Brommende elektromotoren?

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 10 okt 2023, 22:52

Ik heb de auto nu 1,5 jaar en het valt me me recent op dat als ik full electric rij, dat het dan niet (meer?) zo stil is onder de motorkap. Ik weet nou niet of ik dit geluid pas recent opmerk of dat het er eigenlijk altijd al is geweest en me (nog) niet is opgevallen. Het is een soort brommend geluid, dat een beetje in frequentie omhoog gaat met oplopende snelheid. Het komt dus van een draaiend of draaiende onderdelen. Waar moet ik dan allemaal eventueel aan denken? Vanuit rijders stoel gezeten lijkt het van voren te komen. Ik denk dan meteen aan de voorste 2 elektromotoren of wellicht 1 ervan. Duidt het op een stervende elektromotor? Of moet je dan al servicemeldingen hebben gekregen?
Een kale PHEV MY16

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door erichendri » 11 okt 2023, 11:23

Ik zou het in de wiellagers zoeken en controleer ook de ophangrubber van de achterste e-motor.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door PHEVlkj » 11 okt 2023, 19:58

Ik had precies hetzelfde euvel zoals beschreven. Het werd ook steeds iets erger.

Ben er specifiek voor bij de dealer geweest, waar de auto in onderhoud was. Toen hebben we samen uitgebreid proefgereden en samen het probleem live geconstateerd (gelukkig). Hoe zachter hoe beter met proefrijden, en meerdere keren wegrijden en stoppen

Zij herkenden het geluid, want het komt regelmatig voor in de werkplaats dat bepaalde auto's (dus zeker niet allemaal!!!) er last van hebben als ze worden verzet in de werkplaats. Alle monteurs horen dan het wring/plop geluid.

Ze weten niet exact wat er aan de hand is want er zijn want er gaat er niet dagelijks er 1 kapot. Maar het heeft zeker te maken met de elektromotoren en omgeving. Op mijn vraag wat het repareren/vervangen van dit gedeelte kost, was het antwoord: € 14.000 - € 15.000.

Wij hebben daarom de Outlander ingeruild, want op een dergelijke reparatie met een 9 jaar oude auto, wilden we op wachten.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door PHEVlkj » 12 okt 2023, 14:25

NIET vergeten voor wachten...

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 12 okt 2023, 17:13

Oeps dat is schrikken....

Wiellagers sluit ik uit, dat geluid herken ik wel. Het is ook geen wring/plop. Het doet me in de verte denken aan wat we vroeger wel eens deden bij een fiets. Een kartonnetje met een wasknijper tussen de spaken laten ratelen. Maar zo overduidelijk is het geluid niet. Naast het opspoelen van de elektromotoren hoor je dit geluid er bij ca 10km/h erin komen en bereikt zijn max bij 50km/h.

Het wordt dan even aankijken en bij de volgende beurt met een monteur ernaast eens rijden. 14 a 15 ruggen ga ik zeker niet doen. Dan maar met geluid erbij rijden.

@Eric: bedoel je dan de electomotoren achter? En dan de ophangrubbers?
Een kale PHEV MY16

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door PHEVlkj » 12 okt 2023, 17:29

In het begin was het ook nog minder erg. Het geluid wat ik bedoelde horen ze in de garage op een gladde vloer. Het geluid wat ik in de auto hoorde was vergelijkbaar met wat jij beschrijft.

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk (voordat het definitief niet meer werkt, dan kun je nauwelijks nog inruilen) afscheid van de auto nemen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 13 okt 2023, 11:14

Ik heb een afspraak gemaakt bij de dealer om samen te testrijden en daarna moet ie natuurlijk ook even op de brug etc. Zal een aardig prijsje worden en dan is het te hopen dat ze het weten te achterhalen. Het is zo'n vage klacht dat ik er zelf niet eens veel vertrouwen in heb dat er een duidelijke oorzaak gevonden zal gaan worden. Ik moet die 200 piek er maar voor over hebben denk ik.

