Misschien een vraag die al ergens beantwoord is, maar gezien de onbekendheid met de PHEV en waar ik dan op moet zoeken stuur ik toch maar even deze vraag in:Appie schreef: ↑15 jan 2022, 10:22Bijzonder fenomeen: rijaccu weer optimaat bereik na ruim 200.000 km??
Zoals eerder gemeld heeft onze Outlander 2015 een V-tech chip die de motorstroom en accubelasting in de ECO stand beperkt. De accu veroudert wel maar is met een BMU-reset iedere keer redelijk te herstellen tot ongeveer 90%. Daarna loopt de capaciteit terug is het na een half jaar/7000km) bij 70% tijd voor een nieuwe reset. Helaas kost dit iedere keer een kleine € 40,-.
De dealer voert deze BMU reset niet altijd perfect uit. Dat zie je op de Watchdog-app en dan moet je weer richting garage om het opnieuw te laten doen. Om dit te voorkomen heb ik afgelopen keer een handleiding voor de BMU-reset op basis van de methode 'Richard Jennings' in de auto gelegd. De dealer was zo vriendelijk om dit ook zo uit te voeren.Tot mijn grote verrassing geeft dit het volgende resultaat (zie ook het plaatje van de Watchdog):
1. De capaciteit staat na deze reset op 40Ah - 12kWh (105,3%) i.p.v. 38Ah-11,4 KWh. Volgens het dealer meetrapport heeft de accu nog 28,1 Ah capaciteit
2. Deze nieuwe capaciteit loopt (na ruim een maand gebruik) niet terug. Blijkbaar is de kunstmatige BMU veroudering niet actief
3. In gebruik wordt de accu ontladen tot 13,5 Ah (30%). Dan slaat de ICE aan. Inzetbare accu-capaciteit is dus ongeveer 26,5 Ah
4. Als de accu leeg is neemt hij ongeveer 9,4 kWh uit de laadpaal. Dat klopt wel aardig met wat Watchdog meldt, want het laadproces verloopt zeker niet 100% effectief bij nachttemperaturen rond 3-4 graden. Er zal zo'n 8 KWh ingaan, de rest zit in laadverlies en opwarming van accu en onboardlader
5. Op een volle accu rijdt ik iedere werkdag 36 km elektrisch, waarvan 30 snelweg/100km met ca 80 m heuvelopwaarts (Arnhem). Sinds de laatste reset gaat dat ook bij deze lage temperaturen prima.
Er is ook iets niet oké: op langere ritten komt de ICE bij een lege accu in (je ziet dan even het schildpad symbool op het display). De ICE gaat helaas ook direct weer uit als er een beetje stroom in de accu is geladen. Blijkbaar is de BMU-hysteresis niet actief. Dit los ik nu handmatig op door de chargeknop te gebruiken, zodat de ICE wat langer aanstaat.
Overige zaken, zoals het battery display en het feit dat regeneratief remmen pas kan als de accu wat leger is, functioneren als vanouds.
Tot nu toe bevalt dit prima: beschikking over de maximale capaciteit, zonder dat de BMU het kunstmatig beperkt. Alleen het aansturen van de ICE in generator mode is een dingetje.
Mijn vraag: Is er iemand die weet welke BMU parameters te maken hebben met de aansturing van de ICE? Het gaat met name om parameters die de BMU-hysteresis bepalen: (ICE 'pendelt' tussen aan-35% en uit-40%, bij minder dan 60 kmph tussen aan-30% en uit-35%)?
Vanmorgen voor het eerst met onze Outlander PHEV op de snelweg richting werk gereden en daarbij kreeg ik al vrij snel (+/-6km) een schildpadje in beeld. De auto hield ook wat in en pakte daarna weer op en dat deed hij zo een paar keer. Bleef wel gaan gelukkig, maar niet echt lekker op de linkerbaan bij +/-110km/uur. Nu zie ik allemaal afkortingen voorbij komen en instellingen en percentages etc etc, maar kom er niet helemaal uit of mijn situatie bekend is en te maken heeft met de instellingen en staat van de accupack. Kan iemand hierover iets vertellen? De Outlander is van eind 2013, heeft nog de originele accupack, 184.000km gelopen, zo'n 24km bereik op volle accu (geeft display aan). Auto stond in Eco modus, cruise-control aan bij +/-110km/uur, Stand B5. De accu begon al aardig leeg te raken toen het horten en stoten begon, maar nog echt niet leeg. Gisteren ook op de snelweg gereden en toen deed hij niet raar met een lege accu. Ik heb na een paar keer horten en stoten de knop "Safe" ingedrukt en ben daarmee zonder gedoe verder gereden. Graag jullie advies en/of uitleg.
Vond het trouwens wel tegenvallen hoe snel de accu dan toch leeg lijkt te raken terwijl hij eerst 24km bereik aangeeft. Dat was na 6-7km al bijna niks meer. Op een rit van zo'n 15km van huis tot werk. Had wel gedacht dat ik dat wel zou moeten halen eerlijk gezegd.