Max beladen in de bergen zonder opladen

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
MaBo
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2023, 08:54

Max beladen in de bergen zonder opladen

Bericht door MaBo » 09 jan 2024, 21:19

Ik ben nu 4 maanden eigenaar van een outlander phev uit 2020. Hij verving een 20 jaar oude Nissan X trail. Hij wordt gebruikt als dagelijkse werk-en boodschappen auto, elftal vervoer maar ook als trekauto . paardentrailer van 1500 kg is geen probleem.

We zijn nu 2 weken in de Alpen geweest. Ik maakte me zorgen over of het vermogen voldoende zou zijn , en hoe hij het zou doen zonder oplaadmogelijkheid. Ik heb alle forums en alle info filmpjes van YouTube en Facebook afgekeken. Ik kwam maar weinig tegen over bergritten in de kou en het vermogen bij een maximaal geladen auto.
Ik wil de afgelopen ervaring graag delen, hopelijk heeft iemand hier iets aan.

De trip ging naar de zuidelijke Alpen +/- 1000km enkele reis, daarna vele lokale kilometers met veel hoogte verschil en een erg steile offroad oprit naar ons verblijf. De phev was maximaal beladen, 5 (!) volwassenen erin, de achterbak vol bagage en een grote skikoffer op het dak. Banden nieuwe all weather goodyear gen3. Met vol opgeladen accu en volle benzine tank gestart. En de koplampen wat naar beneden bijgesteld. Er was geen mogelijkheid om de auto op te laden bij ons verblijf.

Tijdens de heenreis de batterij d.m.v. charge afgewisseld met de normaal stand om de accu tussen de 60-80% opgeladen gehouden. Zo hadden we ruimschoots genoeg vermogen om volgeladen de Ardennen- en later de Alpen te beklimmen. De B5 stand bij afdalen werkt prima. Dit opladen zorgde ervoor dat bij sterkere hellingen omhoog de sportstand wel prettiger was, zeker als je zo zwaar beladen was als wij. Hiermee gingen we met gemak flink steile hellingen op, ook met stilstaan en weer wegrijden. Hiermee gaat de batterij wel snel leeg, maar daarna weer naar beneden en de chargestand gebruiken, hiermee snel weer herstel van de batterij. Er is geen moment dat we vermogen misten, of dat we ons zorgen moesten gaan maken.
De oprit naar ons verblijf was een off road weggetje van 100m , flink steil met een haarspeldbocht erin. Na wat uitproberen ging dit stapvoets in de lock stand het makkelijkst. Ook zonder lockstand kwam hij boven maar met lock voelde het beter. Ook wegrijden vanuit stilstand bergop was geen enkel probleem.
Verbruik was gemiddeld 1l/10km. Opvallend was dat als bij het tanken de tankspuit afslaat , er nog zeker 5 liter bij kan als je het handvat wat terugtrekt en langzamer laat inlopen.
Ik ben erg tevreden over hoe deze toch zware auto zich gedraagt in de bergen. Ik ben erg tevreden over verbruik, vermogen, weggedrag, ruimte voor mensen en spullen. Er is geen moment geweest dat we ons zorgen maakten.
So far, erg tevreden 😊 MBoc

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Max beladen in de bergen zonder opladen

Bericht door erichendri » 10 jan 2024, 21:12

Mooi verslag heb je geschreven.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Zweitse
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43

Re: Max beladen in de bergen zonder opladen

Bericht door Zweitse » 12 jan 2024, 19:04

Dank voor je mooie verslag👍

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Max beladen in de bergen zonder opladen

Bericht door Bmtouring » 12 jan 2024, 20:14

Leuk om te lezen, enjoy!

Plaats reactie