Nu het een en ander zelf even wat uitgebreider getest en het geluid komt erin bij ca 30km/h. Ik dacht dus initieel eerder, maar dat is niet zo. Zowel full electric als in seriële als in hybride modus blijft het geluid aanwezig. Het blijft aanwezig en gaat niet weg. Tot 90km/h kunnen testen. Op snelweg overstemmen andere geluiden het specifieke geluid. Ik voel geen trilling in pedalen of stuur. Als ik heftig slinger bij 50km/h lijkt het uit te sterven bij het sturen, maar ik denk dat dat wishfull denken van mijn zijde is (want dan zit het wellicht in de stuurkogels).
Een kale PHEV MY16

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door erichendri » 13 okt 2023, 22:22

Bij slingeren dat het geluid minder wordt denk ik aan een wiellager.
Belasting op wiel wisselt dan.
Is beslist geen stuurkogel, die tikt bij speling.
Zelf luisterde ik altijd met een stethoscoop op fusees naar de lagers en of differentieel.
Een ander liet ik dan op de 2kolomsbrug in de auto 50 kmh rijden.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 14 okt 2023, 11:39

Ik denk dat je gelijk gaat krijgen Eric. Vandaag met alles koud en geluiden die goed doorkomen is ook onder de 30km/h al het lichte geratel te horen. Dan herken ik dus blijkbaar niet het geluid van gestorven cq stervende wiellagers. Volgende week maandag zal ik hopelijk meer weten en dan bid ik dat het een wiellager is, want afscheid nemen van de auto gaat me te ver.
Een kale PHEV MY16

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door erichendri » 14 okt 2023, 21:11

De wiellager klonk op mijn subaru ook anders dan van de mazda, heel vreemd.
Zelfde type lager.

Eric 😀
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door Bmtouring » 17 okt 2023, 19:39

ter info voor wie hier terecht komt bij het zoeken naar oorzaken van geluidjes: een kloppend/licht bonkend, rammelend geluid bij langzaam rijden over wat hobbeltjes duidt dan weer op de stuurkogels. Kosten weinig (tientje of zo) en blijken verbazingwekkend veel geluid te kunnen produceren. Hoor je vooral als je over een grasveldje rijdt.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 23 okt 2023, 18:41

Bezoek aan dealer. Met monteur 50m gereden en hij hoorde het ook al. Dus 5 minuten testrit gedaan. Daarna is ie de garage ingegaan. Wiellagers zijn in orde. Ophangrubbers elektromotoren in orde. Ze vonden dat de auto wat schokte als je hem in R of D zet; blijkt differentieel rubber te zijn. Banden zijn wat gecupt. Geluid wordt daaraan toegewezen.
Enerzijds goed nieuws, maar ik heb er een beetje een hard hoofd in. Banden hard gezet, maar dat maakte niets uit. Van de week zal ik voor en achter eens verwisselen. Dat zou al oplossing moeten bieden. Zo niet, dan winterset erop. Dan zou het echt weg moeten zijn.
Keep u informed.
Een kale PHEV MY16

P3ps3l
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2022, 19:07

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door P3ps3l » 24 okt 2023, 12:19

Onderschat de herrie van 'ge-cupte' bande niet! Klinkt mij als een plausibele diagnose.

Ben jij geen fan van All-season?
Ik rijd inmiddels over de 45k met Vredestein (Quatrac 5)en zal volgende APK vervangen worden, maken ook geluid maar schwa.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door erichendri » 24 okt 2023, 18:38

Dan ging ik gelijk de winterset erop zetten.
Daar is het al bijna tijd voor.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 04 jan 2024, 15:33

Eindelijk er aan toegekomen om de winterset eronder te schroeven. Na de eerste meters was ik hoopvol, maar helaas. Het lichte geratel is er nog steeds. Ik vond de zomerset ook helemaal niet gecupt. Ik twijfelde destijds al aan de diagnose.
Het wordt een lastige zoektocht wat dit nu verzoorzaakt. Wat ik wel merk is dat soms het gebrom/geratel lekker resoneert bij een bepaalde snelheid en stuurstand. Ik rij dan vol elektrisch, muziek uit. Als ik dan naar rechts stuur en het stuur ca 5 a 10 graden heb verdraaid, dan is het geluid zo goed als weg. Als ik weer rechtuit rij dan is het terug. Naar links sturen geeft geen verbetering in het geluid. Als de boel lekker resoneert dan kun je de trilling ook in het stuur zelf voelen. Niet heel dominant, maar je voelt het wel.
Het is over de afgelopen periode niet erger geworden. Ik ben al blij dat het hele negatieve verhaal van iemand hierboven niet opgaat. Ik denk dat het een onderdeel is, maar welke?

