Even voorstellen

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Rambam
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2024, 11:44
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Even voorstellen

Bericht door Rambam » 03 mei 2024, 21:47

Dag allemaal,

Na zo'n 50 jaar voornamelijk opel gereden te hebben kochten mijn vrouw en ik 6 maanden terug een Outlander PHEV intense+ uit 2021 met, inmiddels 40000 km op de teller. De auto bleek aan mijn handicap aan te passen en rijdt lekker.

Helaas ging al snel het SDA-systeem kapot, waardoor wij geen navigatie, radio enz. meer hadden. Ondanks inspanningen van de dealer duurde de reparatie ervan zo'n maand of vier: er zijn wereldwijd niet voldoende chips beschikbaar.
Vervolgens hebben wij een maand of wat probleemloos gereden. Tot we vorig weekend strandden. Na een rit van zo'n 220 km wilde het systeem niet meer opstarten. "EV SYSTEM SERVICE REQUIERD" incl. controlelampjes. Mobiliteitsservice ingeschakeld. Na 2 uur bleek het probleem vanzelf opgelost. Alles werkte weer en er waren (door de berger) helaas geen storingen meetbaar. Volgende dag naar huisgereden, waarna de auto wederom niet meer wilde opstarten. Deze is via de dealer afgevoerd naar een gespecialiseerd bedrijf. Het hoogspanningsrelais is defect. Reparatie gaat even duren.
Extra spannend is dat wij over enkele weken op vakantie gaan, een autoreis naar Denemarken. 

De dealer doet zijn best voor ons, maar wij hebben niet veel vertrouwen in de auto. Wat als je ergens "in the middle of..." zit en het relais gaat weer stuk. Die takelwagens kunnen niet overal komen en slepen kan ook niet. 
Iemand trouwens ervaring met de levensduur van zo (gerepareerd) relais? En kun je wat doen om stukgaan te voorkomen?

Met een groet
Jaap

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 874
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Even voorstellen

Bericht door PHEVlkj » 04 mei 2024, 15:53

Jammer dat dit gebeurt en dat je het vertrouwen in de auto kwijt bent.

Over het algemeen is dit en zeer betrouwbare auto. Maar er kan natuurlijk altijd wat kapot gaan. Ik heb in totaal in alle jaren op dit forum (mijn eerste PHEV was van december 2013) dat nog nooit gelezen, dus het lijkt mij een zeldzaam euvel.

Ik heb zelf ooit (heel lang geleden, het eerste model een nieuwe Opel Tigra gehad waar na 8000 kilometer alle olie eruit liep. Dus het komt bij alle merken voor en deze ervaring is voor jullie natuurlijk vergelijkbaar. Balen dat is gebeurd.

Ik zou het gewoon proberen met de PHEV, want die leent zich erg voor voor het mooie Denemarken (waar ik ook verschillende keren met de PHEV ben geweest, evenals naar Zweden en Noorwegen met hoge bergen. Daar hebben ze ons ook een keer uit de sneeuw gehaald met een soort ICE Truck Rescue vergelijkbaar met het televisieprogramma ICE Road Rescue (oid, dus dat soort voertuigen hebben ze overal. Onze 1e PHEV is door mijn partner in elkaar gereden, de resten zijn afgevoerd op een normale autoambulance met lier. Die zullen ze ook in Denemarken wel hebben. De pechhulp werkt in heel Europa.

Je hebt een mooie auto die (zeker gezien de leeftijd van de accu, zal die nog relatiefgoed zijn) met 4 wiel aandrijving waar je gewoon lekker stil en langdurig elektrisch mee kunt rijden.

Sterkte met de keuze.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Rambam
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2024, 11:44
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Even voorstellen

Bericht door Rambam » 05 mei 2024, 11:09

Ja, je hebt gelijk, alles kan kapot en hoe gecompliceerder een auto hoe meer er kapot kan.

Zonder aangepaste auto zit ik echter thuis. Ben er zeer van afhankelijk.
Hopelijk is hij snel gerepareerd en dan zien we wel.

