Twee maanden geleden een mede-Outlander rijder aan de lijn: de auto 'deed niks meer' en de ANWB kon er ook niets mee. Na enig gevraag en geantwoord bleek dat de kleine accu leeggetrokken was doordat ze erg lang op een veerboot moesten wachten. De auto stond op contact standje '1' (oranje lampje aan, niet READY) en daardoor was de kleine accu te leeg geraakt om het systeem nog te starten.
Paar lessons learned:
- de foutmeldingen zijn net windows: EV system malfunction / service required / failure / drama / erg / paniek / verkoop 'm gauw! zelfs ABS system failure en nog meer ellende. Niks van aantrekken, wat er aan de hand is is dat de besturingscomputer niet genoeg stroom krijgt om z'n werk te doen. Maar daar heeft ie geen foutmelding voor. Ware mooi als er gewoon 'aux battery too low' of zoiets zou komen.
- accutje laden kun je onder de motorkap: onder het klepje van de zekeringkast zit een rood flapje, dat klap je opzij en daar kun je je + pool op zetten. De - pool kan ook niet overal, voorzijde electromotor zit een oog, maar elders kan ook. Hiermee kun je de auto dus van stroom voorzien. Andere auto starten enzo hoeft allemaal niet, er is maar heel weinig nodig. De motor wordt niet gestart maar de computer kan wat relais omgooien (dat hoor je ook) en dan kan de hoofdaccu (rij accu) de boel verder van stroom voorzien.
Echter, het is nog slechter bedacht:
- de rij accu laadt de kleine accu slechts 1 x per dag bij, maar controleert niets, waarschuwt niet als dat niet lukt of de accu aan z'n eind is.
- de rij accu levert geen stroom aan de accessoires! Als je stilstaat met de auto op READY en je laat de radio/ventilator aan staan (auto wassen/uitruimen etc) dan trekt ie de kleine accu wel degelijk leeg.
Dit verklaard ook waarom eerdergenoemde outlander na kort laden met een booster (onzin, maar goed, dat wist de behulpzame hulp niet) want daarna is op de grote accu gereden, de kleine raakte dus weer leeg en de auto stopte er mee. Ongelofelijk dom.
De ICE laad de kleine accu wel bij (denk ik, lijkt me logisch maar ik twijfel nu aan meer dan voorheen bij dit onderwerp)
Extern de kleine accu opladen was voldoende geweest om de auto weer vlot te krijgen, daarna de ICE laten draaien (CHARGE knop en eventueel indien de grote accu vol zit heel lang ingedrukt houden om 'm toch te starten) en klaar.
Dus als je op vakantie zoiets meemaakt, niet meteen in paniek de ANWB bellen voor repatriering maar de kleine accu opladen en dan verder kijken. Je zou je veel ellende op de hals halen terwijl de auto na weken bij de dealer wordt afgeleverd, die laad de kleine accu op en de auto is klaar maar jij moet de leenauto en papierwinkel nog afhandelen. Slim: neem zelf startkabels (mogen goedkope dunne zijn) mee en eventueel een klein acculadertje, kost haast niks en je kunt jezelf redden.
Ik zal nog wat plaatjes toevoegen voor de plekken waar je de klemmen van de starthulp kunt plaatsen. Staat ook in de handleiding maar die heeft niet iedereen en je zoekt je alsnog rot in dat boekwerk.
Mocht je zo'n 220v stopcontact hebben, dan zou je in principe via die weg je kleine accu uit de hoofdaccu kunnen laden....
Op boten is een accubewaker heel gewoon, die schakelt vanalles af bij een te laag gezakte spanning zodat je altijd nog kunt starten. Dan zou de radio/ventilator/etc uitgaan als het te weinig zou worden.
Staat me bij dat je in de app kunt instellen hoe lang iets nog aan blijft na contact af maar dat slaat kennelijk niet op deze situatie. En bovendien pakt ie dus niet de hoofdaccu ondanks dat de auto op READY staat.
Die vermaledijde kleine accu en diens daden
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Die vermaledijde kleine accu en diens daden
Nou dit kon ik natuurlijk niet laten bestaan dus getest:
12V accu aan een lader gezet, viel niks tegen. beetje laag. niet heel erg. Kan net genoeg te laag zijn geweest door eerdere lange tijd niet gereden. maar wel volle rij-accu en aan de laadpaal. Mogelijk werd de kleine accu leeggetrokken door iets en niet bijgeladen omdat de rijaccu al vol zat. Zie onderaan.
auto niet op READY: niet laden, zo trek je 'm dus inderdaad leeg.
auto wel op READY: wel laden
auto uit en aan de laadpaal: wel laden
Nu nog kijken wat ie doet als de rij-accu niet meer geladen wordt straks, of dan het laden van de 12v ook stopt zoals gelezen op een engels forum.
EDit: dat klopt dus. Als de hoofdaccu niet geladen wordt, dan de kleine ook niet. De grote wel, dan de kleine ook. Indien WiFi aanwezig dan ook elke dag om 14u een x tijd (half uur?) wordt de kleine geladen. Na x tijd gaat de WiFi ook uit (een week of zo)
Overigens ook als de auto aan de paal hangt en de hoofdaccu is vol, krijgt de kleine niks. Dus dat helpt niet als de kleine leeggetrokken wordt door een alarm, dashcam of zoiets.
