En het bekende rubberlager van de achterste e-motor met daar meteen de transaxle (of hoe heette het ook weer) olie ook maar ververst
Zo kun je nog een ton doorrijden of je - dat doe ik meestal bij aankoop van een andere auto - gooit er wat preventief onderhoud tegenaan (ophangingsrubbers, stuurkogels, rubberlager e-motor voor, nog wat vloeistoffen etc en eventueel nieuwe rubber matten) en je hebt 'm als nieuw.
Dit geldt voor alle auto's, ook Outlanders. Het is alleen een stuk goedkoper om de Outlander een kuur te geven dan een BMW kan ik uit ervaring vertellen.
Komt te koop, ik weet alleen nog niet wanneer
ik dacht 'm 1 jaartje te gaan rijden om te leren hoe dat is (na allerlei 6 en 8 cylinders) en dat is inmiddels 5 jaar geleden en ik weet nog niet of en welke EV ik zou willen want dat betekend nog verder afscheid van zelf beheren van wat m'n auto doet en niet doet aan gedrag in de vorm van piepjes, instellingen en rijgedrag
Vooralsnog past deze auto precies bij mijn gebruik (korte ritjes en af en toe een lange) en dat is voor de Outlander keuze het belangrijkste criterium. Zelf laden van eigen panelen, korte ritten (als EV) met tweewekelijks een lange (als Hybrid) is precies goed.
Ik heb toen de remblokken vervangen vanwege ouderdom - het waren nog de originele - omdat ze dan hard worden.
Toen kreeg ik een nieuwe accu onder garantie bij 159000 en daarmee was de auto voor mij als nieuw.
Wie 'm nu overneemt heeft dus een accu die 90.000 heeft meegemaakt. Zal op zo'n 75% zitten al kan ik er nog 40 mee in de zomer (zonder AC)
normaal onderhoud als olie, filters, 1 x een stuurkogeltje en wat banden. En het bekende rubberlager van de achterste e-motor met daar meteen de transaxle (of hoe heette het ook weer) olie ook maar ververst
Zo kun je nog een ton doorrijden of je - dat doe ik meestal bij aankoop van een andere auto - gooit er wat preventief onderhoud tegenaan (ophangingsrubbers, stuurkogels, rubberlager e-motor voor, nog wat vloeistoffen etc en eventueel nieuwe rubber matten) en je hebt 'm als nieuw.
Dit geldt voor alle auto's, ook Outlanders. Het is alleen een stuk goedkoper om de Outlander een kuur te geven dan een BMW kan ik uit ervaring vertellen.
Komt te koop, ik weet alleen nog niet wanneer
Vooralsnog past deze auto precies bij mijn gebruik (korte ritjes en af en toe een lange) en dat is voor de Outlander keuze het belangrijkste criterium. Zelf laden van eigen panelen, korte ritten (als EV) met tweewekelijks een lange (als Hybrid) is precies goed.
-
willemdeboer
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24 feb 2025, 10:39
- Locatie: Utrecht
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
@BoW dank je voor je uitgebreide reacties. Dat is de informatie waar ik naar op zoek was. Heel erg bedankt! We gaan vanmiddag naar twee occasions kijken, één uit 2019 met 110.000 km en één uit 2020 met 98000. Het zal o.a. van het accurapport afhangen welke het wordt. Prijsverschil voor de nieuwere is niet groot.
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Koop een intense+ of een instyle, deze hebben een standkachel functie.
Eric
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Omdat het alleen maar over de batterij ging vul ik nog even aan : de verbrandingsmotor in deze Outlanders is een 2 liter of een variant daarop ( zelfde motor met andere slag = 2.4 liter ) en komt als 2 liter motor voor in een hele reeks andere modellen van Mitsubishi. Daar veranderen ze natuurlijk wel de krakteristieken met andere klepbesturing, slag, inspuiting enz enz maar het blijft dezefde basis motor. In deze auto draait de motor meestal zo'n 4500 rpm maximaal. In andere modellen kan hij tot 7000 rpm draaien. De motor staat bij alle modellen bekend als betrouwbaar, maar in de Outlander is ie ook nog laag belast ( lager toerental en e-motoren die belasting opvangen ) wat de levensduur natuurlijk ook nog verlengt.
