Brommende elektromotoren of klauwende remmen

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 27 apr 2024, 12:43

Klopt, ik heb het wat verder uitgezocht. Best lastig zonder echte garagemanual. Veel googelen en vooral op Engelse forum is meer techniek te vinden. De voorste e-motor zit inderdaad geïntegreerd in de ICE. ICE plus dif plus e-motor hebben 3 motorsteunen. Linksboven is meteen zichtbaar als je klep opendoet.Alleen het rubber zie je niet echt, dus of ie ingescheurd is, is niet te checken volgens mij zonder hem te demonteren. Dan is er een hondenbot, zoals bij zoveel auto's helemaal onderin en er is nog een steun rechtsonderin. Een rubber dat je kunt uitwisselen.
Ik ga dat allemaal vervangen als bij volgend bezoek het geratel niet weg is. Maar ik wil eerst een grondig onderzoek dat de wiellagers / fuseekogel geen speling hebben. Het is volgens mij een trilling vanuit de voorste e-motor die nergens opgevangen wordt.
Een kale PHEV MY16

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 01 mei 2024, 23:34

Na een tip mijn schijven vóór bekeken en betast. Kleur is prachtig aan beide zijdes en ook niet anders verkleurd (wat op oververhitting door aanlopende blokken zou kunnen worden veroorzaakt).
Maar… rechts is over de breedte lekker glad op wat lp groefjes na, als je snapt wat ik bedoel en links niet. Daar zit geen groef in van zeg 1 mm breed, maar een ophoging! Zou dat de vibratie kunnen veroorzaken?
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door Bmtouring » 02 mei 2024, 08:36

Dat kan op zich wel maar ik denk dat het meer is dan die groefjes. De groefjes komen van aangedrukte blokken of iets dat er in/op/tussen zat/zit. Maar dat lost zichzelf een keer op, want zodra er een groef is, is de weg weer vrij. Ik vermoed dat de klauw gewoon vervuild is geraakt. Dat hoor je vaker van (PH)E auto's. Bij ICE's die te weinig gereden worden komt het bij de achter(schijf) remmen ook voor, dan vervuilt de boel en gaan de blokken te langzaam of niet helemaal van de schijf af nadat je je rempedaal los hebt gelaten. Nog meer vuil (remstof), beetje water erbij van de weg, vettigheid van de wegen en het wordt een plakkerig zootje.

Schijven en blokken vervangen kan elke garage voor je doen en onderdelen hoeven niet duur te zijn. Geen enkele reden om er superspul op te doen, je gebruikt ze namelijk relatief zeer weinig. Dus met Nipparts zit je altijd goed, brembo etc niet nodig. Mag wel natuurlijk, die zijn er ook gecoat zodat ze minder roesten (op de stukken buiten het remvlak dan he ;) ) Het vergt verder zo weinig onderhoud dat een keertje vaker schoonmaken eigenlijk de moeite niet is: vervangen is net zoveel werk qua tijd en de onderdelen gaan weer heel lang mee. Als je dit een keer moet doen in het Outlanderleven is dat het wel, bijzondere omstandigheden daargelaten.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 02 mei 2024, 11:49

Ja eens, de groefjes a la een langspeelplaat komen van zandkorreltjes e.d. en dat is normale slijtage van de schijf en zullen de vibratie niet veroorzaken. Dat is de rechterzijde.
Maar links heeft dus een ophoging in plaats van een groef. Dan zal er in die blok ook een uitgeslepen groef te zien zijn. En als de schijf dan een beetje krom is, krijg je bij elke omwenteling (misschien wel vaker tijdens 1 omwenteling) een tikje en dat zou verklaren waarom de frequentie van de vibratie oploopt met de snelheid. Anderzijds zou dat eigenlijk tot gevolg moeten hebben dat de groef in het blok alleen maar toeneemt totdat de ophoging het blok genoeg heeft uitgeslepen en dan zou de vibratie weer moeten stoppen.
Als ik tijd vind ga ik de blokken links zelf even controleren dit weekend. Ben benieuwd hoe ze eruit zien. En anders eind van de maand sowieso door de dealer
Een kale PHEV MY16

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 12 mei 2024, 13:03

Dit even een test om te kijken of bestanden meekomen.

