OBD2 app ervaringen?

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
NoAcars
Forumlid

OBD2 app ervaringen?

Bericht door NoAcars » 29 mei 2024, 22:26

Ik had bij aanschaf auto 4 jaar geleden een Vgate BT3.0 aangeschaft om via een een android de Watchdog te kunnen gebruiken. Die gebruik ik echt alleen maar om de drive battery uit te lezen.

Nu heb ik een Vgat BT4.0 aangeschaft om zo op mijn iPhone een obd2 scanner app te draaien. Ik heb de reclame versie van Car scanner geïnstalleerd en het is een leuke gadget om zo bv het toerental van de ICE te zien. De instantane fuel flow en de snelheid (het is me niet duidelijk hoe deze snelheid precies tot stand komt; het is geen gps snelheid). Deze app kan ook DTC codes lezen (ik heb er geen in de ECU op dit moment) en resetten als je dat zou willen. Komt dan wel met een dikke waarschuwing dat het volledig je eigen verantwoording is als je dit soort dingen doet.

Heeft er iemand al ervaring opgedaan met de Pro versie van Car scanner dan wel een andere obd2 scanner app?
Een kale PHEV MY16

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: OBD2 app ervaringen?

Bericht door Bmtouring » 30 mei 2024, 07:33

Geen app maar Autocom, voorheen Delphi gebruik ik wel eens.

Zoals met alle uitlezers staat of valt het met de informatie die je aan de hand van de foutcodes kunt vinden. Daarvoor moet de foutcode al enigzins gedetailleerd zijn en dat is vaak niet het geval (zie ook topic verwarming waar de foutcode 'verwarming stuk' zo'n beetje alles wel dekt... en de beruchte 'EV system service required' die alles omvat) en afgezien van de gestandaardiseerde OBD codes (ook nogal generiek) is er per merk en type vaak weinig te vinden.

Voor mij te vaak een vals gevoel van informatie vergaring gebleken: of te vaag, of gewoon totaal niet van toepassing. En in de apps wordt er veel afgeleide data gepresenteerd; berekend op basis van uitgelezen gegevens en met een algoritme interessant gemaakt.

Gelukkig is het vaak een kwestie van probleem zelf uitzoeken, oplossen en dan de foutcodes wissen waarna die ook weer tevreden is. En dat kunnen ze vaak wel. Geen probleem om fouten te resetten, is toch het eerste wat je doet na het uitlezen (en onthouden wat er stond) om te kijken of de melding terug komt en wanneer.

Soms best leuk om te zien dat er auto's rondrijden met een hele geschiedenis aan foutmeldingen erin van zaken die allang opgelost zijn. Sommige blijven foutmeldingen geven, ook na herstel en reset.

ramiroflores

Bericht door ramiroflores » 31 mei 2024, 10:50

Heeft u EOBD Facile al gebruikt? Het is ook heel goed.

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 01 jun 2024, 21:51

Dank u. Net even die app geïnstalleerd, maar je kunt er helemaal niets mee. Eer je er wat mee kunt, moet er al functionaliteit worden aangekocht. Het is ook fors duurder dan de scanner app. Maar zo te zien heeft het dan ook andere functionaliteiten. Maar een leuk display a la scanner app zag ik er niet in terug.
Een kale PHEV MY16

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 05 jun 2024, 20:39

Apart: met Autocom kun je wel de auto uitlezen maar bij het resetten van een oliebeurt komt ie met de handmatige manier via het dashboard computertje en de knop. Omslachtig en onduidelijk omdat je met lang en kort indrukken door wat menu's moet stappen.

Bij veel auto's kun je kiezen: ingewikkeld via de tellerbak of gewoon aantikken in de software en klaar.

Ik schrijf het maar gewoon weer in het boekje zoals decennia gelden: vandaag beurt gedaan, volgende beurt bij 25000 km plus die van vandaag stand. Erbij schrijven wat ik gedaan heb en dan heb je meteen je onderhoudshistorie gedocumenteerd. (ik schrijf er dus bij olie+filter, stuurkogel L, diff A middenbus, int filt. bijvoorbeeld) daar heeft een latere eigenaar meer aan dan alleen een stempeltje en een datum. En ikzelf ook natuurlijk.

Nog een tipje: schrijf met een watervaste stift op het frame onder de motorkap: datum oliewissel en aantal liters olie. Trek het label van de oliefles af en plak een relevant stukje (merk/soort) in het boekje. In je deurframe zet je het aanhaalmoment van je wielen (100Nm) dan hoef je dat ook niet meer op te zoeken.

Weet nog steeds niet of ie nou de kilometers met ICE aan gebruikt of gewoon alle. Nou ja, weet ik eigenlijk wel maar ik heb af en toe de naïve gedachte dat de makers aan zoiets simpels wel gedacht zullen hebben destijds...... ;)

Plaats reactie