Met een groet, Jaap.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 459
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Even voorstellen

Bericht door Bmtouring » 05 mei 2024, 15:32

Hopelijk komt het inderdaad snel goed. Ik vind deze auto niet zo gecompliceerd eigenlijk. De aandrijflijn en accu is apart bedacht en gemaakt, en best goed ook. Daarna in een bestaande carosserie gefrommeld met wat aanpassingen omdat het anders wel wat erg zwaar werd. Het positieve hiervan is voor mij de relatief ouderwetse auto in vergelijking met de moderne EV's. Ik rij met regelmaat in een Kia Niro EV en wordt vaak niet goed van de manier waarop de software gemaakt is en niet past bij wat ik wil doen of wil weten.

Voorbeeld: je bent van plan van A naar B te gaan rijden. Laten we zeggen een rit van net wel/net niet de range van de accu. We weten dat die range afhankelijk is van het weer, de weg, je gasvoet en verkeersregels (snelheid). De navigatie is gedetailleerd, kent zelfs dat rare 19uur Vmax verschil, weet prima wat snelweg is en wat niet. Je eindbestemming zet je er in, eventueel zelfs de terugweg ook al. Uit mijn rijgedrag verleden heeft ie al wat verbruikscijfers geleerd.
Mooi niet dat ie voor je uitrekent hoe ver je nog gaat komen ten opzichte van je geplande reis via de geplande route. Nee, je krijgt constant wel het aantal resterende KM's bij de huidige rijstijl en je krijgt de resterende km's en tijd tot je bestemming. Dat laatste klopt aardig en lijkt wel rekening te houden met het stuk 60km lang na de huidige snelweg, het eerste echter niet. Je zit dus constant te rekenen hoeveel het verschil is tussen de twee en of je het gaat halen of dat je nog aan de paal moet onderweg voor een beetje extra km's.
Intussen komen er nog wat paniekwaarschuwingen dat je de eindbestemming niet gaat halen en nu naar een laadpaal moet (resterend: 30, nog te gaan: 14km. huh? wat nou haal je niet) en je zit dus al vroeg in je reis te kijken wat je huidige snelheid je 'kost' aan resterende km's. Simpele rekensom hoor, daar niet van maar die info zou toch een stuk bruikbaarder zijn dan allerlei andere grafische en audio flauwekul voor vanalles en nog wat.

Heb het gewoon gehaald met 10km resterend, 8% accucapaciteit zoals onderweg ingeschat en berekend. Als ik dat kan, dan kan die computerauto dat ongetwijfeld ook.

Overigens kun je ook niet terugvinden wat de auto heeft geladen. Niet bij de laatste laadsessie (handig: klopt de rekening wel) en ook niet totaal (handig: hoeveel van m'n thuisverbruik zit in de auto?)

De Outlander kan dit ook niet maar doet ook niet alsof is slim is en zet je ook niet op het verkeerde been.

Maar goed, daar heb jij niks aan. Ik heb niet de indruk dat dat relais storingsgevoelig is. Wel weet ik dat de auto bijzonder summier laat weten wat er mis is. De foutmelding die je kreeg beslaat zo ongeveer alles. Kleine accu slecht/leeg: zelfde melding. Banden verkeerde omtrek: zelfde melding. Verwarming stuk? Geen melding.

En in het uit te lezen systeem staat iets meer maar ook in hele grote brokken gedeeld. Je hebt er in ieder geval minder aan dan ik had met mijn auto's uit de jaren '90.

Gelukkig kun je bij de Outlander aardig wat franje-geluidjes uitzetten, dat is bij de Niro een stuk lastiger.

Komt vast goed met je relais, en dan kun je aan de gang met je bijzonder verse Outlander!

Rambam
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2024, 11:44
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Even voorstellen

Bericht door Rambam » 09 mei 2024, 00:39

Vandaag de auto teruggekregen van de specialist. Dat is nog aardig snel. Na ons kwam er toevallig nog een Outlander met defect relais binnen... deze heeft meer pech want de onderdelen staan inmiddels in backorder. Hoe vaak gaan die relais eigenlijk stuk?
Hoe dan ook, mijn dealer heeft prima meegeholpen en ook gratis een leenauto ter beschikking gesteld. Nu maar hopen dat het spul heel blijft in de naderende vakantie.
Bedankt voor de uitleg en de aandacht
Vriendelijk gegroet.

Plaats reactie