Beste,
Is de mogelijkheid daar dat ik via het dashboard kan bekijken hoeveel gereden kilometers op brandstof en hoeveel kilometers er zijn gereden op Electrisch? Of is dit misschien alleen uit te lezen bij een garage of via de OBD2 plug-in? Om data uit te kunnen lezen? Als ik een tweedehands Outlander wil aanschaffen vind ik deze info wel handig. Zo kan ik zien hoeveel procent de auto op bramdstof heeft gereden en zo beetje in kunt schatten hoe de toestand van de verbrandingsmotor is. Ik hoor het graag!
Aflezen kilometerstand benzine en electra
-
Bramlamers
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 jun 2024, 03:14
- Locatie: Tolkamer
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Aflezen kilometerstand benzine en electra
Voor zover ik weet niet.
Ik heb het nog niet kunnen vinden. Ook de service interval gaat op kilometers en niet op motor draaiuren helaas.
Maar de accu status kun je wel achterhalen, uitdraai van dealer of de watchdog app. En enige schatting als je vol wegrijdt en de dagteller (!) op nul zet.
Moet je wel.zó kunnen rijden dat je de benzinemotor niet laat aanslaan.
Het getal in het scherm bij rijafstand electrisch zegt weinig tot niets.
Ik heb het nog niet kunnen vinden. Ook de service interval gaat op kilometers en niet op motor draaiuren helaas.
Maar de accu status kun je wel achterhalen, uitdraai van dealer of de watchdog app. En enige schatting als je vol wegrijdt en de dagteller (!) op nul zet.
Moet je wel.zó kunnen rijden dat je de benzinemotor niet laat aanslaan.
Het getal in het scherm bij rijafstand electrisch zegt weinig tot niets.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Aflezen kilometerstand benzine en electra
Mooie handleiding!
Elders in het menu kun je zien hoeveel je geladen hebt de afgelopen tijd.
Echter niet in kWh tenzij je de prijs op 1 euro zet, dan is dat immers gelijk. Ik had er mijn kWh prijs in staan en dan zag ik wel wat het kostte maar bij veranderende prijzen zegt dat niet zoveel meer. Dus aangepast en poef: geschiedenis weg.
Maar voor zover ik weet staat er geen 'lifetime' kWh / engine hours of zoiets handigs bij.
Met enig rekenwerk kun je een inschatting maken met de gegevens die je kunt vinden met de punten van Ikj
Grofweg kun je ook kijken naar de resterende accu rijafstand. Dan wel goed kijken (watchdog/rapport) en dan geldt grofweg: matige accu en weinig km's: veel gestekkerd/weinig ice. veel km's goede accu: andersom. Als er een accu is vervangen geweest geworden gedaan dan weet de dealer dat, alleen de dealer doet zoiets onder garantie en na de garantieperiode denk ik niet dat er niets in het boekje zou staan en er zullen er maar weinig zijn die dat gedaan hebben op eigen kosten.
Elders in het menu kun je zien hoeveel je geladen hebt de afgelopen tijd.
Echter niet in kWh tenzij je de prijs op 1 euro zet, dan is dat immers gelijk. Ik had er mijn kWh prijs in staan en dan zag ik wel wat het kostte maar bij veranderende prijzen zegt dat niet zoveel meer. Dus aangepast en poef: geschiedenis weg.
Maar voor zover ik weet staat er geen 'lifetime' kWh / engine hours of zoiets handigs bij.
Met enig rekenwerk kun je een inschatting maken met de gegevens die je kunt vinden met de punten van Ikj
Grofweg kun je ook kijken naar de resterende accu rijafstand. Dan wel goed kijken (watchdog/rapport) en dan geldt grofweg: matige accu en weinig km's: veel gestekkerd/weinig ice. veel km's goede accu: andersom. Als er een accu is vervangen geweest geworden gedaan dan weet de dealer dat, alleen de dealer doet zoiets onder garantie en na de garantieperiode denk ik niet dat er niets in het boekje zou staan en er zullen er maar weinig zijn die dat gedaan hebben op eigen kosten.