Ik heb beide klauwen voor eraf gehaald en de remblokken/schijven en klauwen geïnspecteerd en schoongemaakt voor zover mogelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een kale PHEV MY16

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 12 mei 2024, 13:31

Bovenstaand bericht had ik via de wijzig knop gewijzigd, maar vervolgens is mijn tekst niet overgenomen en na het versturen kreeg ik de melding: je kunt dit bericht niet meer wijzigen of verwijderen.

Zit er een bug in het forum?

Dan mijn tekst: ik heb nu foto's van alleen linksvoor geplaatst.

De schijf linksvoor is op! Op de buitenste rand meet ik 22,4 mm. Dus de maat gemeten tussen de contactoppervlakken met de remblokken aan voor- en achterzijde is nog minder (de rand steekt wat uit). Aangezien de limiet voor de schijf 22,4mm is, heb ik niet verder hoeven meten. Schijf rechtsvoor meet tussen de contactoppervlakken 22,5mm. Deze is dus bijna op. De schijf links is roder van kleur dan de rechtse. Die wordt dus heter! Lijkt ook wel logisch omdat deze dunner is. Maar waarom is er oneven slijtage? Zuigers die vast zijn gaan zitten?
De zuigers zowel links als rechts zijn roestig. Waarbij de zuigers in de rechterklauw alleen aan de onderzijde roestig zijn aan de binnenzijde. Aan de bovenzijde van de binnenkant zie je metaalkleur. De zuigers in de linkerklauw zijn volledig verroest. In één (zie je ook op de foto) zaten klonters roest (of zwaar aangekoekte shit).

Overigens zie je bij een schijf die nog niet op is een groefnaad. Dat is een slijtage indicator! Als je die niet meer ziet (zoals op de foto), dan heeft je schijf de limiet van 22,4 mm bereikt! Nice to know.

De remblokken aan binnen- en buitenzijde, zowel links als rechtsvoor, 8mm. Prima.

Vraag: je ziet op de bovenste foto een geleiderhoesje voor de bovenste geleiderpen in de klauw. Die pen heeft een opstaand randje, waardoor bij het erin schroeven, het hoesje wordt ingeduwd op dit randje. Je kunt het hoesje er overheen wippen en dan sluit het hoesje netjes het hele stuk pen af. Ik heb dat aan beide zijden dan maar zo gedaan (ik weet niet meer of dit bij de linkerklauw ook zo was). Of moet het hoesje daadwerkelijk zoals op de foto ingedrukt in rusttoestand zijn?
Een kale PHEV MY16

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 12 mei 2024, 14:25

En dan nog iets. Er zaten bij geen shims op de remblokken. Zitten shims erbij als je nieuwe blokken besteld? Volgens mij vangen die shims namelijk weer wat vibraties op tussen klauw en remblokken. Aangezien ik geen shims heb en wel vibratieklachten........
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door Bmtouring » 12 mei 2024, 15:04

Forum geeft x tijd om te schrijven en daarna om te editen, daarna op 'slot'.

Aardig wat roest en slijtage. Oftewel: vervangen die handel.

Liefst de cylinders ook: Als je het laat doen en de remvloeistof kan opgevangen dan kunnen ze er uit.
Als je het zelf doet dan uitdrukken (rem zachtjes in laten trappen) zonder dat ze eruit vallen, rubberen 'condoompje' uit het gleufje (heu...) wippen (heu..ehu...) en op roest controleren. Pas op dat ie niet scheurt (heu..x3) :lol:

Alles verder schoonborstelen en met nieuwe onderdelen monteren. Beetje keramisch vet (vroeger kopervet, kwestie van geloof geloof ik) daar waar nodig (geleidebusje, remblokstukjes waar het de klauw raakt, staat meestal op een plaatje of even googelen) en een likje vet op de boutjes voor je de boel vast zet, dan krijg je het volgende keer makkelijk los.

Dat hoesje moet het stuk dat de klauw in gaat afsluiten, dat wat je ziet is de andere kant zeg maar. Die pen moet wel schoon zijn en roestvrij anders loopt ie niet soepel en kan er verschil ontstaan met de andere kant, bijvoorbeeld langzamer terugkomen na remmen. Dat kan ook door vuiligheid elders en dat heb jij ook gevonden. Bij nieuwe blokken staat die pen verder weg en is het rubbertje uitgerekt, vandaar dat het een flexibele afdichting moet zijn.