Zolas je op dit forum zult tegenkomen is de bijzonderheid dat deze auto geen versnellingsbak heeft en zonder aanhanger ook niet nodig heeft. Maar als je wel een aanhanger trekt moeten de e-motoren dat opvangen en tot maximaal helft van de stroom moet dan uit de batterij komen. Logischerwijs kun je als je de auto gaat belasten met aanhanger en hellingen wilt oprijden dus al weten dat je batterij dan niet leeg moet zijn, iets wat overigens bij de auto zonder aanhanger geen enkel probleem ( en zelfs de bedoeling = efficient) is. Rijdend de batterij opladen met aanhanger om te voorkomen dat die leeg raakt kan ook prima, maar wel met een snelheid van 80-90 km/u.
Sommige kopers wisten dat niet en willen met aanhanger sneller rijden, bijvoorbeeld diegenen met een Duitse 100 sticker op hun caravan.
Als de helling gering is zal de auto ( ook met aanhanger ) eerst nog enkel op de 2.4 met directe mechanische verbinding op de voorwielen kunnen rijden, wat erg efficient is, maar op enig moment bij meer belasting de batterij gaan gebruiken om de e-motoren te voeden. Als de belasting nog zwaarder wordt koppelt de mechanische verbinding af en gaat de verbrandingsmotor alleen nog stroom produceren en kan flink toeren gaan maken. Je rijdt dan in alleen op de e-motoren en hebt zo'n 130 KW/ 177 pk. Locomotieven met een grote verbandingsmotor+ generator in neus en electromotoren in de draaistellen werken ruwweg hetzelfde.
De auto kan enkel zijn opgegeven maximale ( 167 / 240 ) KW/pk produceren als hij richting de topsnelheid van 170 km/u rijdt. Dat heeft te maken met de mechanische verbinding die dan wel blijft bestaan + dat de motor ook nog als generator werkt en beide e-motoren ook nog meewerken. Dan zijn alle mogelijkheden die hij heeft tegelijk ingeschakeld. Daarom zullen heel veel Outlanders nooit hun maximale vermogen hebben geleverd. Voor de levensduur is dat prima
Zo, nu is uiteengezet WAAROM de auto zo betrouwbaar is en als oude auto geliefd is in Oostbloklanden.
En idd zoals Eric zegt is het wel waardevol een model te kiezen met wat meer uitrusting en luxe, wnat als de batterij goed is en het zijn geen schade auto's, zijn ze allemaal goed.
Zolas je op dit forum zult tegenkomen is de bijzonderheid dat deze auto geen versnellingsbak heeft en zonder aanhanger ook niet nodig heeft. Maar als je wel een aanhanger trekt moeten de e-motoren dat opvangen en tot maximaal helft van de stroom moet dan uit de batterij komen. Logischerwijs kun je als je de auto gaat belasten met aanhanger en hellingen wilt oprijden dus al weten dat je batterij dan niet leeg moet zijn, iets wat overigens bij de auto zonder aanhanger geen enkel probleem ( en zelfs de bedoeling = efficient) is. Rijdend de batterij opladen met aanhanger om te voorkomen dat die leeg raakt kan ook prima, maar wel met een snelheid van 80-90 km/u.
Sommige kopers wisten dat niet en willen met aanhanger sneller rijden, bijvoorbeeld diegenen met een Duitse 100 sticker op hun caravan.
Als de helling gering is zal de auto ( ook met aanhanger ) eerst nog enkel op de 2.4 met directe mechanische verbinding op de voorwielen kunnen rijden, wat erg efficient is, maar op enig moment bij meer belasting de batterij gaan gebruiken om de e-motoren te voeden. Als de belasting nog zwaarder wordt koppelt de mechanische verbinding af en gaat de verbrandingsmotor alleen nog stroom produceren en kan flink toeren gaan maken. Je rijdt dan in alleen op de e-motoren en hebt zo'n 130 KW/ 177 pk. Locomotieven met een grote verbandingsmotor+ generator in neus en electromotoren in de draaistellen werken ruwweg hetzelfde.
De auto kan enkel zijn opgegeven maximale ( 167 / 240 ) KW/pk produceren als hij richting de topsnelheid van 170 km/u rijdt. Dat heeft te maken met de mechanische verbinding die dan wel blijft bestaan + dat de motor ook nog als generator werkt en beide e-motoren ook nog meewerken. Dan zijn alle mogelijkheden die hij heeft tegelijk ingeschakeld. Daarom zullen heel veel Outlanders nooit hun maximale vermogen hebben geleverd. Voor de levensduur is dat prima
Zo, nu is uiteengezet WAAROM de auto zo betrouwbaar is en als oude auto geliefd is in Oostbloklanden.
En idd zoals Eric zegt is het wel waardevol een model te kiezen met wat meer uitrusting en luxe, wnat als de batterij goed is en het zijn geen schade auto's, zijn ze allemaal goed.