-
NoAcars
- Forumlid
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42
Re: Aflezen kilometerstand benzine en electra
Via Car Scanner app en een dongle (LM327) las ik het volgende uit:
OBD-II
ECU protocol: 6) ISO 15765-4 CAN (11 bit ID, 500 kbaud)
ECU address/CAN Id: 7E8
Fueled Engine Operation Ignition Cycle Counter: 328
Calibration Verification Numbers: 01C9D3D0B8
Calibration ID: 1860C7300001
In-use Performance Tracking for spark ignition engines:
OBD Monitoring Conditions Encountered Counts: 2208
Ignition Cycle Counter: 21764
Catalyst Monitor Completion Counts Bank 1: 8594
Catalyst Monitor Conditions Encountered Counts
Bank 1: 2208
Catalyst Monitor Completion Counts Bank 2: 0
Catalyst Monitor Conditions Encountered Counts
Bank 2: 0
O2 Sensor Monitor Completion Counts Bank 1: 6610
O2 Sensor Monitor Conditions Encountered Counts Bank 1: 2208
O2 Sensor Monitor Completion Counts Bank 2: 0
O2 Sensor Monitor Conditions Encountered Counts
Bank 2: 0
Ik weet niet of je zoiets interessant vind. Ik zou niet weten wat ik er zelf mee moet. Auto is van 09-2015. Zeg 105 maanden levend. Ca 3150 dagen. Grofweg 7 starts per dag. Ik ben 2e eigenaar. En bij mij start de auto max 2x. Als ik vergeet te controleren dat mijn vrouw de airco op >15 dan wel niet uit heeft gezet komt er een start bij. Ik heb hem nu 3 jaar. Dan moet de vorige eigenaar veel meer starts hebben gehad per dag. Wat zegt dit? Ik denk dat ie dan ook veel heeft gestekkerd en de airco nooit uit heeft gezet.
OBD-II
ECU protocol: 6) ISO 15765-4 CAN (11 bit ID, 500 kbaud)
ECU address/CAN Id: 7E8
Fueled Engine Operation Ignition Cycle Counter: 328
Calibration Verification Numbers: 01C9D3D0B8
Calibration ID: 1860C7300001
In-use Performance Tracking for spark ignition engines:
OBD Monitoring Conditions Encountered Counts: 2208
Ignition Cycle Counter: 21764
Catalyst Monitor Completion Counts Bank 1: 8594
Catalyst Monitor Conditions Encountered Counts
Bank 1: 2208
Catalyst Monitor Completion Counts Bank 2: 0
Catalyst Monitor Conditions Encountered Counts
Bank 2: 0
O2 Sensor Monitor Completion Counts Bank 1: 6610
O2 Sensor Monitor Conditions Encountered Counts Bank 1: 2208
O2 Sensor Monitor Completion Counts Bank 2: 0
O2 Sensor Monitor Conditions Encountered Counts
Bank 2: 0
Ik weet niet of je zoiets interessant vind. Ik zou niet weten wat ik er zelf mee moet. Auto is van 09-2015. Zeg 105 maanden levend. Ca 3150 dagen. Grofweg 7 starts per dag. Ik ben 2e eigenaar. En bij mij start de auto max 2x. Als ik vergeet te controleren dat mijn vrouw de airco op >15 dan wel niet uit heeft gezet komt er een start bij. Ik heb hem nu 3 jaar. Dan moet de vorige eigenaar veel meer starts hebben gehad per dag. Wat zegt dit? Ik denk dat ie dan ook veel heeft gestekkerd en de airco nooit uit heeft gezet.
Een kale PHEV MY16
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Aflezen kilometerstand benzine en electra
Telt het starten van de ICE tijdens de rit niet ook mee?
Soms is de motor even uit en start daarna weer (bij een stoplicht bijvoorbeeld).
Soms is de motor even uit en start daarna weer (bij een stoplicht bijvoorbeeld).
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Aflezen kilometerstand benzine en electra
Inderdaad een puntje van aandacht. Vroeger was een koudstart een negatief iets voor de levensduur. Bij de PHEV is het echter geen ouderwetse startmotor die met grove klappen de boel moet aanzwengelen terwijl er flink brandstof ingespoten wordt. Voordat de boel op temperatuur is (en de brandstofstroom in balans met de verbranding - geen extra vervuiling meer) de ICE weer uitzetten was tamelijk gemeen voor een motor.
Ik voel me natuurlijk nog steeds niet goed bij zulke korte starts (kachel aan laten staan/teveel gas gegeven etc) maar het ding kan er beter tegen dan wat ik gewend ben. Deze motor heeft maar 4,5 liter olie te verwarmen en een klein blokje metaal. Dat scheelt al. In het ontwerp is er rekening mee gehouden, dat scheelt ook. En aan de olie zie ik geen ellende die ik wel ken van grotere motoren die te vaak te koud aan het werk moeten (mayonaise aan de oliedop e.d.)