Er zijn ook revisiesetjes voor de piston en de rubbertjes, de geleidepennen etc. maar als ik het zo zie ben je al een heel eind klaar als je de boel demonteert, schoonmaakt en met nieuwe schijf/blokken en correct gevet weer monteert. Shims weet ik niet, dat zie je soms wel, soms niet en soms worden ze vergeten zonder verdere gevolgen.


Mocht je erg veel tijd en zin hebben dan kun je de klauwen dus helemaal uitelkaar halen, schoonmaken en in de hammerite zetten, dan roesten ze minder snel. Er zijn ook schijven met een coating (overal behalve op het remvlak natuurlijk) die ook minder snel roesten. Scheelt soms bijna niks in geld dus de moeite om te zoeken online.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 12 mei 2024, 17:26

Bedankt voor de vlotte reactie. Ik heb alles eigenlijk wel gedaan zoals je zegt bij het terugplaatsen. Alles met staalborstel schoongemaakt en schoongeblazen. Het is me alleen nog niet duidelijk met dat hoesje. Bij andere youtube video's over Outlander schijfvervanging zie je niemand aandacht geven aan dat hoesje. Soms zit ie zoals ik me dat voorstel. Soms zoals op de foto.
Als ik ze kan vinden ga ik de klauwen ook vernieuwen, dan wel laat ik het doen. Schijven en blokken bij de dealer vervangen is 540,-. Hoop geld. Want super veel werk is het niet (zelfs ik kan het). Een Brembo schijven en blokken set koop je voor 135,-. Scheelt even mooi 400,-
Maar dan zit ik nog met die klauwen. Dat ze er niet uit zien maakt me niet zoveel uit, maar die zuigers baren me zorgen. Ik had natuurlijk ze even kunnen terugduwen. Kijken of ze gewoon gangbaar zijn en na plaatsing even pompen met de rem. Misschien morgen nog even doen in een dolle bui.

Ik zal dan ook een foto plaatsen van hoe ik het hoesje heb geplaatst. Dan snap je misschien ook beter wat ik bedoel.
De geleiderpennen had ik ook met staalborstel ontroest. Met remmenreiniger schoongemaakt. En daarna in de plastilube gezet. Dat is vet voor blokken en geleiderpennen (kan wat beter tegen hitte). Dat vet mag weer niet in de zuigers. Welke wordt daar gebruikt?
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door Bmtouring » 12 mei 2024, 20:16

Revisiesetjes zijn er ook https://www.winparts.nl/fabrikant/autofren#

Ook met zuigers dus.

Pistons en geleidepennen smeren met het rode goedje uit de revisieset. Moet glad zijn, niet schuren of staal borstelen, staalwol kan maar vervangen is makkelijker.

Keramisch vet kan tegen hitte, kopervet wat minder, gewoon vet helemaal niet, dat loopt overal heen en verzamelt zo stof en vuil.

Gewoon zelf doen, weet je zeker dat je goed zit. Als je dit al kan, kan je de rest ook.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 12 mei 2024, 22:39

Ik ga morgen even checken of de zuigers bij de slechte klauw nog lekker gangbaar zijn. Zo ja, dan laat ik de klauw even voor wat het is en koop dan zelf zo'n brembo schijf+blokken set. Hier kan ik dan niet te gek veel fout doen en scheelt toch aardig wat geld, wat ik dan zou kunnen inzetten om de dealer nieuwe klauwen te laten monteren in de toekomst. Ik wil eerst van die vibratie af. En ik hoop dat het in de oude schijven plus blokken combinatie zit.
Kopervet, zo beweert men, gaat door de hoge temperaturen toch weer piepen bij de onder- bovenkanten van de blokken, vanwege de metaaldeeltjes die erin zitten. Daarom keramisch vet aldaar. De pennen heb ik ontroest met borstel bij het schroefdraad, natuurlijk niet op de pen zelf. Haha, dat zou te gek zijn.
Ik heb nog een pot kopervet staan, dat gebruik ik bij schroefgedeelten die niet heet worden. Bv bij wielbouten. Dat had mijn vorige auto. Deze PHEV heeft geen bouten maar alleen doppen. Die draai ik gewoon aan zonder kopervet. Er zit ook 0,0 roest bij op dit moment, dus ik vind het niet noodzakelijk om te doen.
Later meer, als ik ook een foto van het hoesje heb gemaakt. Overigens heeft dit ondertussen weinig van doen met brommende elektromotoren..... :D
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Brommende elektromotoren of klauwende remmen

Bericht door Bmtouring » 13 mei 2024, 08:03

Titel aangepast 😉

Dopje remvloeistof reservoir eraf en je kunt de piston bewegen. Gaat traag maar moet soepel, geleidelijk gaan.