Iemand nog ideeën?

Iemand in de buurt van Eindhoven die eens mee wil luisteren (mits verstand van zaken vwb stuur/fuseekogels)?
Een kale PHEV MY16

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door PHEVlkj » 04 jan 2024, 16:47

Ik ben blij dat mijn negatieve verhaal niet van toepassing is op jouw auto. Voor ons toen wel van toepassing i.v.m. de voorspelling van de dealer qua mogelijke kosten. Dat woog niet op tegen de restwaarde van de auto op dat moment :( .

Dan kun je nu rustig verder zoeken naar de oplossing.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door erichendri » 07 jan 2024, 21:04

Slechte ophangrubbers van de E motoren kunnen ook een brommend geluid geven.
Vooral die van de achterste motor gaat wel eens stuk.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 23 apr 2024, 12:35

Ik heb van de achterste elektromotor het voorste ophangrubber besteld voor 72,-:
(Helaas kan ik geen foto hier plaatsen)
Genuine Mitsubishi (3517A053)

Ergens anders in het forum, ik weet niet meer waar, had iemand dit rubber ook vervangen, maar dan met een polyurea bus ipv rubber. Die heb ik ook gevonden en kost meer dan het dubbele.

Moet de elektromotor ondersteund worden bij de vervanging?
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door Bmtouring » 23 apr 2024, 17:02

Waar had je die besteld? Ik ben ook aan de beurt voor dat ding en heb geen in in dat polyurethaan ding, de huidige deed het 230kkm goed dus net zo een is mij goed genoeg.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door erichendri » 23 apr 2024, 20:53

Ik zou voor de zekerheid die motor ondersteunen.
Kan nooit geen kwaad.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 23 apr 2024, 20:56

Bmtouring schreef:
23 apr 2024, 17:02
Waar had je die besteld? Ik ben ook aan de beurt voor dat ding en heb geen in in dat polyurethaan ding, de huidige deed het 230kkm goed dus net zo een is mij goed genoeg.
Bij amayama.com. Die wordt dan via UAE verstuurd. Duurt bij elkaar iets van 3 weken. Ben benieuwd of het goed gaat ;-) Overigens ben ik het met je eens vwb kosten en kilometerstand. Dat is ook mijn overweging. Ik zit nu op 162000.

En bedankt Eric, zal er hem met de krik en een plat stuk rubber ondersteunen. Nu hopen dat ik de bouten netjes loskrijg, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Dan ben ik als het goed is in ieder geval van de kloink af die je hoort en voelt bij het schakelen van R naar D of omgekeerd. Op het Engelse forum zie je een videootje wat er dan gebeurt als het rubber dus wat ingescheurd is. Ik denk niet dat het mijn geratel probleem oplost. Daarvoor ga ik eind mei weer naar de dealer met verder onderzoek.
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door Bmtouring » 23 apr 2024, 22:28

Dan is 114,30 binnen een week geleverd netjes. (LINK)

Inderdaad: krik onder de elektromotor en zorgen dat de bout er soepel uit wil, dan gaat er niks stuk en monteer je het ook weer soepel. Als je moet gaan wringen of slaan dan dus met de krik de gaten weer in lijn brengen.

Tip: beetje vet aan de bout voor de volgende keer meer gemak. Nou verwacht ik dat ding ook niet nog een keer te moeten vervangen maar het is een goede gewoonte.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door NoAcars » 24 apr 2024, 09:36

Ja, precies op die manier en ik zet bouten altijd met een beetje kopervet terug.

Weet je toevallig hoe de voorste e-motor is opgehangen en/of welke partsnumbers daarvoor gelden?
Een kale PHEV MY16

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door erichendri » 24 apr 2024, 11:30

Voorste motor zal ook met motorsteunen opgehangen zijn maar hier lees
je geen klachten over dat die steunen stuk gaan.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Brommende elektromotoren?

Bericht door Bmtouring » 24 apr 2024, 16:33

De voorste zit min of meer geintegreerd in ICE, bak en diff, een ander krachtenspel dat mogelijk minder op het rubberdeel aankomt.

Plaats reactie