Dus dat aantal starts is logischerwijs hoog. En een groot deel is ook koudstart, maar dat is minder erg dan vroeger. Echt goed wordt het niet, ideaal is starten, op temperatuur komen en in het ideale toerengebied draaien tot uitzetten. Dat was wel zo bedacht om de ICE als generator te bedienen maar als je dat doet rij je stapvoets/stilstaand met een motor die best wat toeren draait. Dat zijn we niet gewend natuurlijk (ken het wel van hydraulische aandrijving, zoals een mobiele kraan) en de oplossing die Mitsubishi heeft gerealiseerd is dat er toch wat relatie is tussen gasvoet en toerental. Niet mijn ideale verhouding dus ik baal altijd enorm als ik met lege accu door stadsverkeer moet, electrisch rijdt veel lekkerder. Hier is echt een wereld te winnen als je zo'n auto mag programmeren...
Dus wat heb je nog aan gegevens. Wel, bekijk je olie eerst eens. Ik heb een periode veel gestekkerd en EV kunnen rijden. De olie bleef heel lang goudkleurig. Helaas kunnen wij gewone stervelingen geen olie degradatie ruiken of voelen dus zou je dat moeten laten analyseren. Het is goedkoper om vaker je olie te wisselen dan dat soort onderzoeken voor zover ik weet uit de botenwereld.
Overall denk ik dat de Japanse techniek die toegepast is in de ICE echt wel goed is. Geen lekkages, zweterij, verbruik van olie... prima torretje en slim gemaakt. Die kan wel wat hebben.
Ik voel me natuurlijk nog steeds niet goed bij zulke korte starts (kachel aan laten staan/teveel gas gegeven etc) maar het ding kan er beter tegen dan wat ik gewend ben. Deze motor heeft maar 4,5 liter olie te verwarmen en een klein blokje metaal. Dat scheelt al. In het ontwerp is er rekening mee gehouden, dat scheelt ook. En aan de olie zie ik geen ellende die ik wel ken van grotere motoren die te vaak te koud aan het werk moeten (mayonaise aan de oliedop e.d.)
Dus dat aantal starts is logischerwijs hoog. En een groot deel is ook koudstart, maar dat is minder erg dan vroeger. Echt goed wordt het niet, ideaal is starten, op temperatuur komen en in het ideale toerengebied draaien tot uitzetten. Dat was wel zo bedacht om de ICE als generator te bedienen maar als je dat doet rij je stapvoets/stilstaand met een motor die best wat toeren draait. Dat zijn we niet gewend natuurlijk (ken het wel van hydraulische aandrijving, zoals een mobiele kraan) en de oplossing die Mitsubishi heeft gerealiseerd is dat er toch wat relatie is tussen gasvoet en toerental. Niet mijn ideale verhouding dus ik baal altijd enorm als ik met lege accu door stadsverkeer moet, electrisch rijdt veel lekkerder. Hier is echt een wereld te winnen als je zo'n auto mag programmeren...
Dus wat heb je nog aan gegevens. Wel, bekijk je olie eerst eens. Ik heb een periode veel gestekkerd en EV kunnen rijden. De olie bleef heel lang goudkleurig. Helaas kunnen wij gewone stervelingen geen olie degradatie ruiken of voelen dus zou je dat moeten laten analyseren. Het is goedkoper om vaker je olie te wisselen dan dat soort onderzoeken voor zover ik weet uit de botenwereld.
Overall denk ik dat de Japanse techniek die toegepast is in de ICE echt wel goed is. Geen lekkages, zweterij, verbruik van olie... prima torretje en slim gemaakt. Die kan wel wat hebben.
- RX-Men-8
- Forumlid
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
- Locatie: Hilversum
Re: Aflezen kilometerstand benzine en electra
Als je de auto uitleest met PHEV watchdog, kun je zien hoeveel km je elektrisch hebt gereden t.o.v. het totaal.
Het staat onder het kopje battery condition, bij mij in 2011 bijv 51156km (36.1%) voor het symboolthe met bliksem en wiel.
Het staat onder het kopje battery condition, bij mij in 2011 bijv 51156km (36.1%) voor het symboolthe met bliksem en wiel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Aflezen kilometerstand benzine en electra
Goede info!
ik ga op zoek naar de oude screenshots van toen ik 'm net had want daar hangt een datum aan.
ik ga op zoek naar de oude screenshots van toen ik 'm net had want daar hangt een datum aan.