-
willemdeboer
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24 feb 2025, 10:39
- Locatie: Utrecht
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
@BoW Dank je, wederom. Het is de 2019 110.000 km PHEV InStyle geworden met alle opties. Interessant was, dat ik met de Watchdog app de twee kandidaten hebben kunnen checken op overgebleven accucapaciteit. Die van 2019 (35.1 Ah) had meer over dan die van 2020 (32.8). Hoewel hij 10.000 meer had gelopen dan de 2020, hebben we hem toch gekozen omdat ook de batterij iets beter was.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Gefeliciteerd en nog een luxe versie ook. Dat zal vast goed bevallen 
-
willemdeboer
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24 feb 2025, 10:39
- Locatie: Utrecht
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Dank je. Ik ben nog wel even benieuwd of het inderdaad logisch was om voor de 'beste' accu te kiezen.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Het verschil tussen ruwweg 35 Ah en 32 Ah komt neer als ik het goed rekenend inschat op bijna een jaar lang 1 cylcus per dag doorlopen ( 2 x opladen per dag ) dus de nieuwere auto had in feite een batterij die een jaar aan typisch gebruik ouder was, hoe gek het ook klinkt.
Maar wat eigenlijk belangrijker is, is WAAROM die jongere auto volgens de BMS een 32 Ah batterij heeft. De BMS reageert op van alles met afwaarderen van de berekende batterij slijtage zoals snelladen, vaak in B5 remmen, bij hoge temperaturen laden of hard laten werken in EV en hoe vaak de auto in EV rijdt ( het blijft een hybride, de verbrandingsmotor gebruiken is een verwacht gebruik van de auto )
In Watchdog kun je een deel van die antwoorden ( parameters waar de BMS mee rekent ) vinden als je op de gekleurde kaart van het batterij rapport drukt.
35 Ah heb ik zelf ook en ik verwacht na het zien van de DBCAM grafiek van andere Outlanders ( maar weet niet zeker ) dat na een DBCAM dat weer omhoog kan, gemiddeld met 2 Ah zo liet ik me vertellen. Kan hoger of lager uitvallen na lange tijd of korte tijd van BMS berekeningen, ouderdom enz. Je kunt zien dat sommige BMS er wel 3 of 4 AH naast zitten met hun gereken. Men zegt ook dat als de auto ouder wordt de BMS berekeneing steeds vaker overeenkomt met de echte staat van de batterij en een DBCAM of andere reset geen zin meer heeft, vooral niet als de garage dat in rekening brengt.
Maar wat eigenlijk belangrijker is, is WAAROM die jongere auto volgens de BMS een 32 Ah batterij heeft. De BMS reageert op van alles met afwaarderen van de berekende batterij slijtage zoals snelladen, vaak in B5 remmen, bij hoge temperaturen laden of hard laten werken in EV en hoe vaak de auto in EV rijdt ( het blijft een hybride, de verbrandingsmotor gebruiken is een verwacht gebruik van de auto )
In Watchdog kun je een deel van die antwoorden ( parameters waar de BMS mee rekent ) vinden als je op de gekleurde kaart van het batterij rapport drukt.
35 Ah heb ik zelf ook en ik verwacht na het zien van de DBCAM grafiek van andere Outlanders ( maar weet niet zeker ) dat na een DBCAM dat weer omhoog kan, gemiddeld met 2 Ah zo liet ik me vertellen. Kan hoger of lager uitvallen na lange tijd of korte tijd van BMS berekeningen, ouderdom enz. Je kunt zien dat sommige BMS er wel 3 of 4 AH naast zitten met hun gereken. Men zegt ook dat als de auto ouder wordt de BMS berekeneing steeds vaker overeenkomt met de echte staat van de batterij en een DBCAM of andere reset geen zin meer heeft, vooral niet als de garage dat in rekening brengt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Deze FAQ is echt heel nuttig voor nieuwe gebruikers van een Outlander PHEV, omdat je heel veel vragen zult hebben over zo'n technisch nogal complexe auto.
https://www.richi.uk/p/mitsubishi-outla ... v-faq.html
https://www.richi.uk/p/mitsubishi-outla ... v-faq.html
-
willemdeboer
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24 feb 2025, 10:39
- Locatie: Utrecht
Re: Outlander PHEV tweedehands kopen verstandig?
Ik wil iedereen bedanken voor de hulp om heel snel te gaan begrijpen hoe het (electro)technisch zit met de PHEV!