Kan wel overlopen dus doekje erom en voorraad voor navullen handig.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren of klauwende remmen

Bericht door NoAcars » 13 mei 2024, 15:29

Anderhalve stap verder:
IMG_6741.JPG
Via een andere youtube video gezien dat dit is hoe het hoesje moet zitten. Je moet hem dus inderdaad even over het randje van de geleiderpen heen frotten.
'
Ik was bezig en heb 1 zuiger met een lijmklem rustig in kunnen drukken. Die andere ging niet meteen. Ik had met de lijnmklem ook geen lekkere grip door de remleiding.
IMG_6743.JPG
Vervolgens heb ik even wat remvloeistof gebleed, omdat het reservoir voller en voller werd. Ik doe dat met een vacuumpompje.
IMG_6746.JPG
Ik blijf maar belletjes trekken. Moet ik dan toch maar net zo lang doorgaan totdat er geen schuim uitkomt. Ik vond het maar zorgelijk dat het er zo uitkomt. Het is de eerste keer dat ik het met een vacuumpompje doe. Trekt die lucht mee?

En toen ging het heel hard plensen. Zo weer verder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een kale PHEV MY16

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren of klauwende remmen

Bericht door NoAcars » 13 mei 2024, 16:32

En ook de tweede zuiger is goed gangbaar. Mooi dan hoef ik de klauw voor nu niet te vervangen.

Ik ga maar even old school bleeden. Mijn vrouw mag rempedaal pompen.....
Een kale PHEV MY16

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren of klauwende remmen

Bericht door NoAcars » 16 mei 2024, 15:20

Knettergek wordt je van het weer in NL. Uiteraard lig ik 3 sec onder de auto en begint het weer te plensen.
Even terug naar het vibratie probleem. Ondanks dat de kans klein is dat het aan de voorste steun van de achterste emotor zou liggen, toch dit onderdeel besteld en wilde het dus gaan vervangen.
Terwijl ik eronder lag merkte ik het volgende:
Achterste steun links.JPG
Deze is gaar!

Rechts lijkt ok:
Achterste steun rechts.JPG
En de voorste lijkt ook nog in orde, maar ik vervang hem alsnog
Steun voor.JPG
Ik ben benieuwd of dit de oorzaak is / kan zijn. Any thoughts?
Als je nu aan de e-motor duwt merk je dat hij links bij de achterste steun dus vrij beweegt -> kan trillen in dezelfde frequentie als het aantal omwentelingen per sec van de emotor. En de achterste emotor doet tijdens het rijden volgens mij altijd mee toch?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een kale PHEV MY16

Besouwke
Forumlid
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Brommende elektromotoren of klauwende remmen

Bericht door Besouwke » 16 mei 2024, 18:43

Goed bezig! mooie foto's ook..

NoAcars
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren of klauwende remmen

Bericht door NoAcars » 16 mei 2024, 19:55

Thanks, ik heb ook de rubbers op de stabilisator stang even eruit gehaald (de rechter is goed te zien bij de foto van de rechter achtersteun). Deze waren nog prima. Geen scheurtjes. Even de boel met vaseline spray ingesmeerd en teruggezet. Schroeven met kopervet. Hopelijk geen gekraak meer bij drempels. Voorste steun is prima te lossen als je de emotor even ondersteunt. En de voorste was nog niet helemaal doorgescheurd, maar wel al 3/4! Als er behoefte aan is kan ik van deze kapotte ook een foto plaatsen. Nu op jacht naar de linker achterste motorsteun. Deze kent geen polyuraan variant (achteraf bezien had ik toch beter de polyuraan voorste steun moeten kopen) en ik vind sowieso niet veel verkopers, Behalve eentje via ebay uk. Ik moet er maar voor gaan denk ik. Prijzige steunen ieder voor zich, maar ik maak veel goed op de arbeidsuren zo.
Een kale PHEV MY16

Plaats reactie