Blijft onnozel en een simpel accu niveau check apparaatje van een paar euro gaat me helpen dit niet meer voor te laten komen. Ik heb 'rdorie zelfs preventief m'n 10 jaar oude 12v accu vervangen om dit niet te laten gebeuren. Nu was ik gelukkig thuis.
12V accu aan een lader gezet, viel niks tegen. beetje laag. niet heel erg. Kan net genoeg te laag zijn geweest door eerdere lange tijd niet gereden. maar wel volle rij-accu en aan de laadpaal. Mogelijk werd de kleine accu leeggetrokken door iets en niet bijgeladen omdat de rijaccu al vol zat. Zie onderaan.
auto niet op READY: niet laden, zo trek je 'm dus inderdaad leeg.
auto wel op READY: wel laden
auto uit en aan de laadpaal: wel laden
Nu nog kijken wat ie doet als de rij-accu niet meer geladen wordt straks, of dan het laden van de 12v ook stopt zoals gelezen op een engels forum.
EDit: dat klopt dus. Als de hoofdaccu niet geladen wordt, dan de kleine ook niet. De grote wel, dan de kleine ook. Indien WiFi aanwezig dan ook elke dag om 14u een x tijd (half uur?) wordt de kleine geladen. Na x tijd gaat de WiFi ook uit (een week of zo)
Overigens ook als de auto aan de paal hangt en de hoofdaccu is vol, krijgt de kleine niks. Dus dat helpt niet als de kleine leeggetrokken wordt door een alarm, dashcam of zoiets.
Blijft onnozel en een simpel accu niveau check apparaatje van een paar euro gaat me helpen dit niet meer voor te laten komen. Ik heb 'rdorie zelfs preventief m'n 10 jaar oude 12v accu vervangen om dit niet te laten gebeuren. Nu was ik gelukkig thuis.
-
Rambam
- Nieuw forumlid
Recent stond ik met panne na een rit van ca. 250km. Het systeem startte niet door tot ready.
Na een paar uur wachten (op de pechdienst) lukte het spontaan wel. (?) Alles deed het weer.
Met de auto op ready liet de voltmeter van de pechhulp 14.7 volt op de hulpaccu zien: (halfvol accupack om 18.00 uur, niet aan 230V.)
Mijn indruk was dat op dat moment de hulpaccu werd opgeladen uit het accupack. Is dat onterecht?
Ik nam mij voor zo'n 10A startbooster accuutje aan te schaffen voor het geval de hulpaccu per ongeluk te ver ontladen wordt.Heeft dat dan wel zin?
Groet, Jaap.
Na een paar uur wachten (op de pechdienst) lukte het spontaan wel. (?) Alles deed het weer.
Met de auto op ready liet de voltmeter van de pechhulp 14.7 volt op de hulpaccu zien: (halfvol accupack om 18.00 uur, niet aan 230V.)
Mijn indruk was dat op dat moment de hulpaccu werd opgeladen uit het accupack. Is dat onterecht?
Ik nam mij voor zo'n 10A startbooster accuutje aan te schaffen voor het geval de hulpaccu per ongeluk te ver ontladen wordt.Heeft dat dan wel zin?
Groet, Jaap.
- JohanvdH
- Forumlid
Met de auto op Ready wordt vanaf het grote accupakket de 12V accu bijgeladen, wat de 14,7V verklaart.
Als de wil weten wat de status van de 12V accu is kan je de accupolen loshalen en dan meten hoeveel Volt er over die polen staat.
Die startbooster hoeft alleen maar 12V aan je auto te leveren, dan start de elektronica op en wordt de accu verder opgeladen vanaf het grote accupakket. Een klein boosteraccutje is dus al voldoende want je hoeft er de startmotor niet mee rond te draaien.
Tijdig vervangen van de 12V accu is, zoals Bmtouring al aangaf de beste methode om problemen te voorkomen.
Als de wil weten wat de status van de 12V accu is kan je de accupolen loshalen en dan meten hoeveel Volt er over die polen staat.
Die startbooster hoeft alleen maar 12V aan je auto te leveren, dan start de elektronica op en wordt de accu verder opgeladen vanaf het grote accupakket. Een klein boosteraccutje is dus al voldoende want je hoeft er de startmotor niet mee rond te draaien.
Tijdig vervangen van de 12V accu is, zoals Bmtouring al aangaf de beste methode om problemen te voorkomen.
-
Rambam
- Nieuw forumlid
THX
Met een vakantie in Scandinavie in het verschiet, met een hoog "middle of nowhere gehalte" is het beter voor mijn gemoedsrust zo'n ding bij te hebben.
Met een vakantie in Scandinavie in het verschiet, met een hoog "middle of nowhere gehalte" is het beter voor mijn gemoedsrust zo'n ding bij te hebben.
- JohanvdH
- Forumlid
Zolang je het booster accutje maar af en toe even checkt/bijlaadt is het een mooi stukje gemoedsrust.
Veel plezier op vakantie!
Veel plezier op vakantie!
-
martin07
- Forumlid
Je kunt een bootster beter na een maand of 3 even voor een halve dag of nacht opladen. Heb mee gemaakt dat de bootster tijdens gebruik om de auto te starten van 100% als je hem aanzet naar 60% zakt als je hem aansluit op de startaccu.
Had nog niet eens de tijd om te starten.
Had nog niet eens de tijd om te starten.